Vuokra-asunto ja koira!!!
Minulla on kaksio tyhjillään ja nyt laitetaan se vuokralle. Heti tuli kyselyjä, ekalla oli kaksi isoa koiraa. Vuokraisitteko sellaiselle? Asunnossa parkettilattiat.
Kommentit (37)
ei niitä ole lupa asuntoon tuoda. Mikäli tästä jää kiinni, niin ainakin minä laitan ison laskun vuokralaiselle. Pidätän tietty takuuvuokran ja loput viuluista lähtee laskulla.
kuinka hyviä ja hienoja vuokralaisia av-paltan mammaoilla sijoitusasunnoissaan on. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia, ei tuhoja, ei vuokrarästejä.
Rahaa tulee ovesta ja ikkunoista...
Meillä on toisenlaiset kokemukset. Vuokralle ei kannata antaa hyväkuntoisia asuntoja, koska vuokralaiset sotkee ja kuluttaa enemmän, kuin että asuisivat omaansa
no, yhdellä vuokralaisehdokkaalla oli chihuahua, se olis mennyt
ei muuten vuokrattu sille tytölle, dorka oli
Otettiin koira juuri valmistuneeseen asuntoon ja siinä oli parketti. Pentuaikana koiralta tietty tuli pisuja lattialle ja vauhtiakin toisinaan riitti. Ko asunnosta muutettiin 2 v asumisen jälkeen 1½ v vanhaan asuntoon, jossa oli myös parketti. Perheellä oli 2 pientä lasta. Täytyy sanoa, että meidän parketti 2 v asumisen ja koiran 2 ensimmäisen elinvuoden jälkeen oli siistimmässä kunnossa kuin lapsiperheen parketti 1½ v jälkeen. Eli ei ne koirat ole AINA niitä pahimpia jälkien tekijöitä...
Mutta ymmärrän hyvin vuokranantajaa, joka miettii miten suhtautua lemmikkeihin asunnossaan. Varsinkin jos asunnon omistaja ei tunne kyseisten karvakuonojen tapoja, on ihan viisasta harkita mitä lupaa ja etenkin miten korvausasiat määritellään vuokrasoppariin.
kuluttajavirastosta ilmoitettiin,etten voi irtisanoa vuokrasopimusta sen perusteella että vuokralainen on ottanut lemmikin. Se on liiallista yksityiselämään puuttumista. Ettehän te voi siihen sopimukseen laittaa, ettei lapsiakaan ole sallittu? Kyllä ne lapsetkin rikkoo ja tuhoaa!
parketti lattia on niin älä hemmetissä anna sellaiselle kenellä koira on. Se on pian pilalla, meillä on oma rivitalo kämppä ja siinä parkettilattia ja kyllä on lattia sen näkönenki et koira on. Jos tästä muutetaan joskus pois ni parketti täytyy laittaa kokonaan uusiks.
...valita vuokralaisensa, ei ole pakko ottaa lemmikillistä henkilöä asumaan.
Mutta, lainsäädäntö myös sanoo, että lemmikkieläinkiellolle on oltava perusteltu syy ja syyksi käy hyvin yksiselitteisesti se, että on itse allerginen eläimille JA asunnon vuokrasuhde on lyhytaikainen (n. ½v).
Tottakai voi ilmoittaessaan jo sanoa ei lemmikeille ja saattaa käydä hyvä tuuri ja saada fiksut vuokralaiset, jotka eivät sitä lemmikkiä hanki.
Toisaalta, itselläni (omistusasunnossa) on pari koiraa ja parkettilattiat, eikä meillä koirallisuus lattioissa näy. Johtuisikohan siitä, että koirani päivittäisestä liikunnan-ja aktivoinnin tarpeesta huolehditaan muualla kuin sisätiloissa?
Mutta, lainsäädäntö myös sanoo, että lemmikkieläinkiellolle on oltava perusteltu syy ja syyksi käy hyvin yksiselitteisesti se, että on itse allerginen eläimille JA asunnon vuokrasuhde on lyhytaikainen (n. ½v).
Tottakai voi ilmoittaessaan jo sanoa ei lemmikeille ja saattaa käydä hyvä tuuri ja saada fiksut vuokralaiset, jotka eivät sitä lemmikkiä hanki.
Toisaalta, itselläni (omistusasunnossa) on pari koiraa ja parkettilattiat, eikä meillä koirallisuus lattioissa näy. Johtuisikohan siitä, että koirani päivittäisestä liikunnan-ja aktivoinnin tarpeesta huolehditaan muualla kuin sisätiloissa?
Tottakai voi ilmoittaessaan jo sanoa ei lemmikeille ja saattaa käydä hyvä tuuri ja saada fiksut vuokralaiset, jotka eivät sitä lemmikkiä hanki.Toisaalta, itselläni (omistusasunnossa) on pari koiraa ja parkettilattiat, eikä meillä koirallisuus lattioissa näy. Johtuisikohan siitä, että koirani päivittäisestä liikunnan-ja aktivoinnin tarpeesta huolehditaan muualla kuin sisätiloissa?
Ei meillä koira ramppaa ikinä päivisin sisällä, mutta silti niitä jälkiä tulee, joten en usko hetkeäään puheitasi.
kuluttajavirastosta ilmoitettiin,etten voi irtisanoa vuokrasopimusta sen perusteella että vuokralainen on ottanut lemmikin. Se on liiallista yksityiselämään puuttumista.
Kun kerran vuokrasopimus eivät päde vuokralaisiin niin voi viis veisata sopimuksen lisäehdoista?
Saa tupakoida sisällä ja saa pitää lemmikkejä, vaikka olisi allekirjoittanut vuokrasopimukseen nimen alle, jossa nämä on erikseen kiellettyjä?
enkä vuokraa niitä henkilöille, joilla on lapsia tai lemmikkejä. Silti on riittänyt vuokralaisia jonoksi asti joka kerta, kun ne on vuokralle laitettu. Ei onneksi ole kovin usein sitä tilannetta tullut, kun meillä on hyvät ja pitkäaikaiset vuokralaiset.
Vuokralaisten keskusliitolla on selkeä kanta: tuomitsee kohtuuttomat ehdot kuten tupakka- ja lemmikkikiellon.
"Korkeimman oikeuden päätöksen mukaan vuokralainen saa järjestää asumisensa, kuten haluaa, kunhan ei häiritse vuokranantajaa tai naapureita. Asunnossa tai parvekkeella tupakointiin puuttuminen on yhtä käsittämätöntä, kuin jos määrättäisiin, että vuokralainen ei saa käyttää punaista paitaa!"
Ja itse olen saanut asianajajalta neuvon, ettei vuokranantaja voi estää minua ottamasta vaikka viittä koiraa jos haluan. Vuokrasopimuksessani on ehto, että lemmikkieläimistä neuvoteltava vkranantajan kanssa, mutta muuttaessani minulla oli kaksi koiraa ja vkranantaja kielsi ehdottomasti kolmannen tulemisen. (koirat ovat siis kisakoiria, eivät pelkkiä seurasessejä). Kielto oli asianajajan mukaan kohtuuton: lupa on annettu kahdelle, ei voida evätä lukumäärän perusteella.
Mutta todella: vuokralaisia taatusti löytyy, lemmikittömiäkin!
On toi nyt vähän tyhmää kieltäytyä ottamasta ihmistä vain sen perusteella että on koiria. Mitkään lattiat ei kestä ikuisesti. Ollaan vuokrattu asuntoja ja eikä meillä oo pahemmin ollut ongelmia ihmisten kanssa joilla on ollu koiria. Ja jos koira tosissaan tuhoaa niin kyllä sen näkee ja eikä kynsien jäljet nyt niin pahat oo. Kestää vuosia että tulee sellaset, ellei tyyppi ikinä leikkaa sen koirien kynsiä. Ihmisillä on joku ihmeen kammo lemmikkejä kohtaan jostain syystä suomessa ja jos ihmisellä on esimerkiksi service dog niin laillisesti sä et voi sanoa ei sille vaikka miten haluaisit sen perusteella. Ja itseasiassa ainoo ihminen kenellä meillä oli ikinä ongelma oli yksinäinen nainen joka hoardas kaiken näköst tavaraa sen taloon ja sit kun muutti pois ni oli lattiat pilalla ja kaikki piti korjata. Nainen tietty joutu maksaan, mut ei lemmikit oikeesti nyt niin pahoja oo.
Parketti ei kestä koiraa, ja kynnenjäljet katsotaan tällöin normaaliksi kulumiseksi. Muutoin koirallinen ei ole sen huonompi vuokralainen, lapsiperheen jäljiltä asunto on huomattavasti kuluneempi kuin esim. lapsettoman parin, joilla iso koira. Jos nyt siis tarkastellaan pelkkää asumiskulumista.
Itse koirallisena ihmisenä en haluaisi asuntoa jossa on parketti. Iso koira naarmuttaa sen aivan satavarmasti vaikka olisi kuinka rauhallinen.
Eli en vuokraisi.
Ihan yksi aikuinen ihminenkin voi pistää asunnon ihan paskaksi, eikä siinä sillon paljon 1 tai 2 kk takuuvuokra auta. Silloin vuokralaiselle laitetaan lasku perään. Ei tarvitse kun paskoa esim ulko-voi niin saattaa tulla 800€ laskua, mitä ei takuuvuokralla saada maksettua.