Kuinka pitkäksi ajaksi jätätte 4 v:n yksin?
Onko ok jättää 4 v yksin kotiin noin 10 minuutiksi, jos lapsi on itse sitä mieltä, että se on ok. Ja leikkii usein mielellään yksin ja on itsenäinen ja rohkea? Mitä olette mieltä? En jaksaisi pukea toppapukua ym vain jonkin roskapussin viemisen tai nopean kauppareissun takia.
Kommentit (22)
Olen käynyt yhteensä 30 minuutin reissulla hakemassa poikaa harkoista.
Tyttö osaa tehdä voilepää ja katselee televisiota.
jonkun postilaatikko tai pyykkitupa on kauempana kuin se ap:n kauppa - joten miksipäs se lapsi ei voisi olla kotona odottelemassa... Jos siis haluaa niin. Ymmärtää kuitenkin varmasti, missä äiti on (ja osaisi itsekin mennä). Näihin juttuihin on siksi vaikea kommentoida (ja tulee väärinymmärryksiä), kun asuinympäristöt ovat niin erilaisia! :)
joskus voi kyllä mennä pidempäänkin, kun nukutan vauvan ulos päikkäreille.
Kovin kauas en mene,
Ekat kerrat oli vielä 3v. Ongelmitta on sujunut
Olen joskus jättänyt.
Ei ne siitä ole rikki menneet
matkaa alle 50 m. menee alle minuutti. Jätän myös 8 ja 6 veljen ja siskon kanssa, jos pitää mennä auraamaan ajoväylän suu, jonka auraauto on tukkinut, jotta päästään lähtemään. Silloin kotiin jää myös 2½ v pikkuveli. Menee 15-30 minuuttia.
Taas matkaa alle 50 m. Kauppaan en lähtisi vaikka olisi tosi lähellä.
Varmaan kaivaisi tulitikut jostain kätköstä tai muuta vastaavaa jo kymmenessä minuutissa.
Jos käyn laittamassa auton lämpiämään tai ripustan pyykkiä. Mutta aika ripeästi pyrin toimimaan silloin.
haen postin. Mutta kauppaan en lähde ilman lasta. Eli n. 5min saa olla maksimissaan yksin kotona, ei sen kauempaa.
edes lyhyen koirankusetuksen ajaksi (15min). Voi livahtaa ulos, keksiä kotona jotain hölmöä tms.
Roskat vien, käyn pyykkituvalla laittaa pyykit nopeesti rumpuun tai ulkona auton lämpiämään, kestää 3-4 minuuttia. Sitten on jo kiire sisälle. Pojalla ei ole mitään hätää siinä vaiheessa mutta tiedän miten nopeasti esim. tulipalo voi oikosulkuun menneestä sähkölaitteesta alkaa ja se pelkkä savu on jo tappavaa. Siinä vaiheessa ei auta selittää, että olin vain 10 minuuttia pois....
eikä kyllä oo käynyt mielessäkään,
enkä tod kauppareissun ajaksi...
ei tulisi mieleenhään jättää yksin ikinä. ihan pieni pieni lapsi kun on
Meillä 3 lasta ja kaikki jo 4v iän ylittäneitä. En ole jättänyt 4v yksin, koska on minusta edesvastuutonta.
Postit olen voinut hakea tai roskat viedä (matkaa 10m) tai muutenkin olla lapsesta huutomatkan etäisyydellä (lapsi pihallamme, minä pikku metsikössä pihan vieressä). Mutta siis niin että jos lapsi huutaa, niin kuulen ja lapsi pääsee minun luokseni.
mutta mun lapsi on "puntissaroikkuja" ja ahdistuu helposti yksin ollessaa, on herkkä pelkäämään. Vasta isompana halusi jäädä hetkeksi yksin. Nyt 8v. ja on jo muutamia tunteja yksin koulun jälkeen ongelmitta. Ihan fiilispohjalta kannattaa kokeilla. Ihmettelen kyllä, jos 10min. ehtii kaupassa käydä, mutta roskiksen nyt voi käydä heittämässä.
Roskapussin viennin ajaksi voisin jättää. En jättäis kaupassa käynnin ajaksi, vaikka meillä on kauppa nurkan takana. Ei nimittäin ole aina itsestä kiinni, kauanko kauppareissu kestää.
että ei se vie sen kauempaa kuin pyykkitupa, jos vaan nopeasti nappaa pari pakollista asiaa. Tuntuu vaan niin tyhmältä pukea vastaanhangotteleva lapsi sitä varten, että saa sitä illallisruokaa varten yhden unohtuneen ainesosan haettua. Mutta itseäkin kyllä hirvittää. Ihanko joku on niin varovainen, että ei suihkussa meinaa uskaltaa käydä? AP
ja mieluusti voisi tulla mukaan, mutta kun ei itse halua vaan tykkäsi jatkaa sitä omaa leikkiään. Ja ärsyttää ottaa vastaanhangotteleva mukaan vain siksi, että tarvitsee piipahtaa ulkona.
käyn, tai roskat viemässä niin että lapset on keskenään kotona, mutta kauppareissun ajaksi en uskalla heitä yksin jättää.
Kerran olen tehnyt lumitöitä, mutta silloinkin pysyttelin etuoven lähettyvillä, että lapset tavoittavat minut tarvittaessa.
voin jättää kauppareissun ajaksi yksin.
Nuoremmat tulee aina mukaan.
joskus voi kyllä mennä pidempäänkin, kun nukutan vauvan ulos päikkäreille.
Kovin kauas en mene,
Ekat kerrat oli vielä 3v. Ongelmitta on sujunut