Reseptiketju: Teidän perheen nopeat arkiruuat (alle 30min)
Nyt jaetaan nopeiden arkiruokien vinkit. Oma pää ihan tyhjä. Niihin tilanteisiin kun tullaan töistä, kaikilla jo nälkä ja ruoka pitäisi olla valmiina puolessa tunnissa.
Meillä näitä:
KANASUIKALEKASTIKE
- kanasuikaleita esim hunajamarinoituja pannulle ruskistumaan + purkki ruokakermaa
- lisäkkeeksi riisiä tai pastaa
JAUHELIHAKASTIKE/PASTA-SPAGETTIKASTIKE
- paistijauheliha ruskistetaan hyvin
- tölkki herkkusieniä
- purkki paseerattua tomaattia
- purkki ruokakermaa
- pippuria, sipulirouhetta, suolaa
PANNULLA PAISTETUT LOHIVIIPALEE
- lohipalat pannuun
- mikroon perunoita kiehumaan
Jatka omilla vinkeilläsi.....
-
Kommentit (75)
että lohta ei tietenkään varsinaisesti ruskisteta vaan paistetaan pannulla kypsäksi.
jotain pastaa ja tonnikalaa öljyssä, juustoraastetta ja he-ma-pa.
Ei mitään gurmeeta mutta nopeaa mahantäytettä.
vuokaan esim kesäkurpitsaa, tomaatia ja sipulia lohkoina. Päälle pilkottu koskenlaskija. Uuniin noin 20 min. Tähän voi lisätä myös ruskistetun jauhelihan tai edelliseltä ruualta jääneet kanan loput.
mä syön mitä huvittaa kunhan on hyvää enkä välitä mitä sisältää.Vaikka tietäisin että lautasella on paskaa söisin silti jos maku olisi mieluinen.Taidatte nirppanokat kuolla nälkään jos iskee vaikka sota,että onnea vaan teille.
mä syön mitä huvittaa kunhan on hyvää enkä välitä mitä sisältää.Vaikka tietäisin että lautasella on paskaa söisin silti jos maku olisi mieluinen.
Tuo on muuten hauakaa että osa niistä jotka nipottaa valmismarinadeista ja niiden lisäaiheista, ostaa lihansa ilman marinadia ja dumppaa siihen lopulta päälle jonkin kaupan valmismarinadin tai currytahnan, ikään kuin se jotenkin poikkeaisi olennaisesti kaupan valmismarinoidusta lihasta LISÄAINEIDENSA kannalta.
Toki marinoimattomasta näkee paljon paremmin lihan laadun, toisaalta marinoimalla liha kestää pidempään. Suo siellä, vetelä täällä.
Taidatte nirppanokat kuolla nälkään jos iskee vaikka sota,että onnea vaan teille.
Meinaatko että jalostusaste jotenkin mystisesti nousee sodan aikana? Luulen ennemminkin, että liha muu ruoka myydään sodan tullen ennemminkin vielä vähemmän jalostettuna, eli ei ainakaan marinoituna.
ja eihän nyt sitäkään sitten voi syödä.(pitkään kestävässä sodassa)saattaa mennä budjetit ja ruokailutottumukset uusiksi.
meinasin että sota aikaan vasta "inhottavaa" mössöä onkin tarjolla
ja eihän nyt sitäkään sitten voi syödä.(pitkään kestävässä sodassa)saattaa mennä budjetit ja ruokailutottumukset uusiksi.
Ennemminkin sodan aikana on vähemmän jalostettua tavaraa tarjolla, eli ei mitään mössöä. Se mössö tehdään vasta kotona keittiössä, ei sitä valmiiksi kauppaan mössötä.
Lisää ajattelua kehiin.
meinasin että sota aikaan vasta "inhottavaa" mössöä onkin tarjolla
ja eihän nyt sitäkään sitten voi syödä.(pitkään kestävässä sodassa)saattaa mennä budjetit ja ruokailutottumukset uusiksi.Ennemminkin sodan aikana on vähemmän jalostettua tavaraa tarjolla, eli ei mitään mössöä. Se mössö tehdään vasta kotona keittiössä, ei sitä valmiiksi kauppaan mössötä.
Lisää ajattelua kehiin.
en tarkoittanut semmoista sosemössöä vaan vaikka semmoista pilaantunutta ruokaa (mössöä) enemmän kun ei välttämättä ole enää hyvin säilytystilaa esim. kylmävarastoa.
aja Mc Drive autokaistalle ja tilaa haluamasi ja herkuttele :D:D:D
mutta asiasta kukkaruukkuun,mun yks helppo ohje on tässä
Broileriwokki
2-3pkt Mam kananuudelia
200g Broilerinsuikaleita marinoituna
1pss Findus Thai mix sekoitusta
Keitä nuudelit ohjeen mukaan,lisää kanamauste pussista jätä chili pois jos pieniä lapsia.
Paista kanasuikaleet pannulla 10-15min
Lisää thai mix sekoitus ja paista niitä yhdessä 10min
Lisää nuudelit ja jatka paistamista 5min
Wokki on valmis...
suosittelen kokeilemaan tätä konstia: töistä tultua syödään pieni välipala, ja iltapalan sijaan syödään iltaruoka. Jää enemmän aikaa kokkaamiseen eikä ole stressiä siitä että ruuan pitäisi olla valmis justhetinyt.
Joo, tämä tyyli ei sovi kaikille mutta ainakin meidän elämää on helpottanut siirtyminen suomalaisperinteisestä ruoka klo 17 tyylistä oisko tämä nyt sitten etelä/keskieurooppalaisempaan myöhäisempään päivälliseen.
Jos olen aamu- tai yövuorossa, olen kotona (tia hereillä) klo 15 jälkeen. Silloin tarvitsen tunnin aikaa nollata pää, lukea päivän lehti ja postit ja juoda kupillisen kahvia, ihan rauhassa (lapsia on viisi, joten rauha on suhteellinen käsite). Ja vasta sen jälkeen alan laitamaan ruokaa. joka on valmis joskus 18 tienoissa. Iltapala vastaavasti on yleensä kevyempi. Jos tiedän että sauraavana päivänä on kiire aikataulu, harrastuksia tms illalla, ennakoin sen tekemällä edellisenä päivänä saavillisen jotain keittoa, tai laatikkoruokaa, jonka jokainen voi sitten lämmittää oman aikataulunsa mukaan.
Helpottaa kovasti arkea :)
kun niiden marinadien maku ei ole mieleinen, ne ovat ihan kuvottavia. Jonkun aikaa kun on ollut ilman lisäainemössöjä, ei niitä enää pysty syömään kun maku on niin paha.
Ja minä en dumppaa maustamattoman lihani päälle mitään valmiskastikkeita tai lisäainepommiseoksia, sehän olisi ihan sama sitten ostaa sitä marinadimössöäkin...
Enkä nirsoile, syön lähes kaikkea, kunhan se on tehtyä aidoista raaka-aineista eikä lisäaineista
mä syön mitä huvittaa kunhan on hyvää enkä välitä mitä sisältää.Vaikka tietäisin että lautasella on paskaa söisin silti jos maku olisi mieluinen.Taidatte nirppanokat kuolla nälkään jos iskee vaikka sota,että onnea vaan teille.
kun niiden marinadien maku ei ole mieleinen, ne ovat ihan kuvottavia. Jonkun aikaa kun on ollut ilman lisäainemössöjä, ei niitä enää pysty syömään kun maku on niin paha.
Ja minä en dumppaa maustamattoman lihani päälle mitään valmiskastikkeita tai lisäainepommiseoksia, sehän olisi ihan sama sitten ostaa sitä marinadimössöäkin...
Enkä nirsoile, syön lähes kaikkea, kunhan se on tehtyä aidoista raaka-aineista eikä lisäaineista
että maustamaton liha saattaa olla yhtä "pilaantunutta" ja (yleensä onkin) sitä aina vaan ehostetaan vähän ennen tiskille laittoa.Ihme kun et sitä makua huomaa..jos syöt niinkuin sanoit etkä nirsoile.Itse voin syödä marinoitua lihaa koska tykkään siitä (ei tietenkään kaikista) mutta lihatiskistä en osta mitään lihaa tai kalaa.
on sanonut että söisin pilaantunutta lihaa? Erotan kyllä hyvän lihan ja huonon liha, enkä osta huonoa. Ja jos vahingossa tulee ostetuksi niin en syö. Väännänkö rautalangasta?
että maustamaton liha saattaa olla yhtä "pilaantunutta" ja (yleensä onkin) sitä aina vaan ehostetaan vähän ennen tiskille laittoa.Ihme kun et sitä makua huomaa..jos syöt niinkuin sanoit etkä nirsoile.Itse voin syödä marinoitua lihaa koska tykkään siitä (ei tietenkään kaikista) mutta lihatiskistä en osta mitään lihaa tai kalaa.
enkä usko että kukaan on tähänkään päivään asti sairastunut tai kuollut syötyään parina kolmena päivänä viikossa eineksiä tai puolivalmiita ruokia.
Jokainen varmasti itse päättää syökö liikaa kermoja tms ruokavaliossaan.
Itse en tykkää myöskään kalapuikoista, mutta lapset niitä söisivät varmaan vaikka jokapäivä. En myöskään pidä esim. hunajamarinoiduista kanasuikaleista, jotka taas ovat tyttäreni herkkua.
3 lapsisessa perheessä, kun toinen vanhemmista vielä kotona, ei ole varaa ostaa kaupasta ihan mitä haluaa tai haluaisi esim. nuo kanasuikaleet ja kalapuikot laskevat viikon ruokalaskua melkoisesti verrattuna että ostaisi kalafileitä tai kalaa.
on sanonut että söisin pilaantunutta lihaa? Erotan kyllä hyvän lihan ja huonon liha, enkä osta huonoa. Ja jos vahingossa tulee ostetuksi niin en syö. Väännänkö rautalangasta?
ei näy ulospäin jos liha on vanhaa jos ei nyt ole niin pahasti että on muuttanut koostumusta jo.Mutta jos näkisit miten niitä lihoja siellä takana käsitellään niin loppuis varmaan sekin syöminen.Siinä ois lisäaineet pienipaha.
Minä teen wokkeja. Kanasuikaileita vaan pannulle paistumaan ja maustaminen oman maun mukaan. Sitten sekaan pakastimesta wok-vihanneksia. Vesi kiehumaan ja kun kiehuu, nuudelit hautumaan pariksi minuutiksi. Kaikki sekaisin wokkipannussa ja valmista on.
Saa eri makuisia kun käyttää eri vihanneksia tai maustaa eri tavalla. Ja toki tähän käy muukin kuin kana.
- 600g kanasuikaleita, mausta itse tai osta marinoituja, paista
- riisiä (3-4dl raakana) tai makaronia (koko pussi), keitä kypsäksi, mieluiten lihaliemessä tai kasvisliemessä tai kanaliemessä
- laita uunivuokaan, lisää 2 prk smetanaa, mustapippuria, currya, suolaa maun mukaan.
sotkota ja paista 30 min 200 asteessa.
- Loppuvaiheessa paistoa lisää juustoraastetta pinnalle.
Tulee riittävän kokoinen satsi pariksi päiväksi tai isommalle perheelle.
Riisiä jos laittaa, niin voi lisätä vielä vähän ruokakermaa joukkoon jatkoksi, ettei tule niin kuivaa. Makaronin kanssa tulee just sopivaa tuolla ohjeella.
Lisäksi voi laittaa myös sipulia joukkoon.
KEBAB-MAKARONI
Keitä makaronia, lisää lopuksi mikrossa lämmitettyjä kebabsuikaleita. Suhteet sen mukaan mitä on syöjiä. Mausteeksi vaikka aromisuolaa ja pippuria maun mukaan. Plus ketsuppia.
Huhhuh, mitä "ohjeita"... valmislihapullia, liemikuutioita, aromisuolaa, marinoituja "kanasuikaleita", ketsuppia... Pieni välipala, niin ei tarvitse ahmia napaansa tuollaisia lisäaineiden täyttämiä pikamossoja päivästä toiseen.
suosittelen kokeilemaan tätä konstia: töistä tultua syödään pieni välipala, ja iltapalan sijaan syödään iltaruoka. Jää enemmän aikaa kokkaamiseen eikä ole stressiä siitä että ruuan pitäisi olla valmis justhetinyt. Joo, tämä tyyli ei sovi kaikille mutta ainakin meidän elämää on helpottanut siirtyminen suomalaisperinteisestä ruoka klo 17 tyylistä oisko tämä nyt sitten etelä/keskieurooppalaisempaan myöhäisempään päivälliseen.
kastike valmistuu samassa ajassa kun spagetti (tai muu pasta) kypsyy (10 - 15 min).
Vaikka ihan tavis jauhiskastike:
kuullotetaan sipulisilppua, lisätään jauheliha ja ruskistetaan. Maustetaan (suola, pippuri, oregano, basilika) ja tomaattimurska päälle. Siinä se.
Tai pastakastike lohesta:
ruskistetaan lohta ja purjosilppua pannulla, lisätään suolaa ja mustapippuria sekä sitruunasta mehua. Lisätään ranskankermaa (ja kermaa)