Mistä huomaa kun ihminen äkillisesti sairastuu psykoosiin?
Kommentit (7)
ei kyllä kaikki ole psykoosissa vihamielisiä ja aggressiivisia. Yksi tuntemani hlöö vain tanssi kaiket päivät ja yöt.
kuten yleensä psykoosissa tapahtuu, voi hänen tekemisiinsä puuttua ainoastaan, jos on vaaraksi itselleen tai ympäristölle. Silloin voidaan toimittaa pakkohoitoon. Muuten saa ihan vapaasti olla vaikka miten sekaisin, ei siihen voi puuttua.
tai poliklinikan päivystykseen ja kysyä lisäohjeita.
Alkoi sillä tavalla et ensin ei muistanut viikonpäiviä, kyseli samoja asioita koko ajan, sitten alkoi epäillä kaikkea mahdollista. Lopuksi tulivat harhat. Puolet kaupasta ostetuista ruuista meni roskiin koska joku oli ne myrkyttänyt. Joku siirteli huonekaluja ja joku oli tuonut omituisia rahoja kaappiin. Vaikka itse oli ulkomaanreissulta kotiin tuonut ne kolikot. Lopuksi valvoi kaiket yöt ja vatvoi vaikka mitä asioita.
Silloin kun oli juuri tuo vaihe menossa et epäili kaikkea, niin tuomastani kukasta kysäisi et onko tämä edes tuore ym. Oli aikalailla sellainen töykeä. Loppujen lopuksi yksi sukulainen sai hänet houkuteltua terveyskeskuksen päivystykseen ja samantien siitä sit passitus tuli mielisairaalaan. Ensin suljetulle ja aika nopeasti sit lääkkeet ja terapia auttoi ja pääsi avo-osaston kautta kotiin.
palstalla pyörii nyt selvästi joku psykoosiin sairastunut.
varma, kuka tämä henkilö on. Mähän olen kohta itse siellä suljetulla? Aika ello juttu.
Hän puhuu usein asioista, joita ei ole tapahtunut tai selittää jostakusta ihmisestä, joka on tehnyt jotakin käsittämätöntä, vaikka tiedät hyvin, että näin ei ole tapahtunut. :(
Hän nimenomaan näkee/kuulee/tekee käsittämättömiä asioita ja on usein hyvin vihamielinen tai aggressiivinen.