Lapsen synttärit viikonloppuna ja taas vieraat ilmoittaa eri päivän jolloin tulevat
Synttärit lauantaina ja yksi ilmoitti että tulee vasta sunnuntaina kun lauantai ei sovi ja toinen tulee vasta seuraavana viikonloppuna.
En voi tehdä niin, että synttärit on sinä päivänä ja piste. Kutsutut on tärkeitä ihmisiä meille ja lapsille ja nähdään muutenkin ihan liian harvoin. Rasittaa silti. Isäni pitää muutenkin kutsua aina eri aikaan kuin äitini, koska äiti ei sitten muuten tule. Ja hän on kuitenkin se tärkein lapsille.
Kommentit (28)
Ymmärrettävää ettei kaikki pääse juuri oikeana päivänä, mutta olisihan tuo kohteliasta kysyä, mikä toinen aika teille mahdollisesti sopisi.
Sano, milloin teillä sopii kyläillä ja myös, että tarjoilut ovat vaatimattomammat, koska varsinaiset kakut ja muut tehdään varsinaisiin juhliin.
Olen usein saanut kutsun vasta samalla viikolla, jolloin olen ehtinyt jo sopia muuta, ja isossa perheessä kalenteri on pitkällekin melko täynnä.
Joskus kysyn voimmeko tulla toisena päivänä, kutsuja sitten päättää ja ilmoittaa sopiiko.
Laita vekslaajille viesti, että kutsusi saattoi olla epäselvä, syntymäpäivät ovat X.X.XXXX klo XX.XX, tervetuloa ilahduttamaan N:ää.
Ymmärrettävää ettei kaikki pääse juuri oikeana päivänä, mutta olisihan tuo kohteliasta kysyä, mikä toinen aika teille mahdollisesti sopisi.
Sano, milloin teillä sopii kyläillä ja myös, että tarjoilut ovat vaatimattomammat, koska varsinaiset kakut ja muut tehdään varsinaisiin juhliin.
Itse sanoisin näille vieraille että tulevat vaan muuna päivänä mutta kakkua tuskin enää on.
Eihän niitä juhlia tarvitse kuin yhdet järjestää.
tai muita sovittuja menoja jo sille päivälle. Just saatiin kutsu sukulaislasten synttäreille, mutta miehellä oli silloin töitä. Onneksi ymmärsivät hyvin ettei koko maailma pyöri heidän lastensa ympärillä.
Ei meille ainakaan tulla noin vaan eri päivänä, sukulaisilla on sen verran käytöstapoja, että jos ei ko. päivä sovu, kysyvät nätisti, sopisiko joku muu päivä tulla tervehtimään synttärisankaria. Itselle ei tulisi mieleenkään vaan ilmoittaa, että "me ei tulla lauantaina vaan sunnuntaina".
haluan että kaikki kutsutut pääsee käymään, mutta huolehdin sitten taas liikaa tarjottavista ja siivouksista. Koskaan ei olla selvitty synttäreistä yhdellä päivällä =(
ap.
Meillä pitkän matkan takaa suku ja joutuvat olemaan yökylässäkin joskus. Jos työvuorojen tai muiden sellaisten vuoksi ei pääse, niin saa tulla toisena päivänä. Ihanaa kun kuitenkin tulevat joskus! Käyvät muutoin meillä niin harvoin matkan vuoksi. Meillä kutsuissa onkin usein, että vastaanotto on koko viikonlopun ajan. :)
Ainoastaan meidän häät ja kahden ekan lapsen ristiäiset on onnistunut niin, että kaikki lähisukulaiset oli samaan aikaan paikalla kuin oli kutsuttu. Kolmannen lapsen ristiäisten kutsuun miehen sisko vastasi, että tulevat klo 18. Jaa.
Kyllähän se vituttaa, mutta minkäs teet jos toiset katsoo omien menojensa AINA olevan tärkeämmät kuin meidän perheen juhlien.
niin oli todella hankalaa järjestää kaikkia samaan aikaan paikalle ja sitten taas rasittavaa järjestää synttäreitä useaan kertaan. Sitten sovimme porukassa, että synttärit juhlitaan silloin, kun on kutsuttu, jos ei pääse paikalle, niin ei pääse. Korkeintaan seuraavana päivänä saa tulla "rääppiäisille", eli äidin ei tarvitse joka viikko uutta kakkua ym. laittaa, vaan korkeintaan pakkasesta olen sitten jotain paistanut/sulattanut, jos juhlista ei ole tarpeeksi tarjottavaa jäänyt.
Tämä toiminut hyvin, kyseisen juhlakalun isovanhemmat ja väh. kummit ovat aina olleet paikalla, etenkin kun on tarpeeksi ajoissa esittänyt kutsun. Pian on poikani syntymäpäivä ja hänen kumminsa erosivat syksyllä ja kysyin toiselta suoraan mahdutteko samaan kahvipöytään vai ette. Mahtuisivat, mutta eivät halua, niin olivat sopineet keskenään, että toinen tulee la ja toinen su ja sillä selvä.
Niille ihmisille jotka tulevat muuna aikana ette kakkua tarjoile. Sanotte vaan et kakku loppui jo kun ne oikeat synttärit oli jo.
Ymmärrettävää ettei kaikki pääse juuri oikeana päivänä, mutta olisihan tuo kohteliasta kysyä, mikä toinen aika teille mahdollisesti sopisi. Sano, milloin teillä sopii kyläillä ja myös, että tarjoilut ovat vaatimattomammat, koska varsinaiset kakut ja muut tehdään varsinaisiin juhliin.
Mulle ja lapselle kelpaa kyllä pienempikin lahja :) Yhdessä huolella suunnitellussa ja tehdyssä kakussa on sen verran vaivaa (tehdään joka vuosi eri teeman mukainen kakku) että 'rääppiäiset' vietetään niillä mitä jää yli sekä pullalla, kekseillä yms.
Mä olen jo niin kyllästynyt kans tuommoiseen, kun lapsena katsoin, kun äitini leipoi jollekin synttäreilleni 7 kertaa kakkua, kun kellekään ei tietty sopinut se päivä milloin on juhlat. Itse olen niin tyly että jätän koko synttärit järkkäämättä tai sitten kutsun vain yhtenä päivänä ja ilmoitan että muuloin ei ole ainakaan synttäreitä, kylässä voi toki käydä mut sit on kaurakeksejä ja kahvia vaan tarjolla.
Ainoastaan meidän häät ja kahden ekan lapsen ristiäiset on onnistunut niin, että kaikki lähisukulaiset oli samaan aikaan paikalla kuin oli kutsuttu. Kolmannen lapsen ristiäisten kutsuun miehen sisko vastasi, että tulevat klo 18. Jaa.
Kyllähän se vituttaa, mutta minkäs teet jos toiset katsoo omien menojensa AINA olevan tärkeämmät kuin meidän perheen juhlien.
Synttärit multa ainakin unohtuu, ja kutsut tulee aivan liian myöhään. Silloin niitä menoja on ehtinyt jo sopia. Eikä ole kohteliasta perua aiemmin sovittuja, myöhemmin ilmaantuvien menojen vuoksi.
Lähetä kutsut ajoissa. Tai ainakin muistuta, "järjestämme x.n synttärit vappuna, älkää sopiko muita menoja, aika ja paikka ilmoitetaan myöhemmin"
ilmoitti yhtenä vuonna, ettei voi tulla sinä päivänä kun kutsut ovat, vaan tulee seuraavana lauantaina klo 14. No minähän sitten laitoin myös seuraavana lauantaina juhlaruokaa ja leivoin kakut sun muut ja odotin. Klo 14.30 soitin ja kysyin, onko jäänyt johonkin matkalle jumiin ja tarvitseeko kyydin, kun ei näy eikä kuulu. Hänpä vastasi, ettei olekaan tulossa. Ei vaan ollut tullut mieleenkään ilmoittaa.
Ette uskokaan, kuinka kiukutti.
liikenteeseen periaatteella, että kysytään vierailta ensin mikä päivä kävisi parhaiten. Meillä on pidetty kahdet juhlat, koska ukki ja mummo pitää kutsua eri aikaan. Mummolta kysyttiin ensin ja hän ilmoitti tulevansa sunnuntaina. Ukille kävi lauantai ja muille annoimme vaihtoehdoiksi nämä päivät. Hienosti meni siihen saakka, kun perjantai-iltanan puhelin soi ja mummo ilmoitti tulevansa kuitenkin jo lauantaina tai sitten vaikka seuraavana viikonloppuna, koska oli päättänytkin lähteä risteilylle sunnuntaina. Tässä kohdassa mulla napsahti ja ilmoitin, että ukki tulee lauantaina ja koska mummo itse on ilmoittanut sunnuntain olevan hänelle paras päivä, voi tulla sunnuntaina tai ei sitten ollenkaan. Tuli sunnuntaina. Kävi pyörähtämässä tunnin. Oli niin kiire laivaan. Päätimme, että ensi vuonna tulee tasan yhdet juhlat meidän päättämänä päivänä ja jos mummo ja ukki ei kestä toisiaan, ei ole meidän ongelma.
Ihmisillä on nykyään niin paljon kaikkea, että jos paljon porukkaa kutsuu, aina jollain on töitä tai sovittua meno tms.
Outoa on se, että ihmiset olettaa, että automaattisesti voi tulla silloin kun heille sopii. Jos ei pääse kutsuttuna päivänä, niin sitten ei voi olettaa, että ilman muuta voi tulla silloin kun itselle sopii.
Ap ei ole ollut tarpeeksi jämäkkä. SAnot suoraan, että se ja se päivä ei käy meille. Voitte tulla silloin ja silloin, mutta näinä päivinä ei onnistu, meillä on muuta ohjelmaa silloin. Jos jonkun kanssa ei löydy kaikille sopivaa päivää, niin sitten ei löydy ja synttärit jää heiltä väliin. Ei se ole sen kummempaa!
Se jolle ei aika sovi tai ei tule sen vuoksi kun joku muu tulee niin voi hyvin pysyä poissa.