Jee! Meidän lapsi on vasenkätinen!
Musta vasenkätisyys on aina ollut jotenkin tosi siistiä. Kumpikaan meistä vanhemmista ei ole, mutta lapsi tuntuu olevan. Vähästäpä sitä äiti voi olla ylpeä!
Kommentit (74)
Mä olen vasuri ja koko suvussa ei ole ketään muuta vasenkätistä että se siitä periytymisestä. En todellakaan ole matemaattisesti lahjakas enkä osaa piirtääkkään kuin tikku-ukkoja :D
Kielipäätä taas löytyy hyvinkin huomattavasti ja onkin ainoa missä olen hyvä.
Olen huvikseni treenannut oikean käden käyttöä välillä esim kirjoittamista. Purkinavaajaa en osaa käyttää kuin vain oikealla kädellä.
Tämä on jo aika vanha keskustelu mutta jos oku vielä joskus lukee niin olen itse vasenkätinen 12 vuotia ja mullla ei oo kavereita, mutta pärjään koulussa todella hyvin.
olen sitä ikäpolvea jonka kätisyyttä yritettiin muuttaa mutta itsepäinen kun olen se ei onnistunut. Kotona ei yritetty muutta mutta koulussa.
Matemaattisesti olen lahjakas, kympin tyttö.
Lisäksi olen luova ja taiteellinen. Työssäni tarvitsen näitä taitoja. Seuraakin on riittänyt.
Hauskaa tuo että monia on pyydetty näyttämään kuinka tekee jotain vasemmalla, itsellekin palautui mieleen tuollaisia tapauksia lapsuus- ja nuoruusajalta.
Hilpeyttä herättää kun kysytään, oletko sinä vasenkätinen. Tätä sattuu usein edelleen uusien ihmisten kanssa kun ovat tehneet havainnon että olen vasuri. Vastaukseni on yleensä tyyliin, olen ja hei olen ollut sitä koko ikäni.
Joskus iskee pikkupiru ja sanon, ai olenko. Pitäisiköhän joskus sanoa, ai jaa en ole huomannutkaan tms.
Miksi sua ärsyttää, jos ihmiset kysyy, oletko vasenkätinen? Onko se susta jotenkin typerää? Ehkä asia sulle lienee aika tuttu, mutta ihmisille, jotka tapaat ensimmäistä kertaa, se on yllätys, ei vasureita niin kamalasti huomaa.
Olen ihan varma, että olet niitä naisia, joita raskaana ärsyttää kaikenlainen vatsan ja raskaudentilan kommentointi.
se siitä luovuudesta ja nerokkuudesta tällä kertaa, toi 5v lyhyempi elämä toisaalta.... :)
eikö ihminen luota näkemäänsä että todellakin olen vasenkätinen.
Loppuosa kommentistasi meni pieleen, keskustelin raskaudestani avoimesti. En kuitenkaan ole ollut niitä jotka "vinkuvat ja valittavat" niin kuin raskaus olisi sairaus ja vaativat erikoispalveluja. Suhtauduin raskauksiini luontevasti.
Miksi sua ärsyttää, jos ihmiset kysyy, oletko vasenkätinen? Onko se susta jotenkin typerää? Ehkä asia sulle lienee aika tuttu, mutta ihmisille, jotka tapaat ensimmäistä kertaa, se on yllätys, ei vasureita niin kamalasti huomaa.
Olen ihan varma, että olet niitä naisia, joita raskaana ärsyttää kaikenlainen vatsan ja raskaudentilan kommentointi.
vasurit elävät keskimäärin 5v lyhyemmän elämän kuin oikeakätiset?
älykkäitä / lahjakkaita / luovia...!
tehnyt sellaista "hiljaista tutkimusta", että lähes poikkeuksetta vasurit on aika eloisia ja moni matemaattisesti lahjakas ja lasketaan vähän omalla tyylillämme samaan lopputulokseen :)
Miten niin keneltä periytyi? Jos vihjaat, että mieheni ei olisi lapsen isä, niin sitä minun tuskin tarvitsee miettiä, vai mitä? Eikä se käsittääkseni sen kummemmin ole periytyvä ominaisuus.
Mun suvussani on kyllä muitakin vasenkätisiä.
ap
Eikä se käsittääkseni sen kummemmin ole periytyvä ominaisuus.
Mun suvussani on kyllä muitakin vasenkätisiä.
ap
eipä ole tullut mieleen ylpeillä kätisyydellä.
Vasenkätisenä toki pärjää mutta joidenkin asioiden tekeminen on haastavampaa sillä maailma on oikeakätisille suunniteltu.
Toki vasenkätisiä "työkaluja" on saatavilla jonkin verran.
Omat haasteet ovat olleet sellaisia että monissa paikoissa on vain oikeakätisten Fiskars-saksia ja purkinavaajat ovat oikeakätisten. Aikoinaan olin kaupassa töissä ja leikkelekoneenkäyttö oli alkuun haastavaa.
Iän myötä oikea käteni on tullut taitavammaksi ihan ammatillisten valintojen vuoksi.
Lapsena kouluiässä olin opettajien vastenmielisyyden kohde. He eivät osanneet opettaa minua virkkaamaan eikä neulomaan sillä suunta on päivänvastainen kuin oikeakätisillä. Onneksi isosisko oli niin noheva että opetteli vasenkätisen neulonnan ja virkkauksen ja opetti taidot minulle.
Lisäksi lapsuudessani käytettiin mustetta kaunokirjoitukseen ja voi vain arvata miten suttuisia vihkoni oli. Muste ei ehtinyt kuivaa ja kämmenen ulkosyrjä oli musteessa ja vihkot tahraisia. Luonnollisesti tämä vaikutti huolellisuusnumeroon sekä kirjoitusnumeroon.
Sain myös kolmelta opettajalta haukkuja, he olisivat vaihtaneet kätisyyteni oikeaan ellei isäni olisi tullut väliin.
En toki kätisyyttäni vaihtaisi jos valita saisi, näin on hyvä.
ps. siihen uskon mielelläni että vasurit ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin oikeakätiset, olen saanut useita stipendejä opintojeni aikaan
ja olen myös ylpeä vasenkätisyydestäni. t.toinen vasuri
eipä ole tullut mieleen ylpeillä kätisyydellä.
Vasenkätisenä toki pärjää mutta joidenkin asioiden tekeminen on haastavampaa sillä maailma on oikeakätisille suunniteltu.
Toki vasenkätisiä "työkaluja" on saatavilla jonkin verran.
Omat haasteet ovat olleet sellaisia että monissa paikoissa on vain oikeakätisten Fiskars-saksia ja purkinavaajat ovat oikeakätisten. Aikoinaan olin kaupassa töissä ja leikkelekoneenkäyttö oli alkuun haastavaa.
Iän myötä oikea käteni on tullut taitavammaksi ihan ammatillisten valintojen vuoksi.
Lapsena kouluiässä olin opettajien vastenmielisyyden kohde. He eivät osanneet opettaa minua virkkaamaan eikä neulomaan sillä suunta on päivänvastainen kuin oikeakätisillä. Onneksi isosisko oli niin noheva että opetteli vasenkätisen neulonnan ja virkkauksen ja opetti taidot minulle.
Lisäksi lapsuudessani käytettiin mustetta kaunokirjoitukseen ja voi vain arvata miten suttuisia vihkoni oli. Muste ei ehtinyt kuivaa ja kämmenen ulkosyrjä oli musteessa ja vihkot tahraisia. Luonnollisesti tämä vaikutti huolellisuusnumeroon sekä kirjoitusnumeroon.
Sain myös kolmelta opettajalta haukkuja, he olisivat vaihtaneet kätisyyteni oikeaan ellei isäni olisi tullut väliin.
En toki kätisyyttäni vaihtaisi jos valita saisi, näin on hyvä.
ps. siihen uskon mielelläni että vasurit ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin oikeakätiset, olen saanut useita stipendejä opintojeni aikaan
mutta matemaattisesta lahjakkuudesta ei ole tietoakaan! Muuten se on kyllä ihan luova ja eloisa, eli tykätty, minne ikinä meneekin.
Piirtää ja kirjoittaa vasemmalla mutta saattaa värityksessä vaihtaa yllättäen oikeaan ja saksilla leikkaa oikealla. Ollaan menossa toimintaterapeutille, josko saisi tähän vähän selvyyttä. Lapsi siis nyt 4,5-vuotias.
Meillä ei ole ketään vasenkätistä suvussa, mutta itselläni on myös melkoi vahva vasen käsi eli esim. nuorempana kirjoitin taululle vasemmalla kädellä, kannan painavat esineet vasemmalla kädellä ja pelaan pesäpalloa vasenkätisesti... Myös appi oli tällainen oikeakätinen, jolla vahva vasen käsi.
nuorimmainen on molempikätinen :)
Perinyt sen minun ukiltani.
Näyttää hauskalta kun piirtää/värittää niin, että kummassakin kädessä on kynä. Välillä käyttää toista kättä ja välillä toista.
Minulla on myös se ennakkoluulo, että vasurit yleensä ovat luovia ja fiksuja, siksi olenkin niin ylpeä lapseni erikoisuudesta. Tiedän kyllä, että vasenkätisyys ei helpota elämää, vaan tuo eteen erilaisia hankalia tilanteita.
Lapseni on vielä aika pieni, mutta itse aloin epäillä vasenkätisyyttä jo hänen vauva-aikanaan. Silloin sukulaiset nauroivat sille, mutta nyt monet puolitututkin ovat kysyneet, onko lapsi vasenkätinen, joten siihen uskon. Jos nyt olettamukseni sitten kuitenkin osoittautuisi vääräksi, ei sekään paha juttu olisi.
Sitä en tiennyt, että vasurit elävät keskimäärin 5v. vähemmän kuin oikeakätiset. Voisiko siihen vaikuttaa sekin seikka, että vasureissa miehiä on enemmän, kun oikeakätiset kai hiukan useammin ovat naisia (siis väestön jakauman mukaan)?
ap
Itse vasenkätisenä en välttämättä kauheasti iloitsisi, en tosin lapseni vasenkätisyyttä surisikaan.
Vasenkätisyys on käytännön kannalta monesti hieman hankalaa. Sakset, perunankuorimisveitset, monet urheiluvälineet jne. on oikeakätisille. Kirjoittaessa käsi suttaa tekstin tai vaihtoehtoisesti käsi kipeytyy huonossa asennossa kirjoittaessa. Huonoja puolia voisi listata pitkäänkin, mutta en hyvää mieltäsi suotta halua pilata.
Sen suhteen olen samaa mieltä, että vasenkätiset ovat älykkäitä, matemaattisesti lahjakkaita ja muutenkin mukavia ihmisiä :)
Ja historian merkkihenkilöistä vasenkätisiä on tunnetusti suhteellisesti suurempi osuus kuin oikeakätisiä.
Huomaa, että jotkut ovat hieman yksinkertaisia. Jollain kätisyydellä ei ole mitään merkitystä; mitä väliä, kirjoittaako, avaako tai leikkaako ja millä kädellä. Jos tuollainen aiheuttaa ympäristössä ihmettelyä, niin aikamoinen aukko on älykkyystasossa.... tai ongelmataso onneksi pieni. Mitenköhän sitten päiviteltäisiin, jos ongelma olisikin tynkä käsi tai kampurajalka?
Ja mitä tulee siihen, että ennen muinoin pakotettiin oikeakätiseksi, niin johtui tod.näk. mustekynistä. Nykyään koulussa käsityönopetkin kopsaa neulonta- ym. ohjeet peilikuvana, jolloin homma hoituu helposti.
Vasenkätiset ovat tutkimusten mukaan keskiarvoista matemaattisesti lahjakkaampia ja luovempia, Leonardo da Vinci kai heistä kuuluisimpia.