Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jee! Meidän lapsi on vasenkätinen!

Vierailija
20.01.2011 |

Musta vasenkätisyys on aina ollut jotenkin tosi siistiä. Kumpikaan meistä vanhemmista ei ole, mutta lapsi tuntuu olevan. Vähästäpä sitä äiti voi olla ylpeä!

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta varauksettoman hieno asia se ei ole.

Joissain tutkimuksissa vasenkätisyydellä on nähty yhteys myös oppimis­vaikeuksiin ja immuunijärjestelmän sairauksiin (esim. astmaan ja allergioihin). Ja joissain taas ei.

Sen sijaan tutkimuksista vasenkätisten luovuudesta ei ole saatu yleistä asennetta tukevia tuloksia.

Vierailija
62/74 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei periydy suoraan joten kummallakin vanhemmalla voi olla vasenkätisyysgeeni väistyvänä.Ei tollasessa tartte isyyttä ryhtyä miettimään =)

Tälläkin palstalla vähän aikaa sitten joku kertoi, että itse ja miehensä ovat kumpikin vasureita, mutta molemmat lapset oikeakâtisiä. Jos kyseessä olisi yhden (väistyvän) geenin aikaansaannos, niin eikö silloin tuollaisen pariskunnan lasten pitäisi automaattisesti olla vasureita?

ap

meillä myös vanhemmat vasureita, tyttö niin puhdas oikeakätinen kuin vain voi olla. Kummankaan lähisuvussa ei ole muita vasureita kuin me itse (minä ja mieheni).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttää vielä molempia käsiä. Siis missä vaiheessa tuollaista toimintaperapiaa aloitetaan, en ole ikinä kuullutkaan! Miksi se on tarpeellista? Olen olettanut, että jossain vaiheessa lapsi itse vaihtaa jompaankumpaan käteen.

Vierailija
64/74 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka me vanhemmat olemme oikeakätisiä. Ovat olleet vasureita 1v alkaen aivan selvästi. Esikoista hoitotäti yritti aikansa opettaa syömään oikealla kädellä, mutta kakkonen sai rauhassa lapioida ruokansa vasemmalla. Kolmosen, vaikka on jo yli 1v, kätisyys ei ole paljastunet. Kaiketikin siitä tulee oikeakätinen, mutta nuo isommat lapset toivovat vasuria. Olisihan se hiukan kauheaa, jos perheessä olisi vasurien ylivalta. Pitäisikö meidän silloin hankkia kaikki vasenkätisille sopivaksi, kun heitä olisi enemmän? Kyllä oikeakätinen olisi pulassa.

Jonkun teorian mukaan oikeakätisyyden aiheuttaisi joku geeni ja jos se puuttuu, niin jouduttaisiin arvontatilanteeseen, jossa ihmisestä tulee joko oikea- tai vasenkätinen. Noin 80% väestöstä tuo geeni olisi, loput arpoisivat suosikkikätensä. Tämä sopisi havaintoon, että identtisistä kaksosista toinen voi olla oikeakätinen ja toinen vasenkätinen. Vasenkätisten lapsista kai noin puolet on oikeakätisiä.

Vierailija
65/74 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka me vanhemmat olemme oikeakätisiä. Ovat olleet vasureita 1v alkaen aivan selvästi. Esikoista hoitotäti yritti aikansa opettaa syömään oikealla kädellä, mutta kakkonen sai rauhassa lapioida ruokansa vasemmalla. Kolmosen, vaikka on jo yli 1v, kätisyys ei ole paljastunet. Kaiketikin siitä tulee oikeakätinen, mutta nuo isommat lapset toivovat vasuria. Olisihan se hiukan kauheaa, jos perheessä olisi vasurien ylivalta. Pitäisikö meidän silloin hankkia kaikki vasenkätisille sopivaksi, kun heitä olisi enemmän? Kyllä oikeakätinen olisi pulassa. Jonkun teorian mukaan oikeakätisyyden aiheuttaisi joku geeni ja jos se puuttuu, niin jouduttaisiin arvontatilanteeseen, jossa ihmisestä tulee joko oikea- tai vasenkätinen. Noin 80% väestöstä tuo geeni olisi, loput arpoisivat suosikkikätensä. Tämä sopisi havaintoon, että identtisistä kaksosista toinen voi olla oikeakätinen ja toinen vasenkätinen. Vasenkätisten lapsista kai noin puolet on oikeakätisiä.

Minusta on kyllä kohtuullista hankkia kotiin molempikätisten tarvikkeita, oli ylivaltaa tai ei. Tai vähintääkin kiinnittää huomiota siihen, että esim. kuorintaveitsi on symmetrinen eikä toispuoleinen eli voi käyttää molemmilla käsillä.

Vierailija
66/74 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkin enemmän kuin oikeakätisten. Ainakin siltä tuntuu kun saksia etsii. Symmetriset kuorimaveitset taivat nykyään olla enemmän sääntö kuin poikkeus. Toisin meidän vasureille ei ole paljastettu, että hiirtä voisi käyttää vasemmallakin kädellä, vaan ovat opetelleet sen käytön oikealla. Ajattelin, että jos myöhemmin tulee hiirikäsi, niin heikommalle kädelle se ei ole niin suuri ongelma ja tarvittaessa vahvempi käsi oppinee hiirenkäytön nopeasti. Opettajia on opastettu tekemään mallikirjaimet vihon oikeaan laitaan. Kyllä meillä siis lasten kätisyys huomioidaan mielestäni aika hyvin. Kätisyys tulee vastaan kuitenkin monissa muissakin asioissa, joita oikeakätisenä ei tule ajatelleeksikaan. Olisi aika kauheaa, jos yht'äkkiä siirrettäisiin kokonaan vasenkätisten ideaalimaailmaan. Kyllä ainakin minä olisin pulassa.

t: nro 40

Vierailija
67/74 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten minäkin.

Oikeakätinen näytti tulleen... Nooh, onneksi on minun pusuhuuleni ( ;

Vierailija
68/74 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä tiedä kummankaan suvusta ketään toista vasenkätistä kuin isäni veljen.

Tää vasuripoikani ei ole mikään matikkanero, mutta todella hyvä piirtämään ja musiikillisesti lahjakas. Niin on kyllä tyttärenikin, joka on oikeakätinen :)

Tästä pojasta huomasi muuten tosi nuorena vasenkätisyyden. Jo vuoden ikäisenä tarttui leluihin vasemmalla, ei ikinä oikealla kädellä, otti lusikan, mukin aina vasempaan käteen.

Vierailija
69/74 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta kukaan ole lytännyt, haukkunut tai vähätellyt vasenkätisyyttä tässä ketjussa. Tottahan se vaan on, että aika monet välineet ja työkalut on ensisijassa suunniteltu oikeakätisille. Totta on myös se, että asennevammaisuutta on edelleen jonkin verran olemassa. Esim. eräs tuttuni kertoi äitinsä kehottaneen häntä aina antamaan lapselleen lusikan oikeaan käteen, ettei lapsesta vahingossa kehittyisi vasenkätistä.

ap

Minulla kuopus ilmeisesti on vasuri, piirtää 99% vasemmalla kädellä. Suurimmaksi osaksi syödessä käyttää vasenta kättä, mutta jos satun laittamaan lusikan lautasen oikealla puolelle, saattaa syödä oikealla. Olen kuitenkin huomannut että vasen käsi on syödessä vakaampi, niin paljon ruokaa ei tipu rinnuksille.

No joka tapauksessa, tämä mahdollinen vasenkätisyys on äidilleni ylitsepääsemätön paikka. Jos tyttö käyttää vasenta kättä, heti on vaihtamassa lusikkaa tai kynää oikeaan käteen. Ja natkuttaa siitä jatkuvasti. Itsellä täytyy olla aina kyttäämässä että lapsi saa vapaasti valita kätensä, jos siis äitini on paikalla. Eikä usko vaikka sanon ettei saa puuttua asiaan.

Vierailija
70/74 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuopus ilmeisesti on vasuri, piirtää 99% vasemmalla kädellä. Suurimmaksi osaksi syödessä käyttää vasenta kättä, mutta jos satun laittamaan lusikan lautasen oikealla puolelle, saattaa syödä oikealla. Olen kuitenkin huomannut että vasen käsi on syödessä vakaampi, niin paljon ruokaa ei tipu rinnuksille.

No joka tapauksessa, tämä mahdollinen vasenkätisyys on äidilleni ylitsepääsemätön paikka. Jos tyttö käyttää vasenta kättä, heti on vaihtamassa lusikkaa tai kynää oikeaan käteen. Ja natkuttaa siitä jatkuvasti. Itsellä täytyy olla aina kyttäämässä että lapsi saa vapaasti valita kätensä, jos siis äitini on paikalla. Eikä usko vaikka sanon ettei saa puuttua asiaan.

että tässä tapauksessa tyttö on 2-vuotias. Joten täyttä varmuutta vahvemmasta kädestä ei vielä ole.

Vierailija
71/74 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

matemaattisesti lahjakas, eloisa, luova, taiteellinen.

No yritti ne tarhassa saada lapsesta oikeakätistä.

Vierailija
72/74 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkin enemmän kuin oikeakätisten. Ainakin siltä tuntuu kun saksia etsii. Symmetriset kuorimaveitset taivat nykyään olla enemmän sääntö kuin poikkeus. Toisin meidän vasureille ei ole paljastettu, että hiirtä voisi käyttää vasemmallakin kädellä, vaan ovat opetelleet sen käytön oikealla. Ajattelin, että jos myöhemmin tulee hiirikäsi, niin heikommalle kädelle se ei ole niin suuri ongelma ja tarvittaessa vahvempi käsi oppinee hiirenkäytön nopeasti. Opettajia on opastettu tekemään mallikirjaimet vihon oikeaan laitaan. Kyllä meillä siis lasten kätisyys huomioidaan mielestäni aika hyvin. Kätisyys tulee vastaan kuitenkin monissa muissakin asioissa, joita oikeakätisenä ei tule ajatelleeksikaan. Olisi aika kauheaa, jos yht'äkkiä siirrettäisiin kokonaan vasenkätisten ideaalimaailmaan. Kyllä ainakin minä olisin pulassa.

t: nro 40

tietokoneen hiirtä nimenomaan pitäsi opetella käyttämään "heikommalla" kädellä jotta samaan aikaan kun klikkailee, voi toisellä kädellä esim. kirjoittaa muistiinpanoja paperille. Nopeuttaa hommaa huomattavasti... =)

Vierailija
73/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkätisyydestä ei kannata iloita, sillä maailma on oikeakätisten. Esim monia sähkötyökaluja on täysin mahdotonta käyttää vasenkätisesti.

Itse olen sekakätinen, poika vasenkätinen, isäni vasenkätinen ja isänäiti oli vasenkätinen mutta koulussa pakotettiin oikeakätiseksi.

Meillä on vasenkätisten:

- sakset

- purkinavaaja

- viinipullonavaaja (kierteet toiseen suuntaan kuin tavallisessa)

- kynäteroitin (kynää pyöritetään eri suuntaan kuin tavallisessa)

- viivotin (numerot alkavat viivottimen oikeasta reunasta)

- keittiöveitset (leikkausterä eri puolella kuin tavallisessa veitsessä)

- kello (eli viisarit liikkuvat vastapäivään ja esim numero 9 on "normikellon" kolmosen kohdalla)

Noita kaikkia saa netistä tilaamalla. Aikaisemmin sai jopa Suomesta, mutta nykyään esim Briteistä.

http://www.anythinglefthanded.co.uk/

Vierailija
74/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 17:14"]Vasenkätisyydestä ei kannata iloita, sillä maailma on oikeakätisten. Esim monia sähkötyökaluja on täysin mahdotonta käyttää vasenkätisesti.

Itse olen sekakätinen, poika vasenkätinen, isäni vasenkätinen ja isänäiti oli vasenkätinen mutta koulussa pakotettiin oikeakätiseksi.

Meillä on vasenkätisten:

- sakset

- purkinavaaja

- viinipullonavaaja (kierteet toiseen suuntaan kuin tavallisessa)

- kynäteroitin (kynää pyöritetään eri suuntaan kuin tavallisessa)

- viivotin (numerot alkavat viivottimen oikeasta reunasta)

- keittiöveitset (leikkausterä eri puolella kuin tavallisessa veitsessä)

- kello (eli viisarit liikkuvat vastapäivään ja esim numero 9 on "normikellon" kolmosen kohdalla)

Noita kaikkia saa netistä tilaamalla. Aikaisemmin sai jopa Suomesta, mutta nykyään esim Briteistä.

http://www.anythinglefthanded.co.uk/

[/quote]

Vasenkätisyydestä nimenomaan pitää iloita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi