Jee! Meidän lapsi on vasenkätinen!
Musta vasenkätisyys on aina ollut jotenkin tosi siistiä. Kumpikaan meistä vanhemmista ei ole, mutta lapsi tuntuu olevan. Vähästäpä sitä äiti voi olla ylpeä!
Kommentit (74)
jonka suvussa ei ole virallista vasuria, mutta ilmeisesti joku iso- tai isoisovanhemmista on pakotettu oikeakätiseksi - näinhän se on usein siihen aikaan mennyt.
Itse olen myös aina ollut ylpeä vasenkätisyydestäni, mutta kieltämättä joitakin hankaluuksia on tullut vastaan:
- sakset (osaan leikata vasemmalla kädellä oikeakätisten saksilla kun ei niitä vasureita muualla kuin kotona ole)
- purkinavaaja (osaan leikata purkin oikealla kädellä, mutta hitaasti)
- neulominen (neulon peilikuvana, ei onnistu kauhean hyvin)
- kuorintaveitsen käyttö (nykyisin on niitä symmetrisiäkin, mutta toispuoleisella olen oppinut kuorimaan 'ulospäin')
Matemaattisesti olen lahjakas, en luova enkä taiteellinen. Iloinen kyllä.
minkä ikäinen lapsesi on koska ainakin kaikilta "ammattilais"sivuilta löydetyistä tutkimuksista päätellen varmuuden pysyvästä kätisyydestä saa vasta kouluiässä eli noin 6-7 vuotiaana.Siihen asti lapsi saattaa vaihdella kättä ja tosiaan käyttää vaikka molempia kunnes jompikumpi määräytyy ns.vahvemmaksi.
eli ei periydy suoraan joten kummallakin vanhemmalla voi olla vasenkätisyysgeeni väistyvänä.Ei tollasessa tartte isyyttä ryhtyä miettimään =)
Tälläkin palstalla vähän aikaa sitten joku kertoi, että itse ja miehensä ovat kumpikin vasureita, mutta molemmat lapset oikeakâtisiä. Jos kyseessä olisi yhden (väistyvän) geenin aikaansaannos, niin eikö silloin tuollaisen pariskunnan lasten pitäisi automaattisesti olla vasureita?
Niin ja tosiaan, tiedän, että vasenkätisyys voi aiheuttaa paljon ongelmia ja hankaluuksia elämässä, mutta minusta se on asia, josta voi olla ylpeä.
ap
opettamiseen oppilaille (joudun esim. kalan fileioinnin näyttämään oikealla kädellä), mutta mitään ongelmaa ei ole käyttää saksia, kuorimaveitsiä jne. vasurilla. Kirjoitustekniikka taululle ja kalvolle on pitänyt opetella uusiksi, ettei käsi "hinkkaa" tekstiä pois. Onneksi nuokin ovat kohta historiaa :) Sähäkän nopeata porukkaa on vasureissa ja esim. tarjoilutehtävissä vasenkätisyys on iso vahvuus. t. olisinko kolmantena kommentoinut omaa vasenkätisyyttäni mm. matemaattisuudella.
ja kuten sanoin, olen ihan tietoinen siitä, että epäilemäni vasenkätisyys voikin muuttua oikeakätisyydeksi.
ap
En ole koskaan kokenunt mitään haittaa vasenkätisyydestä. Purkinavaajaakin on helppo käyttää vasurilla. Oikestaan tuntuu siltä ,että se on suunniteltu vasureille.
voi liittyä siihen, että monet kehitysvammaiset ovat vasenkätisiä - esimerkiksi downeista valtaosa on vasenkätisiä. Joka toisella downilla on myös sydänvika ja keskimääräistä huomattavasti alempi elinikä.
Vasenkätisissä on keskimääräistä enemmän sekä heikkolahjaisia että älykkäämpiä ihmisiä kuin oikeakätisissä, joilla älykkyyden "hajonta" asettuu tasaisemmin ns., gaussin käyrän mukaan, missä ääripäät eivät ole yhtä vahvasti edustettuina kuin vasenkätisillä.
Itsekin olen vasenkätinen ja äitini näki sen jo kun olin aivan pieni.
Juu, onhan siitä tosiaan käytännön hankaluuksia, itselläni esim tenniksen harjoittelu oli aika hankalaa kun opettajat eivät osanneet neuvoa mulle lyöntejä, eivätkä lähes koskaan muistaneet syöttää palloa mun kämmenpuolelle jos oli tarkoitus harjoitella kämmentä jne. En myöskään oppinut kunnolla virkkaamaan ja eikä mua huolittu kirjoittamaan taululle/kalvoille koulussa - no näitä ei kai enää nykylasten tarvitse tehdäkään :)
Ole vaan ylpeä lapsestasi, eihän sitä tiedä vaikka tuo ainainen "väärinpäin" tekeminen harjoittaisi lapsella jotain ihan erityistä aivonystyrää :)
voi liittyä siihen, että monet kehitysvammaiset ovat vasenkätisiä - esimerkiksi downeista valtaosa on vasenkätisiä. Joka toisella downilla on myös sydänvika ja keskimääräistä huomattavasti alempi elinikä.
Vasenkätisissä on keskimääräistä enemmän sekä heikkolahjaisia että älykkäämpiä ihmisiä kuin oikeakätisissä, joilla älykkyyden "hajonta" asettuu tasaisemmin ns., gaussin käyrän mukaan, missä ääripäät eivät ole yhtä vahvasti edustettuina kuin vasenkätisillä.
Mielenkiintoista!
ap
"normaalilahjakkaita" ihmisiä :)
24
"normaalilahjakkaita" ihmisiä :)
24
Joo, tuon uskon kyllä!
Mun lapseni ei tietenkään kuulu heihin kuitenkaan ;D
ap
Siskoni on vasuri ja on manannut sitä koko ikänsä. :/
En ole koskaan kokenunt mitään haittaa vasenkätisyydestä. Purkinavaajaakin on helppo käyttää vasurilla. Oikestaan tuntuu siltä ,että se on suunniteltu vasureille.
Siis sellanen pieni metallinen jossa on terä vasemmassa reunassa ja palanen, josta otetaan kiinni, oikeassa reunassa. Niin miten sitä käytetään vasurilla? Itse olen oppinut kyllä käyttämään sitä oikealla, mutta isompana kuin lapset yleensä.
voi liittyä siihen, että monet kehitysvammaiset ovat vasenkätisiä - esimerkiksi downeista valtaosa on vasenkätisiä. Joka toisella downilla on myös sydänvika ja keskimääräistä huomattavasti alempi elinikä. Vasenkätisissä on keskimääräistä enemmän sekä heikkolahjaisia että älykkäämpiä ihmisiä kuin oikeakätisissä, joilla älykkyyden "hajonta" asettuu tasaisemmin ns., gaussin käyrän mukaan, missä ääripäät eivät ole yhtä vahvasti edustettuina kuin vasenkätisillä.
Mielenkiintoista! ap
(Kehitys)vammaisten vasenkätisyys voi johtua eri syystä kuin muiden. Downista en tiedä, mutta esimerkiksi cp-vammaisilla (johon voi kuulua kehitysvamma, ei toki aina) vasenkätisyys johtuu aivovammasta aivojen vasemmalla puolella. Eli aivojen vasen puolihan säätelee oikeanpuolisten raajojen toimintaa ja päinvastoin. Jolloin on pakko oppia vasemman käyttö, vaikka se ei olisikaan se alunperin dominoiva käsi, koska oikeaa kättä säätelevä aivoalue on vaurioitunut.
voi liittyä siihen, että monet kehitysvammaiset ovat vasenkätisiä - esimerkiksi downeista valtaosa on vasenkätisiä. Joka toisella downilla on myös sydänvika ja keskimääräistä huomattavasti alempi elinikä. Vasenkätisissä on keskimääräistä enemmän sekä heikkolahjaisia että älykkäämpiä ihmisiä kuin oikeakätisissä, joilla älykkyyden "hajonta" asettuu tasaisemmin ns., gaussin käyrän mukaan, missä ääripäät eivät ole yhtä vahvasti edustettuina kuin vasenkätisillä.
Mielenkiintoista! ap
(Kehitys)vammaisten vasenkätisyys voi johtua eri syystä kuin muiden. Downista en tiedä, mutta esimerkiksi cp-vammaisilla (johon voi kuulua kehitysvamma, ei toki aina) vasenkätisyys johtuu aivovammasta aivojen vasemmalla puolella. Eli aivojen vasen puolihan säätelee oikeanpuolisten raajojen toimintaa ja päinvastoin. Jolloin on pakko oppia vasemman käyttö, vaikka se ei olisikaan se alunperin dominoiva käsi, koska oikeaa kättä säätelevä aivoalue on vaurioitunut.
Todella mielenkiintoista! Kiitos!
ap
5 vuoden iässä toimintaterapeutin arvion myötä alettiin vahvistamaan vasenta kättä. Ap:n tavoin minustakin on, ei ehkä hieno asia mutta ylpeä siitä voi olla-varsinkin kun oppii tekemään juttuja vasemmalla kädellä. Eli tavallaan valtavirrasta poikevaa.
Jotenkin lukiessani tätä ketjua kiukustutti miten pieni ero kuten tämä vasenkätisyys esim. on heti voivottelun aihe ? Entäpä kun poikkeama on suurempi, näkyvämpi ? On meillä suomalaisilla paljon opeteltavaa erilaisuuden hyväksymisessä.
Itse olen havainnut lähipiirin vasureiden kohdalla sen, että eniten asian nostavat esille muut kuin asianomaiset itse. Esim. opiskellessani jotkut oikein pyysivät vasenkätisiä näyttämään kuinka he kirjoittavat ja leikaavat saksilla kummallisesti-heidän mielestään. Todella epäkohteliasta!
Toki saattoi arvata, että kun kerran joku "leuhkii", hänet pudotetaan pikavauhtia maanpinnalle, av:lla kun ollaan.
Kyllä ihmiset on kateellisia ja pahansuopia, oli asia mikä hyvänsä.
Itse olen vasuri, eikä ole päässyt juurikaan elämää haittaamaan. Olen ainakin taiteellisesti lahjakas ja kaiketi ihan lahjakas monessakin asiassa.
Ei minusta kukaan ole lytännyt, haukkunut tai vähätellyt vasenkätisyyttä tässä ketjussa. Tottahan se vaan on, että aika monet välineet ja työkalut on ensisijassa suunniteltu oikeakätisille. Totta on myös se, että asennevammaisuutta on edelleen jonkin verran olemassa. Esim. eräs tuttuni kertoi äitinsä kehottaneen häntä aina antamaan lapselleen lusikan oikeaan käteen, ettei lapsesta vahingossa kehittyisi vasenkätistä.
ap
Esikoinen 7v on nyt ekaluokkalainen, ja olen jo itse oppinut istahtamaan oikealle puolelle viereen kun hän tekee läksyjä. Muuten ei näe mitä hän kirjoittaa kun käsi on edessä ;)
Ja jos tussilla kirjoittaa muistan varoittaa ettei hinkkaa kädellä tekstiä tai piirrosta suttuun.. :)
Vasenkätisyys näkyi hänellä kyllä jo ainakin 4-5-vuotiaana..
On jonkilainen "sekakäyttäjä" kuitenkin, käyttää paljon myös oikeaa kättä, mutta kirjoittaa ja piirtää vasemmalla.
eli ei periydy suoraan joten kummallakin vanhemmalla voi olla vasenkätisyysgeeni väistyvänä.Ei tollasessa tartte isyyttä ryhtyä miettimään =)