Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jee! Meidän lapsi on vasenkätinen!

Vierailija
20.01.2011 |

Musta vasenkätisyys on aina ollut jotenkin tosi siistiä. Kumpikaan meistä vanhemmista ei ole, mutta lapsi tuntuu olevan. Vähästäpä sitä äiti voi olla ylpeä!

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei periydy suoraan joten kummallakin vanhemmalla voi olla vasenkätisyysgeeni väistyvänä.Ei tollasessa tartte isyyttä ryhtyä miettimään =)

ei kysyttykään että kummaltas periytyi...

Ap itse hikeentyi isyydestä.

Vierailija
2/74 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kokenunt mitään haittaa vasenkätisyydestä. Purkinavaajaakin on helppo käyttää vasurilla. Oikestaan tuntuu siltä ,että se on suunniteltu vasureille.

Siis sellanen pieni metallinen jossa on terä vasemmassa reunassa ja palanen, josta otetaan kiinni, oikeassa reunassa. Niin miten sitä käytetään vasurilla? Itse olen oppinut kyllä käyttämään sitä oikealla, mutta isompana kuin lapset yleensä.

ite oon oikeakätinen, mut silti onnistuu sellasen purkin avaajan käyttö vasemmalla (oli pakko kokeilla). sillä vaan pitää avata purkin vasemmasta reunasta itestään poispäin, ei kyllä kovin vaikeeta :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat vasureita ja 2 tyttöä oikeakätisiä.Itse olen kumpikin kätinen.Kirjoitan oikealla mutta esim.tietokoneen hiirtä käytän vasemmalla(en mitenkään osaisi käyttää oikealla kädellä).Mieheni on oikeakätinen mutta hänen suvussaan on vasureita.

Vierailija
4/74 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kanssa vasuri ja samoin myös mun veli. Mun setä on myös vasenkätinen ja pappa olis ollu, mutta koulussa pakko-opetettiin oikeekätiseksi. Niistä vasenkätisiin kohdistuvista ennakkoluuloista sen verran, että mä olen matemaattisesti lahjakas ja omaan äärimmäisen vilkkaan mielikuvituksen :D Mun veli taas on niin huono kaikessa matemaattisessa, ettei meinaa ikinä kouluja saada käytyä matikan osalta. Toisaalta se on myös peruslaiska luonne ja syyttää kaikista virheistään jotain toista.

Mun pappa oli hyvin taitava piirtämään ja muutenkin älyttömän kätevä molemmista käsistään. Nyt se on jo kuollu ja aina välillä jotkut sen tekemät rakennelmat nostaa ikävän pintaan. Harmillista, ettei toi lahjakkuus oo kellekään tiettävästi meiän suvussa periytyny. Mun setä taas on oikea persoona isolla p:llä ja aina suu hymyssä kertomassa uusia mielenkiintosia juttuja, joita se on kuullu. Mahtava tyyppi!

Sen voisin viel sanoa, että itelläni vasenkätisyys näkyy nimenomaan vaan kirjottaessa ja monia asioita teen ihan kummal kädel tahansa, joten arkielämässä en oo niin paljon törmänny näihin vasenkätisten ns. tyypillisiin haasteisiin. Toisaalta mulla vakiintuikin vasemmalla kirjoitus vasta kouluiän kynnyksellä, olin sitä ennen ihan molempikätinen.

Vierailija
5/74 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2011 klo 14:10"]Piirtää ja kirjoittaa vasemmalla mutta saattaa värityksessä vaihtaa yllättäen oikeaan ja saksilla leikkaa oikealla. Ollaan menossa toimintaterapeutille, josko saisi tähän vähän selvyyttä. Lapsi siis nyt 4,5-vuotias.

Meillä ei ole ketään vasenkätistä suvussa, mutta itselläni on myös melkoi vahva vasen käsi eli esim. nuorempana kirjoitin taululle vasemmalla kädellä, kannan painavat esineet vasemmalla kädellä ja pelaan pesäpalloa vasenkätisesti... Myös appi oli tällainen oikeakätinen, jolla vahva vasen käsi.

[/quote]

toimintaterapiaan muista syistä kumminki? jotkut autistit saattaa piirtää tai kirjoittaa silleen että vaihtavat kättä kun siirtyvät paperin toiseen reunaan. hahmottamishäiriö.

Vierailija
6/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon molempikätinen :)

Vierailija
8/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opettelun jo lapsena käyttämään sitä oikeakätisen purkinavaajaa vasemmalla ja sehän toimii paljon paremmin niin päin. Vasemmalla sen aukaisuvoiman saa koko kädestä, kun oikealla otetaan sormista. Lainan sitä siis kädellä alas ja avaan itseeni päin.

Missään ei ollut lapsena vasenkätisten saksia, joten opettelin leikkaamaan oikealla. Vasemmalla saksiminen voisikin olla nyt hankalaa...

Hiirikättä vaihtelen sujuvasti, kannattaa kyllä opetella tuo oikean käden käyttö.

Mun mielestä vasenkätisyys ei ole ollut mitenkään kurjaa ja onhan tuosta melko vahvasta kaksikätisyydestä jotain hyötyäkin.

Vierailija
9/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasureilla on tutkitusti enemmän mielisairauksia ja skitsofreniaa. Mutta myös luovuutta ja taiteellisuutta.

Vierailija
10/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jokunen kuukausi sitten hullujen päiväkodissa eli päiväsairaalassa. Istuttiin siinä sitten tekemässä jotakin tehtävää, jossa piti kirjoittaa jotakin. Meitä tais olla 5, joista 3 oli vasureita. Siinä sitten naureskeltiin, että vasureilla on selvästi taipumusta hulluuteen, tämä ei voi olla sattumaa. :D :D

Itse olen selvä vasenkätinen. Tykkään taiteilla, mutta ei minusta ehkä taiteilijaa tulisi. Olen pärjännyt koulussa erinomaisesti, elämässä sitten vähän huonommin. :( Olen tunne-elämältäni tosi ailahtelevainen ja haavoittuvainen. 

Vaikka itsekin olen vasuri, niin kyllä sitä vaan kiinnittää huomitota, kun joku kirjoittaa "väärällä" kädellä. :D

Vierailija
11/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2011 klo 14:02"]

[/quote]

Naapurin Pertsalta :D

Vierailija
12/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on tosi siistiä että tytölläni on ruskeat hiukset ja pojalla vaaleat. Jippiii!

Vierailija
13/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihania kaikki vasurit tai "oikeat" :)

Vierailija
14/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli on vasenkätinen, eikä suvussa ole muita. Mutta hänellä on oikeassa joku synnytyksessä tullut hermostohäiriö, joten hänen kohdallaan vasenkätisyys ei oikeastaan ole luonnollista. Oikean motoriikka on vaan niin kömpelöä, että vasen on tuntunut luonnollisemmalta. On siis aitoja vasenkätisiä ja ei aitoja. Itse tunnen pari aitoa vasenkätistä ja molemmat ovat tosi taitavia käsitöissä, kun oikeallakin osaavat aika paljon. 

Vierailija
15/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika oli vauvana täysin vasuri, mutta nyt 2v oikean käden käyttö on lisääntynyt huomattavasti.

Vaari oli vasuri joka osasi mm.kirjoittaaa molemmilla käsillä, kuoli 67v vuonna -93.

Yksi entinen kaveri myös vasuri, fiksu ja monella eritavalla äärimmäisen taitava, olisi ollut mahdollisuudet oikeastaan mihin vaan, vanhempiensa yrityksessä olisi varmasti menestynyt, MUTTA kaikki on vaan kyllä tai ei eikä mitään siltä väliltä, ei siedä mitään kritiikkiä, ei tule työpaikoilla kenenkään kanssa toimeen, jos käsketään johonkin tai tekemään jotenkin ei varmasti toimi ohjeiden mukaan, harrastepiireissä on kanssa mennyt sukset ristiin kirjaimellisesti.

Vierailija
16/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2011 klo 14:25"]

ja kuten sanoin, olen ihan tietoinen siitä, että epäilemäni vasenkätisyys voikin muuttua oikeakätisyydeksi.

ap

[/quote]Kyllä se silti on hyvin voimakas ominaisuus.Voin kertoa,että mummoni 89v oli pakotettu oikeakätiseksi lapsena,niinkuin ennenmuinoin tehtiin.Kun hän sitten dementoitui muutama vuosi sitten,alkoi taas syödä vasemmalla kädellä ja muutenkin käyttää sitä ensisijaisesti.

Vierailija
17/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa vasenkätinen tyttö ja olen alusta saakka ollut onnellinen siitä :D molemmat vanhemmat oikeakätisiä, mutta meillä suvussa paljon vasureita.

Vierailija
18/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini on vasuri ja on sanonut, että vaikeaa oli koulussa. Vasenkätisiä jopa haukuttiin silloin. :(

Vierailija
19/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vasenkätinen, mutta suvussa ei kyllä ole vasenkätisiä. Tosin oikealla käytän hiirtä, saksia ja purkinavaajaa.

Saksia käytin pienenä vasemmalla, kun oli koulussa vasenkätisten saksia, mutta nykyisin osaan paremmin oikealla. Veitsi ja haarukka ovat myös käsissä kuin oikeakätisillä, mutta kokatessa veitsi on vasemmassa kädessä.

Olen matemaattisesti ihan lahjakas, kirjoitin helposti L:n lyhyestä matikasta (harmittaa kun en valinnut pitkää) ja kuvataiteellisesti todella lahjakas olen ollut jo pienestä pitäen. Sen sijaan ns. lukuaineet ovat vähän hankalia, en oikein jaksaisi keskittyä ja lukea, vaikka vauhtiin päästyäni saan ihan hyviä tuloksia. Mikä tästä nyt sitten johtuu vasenkätisyydestä ja mikä taas on yksilökohtaista... :)

Itselle ainakaan ei ole ollut vasenkätisyydestä mitään merkittävää haittaa. Varsinkaan nykyisin se ei vaikuta mielestäni elämääni.

Vierailija
20/74 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkätisyyden periytyminen ei ole niin yksinkertaista kuin usein kuvitellaan. Yhden teorian mukaan olisi oikeakätisyysgeeni, mutta ei vasenkätisyysgeeniä. Jos lapsi ei peri kummaltakaan vanhemmaltaan oikeakätisyysgeeniä, kätisyys määräytyisi sattumanvaraisesti. Koska maailma suosii oikeakätisyyttä, sattuma painottaa kuitenkin oikeakätisyyttä.

Todennäköisesti vasenkätisyys on monimutkainen yhdistelmä perinnöllisyyttä ja oppimista, mutta tuo teoria selittäisi vasenkätisyyden välillä hyvin oudon ilmaantuvuuden. Esimerkiksi meillä molemmat vanhemmat ovat oikeakätisiä, mutta lapsista kaksi ensimmäistä ovat vahvasti vasenkätisiä, kolmas tuntuu käyttävän molempia käsiään ja nuorin tuntuu olevan selvästi oikeakätinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän