Haukka tai pöllö vei linnun ruokintapaikalta
Eli tänään aamulla lintulaudan alla oli muutama lintu syömässä, ja iso lintu, haukka tai pöllö, vei siitä yhden. Kuinkahan voisi estää tuolaiset kutsumattomat vieraat? Voisiko tuollaisen lukea vahinkoeläimeksi, kun eikö niitä voi hävittää joskus vaikka olisivatkin rauhoitettuja?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on haulikko toiminut hyvin haukan karkoittajana.Joutoaikoina päivystää haulikon kanssa ja kiekkopanoksella ampuu niin loppuu haukan lento
Valehtelet.
Lintujenruokintapaikka. Haukat ja pöllöt on lintuja. Ruokit siis kaikkia seudun lintuja.
Elleivät petolinnut söisi talven aikana kaikkia heikkoja ja tautisia lintuja, ensi kesänä olisi joka paikassa paljon sairaita kituvia pikkulintuja. Siksi pikkulinnut munii niin paljon ja kasvattaa useita poikasia, kun osa niistä kumminkin kuolee. Joko tauteihin tai tautien heikentämänä petojen saaliina. Ei haukat ja pöllöt edes saa lintua kiinni, ellei siinä ole jotakin vikaa valmiiksi.
Toivottavasti pidät ruokintapaikkasi puhtaana etteivät taudit leviä sillä ruokaileviin lintuihin.
Olen muutaman kerran nähnyt läheltä kun haukka tai muu lintu on napannut rastaan tai muun pienen linnun. Saalis ei ehtinyt kärsiä koska lintu pyöräytti siltä pään irti. Sen jälkeen minua ei ole haitannut nähdä muiden lintujen saalistavan lintuja, koska ne eivät todellakaan rääkkää saalistaan vaan tappavat hetkessä.
Ei kukaan voi olla näin vieraantunut luonnosta. Hieno luontokokemus
Vaketju,vuodelta 11....mutta huvittaa pelkästään tuo aloitus "haukka tai pöllö"... ei jumalauta kun ei edes lintuja erota ja sitten itketään kun saa tietää että petolinnut syö lihaa! Ja sitä oikeen houkutellaan avoimelle lautaselle keskelle pihaa! Eihän tällaista voi olla? Eihän?
Häiritset luonnon biodiversiteettia paikkaruokinnalla. Mene metsään seuraamaan lintuja jatkossa. Luonto kiittää.
Näköjään jonkun ihan oma ketju jossa vastailee itselleen
Meille tuli tänään varpushaukka ruokintapaikalla ja pikkulinnuille tuli kiire lähteä pakoon. Harakka jäi muutaman metrin päähän ja varpushaukka ei uskaltanut käydä harakan kimppuun.
Ruokit tietämättäsi myös rottia lintulautasi yhteydessä.