Haukka tai pöllö vei linnun ruokintapaikalta
Eli tänään aamulla lintulaudan alla oli muutama lintu syömässä, ja iso lintu, haukka tai pöllö, vei siitä yhden. Kuinkahan voisi estää tuolaiset kutsumattomat vieraat? Voisiko tuollaisen lukea vahinkoeläimeksi, kun eikö niitä voi hävittää joskus vaikka olisivatkin rauhoitettuja?
Kommentit (48)
Pikkulinnut liikkuvat päivisin ja pöllöt yleensä öisin.
eli ruokaa hakevat kaikki. Mahtava luontodokkari!
Me istuttiin viime talvena katsomassa kun kanahaukka naposteli jotain pikkulintua. Tikka oli jähmettyneenä talipallolla kun kanahaukka istui lähikoivussa. Ainakin vartin.
Tuo samainen pöllö/haukka syö kesäaikana myyriä ym. pihapiirin tuhoeläimiä, ei sitä kannata alkaaa hävittämään.
Yleinen hiiripöllö on päiväaktiivinen, ja syö paljon pikkulintuja. Pesii kuitenkin vissiin pojoisessa, mutta vaeltaa talvella laajalti.
ja toisinana myös lapinpöllö (joka myös vaeltaa).
Yleinen hiiripöllö on päiväaktiivinen, ja syö paljon pikkulintuja. Pesii kuitenkin vissiin pojoisessa, mutta vaeltaa talvella laajalti.
Mun kissa oli napannut tänään yhden pikkulinnun, kun oli höyhenet portailla. Toisaalta feline on kallista ja halpa mössö ei kelpaa herkkusuulle. Win win.
Syötän pulleaksi talvehtivia lintuja. Nautin katselemisesta, mutta nyt muutamana päivänä peräkkäin, haukka käy nappaamassa linnun. Tuntuu pahalta katsoa! Jokunen lintu jähmettyy pitkäksi aikaa paikalleen. Sitten sineenipuu hiljenee vähäksi aikaa. Ja taas elämä jatkuu,mutta varpusparvi pitää kyllä taukoa .
Hups, siinä sai pikkulintu kyydit!
Vierailija kirjoitti:
Laita haaska (vaikka hirven ruho) siihen lintulaudan alle, niin petolinnut syövät mieluummin sitä.
Menet itse makaamaan limtulaudan alle ja teeskentelet kuollutta, sitten nappaat petolintua pyrstöstä ja näytät sille närhen munat!
Nälkä on kaikilla linnuilla ja eläimillä, varsinkin vielä talven karuissa olosuhteissa. Luonnonkiertokulkua vain.
Alkutalvesta tulin kerran kotiin ja katsoin takapihalle. Piha oli täynnä höyheniä. Mitään kuollutta lintua ei missään. Joku haukka oli vissiin napannut ehkä mustarastaan, höyhentänyt ja vienyt mennessään. Lumessa ei mitään eläimen jälkiä joten pakko olla lintu.
Eiköhän aloittaja tarkoittanut juttunsa lähinnä vitsiksi, ainakin toivon näin! Luontoon kuuluu saalistajat
ja saalistettavat. Hienoa kun haukka tai pöllö sai kupunsa täyteen!
Musta on jotenkin hienoa seurata lintulaidoilla vierailevia petoja. Täällä on näkynyt varpuspöllö ja ampuhaukka nyt viimeaikoina.
Luonnonkiertokulku hoitaa tasapainottaen tehtävänsä siellä missä se soveltuu. Muista, että petolinnutkin ovat huolehtivaisia emoja :)
Ihan normaalia haukan toimintaa. Laita ruokintapaikka suojaiseen paikkaan,puuston lähelle. Itse olen yhden laudan (mulla on 5) ymärille asettanut aitaverkkoa jossa on niin pieni silmä ettei haukka sovi sisään
Upeaa luonnon monimuotoisuutta <3
Haukka tai pöllö suojelee lintuparvea siten, että se noukkii sieltä sen tosi heikon, jolla on sairaus. Jos näin ei olisi, koko parvi lintuja saisi tartunnan. Mikään ei ole luonnossa turhaa.
Joskus se pöllö saa itsekin tartunnan.
Kun näet läheltä pöllön, ei voi olla ajattelematta kuinka upeita nekin ovat.
Haukka saalistaa muuttohaukka jopa 400 km/h. Se on sen tehtävä. Joten parasta vain tottua luontoon. Ruokinta auttaa useita jokatapauksessa kylmän talven yli. Hienoa että ruokitte.
Kanahaukka kävi aina nappaamassa ruokintapaikan keltasirkkuparvesta paistin. Eihän se tunnu kivalta, mutta opin ainakin sen, että annoin haukan syödä rauhassa pihapuussa. Joskus jäi kymmenen metrin päähän olohuoneen ikkunasta nokkimaan saalistaan.
Antamalla haukalle ruokarauhan muut sirkut säästyy - ainakin siltä päivältä. Lintujen ruokailu tuo vain metsän pikkulinnut pihapiireihin. Siksi se haukkakin seuraa perässä.
Luonnossa on kaikki kuten pitääkin. Petolintuja on hyvin vähän, tarkoituksella ja ne tosisaan huolehtivat pikkulinnuista. Syövät sairaan pois, koska se on hitain, yleensä jo tosi hidas. Näin koko muu pikkulintuparvi jatkaa elämäänsä, ilman tartuntaa. Ja se on hetken sydänpysähdys linnuilla, parempi kuin sairastaa.yritin kerran kovalla pakkasella pelastaa pikkulinnun. Aika haastavaa on, koska niiden sydän hakkaa niin lujaa, kun ovat saaliseläimiä.
Ja muuten , haukka lentää hurjan nopeasti, eli kyllä se ruokansa kuitenkin jossain ottaa kiinni. Tuossa olikin maininta jopa 400 km/h. Upeita lintuja ovat. Kerran haukka lensi ohitse, kun olin ollut paikallaan. Oli huikea näky. Vauhtia tosiaan oli. :)))
Miksi pikkulinnut saavat syödä, mutta petolinnut ei?
ison hedelmäpuun alaoksista autotallin seinän viereen, jotta petolinnut eivät pääse iskemään ylhäältä eivätkä sivulta. Ilmeisesti pikkulinnut tunsivat olonsa turvalliseksi, koska ne oikein parveilivat automaattien ympärillä.