Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada 2,5v ja 5v tytöt nukahtamaan samassa huoneessa?

Vierailija
19.01.2011 |

Kun ei siitä meillä tunnu tulevan mitään. Tämä on aika uusi juttu, sillä ennen meni aina jompikumpi toista ennen nukkumaan ja toinen sitten vasta, kun toinen oli jo nukahtanut. Tämä siksi, että kun esikoinen nukkui päiväunet, oli hänen uniaikansa myöhäinen ja toisinpäin, eli jos ei nukkunut päiväunia, meni aikaisin nukkumaan.

Nyt kun useiten esikoinen ei enää nuku päiväunia, koitamme yhteistä nukkumaanmenoaikaa, mutta huono on alku ollut. Jos toista väsyttää oikeasti, niin toinen pitää toisen hereillä ja toisinpäin. Tällä hetkellä vielä nukutan esikoista, joko olemalla hänen sänkynsä vieressä tai makaamalla hänen vieressään. Toki tavoitteena on pienin askelin poistua viereltä kokonaan siihen, että sanotaan hyvät yöt ja lähdetään huoneesta omia juttuja tekemään. Mutta nyt siis vielä näin.

Juuri äsken vietin 1h heidän kanssaan heidän huoneessa, kun höpötettiin, hössötettiin, rampattiin pissalla, juotiin vettä (valmiina vettä mukissa ja niistä saavat juoda, ei kuitenkaan enää lisää haeta, jos mukista loppuu), halutaan peittoa/tyynyä, ei haluta peittoa/tyynyä, kauheaa showta!

Onko se mahdollista, että tuon ikäiset saisi kunnialla menemään yhtä aikaa samaan huoneeseen nukkumaan?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että koittaisiko kuitenkin joka päivä saada nuoremman nukkumaan päiväunet, on vasta 2,5v? Sisällä ei nukkumaan halua, mutta vaunuihin nukahtaa aina. Pitäisi vain koittaa nukuttaa aikaisemmin, ne päiväunet menevät yleensä liian myöhäisiksi, joten tietysti sitten kukkuu myöhään.

Niin ja äsken kirjoitin, että nukutan esikoista. Kyllä se on tuo nuorempi, jota minä nukuttelen :)

Vierailija
2/20 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että laittaa toisen nukkumaan ensin ja sitten vasta toinen perään?

Tuosta hössötyksestä ei tule mitään ja minulla ei kestä hermot tuollaista, olla tunti siinä shown keskellä. En tiedä, miten tuo yhtä aikaa nukkumaan meno sitten tapahtuu, kun vierellä ei enää tarvi olla. Varmaan supattelisivat huoneessa, mutta eipä itseä sitten niin ottaisi päähän, kun ei ole samassa huoneessa sitä hössötystä kuuntelemassa/katsomassa.

Eihän se tietenkään auta asiaa, että itse sitten hermostuu ja käskee ja käskee päät tyynyyn ja silmät ja suut kiinni jne, mutta minkäs teet, helpommin sanottu, kuin tehty :(

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kirjaa, paamata oikein monotonisesti niin johan raukeaa lapsilla olo. Ota joku paksu, vaikkapa Marjatta Kureniemen Onneli ja Anneli. Ja joka ilta luette lisää samaa kirjaa. Silloin ei mene lapsillakaan ihan kattoon tuijotteluksi.

Pikkuhiljaa sitten pääset lyhentämään sitä lukemista. Tuo pelkkä istukselu huoneessa kuin seuraa pitämässä on aika hassua.

Vierailija
4/20 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä se ei onnistu.

Vierailija
5/20 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelleilee sen aikana tai nousee sängystä tai muuta sipinää/säpinää, niin joutuu vanhempien sänkyyn iltasadun ajaksi jäähylle. Hyvällä lykyllä saat toisen nukahtamaan, ja sitten vaan tuot toisen pois jäähyltä nukkumaan. Onhan saattanut nukahtaa sitten sinne, joten kannat vaan omaan sänkyyn.

Vierailija
6/20 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten valot kiinni ja nukkumaan.

Siksi olen huoneessa, kun tosiaan nuorempi haluaa nukutusta edelleen. Välillä hän testailee ja pyytää minua lähtemään huoneesta, mutta pyytää sitten takaisin kuitenkin. Olen siellä ihan niinkuin olisin silloinkin, jos huoneessa olisi vain tämä nuorempi ja olisin häntä nukuttamassa. Ehkä ajatus siitä on nyt hassumpi, kun huoneessa on kerran esikoinenkin.

Tytöillä on nyt omat sängyt, joista näkevät toisensa. Joulunaikaan kyläillessä homma sujui paremmin, kun oli kerrossänky. Nuo sängytkin saisi kerrossängyksi, mutta en sitä halua.

Hmm kai tässä on vain kaksi ratkaisua, eli joko menevät eri aikaan nukkumaan tai sitten opetan nuoremman nukahtamaan ilman minua lähellään. Ensimmäisellä tavalla nukahtaisivat varmasti nopeammin. Arvatenkin supisisivat huoneessa kaksistaan iät ja ajat.

-ap

Vierailija
7/20 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja noin 3 vuoden iässä alkoi nukkumaan meno mennä hulinaksi. Silloin siirrettiin toinen pahemmin riekkuva lapsi rangaistuksena aulaan nukkumaan muutamaksi kuukaudeksi. Samalla juteltiin siitä miten nukkumaan kuuluu mennä ja kerrottiin, että sitten kun on tarpeeksi iso niin pääsee takaisin omaan huoneeseen nukkumaan. Kun erikseen nukkuminen alkoi sujua, siirrettiin lapset takaisin samaan huoneeseen. Samalla nukkumaanmenorutiineihin lisättiin lupa "lukea" kirjaa sängyssä. Eli ensin pesut, sitten iltasatu ja sen jälkeen saa vielä katsella kirjaa hiljaa itsekseen. Näin nukahtavat melko hyvin, välillä huonommin, välillä paremmin.

Vierailija
8/20 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lasten sängyt on laitettu huoneen vastakkaisille laidoille ja siihen väliin hyllykkö näköesteeksi. Auttoi tosi paljon. Aiemmin sängyt olivat vierekkäin mikä ei meillä ainakaan toiminut.

Vierailija
9/20 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et halutaan vettä, pissalle , peittoa ym ym on vain sun "kusetusta" :) pitkitetään tahallaan...

Vierailija
10/20 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän toki, että lapset osaavat sen taidon.

Vettä tosiaan on se tietty määrä, mitä saavat juoda. Joskus voi oikeesti olla jano, en ala sitä kokonaan kieltämään. Mutta sen tietyn määrän jälkeen ei lisää haeta. Nuorempi yritti saada, mutta eipä saanut. Pissalla kävi nuorempi kaksi kertaa tänään tuon tunnin aikana ja kummallakin kerralla pissaa tuli. Sitä en koskaan mene kieltämään. Peiton kanssa vehtaa tuo nuorempi eli 2,5v. ja kun ei ollut nukkunut päiväunia ja oli jo väsy, niin eihän tuo itekään tiedä, että mitä haluaa ja mitä ei, tuommoisia juttuja nyt tapahtuu pitkin päivää hänen kanssaan.

-ap

Vierailija
11/20 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä on toiminut ihan hyvin. Jos olen ollut nukuttamassa pienempää, ja isompi yrittänyt siinä jotain höpötellä tms, niin olen pyytänyt olemaan hiljaa. Jos vaan jatkaisi, niin tarpeen vaatiessa komentanut, nyt on aika nukkua, pää tyynyyn, silmät kiinni ja ihan hiljaa.

Toiminut hyvin, kun lapset pienestä pitäen oppineet, että keittiössä iltapalalla juodaan, ennen sänkyyn menoa mennään pissalle. Joskus saattaa tulla pissahätä, jos ei pian nukahda, mutta sitten menee itse pissalle ilman isompia hälinöitä. Vedet vieressä on ihan turhaa ja vaan osoittaa, että sen jälkeen kun on mennyt sänkyyn saa tehdä kaikenlaista. Ja totta kai käy pissalla, jos juo...

Vähän jämäkkyyttä peliin. Kyllä se siitä.

Vierailija
12/20 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen meni ensin ja sitten vasta toinen. Väsyneempi meni ensin. Hyvin sujui. Päädyttiin myös siihen kun rupesi menemään hulinaksi.

Vierailija
13/20 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on ollut helppoja aikoja, ihan on riittänyt kun ollaan luettu iltasatu, sanottu hyvät yöt ja sitten lapset ovat nukahtaneet keskenään sänkyihinsä.

Nyt on vaikeampi aika. Isompaa harmittaa kun pienempi riekkuu. Pienempi alkaa itkeä ja juosta heti perään kun huoneesta lähtee. Se myös näkee painajaisia öisin aika usein, luultavasti sen takia pelkää nukahtamista. Esikoisella oli aikanaan sama vaihe, eikä se kestänyt monta kuukautta.

Toistaiseksi olemme ratkaisseet asian niin että nukuttaja istuu kuopuksen sängynlaidalla läppärin kanssa ja tekee omiaan (esim. minä olen usein av:lla), ei viihdytä lapsia mtta on siinä sanomassa "sshhhh" jos joku yrittää nousta sängystä tai alkaa liiaksi jutella ääneen unipehmoilleen.

Tämä ei ole kovin tuskallista kenellekään, joten aiomme kokeilla tätä vielä jonkin aikaa ihan riippmatta siitä onko se av:lla hyväksyttyä vai ei.

Ei haittaa vaikka joku av-mamma paheksisi. En välitä yhtään.

Vierailija
14/20 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onneksi pystyi tekemään huonjärjestelyjä, että lapset saivat omat huoneet. Onko teillä mahdollista?

Vierailija
15/20 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri huoneet, eri nukuttajat. toimii.joka toinen ilta nukuttaja vaihtuu toiseen vanhempaan, koska tosiaan vanhempi nukkuu ensin. minimoimme myös aikuisten tuskat.klo. 19.00 alkaa iltasatu. aina. TOIMII!!!

Vierailija
16/20 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olisi niin ihana kuitenkin, että olisivat samassa huoneessa. Turvaa toisistaan. Ajattelen, että siinä mielessä heidän on kiva nukahtaa ja nukkua yhdessä, kun tietävät, että eivät ole yksin.

Nukuttamisesta... Kyllä minä esikoistakin nukutin pitkään, sen puolesta ei nytkään ole kovaa kiirusta, vaikka se alkaakin jo houkuttamaan, että pääsisi puuhailemaan omiansa :) Surffata en kyllä voisi heidän nähden, pitäisi vaan heidän mielenkiintoa yllä, että mitä katselen ja mitä teen :)

-Ap

Vierailija
17/20 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siellä huoneessa ole koskaan aikuisia ollut. Toki käydään, jos on asiaa.

Minusta annatte lasten pompottaa liikaa. Itse jättäisin ainakin tuon vieressä makoilun pois, se häiritsee selvästi isompaa.

Meillä on aina samat iltarutiinit: iltapala, hammaspesu, yökkärit, unilaulu, iltarukous ja sänkyyn. Meillä lapset huonoja nukahtamaan ja joskus joku valvoo tunninkin saamatta unta. Mutta ei aina sama lapsi. Meillä lapset 1,5 ja 6, joista nuorin nukkuu päiväunet.

Mutta, on kausia, jolloin illat sujummat paremmin ja sitten taas kausia, että on enemmän tuota härdelliä.

Meillä lapset saa kyllä vielä rupatella sängyissään, mutta toisia ei saa tahalleen valvottaa.

Vierailija
18/20 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa tulisi lisää kokemuksia/vinkkejä :)

Ensi töikseni nyt siirsin toista sänkyä kauemmas toisesta, ettei päät ole kohdakkain. Ihan hyvin meni tänään, oltiin ulkoiltu eilistä enemmän ja nuorempi jopa antoi minun monesti jättää hänet sänkyyn ja tulla puuhailemaan omiani, mutta tuli aina perässä, kunnes suuttui yhdestä kiellosta, joka johti kiukkukohtaukseen ja lopulta nukahti syliini hänen sängyssään. Mutta tosi positiivista tuo, että antaa jo minun hieman lähteä sieltä huoneesta pois -hiotaan sitä! :)

Lisäksi mietiskelen, että miten hoitaa se nukkuminen uudessa kodissa, ovat samassa huoneessa siis sielläkin, mutta että pidetäänkö edelleen erilliset sängyt, vai vaikka puoliparvi. (Esikoinen ei lopulta tykännyt yhtään nukkua kerrossängyn yläsängyllä, joten tuo olisi matalampi, eikä hallitsisi koko huonetta niin kovasti) Jos erilliset sängyt, niin mietin sitten niiden sijoituksen, laittaisiko väliin jonkun "sermin" tai verhon tai jotain.

Vierailija
19/20 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tosin vain yksi lapsi mutta opetettiin nukahtamaan silleen, että jompi kumpi vanhemmista istui lapsen huoneen ulkopuolella lattialla, oven vieressä siis ja paikassa, johon poika näki sängystä. Siinä äiti tai isä luki lehteä tai teki läppärillä töitä (tai surffasi huvikseen netissä). Ensin oltii siinä niin pitkään että nukahti, sitten lyhyitä taukoja pois näkyvistä ja lopulta pitempiä taukoja. Muutama viikko siinä tarvitsi "päivystää" ja nyt nukahtaa muutamassa minuutissa hyvänyön toivotusten jälkeen. Toimisikohan teilläkin, että vahti ja komennot tulevat ovelta?

Ja minä mietin myös tuota vesi- ja vessajuttua. Riittäisiköhän juominen iltapalalla ja sitten vessaan just ennen sänkyynmenoa, ettei tarvitsisi ravata montaa kertaa?

Vierailija
20/20 |
20.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo, että istutaan ovella :) Esikoisen kanssa tehtiin niin, kun pienin askelin poistuin sängyn viereltään ovelle ja sitten kokonaan pois :)

Vesijutusta olen nyt ajatellut niin, että kerran saavat vettä pyytäessään ja sekin ihan tippa. (Mukit laitan valmiiksi lähelle, jottei mene aikaa). Sitten lisää ei saa. Esikoisellehan tuo on helpompaa, jos yöllä tulee pissahätä, nuorempi vielä totuttelee siihen, vaikka todella hyvin on mennyt ilman vaippaa ja herää, jos sattuu pissattamaan. (Siis 2,5v nyt)