Viisurin poiston kokeneet!
Multa poistetiin viikko sitten alhaalta ikealta viisauden hammas. Kirurginen toimenpide ja tikkejä muutama, jotka poistetaan huomenna.
Kauankoko tää särky jatkuu? Mula on kaiken peittävää, jatkuvaa särkyä.
Hetken helpotuksen tuo Burana 800 + kaksi Panacodia.
Noita olen syönyt MONTA päivässä koko viikon ajan. Ilman ei voi olla, vaan sekoaisin tästä särystä.
Kauanko tälläinen jatkuu??
Kommentit (32)
Kun soitin sinne viikonlopun jälkeen 6 vrk kohdalla, ihmeteltiin vain, että eihän sen nyt pitäisi särkeä kuin pari päivää. Ja se oli siinä, mitään ideoita saatika vastaanottoaikaa en saanut.
Poistettiin leikkauksella vasen alaviisuri, enkä saanut mitään kolmiolääkereseptiä mukaani, toisin kuin kaverini. Buranalla oltiin, eikä kyllä riittänyt.
hermon ympärillä ja tietysti lääkäti halusi tehdä siitä oikein opetustapauksen. Sain toispuoleisen kasvohalvauksen, mutta hammas jäi paikalleen. Sitä ei saatu pois tuhoamatta kasvojen hermotusta.
Onko sinulla siis kasvot halvaantuneet kokonaan toispuoleisesti? Saitko korvauksia? Vaikka eihän tietenkään mitkään rahasummat tuo koskaan korvausta moisesta. Ja hammas vielä suussa? Käsittämätöntä!! Kärsitkö kivuista?
kasvohalvaus on ihan tiedostettu riski. Silti lääkäri nimenomaan halusi hampaan poistaa, koska se oli opetuksellisesti mielenkiintoista. Kipuja ei hampaassa ole, kasvotkin hiljalleen toipuneet, mutta edelleen ilme on vino (mieti Lauri Tähkää naisena...- se olen minä)
Mulle ei ainakaan kukaan kertonut että olisi olemassa MITÄÄN riskejä!
Sanottiin vain, että kipeä on varmasti muutaman päivän, mutta saat kyllä lääkkeet särkyyn.
Olen todella pahoillani puolestasi. Toivottavasti kasvosipalautuvat ennalleen. Tai edes niin ennalleen kuin ikinä mahdollista. Kauanko tuosta operaatiosta on aikaa?
Niin, ja on mulla tunto pois vieläkin toiselta puolen kieltä. Siis puudute ei ikäänkuin ole hävinnyt kielestä ollenkaaan. Toinen puoli puutui puudutuspiikeistä ja sellaiseksi myös jäi.
ap
Minulle sanoi hammaslääkäri, ettei voi poistaa toista alaviisuria, koska sen viereiseen hampaaseen on tehty juurihoitoa. Kuulemma olisi riski, että toinen puoli kasvoistani olisi puutuneena kaksi viikkoa. En muista, oliko siinä halvausriskiä lisäksi. Hän ei voinut poistaa hammasta, koska ei halunnut syytettä hoitovirheestä, joka kuulemma se olisi, jos tuo puutuminen olisi toteutunut.
Hammas ei ollut puhjennut ja halusin sen pois vain siksi, ettei se varmasti kasvattaisi pitkää juurta leukaluuhun. Mitään tarvetta poistolle ei siis ollut.
t: se, jolla meni 7,5 vrk säryn kanssa
Mulla nousi viisauden hampaat 27veenä. Lääkärin mukaan hieman "vanhana". Sanoi, et pitäisi poistaa ennen kuin leuan luusto luutuu täysin, sen jälkeen vaikeampaa/kipeämpää. Olikohan se et luutunut täysin 30sellä... Ennen viisaudenhampaiden poistoa mun leuka/hampaisto kuvattiin ja kuvien perusteella lääkäri sanoi, että poistaa vain alhaalta. Ylhäällä kuulemma hermot menevät liian lähellä. Mulla poistettiin siis vain alhaalta ja ei mtn kipuja.
Kokeilin hampaita ja ylhäältähän noi on viety. Elikäs alhaalla hermot liian lähellä ja leuan halvaantuminen sillon mahdollista. Anyway, kannattaa pyytää kuvausta, jos ei automaatio.
Mulla poistettiin alhaalta vasemmalta viime viikon torstaina viisaudenhammas. Sielä oli jo märkää ja sain penisiliinikuurin joka päättyi eilen. Sanoivat että noin viikko menee toipumiseen, mutta mulla on edelleen sellaiset kivut, että en pärjää yhtään ilman kipulääkkeitä. Saitko reseptin noihin kipulääkkeisiin? Mä en. Tutuilta sain tota panacodia ja burana 600mg mutta nyt ne on loppu ja vedän koko ajan panadolia tai buranaa, että pystyisi olemaan, muutenkin yleiskunto aika heikko just nyt. Ajattelin maanantaina mennä päivystykseen, jos vielä jatkuu. Kerropa miten sulla etenee.
Mulle annettiin tuo v-pen juuri siksi kun oli tulehtunut jo ja oli märkää.
Mulla on myös tuo kipu nimenomaan leukaluussa ja siis viikko sitten poistettiin hammas.
Tuo kivun määrä kuulostaa oudolta, ei pitäisi olla noin kipeä vielä.. Itseltäni otettiin vetämällä toinen alaviisuri pois, meni yli tunti siinä operaatiossa, ja meinasin pyörtyä, kun tuntui, että se hammaslääkäri vetää koko pään irti. Sain kipuun Panacodia viideksi päiväksi, ja lisäksi Burana 800-reseptin, mutta en tarvinnut lääkitystä kuin jotain 4 päivää. Toinen otettiinkin sitten pois kirurgisesti, ja oli oikein erikoishammaslääri tekijänä: taas meni miltei tunti, oli niin hankalaa, ja piti ottaa leukaluustakin pala, ja sain monta tikkiä. Tulehdusvaaran vuoksi määräsi V-Pen antibiooottiuurin, ja käski ottamaan Buranaa, mitään reseptiä kipulääkitykseen ei antanut.. oli kipua n. 5 päivää, mutta aika lievää, ja nukuttua sain hyvin jne.
suukirurgia on niin yksilöllistä. riippuu onko alahammas, poskihammas eli viisuri, minkälaiset juuret, onko hermot juurien lähettyvillä yms. kaikki ollaan erilaisia, siksi niiden poistaminen ja toipumisaikakin on. eka viisuri poistettiin nukutuksessa enkä tarvinnut yhtään särkylääkkeitä, kahdessa muussa tarvitsin, yhdessä jopa 8 viikkoa, 6-8 viikkoa jos on edelleen (tietysti siedettävää) särkyä niin sitten on joku vialla. sain alahampaan viisurista hermovaurion, oli vahingossa katkennut hermo, vuoden turhaan kärsin säryistä enkä tietänyt mistä johtuu. jäi puudutus ns. päälle, puolet kielestä ja alahuulesta edelleen puutuneet, joillakin voi osua puudutuspiikki vahingossa ns. kielihermoon jolloin puudutusoireita voi olla vielä kuukausia mutta ei tarkoita heti hermovikaa, säryn luonteesta sen yleensä tuntee. Olen niin hammaslääkäri kammoinen että vaikka olen aikuinen niin humautettiin joka kerta kun poistettiin, paitsi yhdellä kerralla kysyin että milloin aloitatte niin viisuri oli jo pois ja tikkasivat kuoppaa jo. se tehtiin myös pilkkomalla yms. vimeisimmästä hampaan poistosta tuli kuivan kuopan tulehdus. jätti sulavat tikit, on niin iso reikä, tikit keräsivät ruokaa kuoppaan ja verihyytymä oli lähtenyt kuopasta pois, eli kaikki bakteerit pääsee esim.luuhun asti. MUTTA, HAMMASLÄÄKÄRIPELKOISET; jos minä uskalsin mennä viisurin poistoon, uskallat sinäkin. se ei oikeasti ole kamalaa. eikä viisurit eroa pahemmin muista poskihampaista niinkun ihmiset luulee, ovat yleensä vaan ns. ylimääräisiä ja niiden takia tulee ongelmia mm.purennassa kun loppuu tila suussa kehittyessä aikuiseksi. Kannattaa kuitenkin kuunnella omaa vaistoaan, itsellä oli monta vuotta ihme möykky leuassa, alahampaan juuren kohdalla ja väitettiin että on normaali luupatti. ehti oleen viisi vuotta kunnes näkyi jo vähän alaleuasta, törrötti siellä. olikin kasvain ja kysta oli syönyt luun, oli kasvanut lisähammas leukaluuhun.pikapikaa suureen leikkaukseen ja oli 50 % riski kasvohalvauksesta, onnistui kuitenkin hyvin paitsi meni leukaluu poikki. nyt oon tän hermovaurion kanssa, talvet pahempia kun kylmä viima saa särkykohtauksen aikaan. voimia kaikille.
Kannatti lukea kun 1,5 viikon päästä ensimmäinen viisauden hampaan poisto ja sitten 3 sen perään luvassa. Pelottaa ihan h****tisti :D