Miksi laitatte keittiöön laattalattian jos pieniä lapsia?
Siis kun mun mielestä laatta keittiössä on tosi epäkäytännöllinen kovuutensa takia. Astiat rikkuu ja tuoleilta tippuvat lapset satuttavat itsensä lujempaa. Lisäksi saumat vaikea puhdistaa.
Eli miksi rakentaessa remontoidessa valkkaatte juuri laatan lapsiperheen keittiöön?
Kommentit (59)
Meillä ainakaan ei ole 1,5-vuotias kertaakaan satuttanut itseään laattalattiaan, siis ei se putoile tuolilta ja en nyt keksi muutenkaan mitä haittaa lattiasta voisi hänelle olla.
Yksi lasikulho tuohon lattialle on kerran mennyt rikki (mies pudotti), ja se olis varmasti joka tapauksessa hajonnut lattiamateriaalista riippumatta.
Muutenkin oon ollut tyytyväinen, 6 vuotta vanha lattia on uuden veroisessa kunnossa, ja helppo pitää puhtaana.
en uskalla jättää lapsia hetkeksikään vahtimatta syöttötuoliin. Laattalattia olisi ihana.
Kyllä mun käsistä tippuessa on astiat hajonnut vaikka alla olisi ollut parkettia tai muovimattoa.
Lapsen (nyt 6 v) syntymän jälkeen ei muuten ole hajonnut kuin lautanen, ja sekin tiskatessa. Lapsi ei myöskään ole tippunut tuolista tms.
Epäkodikas, kuten rosteriset koneet ja korkeakiiltoiset kaapit. Laboratoriossako ihmiset haluaa asua ;o) Itse valitsisin korkin keittiöön.
olen tykänny laatasta. Meillä on eteiset ja keittiötilat laatoitettu. Saa pestä reilusti eikä tartte niin varoa kun esim. puulattiaa. Meillä on muualla alakerrassa parkettia ja yläkerran makkareissa lautalattiat. Laatta on kesällä viileä ja talvellä mukava lämmin kun on lattialämmitys alla. JOs ei ole lattialämmitystä niin sitten ei kannata asentaa laattaa.
Siis kun mun mielestä laatta keittiössä on tosi epäkäytännöllinen kovuutensa takia. Astiat rikkuu ja tuoleilta tippuvat lapset satuttavat itsensä lujempaa. Lisäksi saumat vaikea puhdistaa. Eli miksi rakentaessa remontoidessa valkkaatte juuri laatan lapsiperheen keittiöön?
Ei se laatta ole sen kummallisempi pitää ja puhdistaa ja elää lasten kanssa kuin muutkaan lattiamateriaalit.
Pääsyyt siihen:
- ei ollut lattialämmitystä, laatta AINA kylmä jalan alla
- astiat toki hajoaa muillekin pinnoille, mutta laattaan rikkoutusessaan sirpaleet lentelevät ja liukuvat kolmen metrin säteellä joka puolelle. Lasinsiruja löytyi yhden pudonneen lasin jäljiltä koko keittiöstä, ja ne pienet sauman kohdalla olevat, eivät lähteneet aina edes imurilla. Joustavimmilla lattiapinnoilla sirpaleiden leviämisalue on moninverroin pienempi.
- saumat värjäytyivät, jos putosi jotain punaista mehua tms.
- lattia on äänekäs, kaikki lattiaan osuva kolisee
Nyt tyytyväinen korkkilattian omistaja
Koska laatta on helppohoitoinen, kestävä ja hyvännäköinen.
Nauti sä ap vaan jostain kamalasta laminaatista tai muovimatosta.
Epäkodikas, kuten rosteriset koneet ja korkeakiiltoiset kaapit. Laboratoriossako ihmiset haluaa asua ;o) Itse valitsisin korkin keittiöön.
Meil on tollanen terran värinen, röpelöinen ja mattapintainen. Ei kyllä tuu mieleenkään mikään leikkaussali, vaan pikemminkin joku kreikkalainen kämppä mihin tulee hiekat sisään, eikä ikkunoissa oo lasia :)
No itseasiassa en tiedä onko se joku klinkkeri ja miten se klinkkeri eroaa laatasta, mutta kuiteski kiven tapasta materiaalia, jossa saumat.
Itse ei olla tätä valittu, oli valmiina, mutta oon ollu todella tyytyväinen. Nimeomaan koska on mielettömän helppo pitää puhtaana, eikä edes kura juuri näy tuon värin takia.
Onko teillä eteinenkin vedetty kosteuseristeellä?
Vesihän menee laattojen saumoista laattojen alle (esimerkiksi "reilussa pesussa"), ja jotta se ei jatka kulkuaan rakenteisiin, pitää laattojen alla olla myös vesieriste.
Oikein hirvittää ajatella esim niitä vessoja, jotka on laatoitettu, mutta joiden lattiassa ei ole viemäriaukkoa. Tämä tarkoittaa tod. näk. sitä, että vessaa ei ole kosteussuojattu, tai jos on, vesi ei kuitenkaan pääse valumaan viemäriin.
No se taas tarkoittaa sitä, että pissaroiskeet jne mitkä laatoitetulta lattialta pestään pois, valuvat pesuveden mukana saumoista laattojen alle ja jäävät sinne. Jos vessaa pestään säännöllisesti (!) laattojen alla on AINA kosteutta (ja pissaa)...
laattalattia on jalalle kylmä, EI mukavan viileä. Ja nämä ovat siis lattialämmitystaloissa. Puu- tai korkkilattia on paljon jalkaystävällisempi kuin kova laatta, jossa jalka väsyy helpommin. Tämän on työtehoseurakin todennut, että korkki olisi JALALLE paras vaihtoehto.
Itse en tykkää kulkea edes etelän hotelleissa paljain jaloin laatalla. Puu on ihan toista.
Meillä on neljä lasta 1-12v ikähaarukasta. Ja aika hassulta, kuulostaa noi jutut, että antakaa muoviastioita, jos lapsi heittelee ja ei meidän 1,5v lapsi ole yhtään astiia hajoittanut. No, ei meidänkään 1v4kk ikäinen, mutta 12v on ja aika monta. Harva se viikko tippuu joltain lautanen tai lasi, mutta usein ei säry. Osasyynä varmaan parketti.
Kyllä se parketti on joustavampaa kuin laatat, vaikka muuta väitätte. Meillä oli vanhassa kodissa laatat ja ikinä en enää keittiöön huoli. Parketti on kaikin puolin parempi.
Niin, ja se tuolilta tippuminenkin, kyllä meillä viimeksi eilen 6v hupsahti tuolista alas. Taisi kurotella jotain tms. ja muksahti pepulleen lattialle ja joustava parketti varmasti on kivempi kuin laatta.
Parketin plussia:
-helppo pitää puhtaana
-pehmeä, astiat pysyyy ehjempinä tippuessaan
-lika ei näy niinkuin jostain vaaleasta laatasta
-äänet mukavammat
-yhtenäinen ilme avonaisessa alakerrassa
Siis kun mun mielestä laatta keittiössä on tosi epäkäytännöllinen kovuutensa takia. Astiat rikkuu ja tuoleilta tippuvat lapset satuttavat itsensä lujempaa. Lisäksi saumat vaikea puhdistaa.
Eli miksi rakentaessa remontoidessa valkkaatte juuri laatan lapsiperheen keittiöön?
astioita käskee heitellä. Ei mulla ole tainnut aikuisiällä mennä kuin yksi lautanen joskus rikki ja taaperolla on omat muoviastiat niin kauan kuin tarvis. Laatta on ihan paras keittiössä, eteiseenkin haluaisin, mutta menkööt vielä näin...
Kyllähän se niin on että sellanen vaahtomuovipatja tai hätätapauksessa judomatto on ne keittön parhaimmat lattiamateriaalit lapsia ajatellen. Suosittelen myös kypäränkäyttöä ruokaillessa....ettei sitten ne lentävät astiat tai tuolilta tippuminen aiheuta kuhmuja tai vakavempia vammoja.
kiinnostaisi, mitä materiaalia näillä, jotka haukkuvat muovimaton ja laminaatin, on muissa huoneissa kuin keittiössä? Onko kaikissa huoneissa laatat? Ja vähän kyllä ihmettelenkin, miten laminaattia ja muovia voi haukkua rumaksi, kun niitä on satoja erilaisia.
Ruokailutilassa on parketti. Sattuu varmasti sekin jos tuolilta putoaa, mutta en nyt todellakaan kodin pintoja valitessani ajatellut tuolilta putoamisia, aikuisten tai lasten.
kun lapsi otti jaloilla vauhtia pöydän reunasta ja syöttötuoli kippasi. Ehkä puulattiaan kaatuessa ei olisi murtunut..?
Todennäköisyys on tietysti pieni,muttei olematon. No tapauksessa nyt kävi ihan hyvin, parani ilman kummempia ongelmia. Mutta perheen äiti syytti tapauksesta,paitsi sitä miestä joka luki lehteä vauvaa syöttäessään, niin myös kovaa lattiaa ja juuri niitä saumoja joihin tuolin jalat jäivät kun tuolia työnsi ( tuskin olisi kaatunut muovilattialla vaan liukunut, niin vähän voimaa alle 1,5v:lla kuitenkin on). Ja silloin päätin ettei laattoja meidän keittiöön, kiitos vain. Puu on kyllä nätimpikin ja parempi jaloille.
että nuo ratkaisut ovat perhekohtaisia ja makuasioita.
Moni on tuossa sanonut, ettei laattojen kanssa rikkoudu astioita tai lasten päitä, kun eletään siivosti. Ja mä ajattelen ihan samoin meidän keittiön parkettilattiasta: Eli se toimii meillä oikein hyvin keittiönkin lattiamateriaalina, koska me eletään siististi, ei tiputella tavaroita eikä tehdä roiskeita. Siispä meidän parketti on keittiössä aivan yhtä moitteettomassa kunnossa kuin muuallakin talossa, ja on meille oikein hyvä keittiön lattiamateriaali.
Ja tuo parketin valinta keittiöön oli pitkälti makuasia, mutta myös käytännön syystä valinta meni parkettiin, koska halusin tupakeittiöön koko tilaan lattian yhdestä ja samasta materiaalista.
mutta parkettiin tulee lommo, ainakin jos on iso kulho.
Laattalattia on ikuinen. Ei tule naarmuja, pieni kosteus ei haittaa. Miinuksena tietysti äänekkyys, kovuus ja kylmyys ilman lattialämmitystä.
Itse asiassa asia on täysin päin vastoin, jos vertaat laattaa ja laminaattia tai perusparkettia. Laattalattian alle laitetaan myös lattialämmitys, joka sekin tietysti maksaa.
Edellisessä talossamme parketti oli hiomiskunnossa parissa vuodessa, laattalattia taas on edelleen kuin uusi.