Sanotaan karppauksesta mitä tahansa, niin minulle sen suomat edut ovat:
- antaa loistavasti energiaa, olen tosi virkeä
- pärjään vähemmällä ruoalla
- maha toimii paremmin
- iho on paremmassa kunnossa
- saan syödä erittäin maukasta ruokaa rasvaa kaihtamatta
- ei "tarvitse" syödä sokeria ja viljahöttöä -> suuri vaikutus olemukseen
- olen laihtunut jo mukavasti ja ekana lähtee mahasta!!!!
En tuomitse toisten valintoja, jokainen laihduttaa tai elää tyylillään, tämä on mun vaihtoehto.
Kommentit (115)
kun selitetään täysin terveelle ja hoikalle ihmiselle, joka syö vt:sti, että sunkin pitäisi vaihtaa ruokavalioon kermaa, punaista maitoa ja voita. Oksettava ajatuskin!!!
Ja karppaajat ovat usein vielä tällaiselle terveelle ja hoikalle näissäkin keskusteluissa nälvimässä, että NIIN mutta minäpä olenkin TERVE [toisin kuin sinä].
ääripäitä nyt löytyy joka porukasta, turhaan hikeentyä kaikille :)
kun selitetään täysin terveelle ja hoikalle ihmiselle, joka syö vt:sti, että sunkin pitäisi vaihtaa ruokavalioon kermaa, punaista maitoa ja voita. Oksettava ajatuskin!!!
Ja karppaajat ovat usein vielä tällaiselle terveelle ja hoikalle näissäkin keskusteluissa nälvimässä, että NIIN mutta minäpä olenkin TERVE [toisin kuin sinä].
näissä nettikeskusteluissa asia kuin asia usein meneekin väittelyksi. Netin ulkopuolella en ole kyllä näitä tuputtajia ja vaahtoajia juurikaan nähnyt. Vaikka varmasti heitäkin on. Omalla kohdallani suurin osa mun tuntemista ihmisistä ei edes tiedä että karppaan, vaikka olen karpannut jo pitkään.
vastaan, että ihan perusterveellistä suomalaista ruokaa ennen karppausta. Ja sitten monet ruokavaliot. Vain karppi poistaa mun vatsavaivat. Joten mulle saa räkyttää mitä vaan ruoasta, mulla on hyvä olo ja se riittää todisteeksi siitä, mikä mulle sopii.
Mietin vaan, kun monet hehkuttavat vatsavaivojen katoamista ym. karppauksen aloituksen jälkeen, niin miten te sitä ennen sitten söitte että saitte niitä vastsavaivoja? Onko tosiaan ihmisiä, jotka syövät pelkkää pullaa ja vaaleaa leipää koko ajan, sitten tietysti vatsaa vaivaa ja eron huomaa kun ne jättää pois.
Itse syön mielestäni ihan terveellistä normaaliruokaa, ilman ongelmia. Leipä meille ostetaan aina vähintään 5 % kuitua sisältävänä, itse syön lähinnä ruisleipää. Kasvikset ja hedelmät kuuluvat tietysti päivittäiseen ruokavalioon. Pasta on useimmiten kaurapastaa, riisi on basmatia mutta syödään sitä suht. harvoin.
aloitus oli se, että mitä positiivista on karppauksesta ollut hänelle, niin miten tästäkin ketjusta tuli taas tappeluketju.... ????
Ne jotka karppaa niin karppaa, ja ne jotka syö toisin, niin syö toisin, kumpikaan ei ole parempi kuin toinen, ruokavalio on jokaisen oma asia...
Jotenkin tulee viime syksyinen sikaflunssatappelu mieleen... :)
On tää vaan ihmeellinen palsta. Aloittaja kertoo omasta karppauskokemuksestaan, mitenkään tuputtamatta sitä muille. Korostaa pariinkin otteeseen että tämä toimii nimenomaan hänellä. Ja miten keskustelu jatkuu? Ei-karppaajat etsivät tutkimuksia tai tutuntutuntutun kokemuksia tai käyttävät omaa typeryyttään osoittaakseen että karppaus on jostain syystä huono vaihtoehto. Miksi? Luulisi että täällä edes sen verran on ihmisillä jo järkeä, että ymmärtävät yhden ruokavalion sopivan toiselle ja jonkin muun itselle, mutta ei - joka puolella tuntuu että ne ketkä eivät karppausta koskaan ole itse kokeilleet tuomitsevat sen pelkkien lehtijuttujen ja tutkimusten perusteella. Jokaisesta tutkitusta aiheesta ja dieetistä löytyy varmasti useita puoltavia ja vastustavia tutkimuksia eli eiköhän se ole se yksilökokemus joka ratkaisee.
Suomessa monet leivät, joissa lukee esim "täysjyväviljaa" sisältävät muutakin, puhdistettua vehnää ym. Itselleni karppaus sopi erittäin hyvin, paino putosi ja vointi on koko ajan ollut hyvä. Samoin veriarvot. Vilja aiheuttaa minulle turvotusta ja juoksuttaa vessassa, silti minulla ei ole mitään yksittäistä vilja-allergiaa eikä keliakiaa. Ystävälleni karppaus ei sopinut, koska hänelle tuli ummetusta. Hän siis palasi ns normaaliin ruokavalioon. Tyytyväisiä ja hyvinvoivia olemme molemmat.
Koittakaas vähän vähentää tuota tuomitsevaa ja negatiivista asennettanne. Tai kokeilkaa itse vaikka kuukauden verran - sitten voitte puhua oman kokemuksenne kautta. Jos et ole kokeillut, et voi tietää.
Karppaus ei tarkoita sitä että syö kermaa, punaista maitoa ja voita. Niitä voi syödä melko huoletta ilman että paino nousee, mutta itse ainakin käytän ykkösmaitoa ja öljyjä. Oksettava ajatus että olet noin tyhmä. Tai sitten olet ihan pentu.
On tää vaan ihmeellinen palsta. Aloittaja kertoo omasta karppauskokemuksestaan, mitenkään tuputtamatta sitä muille. Korostaa pariinkin otteeseen että tämä toimii nimenomaan hänellä.
ei ollut tarkoituskaan aiheuttaa mitään "tappeluja". Mutta aika pitkä ketju tuli avauksesta. ap
"On tää vaan ihmeellinen palsta. Aloittaja kertoo omasta karppauskokemuksestaan, mitenkään tuputtamatta sitä muille. Korostaa pariinkin otteeseen että tämä toimii nimenomaan hänellä". ed. ap
mitäs arvon kasvissyöjä itse syö?
Vrt. nyt vaikka tuo maustamaton jugurtti ja vadelmat.
Aamulla vaikka puristan appelisiinimehun ja lisäksi munakasta ja jonkin hedelmän.
Tai puuro, mansikoita/mustikoita ja raejuustoa.
Tai banaanifruitie ja voileipä, päällä itsetehtyä siemenlevitettä, pala juustoa ja vihanneksia.
Näillä menen loppuelämäni mutta jotenkin en jaksa uskoa että kukaan jaksaa noin pahaa loppuikänsä. Mutta ihmiset on toki erilaisia ja mikä minä olen sanomaan jos joku nauttii maustamttomasta jugurtista.
AIka junttia arvostella toisen ruokavaliota sillä perusteella, että itse ei tykkää maustamattomasta jogurtista... haloo, mikäs muu siinä oli niin huonoa? Ihan samanlaisia juttuja kuin sinullakin, vihanneksia, munakkaita, marjoja jne.
Vaikutat vähän idiootilta.
joka oli siis hoikka ihminen, ja söi vt-ruokavaliolla kärsi metabolisesta oireyhtymästä. HÄn siis oikeasti noudatti sitä vt:tä, anoppi oli tosi tarkka, että ruoat on vähärasvaisia, ja rasvat kasvipohjaisia, ei sokerisia herkkuja ja vilja ja riisit täysjyvää. SÖivät jonkin verran perunaa.
Appi kärsi metabolisesta oireyhtymästä, hänellä oli verenpainelääkitys ja alkava diabetes, sekä korkea kolesteroli.
Ostettiin apelle sen av:lla erittäin parjatun Heikkilän kirja, appi luki sen ja muutti ruokavaliotaan niin, että alkoi käyttää voita, sitä punaista maitoa, jätti kevyttuotteet pois, sekäylimääräiset hiilihydraatit.
Niin, arvannette miten kävi? Vaikka sitä ei täällä saisi sanoa.
Ja ei, en itse karppaa, vaikka selvästi pitäisi. Ei ole vielä löytynyt motivaatiota. Olen reilusti ylipainoinen vt-ruokavalion kanssa kipuileva hiilariaddikti. Näin kokeilematta vain vierestä seuranneena olen nähnyt, että karppaus voi olla todellinen hengenpelastaja. Mutta ei sitä kenenkään tarvitse noudattaa, ellei itse halua. Jolle vt toimii, noudattakoon sitä jos haluaa. Kaikille se vaan ei todellakaan toimi.
Vierailija kirjoitti:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ulkomaat/artikkeli-1.1031424
"Vielä paljon huolestuttavampaa Martiniussenin mukaan on, että antibiootteja annetaan holtittomasti karjalle.
Tonneittain tärkeimpiä ihmislääkkeitä annetaan eläimille maassa, joka kasvattaa 10 miljoonaa sikaa vuodessa. Sianlihan keskus on Lombardian alueella Italiassa, missä koronakuolleisuus on suurinta. Alueen sikaloiden kolibakteereista 70 prosenttia on vastustuskykyistä useille antibiooteille."
Miksi tuosta ei puhuta enempää?
tässä nyt on ap tehnyt avauksen, jossa kertoo hyvistä kokemukistaan, ilmeiseti karppauksen haukkumiskeskustelujen innottamana.
Toki voidaan jauhaa myös martinasta ja esksota tai vaikka häppäreistä.