Sanotaan karppauksesta mitä tahansa, niin minulle sen suomat edut ovat:
- antaa loistavasti energiaa, olen tosi virkeä
- pärjään vähemmällä ruoalla
- maha toimii paremmin
- iho on paremmassa kunnossa
- saan syödä erittäin maukasta ruokaa rasvaa kaihtamatta
- ei "tarvitse" syödä sokeria ja viljahöttöä -> suuri vaikutus olemukseen
- olen laihtunut jo mukavasti ja ekana lähtee mahasta!!!!
En tuomitse toisten valintoja, jokainen laihduttaa tai elää tyylillään, tämä on mun vaihtoehto.
Kommentit (115)
siis vaalealla ja tummalla leivällä ON eroa. Vaalea leipä on nopeaa hiilaria ja tumma leipä hitaampaa
Ruisleipä on nopeaa hiilaria, ainakin glykeemisen indeksin perusteella, GI 89. Tätä nopeaa hiilaria ravitsemussuositukset kehottavat välttämään. Suomen suosituin ruisleipä (Vaasan ruispalat)muuten sisältää vehnäjauhoja ja perunaa. Ruista on 72%, josta puolet täysjyvää.
Minulla kun on se diabetes ja mittaan verensokerini 7xpäivässä niin mulla ainakin verensokeri pysyy tasaisempana ruisleivällä kuin vaalealla. Eikä niitä leipiä tarvitse niin montaa kappaletta edes syödä, 2 kpl kärsii silti hyvin syödä ilman, että veresokeri kokisi kovia heilahduksia..
Tuloksena: kahden päivän jälkeen en jaksanutkaan enää juosta normilenkkiäni (10 km) ilman että hengästyin ja tuntui jopa voimattomalta.
Tuo voimattomuuden tunne minutkin yllätti kun kokeilin. Siis että yritin urheilla mietin että herrajumala olenko sairas vai onko mun kunto yhtäkkiä romahtanut vai olenko ihan tosi väsynyt, kunnes älysin yhdistää karppaukseen.
Jotain te olette tehneet sitten päin mäntyä. Toki jos aloittaa alle 20g hiilareilla päivä, niin olo voi alussa tuntua heikolta. Mutta kun ei ole tarkoitus näännyttää itseään.
Ja ennen urheilusuoritusta syödään tietenkin jotain hiilaripitoisempaa, kuten hedelmiä ESIM.
mitäs arvon kasvissyöjä itse syö?
kehittää mitään kalliita avokado mössöjä ja pähkinä salaatteja joka päivä. Ruok pitää olla helppoa, halpaa ja hyvää+ terveellistä mm. kaalissa enemmän c vitamiinia kuin appelsiineissa.
loppuelämäsi? Välipala raakaa kaalia? Aamiainen järkyn pahaa jugurttia, jota ei voi edes kunnolla makeuttaa?
niin minulle sen suomat edut ovat:
- antaa loistavasti energiaa, olen tosi virkeä
- pärjään vähällä ruoalla, kuten aina ennenkin
- maha toimii hyvin
- iho on hyvässä kunnossa
- voin syödä erittäin maukasta vähärasvaista ruokaa
- voin syödä viljatuotteita, joita rakastan -> suuri vaikutus olemukseen
- en ole ikinä ollut ylipainoinen.En tuomitse toisten valintoja, jokainen laihduttaa tai elää tyylillään, tämä on mun vaihtoehto.
Tuloksena: kahden päivän jälkeen en jaksanutkaan enää juosta normilenkkiäni (10 km) ilman että hengästyin ja tuntui jopa voimattomalta.
Tuo voimattomuuden tunne minutkin yllätti kun kokeilin. Siis että yritin urheilla mietin että herrajumala olenko sairas vai onko mun kunto yhtäkkiä romahtanut vai olenko ihan tosi väsynyt, kunnes älysin yhdistää karppaukseen.
Jotain te olette tehneet sitten päin mäntyä. Toki jos aloittaa alle 20g hiilareilla päivä, niin olo voi alussa tuntua heikolta. Mutta kun ei ole tarkoitus näännyttää itseään.
Ja ennen urheilusuoritusta syödään tietenkin jotain hiilaripitoisempaa, kuten hedelmiä ESIM.
KYllä, söin ne päivän "sallitut" hiilarit TIETENKIN suurimmaksi osaksi ennen lenkkiä, ihan kuule vaan siksi että diabeetikolla on taustalla se perusinsuliina, joka laskee verensokeria koko ajan. En minä normiruokavaliollanikaan voi KOSKAAN lähteä lenkille ilman että verensokerini on hieman normaalia korkeammalla. Koska se liikkuminen LASKEE sitä verensokeria. Mulla on ihan lenkilläkin mukana joku hedelmä, siltä varalta että VS laskee.
Ja kyllä tosiaan oikeasti jatkoin sitä karppausta vielä sen kahden päivän jälkeen ja urheilla en enää loppuajasta jaksanut juuri ollenkaan. En sitten halunnutkaan alkaa pidemmästi kokeilemaan, koska treenasin juuri puolimaratonille.
En edes ole mikään himokarppaaja vaan olen vain jättänyt leivän, perunan, pastan, riisin yms. pois ja ilmavaivat hävisivät. Aiemmissa koirjoituksissa vatsanpullotus ei ollut kuulemma vatsavaiva, mutta ei siellä taida muu pullottaa kuin liika ilma. Ja kyllähän se paino väkisinkin laskee, jos ennen söi voileipiä ja pullaa ja nyt on jättänyt ne pois kokonaan ja ottanut tilalle kasvikset ja erilaiset salaatit. Ja jostakin syystä makeaa ei edes haluta ja esim. jos karkkia joskus syö niin muutaman karkin jälkeen riittää, kun ennen meni kevyesti koko pussi ( => eipä tarvi ihmetellä, että mistä ne kilot alunperin tuli)
En edes ole mikään himokarppaaja vaan olen vain jättänyt leivän, perunan, pastan, riisin yms. pois ja ilmavaivat hävisivät. Aiemmissa koirjoituksissa vatsanpullotus ei ollut kuulemma vatsavaiva, mutta ei siellä taida muu pullottaa kuin liika ilma. Ja kyllähän se paino väkisinkin laskee, jos ennen söi voileipiä ja pullaa ja nyt on jättänyt ne pois kokonaan ja ottanut tilalle kasvikset ja erilaiset salaatit. Ja jostakin syystä makeaa ei edes haluta ja esim. jos karkkia joskus syö niin muutaman karkin jälkeen riittää, kun ennen meni kevyesti koko pussi ( => eipä tarvi ihmetellä, että mistä ne kilot alunperin tuli)
Ja ennen urheilusuoritusta syödään tietenkin jotain hiilaripitoisempaa, kuten hedelmiä ESIM.KYllä, söin ne päivän "sallitut" hiilarit TIETENKIN suurimmaksi osaksi ennen lenkkiä, ihan kuule vaan siksi että diabeetikolla on taustalla se perusinsuliina, joka laskee verensokeria koko ajan. En minä normiruokavaliollanikaan voi KOSKAAN lähteä lenkille ilman että verensokerini on hieman normaalia korkeammalla. Koska se liikkuminen LASKEE sitä verensokeria. Mulla on ihan lenkilläkin mukana joku hedelmä, siltä varalta että VS laskee.
Ja kyllä tosiaan oikeasti jatkoin sitä karppausta vielä sen kahden päivän jälkeen ja urheilla en enää loppuajasta jaksanut juuri ollenkaan. En sitten halunnutkaan alkaa pidemmästi kokeilemaan, koska treenasin juuri puolimaratonille.
Mikä oli sitten sulle "sallittua"? Itsehän me määritellään se raja. Karppausta se on sekin, että ne pysyy alle 100 esim. Jokaisen henk.koht raja on erilainen.
huomaa jo kahden viikon jälkeen eron. Siis kokonaan pois. Sama on viljoilla, nekin koukuttaa.
Jotain te olette tehneet sitten päin mäntyä. Toki jos aloittaa alle 20g hiilareilla päivä, niin olo voi alussa tuntua heikolta. Mutta kun ei ole tarkoitus näännyttää itseään. Ja ennen urheilusuoritusta syödään tietenkin jotain hiilaripitoisempaa, kuten hedelmiä ESIM.
KYllä, söin ne päivän "sallitut" hiilarit TIETENKIN suurimmaksi osaksi ennen lenkkiä, ihan kuule vaan siksi että diabeetikolla on taustalla se perusinsuliina, joka laskee verensokeria koko ajan. En minä normiruokavaliollanikaan voi KOSKAAN lähteä lenkille ilman että verensokerini on hieman normaalia korkeammalla. Koska se liikkuminen LASKEE sitä verensokeria. Mulla on ihan lenkilläkin mukana joku hedelmä, siltä varalta että VS laskee. Ja kyllä tosiaan oikeasti jatkoin sitä karppausta vielä sen kahden päivän jälkeen ja urheilla en enää loppuajasta jaksanut juuri ollenkaan. En sitten halunnutkaan alkaa pidemmästi kokeilemaan, koska treenasin juuri puolimaratonille.
minkä verran on ne "sallitut" hiilarit?
Vrt. nyt vaikka tuo maustamaton jugurtti ja vadelmat.
Aamulla vaikka puristan appelisiinimehun ja lisäksi munakasta ja jonkin hedelmän.
Tai puuro, mansikoita/mustikoita ja raejuustoa.
Tai banaanifruitie ja voileipä, päällä itsetehtyä siemenlevitettä, pala juustoa ja vihanneksia.
Näillä menen loppuelämäni mutta jotenkin en jaksa uskoa että kukaan jaksaa noin pahaa loppuikänsä. Mutta ihmiset on toki erilaisia ja mikä minä olen sanomaan jos joku nauttii maustamttomasta jugurtista.
huomaa jo kahden viikon jälkeen eron. Siis kokonaan pois. Sama on viljoilla, nekin koukuttaa.
taipumus addiktoitua ja sairastua erilaisiin syömishäiriöihin. Minä syön viljaa, perunaa, riisiä ja pastaa eikä minulla ole ikinä ollut mitään syömis- tai ahmimishäiriöitä, ei tosin ylipainoakaan.
Vrt. nyt vaikka tuo maustamaton jugurtti ja vadelmat. Aamulla vaikka puristan appelisiinimehun ja lisäksi munakasta ja jonkin hedelmän. Tai puuro, mansikoita/mustikoita ja raejuustoa. Tai banaanifruitie ja voileipä, päällä itsetehtyä siemenlevitettä, pala juustoa ja vihanneksia. Näillä menen loppuelämäni mutta jotenkin en jaksa uskoa että kukaan jaksaa noin pahaa loppuikänsä. Mutta ihmiset on toki erilaisia ja mikä minä olen sanomaan jos joku nauttii maustamttomasta jugurtista.
jos noin onnettomista eväistä nautit niin mikäs siinä, maku asioita sanoi musti kun pallejaan nuoli :D
karppaajien päivittäisistä ruoìsta ja määristä,on vaikea uskoa et joku noista ihmisistä voi olla ylipainoinen.Ihan oikeesti toi ykskin joka laitto tarkasti päivän syömiset ei voi painaa paljoo päälle 40kiloa jos toi on jatkuva ruokavalio.Kuka täällä valehtelee ja kenelle?
taipumus addiktoitua ja sairastua erilaisiin syömishäiriöihin. Minä syön viljaa, perunaa, riisiä ja pastaa eikä minulla ole ikinä ollut mitään syömis- tai ahmimishäiriöitä, ei tosin ylipainoakaan.
kuitenkin koen hyötyväni paljonkin kun nuo jätin pois.
ohis
AIna oon syöny normaalia kotiruokaa vr kouluruoka enkä ole koskaan ollut ylipainoinen tai huonovointinen vaikka syön sokeria,perunaa,leipää joka päivä.
eli kyllä niitä hiilareita oli enemmän kuin 20 g pvässä. En voi mennäkään niin tiukalle näiden insuliinien kanssa yhtäkkiä. Mutta karppauksen ideahan on jättää mahdollisuuksien mukaan hiilarit pois, joten herää kysymys mitä se karppaus sitten enää onkaan..
Verrattuna normaaliruokavaliooni hiilareita per ateria oli enää 0-10 paitsi ennen lenkkiä söin sen 20 g. Tarvittaessa (eli verensokerin mennessä liianh alas) jouduin toki pari kertaa syömään sen 15-20 g hiilareita.
Normiruokavaliossani hiilareita on aamupalalla 20, lounaalla/päivällisellä/iltapalalla 10-40. Tämä toimii minulla parhaiten. Toki liikun paljon, eli en osaa sanoa toimiiko nämä määrät muilla.
t. se diabeetikko, jolle karppaaminen ei sovi. Ja jos kerran karppaajat saa "menna näillä kun kerran parhaimmalta tuntuu" niin pliis, antakaa mun mennä näillä. Minäkin haluan tuntea oloni hyväksi!
. Mutta karppauksen ideahan on jättää mahdollisuuksien mukaan hiilarit pois,
mistä tuollaista olet järkeillyt? ei niitä hiilareita todellakaan kokonaan jätetä pois, riittää, kun kiinnittää huomiota laatuun.
http://karppaus.info/forum/viewforum.php?f=14