Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos sulla olisi "tarvittaessa töihin kutsuttava" alainen, joka jatkuvasti kieltäytyy

Vierailija
19.01.2011 |

tarjotusta työstä niin kuinka kauan viitsisit tarjota työvuoroja?

Joskus harvemmin on joku ns. hyväsyttävä syy, esim. opiskeluun liittyvä meno, mutta kieltäytyy usein vetoamatta mihinkään syyhynkään.

Alkaisitko etsiä vähin äänin uutta työvoimaa (kuinka äkkiä)?

Kyseessä hoitoala, ja omat työntekijät joutuvat tekemään nyt ylitöitä kun sijaistava ei ehdi tulemaan apuun kuin harvoin. Tekisi mieli olla soittelematta ollenkaan ja hommata jostain uusi jolle sopii tulla töihin kun pyydetään.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on oma yritys ja tuo on todella ärsyttävää käytöstä. Hyviäkin työntekijäitä löytyy, miksi roikkua epäluotettavassa? Vaihtoon vaan.

Vierailija
22/43 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se vaatimus on mahdoton vai maksatteko palkkaa varallaolosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

duunit on ihan perseestä sen työntekijän näkökulmasta. Aina pitäis olla lähtövalmiina mutta ei kuitenkaan mitään säännöllistä tuloa ja turvaa. Työnantajalle tietysti kannattavaa, mutta epäilen, ettei kukaan työntekijä kauaa jaksa tällaisessa diilissä roikkua mukana.

itselleen kokopäivätyötä. Joillekinhan tällainen käy ihan mainiosti.

Vierailija
24/43 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata soitella tollaiselle.

Vierailija
25/43 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin opiskelijan ns. keikkalistalla ja silloinhan minulla ei ollut velvoitetta tulla töihin soitettaessa eikä muutoinkaan velvoitetta selitellä miksi en tullut.

Mutta oot kyllä aika paska työnantaja jos soittelet ja odotat että toinen hyppää heti kun sanot jos teillä ei ole mitään sopimusta siitä että hän on "varalla" tai käytettävissä tiettyinä aikoina. Varsinkin ilman korvausta.

Miksi ei sinulla voi olla keikkalistaa? Jos yksi ei pääse soitat toiselle, yksinkertaista.

Vai?

Vierailija
26/43 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sillä ei ole säännöllistä työaikaa ja työsopimusta.

Tarjoaisit kunnon työsopimusta niin ehkä se viitsisi töihin sitten tullakin. Tai sitten vaan etsin jonkun muun jota yrität höynäyttää.

Vierailija
27/43 |
24.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen työkkärin mielestä,työnhakija.Täyttelen kaiken ta:n velvoittaman asiakkaiden laskutuksen valmistelun lisäksi päivärahapapruja,joilla ei tuntimäärien vuoksi heru centiä. Ja teen ne keikat,aika juoksee niistä,muusta,ei.Esim.välineiden huolto,kuljetus vapaa-ajalla. Päivät on hyvin kirjavia,osa pitkiä,yli 10 h siirtymineen,ruokataukoa ei ole..tätä sit ta pitää nollatuntitöinä,ja se puhelin..jos kerran yöl kilahtaa,minä ja kilahdan,saa joku ei oota..aamuun asti.Nyt olen työkkärin mielestä,työnhakija.Täyttelen kaiken ta:n velvoittaman asiakkaiden laskutuksen valmistelun lisäksi päivärahapapruja,joilla ei tuntimäärien vuoksi heru centiä. Ja teen ne keikat,aika juoksee niistä,muusta,ei.Esim.välineiden huolto,kuljetus vapaa-ajalla. Päivät on hyvin kirjavia,osa pitkiä,yli 10 h siirtymineen,ruokataukoa ei ole..tätä sit ta pitää nollatuntitöinä,ja se puhelin..jos kerran yöl kilahtaa,minä ja kilahdan,saa joku ei oota..aamuun asti.

Vierailija
28/43 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos sinulla olisi pomo,joka teki sinulle nollatuntisopimuksen määräajalle,mutta töitä on siten,että juuri laillisen 35 h ehdit joskus viikkolepoa pitää.Työpuhelin aina mukana pidettävä.Osa laskutuksen paperitöistä tehtävä omalla ajalla,siirtymistä ei makseta,osa kohteista liian tiukalle ajastettuja,työkaveri,ei pomo itse jakaa työt sinulle..jne. Nytkin piti olla vkl vapaa,EI ole..Suku pahoillaan,minua keljuttaa,väsyttää,syömään ateriaa en ole ehtinyt tänään,töitä tein 08-16.30.. Nyt pääsin jo pisteeseen,et ruoka tuoksuu.. Ja olen kotona!Paperihommia ilta..ois uintikin jotain,ei ehdi.

Vierailija
29/43 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisimman pikaisesti. Jos ilmoittautuu ns. sijaispankkiin tai ttt-läiseksi, se myös edellyttää, että on käytettävissä ainakin ajoittain. Jatkuvaa valmiutta tuskin kukaan voi vaatia, mutta kyllä pari-kolme kieltäytymistä olisi jo tarpeeksi siihen että tekisin omat johtopäätökseni. Muistaakseni muuten syitä ei noissa tapauksissa tarvitse työnantajalle esittää, riittää kun sanoo kyllä tai ei.

Sinuna rupeaisin siis heti hommaamaan uutta tuuraajaa.

Vierailija
30/43 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat valmiita tulemaan. Jos toinen ei pysty tulemaan, ei voi mitään, on sitten tulematta.

Vierailija
31/43 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos sinulla olisi pomo,joka teki sinulle nollatuntisopimuksen määräajalle,mutta töitä on siten,että juuri laillisen 35 h ehdit joskus viikkolepoa pitää.Työpuhelin aina mukana pidettävä.Osa laskutuksen paperitöistä tehtävä omalla ajalla,siirtymistä ei makseta,osa kohteista liian tiukalle ajastettuja,työkaveri,ei pomo itse jakaa työt sinulle..jne. Nytkin piti olla vkl vapaa,EI ole..Suku pahoillaan,minua keljuttaa,väsyttää,syömään ateriaa en ole ehtinyt tänään,töitä tein 08-16.30.. Nyt pääsin jo pisteeseen,et ruoka tuoksuu.. Ja olen kotona!Paperihommia ilta..ois uintikin jotain,ei ehdi.

kuule työnantajana tekosyyt kiinnosta. Jos ei työ maita annan duunin muualle.

Vierailija
32/43 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oot kyllä aika paska työnantaja jos soittelet ja odotat että toinen hyppää heti kun sanot jos teillä ei ole mitään sopimusta siitä että hän on "varalla" tai käytettävissä tiettyinä aikoina. Varsinkin ilman korvausta. Miksi ei sinulla voi olla keikkalistaa? Jos yksi ei pääse soitat toiselle, yksinkertaista. Vai?

Mä kyllä menisin katselemaan hetkeksi peiliin ja miettimään missä on syy.

Jos tekee tuollaisia "sopimuksia", jotka eivät velvoita työntekijää mihinkään eikä hänelle mitään varalla olosta makseta, ei tarvitse miettiä, jos saa mitä tilaa.

Vierailija
33/43 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaisien työnantajien takia on ammattiliitot perustettu, ja tarpeeseen ovatkin tulleet. Ehkä sinun leivissäsi loppuu aika moneltakin työntekijältä se työmotivaatio. On sellaisiakin "työpaikkoja" joissa se motivaatio tapetaan aika tehokkaasti. Itse en sinunkaltaisellesi tekisi töitä päivääkään.

Vierailija
34/43 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai puhutteluun... Ei tuollainen ole mikään sijainen, jolla on työsopimus, vaan ihan vaan joku hoitsu joka on ilmoittanut että hänelle voi tarvittaessa soittaa ja kysyä töihin. Ei siis ole mikään velvollisuus edes vastata puhelimeen.

Mutta miksei teillä ole listaa keikkalaisista? En ole koskaan kuullut että millään osastolla olisi vain yksi vakisijainen, joka ei ole työsopimuksella kuitenkaan. Meillä ainakin on pitkä lista, joka tarvittaessa soitetaan kokonaan läpi. Joskus käy silti niin ettei ketään saada. Mutta työntekijäpula on niin kova että kyllä meillä soitellaan kaikki mahdolliset läpi vaikka joku ei koskaan pääsisikään.

Ja teidän oman henkilökuntanne pitäisi nyt ryhdistäytyä! Ei ylitöitä eikä jatkuvaa joustoa. Ette koskaan saa tarvittavaa määrää vakituista henkilökuntaa, jos aina vain joustatte. Tokihan työnantaja käyttää teidän kiltteyttänne hyväkseen.

Vierailija
35/43 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

töitä vain silloin kun satutaan tarvitsemaan.

Vierailija
36/43 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaisien työnantajien takia on ammattiliitot perustettu, ja tarpeeseen ovatkin tulleet. Ehkä sinun leivissäsi loppuu aika moneltakin työntekijältä se työmotivaatio. On sellaisiakin "työpaikkoja" joissa se motivaatio tapetaan aika tehokkaasti. Itse en sinunkaltaisellesi tekisi töitä päivääkään.

Tuolla asenteella saavat ruikuttaa työttömyyttään lopun ikäänsä.

Vierailija
37/43 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin uudelleen aloituksen. Onko teillä todella sijaisia, jotka ovat sopimuksella "tullaan tlöihin tarvittaessa", vai miksi puhut alaisista? Jos on niin kuka suostuu tuollaisen sopimuksen allekirjoittamaan?

Meilläkin on ns. sisäisiä sijaisia, jotka tekevät töitä siellä missä heitä aina kulloinkin tarvitaan. Tavallaan siis sijaisia mutta kuitenkin vakituisessa työsuhteessa. Mutta heillekin on tehty työvuorolista valmiiksi, jota kyllä noudatetaan.

Vierailija
38/43 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla asenteella saavat ruikuttaa työttömyyttään lopun ikäänsä.

tiedän eräänkin työnantajan, joka valittaa ja ihmettelee, kun ei löydy kunnon tekijöitä ja jos löytyy, työntekijät lähtevät pian parempiin hommiin jatkuvasti. Siinä saa työnantaja ihmetellä, kun työt eivät kelpaa. Mutta kyllä kunnon työntekijöille on muitakin ottajia, sellaisiakin, jotka maksavat palkkaa ja kohtelevat työntekijöitään vähän kunnioittavammin.

Vierailija
39/43 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin uudelleen aloituksen. Onko teillä todella sijaisia, jotka ovat sopimuksella "tullaan tlöihin tarvittaessa", vai miksi puhut alaisista? Jos on niin kuka suostuu tuollaisen sopimuksen allekirjoittamaan?

Meilläkin on ns. sisäisiä sijaisia, jotka tekevät töitä siellä missä heitä aina kulloinkin tarvitaan. Tavallaan siis sijaisia mutta kuitenkin vakituisessa työsuhteessa. Mutta heillekin on tehty työvuorolista valmiiksi, jota kyllä noudatetaan.

sijaitsee yliopistokaupungissa ja meillä on aika paljon ns. ttt-sopimuksella työskenteleviä opiskelijoita, joita tarvitaan tuuraajiksi. Osa vuoroista voidaan sopia hyvinkin ajoissa, osa, kuten sairaslomien tuuraukset, voivat tulla hyvinkin nopeasti eteen.

Jos ap:llä on kyse ensinmainitusta ryhmästä, niin komppaan häntä. En minäkään jaksa tarjota vuoroja jatkuvasti henkilölle, joka jatkuvasti niistä kieltäytyy vaan siirryn ttt-tarjokkaiden listalla seuraavan ehdokkaan kohdalle. Vähitellen tuollaiset henkilöt putoavat kelkasta ja joko menevät sitten muualle tai hakeutuvat toisenlaisiin töihin.

Itse olen yllättynyt siitä, kuinka paljon tulijoita ttt-sopimukselle olisi jatkuvasti. Jono on loputon, mutta tietenkään kaikkia ei voida ottaa. Jotkut ttt-sopimuksella meille töitä tehneistä ovat tulleet firman leipiin valmistuttuaan ja ovat nyt vakituisina.

Ei syy aina ole työantajassa, sekin on tärkeä huomata. Myös tarvittaessa töihin tulevissa on ihan yhtä lailla hyviä ja huonoja työntekijöitä kuin on vakituisissakin.

Vierailija
40/43 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihan omasta kokemuksesta voin kertoa, että tuollaiset tarvittaessa töihin PÄÄSEVÄT työntekijät saattavat olla todella kovilla!

Minulla on kaksi ammattitutkintoa, mutta valitettavasti vain teollisuuden- ja ravintola-alalle...Ja työkkärin kautta velvoitettu tekemään näitä 0-sopimuksia.

Ette usko kuinka välillä itkettää, kun vaikka kuinka hyvin hoitaa työnsä (yksikin firma pitänyt 0-sopimuksella yli vuoden, aina saan hyvää palautetta) niin parempaa työpaikkaa ei vaan löydy:( Aina saa pelätä, että työt loppuu ja rahat sen mukana, parhaillaan teen keikkoja 3 eri työpaikalle samaan aikaan yrittäen epätoivoisesti haalia riittävästi työtunteja...

Sitten välillä tulee paskaa palautetta, jos ei jotain vuoroa hyppääkään tekemään:( Yllättäen vakkareille ilmestyy "saikkua" viikonloppuisin ja iltaputkien aikaan, no minäpä menen...Ei motivoi tällaiset sopimukset ei, ja se kannattaa työnantajankin muistaa.