Kilpirauhasen vajaatoiminta ja paino ei laske!!! Kertokaa nyt, menenkö lääkäriin, vai minne
tämän ongelman kanssa? Mikään keino ei auta vaikka lääkitys on kohdallaan, liikun, laitan syömiseni Kalorilaskuriin, olen karpannutkin jossain välissä ja ainoa vaikutus oli närästys jne. Vähempää en voi enää syödä enkä enempää liikkua.
Kommentit (28)
juuri pudotti 14 kg. Jos arvot ovat kohdallaan, ei tuo sairaus estä laihtumasta. Vaatii vaan pirusti liikuntaa ja todella pienet kasvispainotteiset ateriat.
juuri pudotti 14 kg. Jos arvot ovat kohdallaan, ei tuo sairaus estä laihtumasta. Vaatii vaan pirusti liikuntaa ja todella pienet kasvispainotteiset ateriat.
ole sairauden vuoksi tullutkaan, jos syntymästä saakka on vajis ollut? Mutta kun mulla sairaus todettiin viime kesänä ja yhtenä oireena oli juuri tuo järkky painonnousu, vaikka kuinka oli pienet kasvispainotteiset ateriat ja pirusti liikuntaa.
,utta kuten tästä ketjusta lienee käynytkin jo selväksi, ettei se ole ihan mitään lastenleikkiä se painonpudotus, vaikkei se ehkä tätä sairautta sairastamattomalle ylipainoiselle ole helppoa.
Olen joskus kuullut puhuttavan ns. hormonikiloista tämän sairauden yhteydessä ja ne jos mitkä ovat kovan työn takana saada pois.
t. dg 18v sitten
hmm, ja toivottavasti jaksaa jatkaa tuollaista syömistä ja liikkumista lopun ikäänsä, niin paino pysyykin poissa.
Nostan tämän ketjun koska asia on minulle aiheellinen. Pystyin vuosi sitten syömään mitä tahansa ja kuinka paljon vain, eikä näkynyt painossa. Yhtäkkiä kolmen kuukauden sisällä painoni nousi pysyvästi 10 kiloa, vaikka söin normaalisti. Minulla todettiin k-rauhasen vajaatoiminta ja lääkitystä kokeillaan nyt ensimmäistä kertaa. Paino on jämähtänyt tuohon 82:een, eikä laske vaikka syön täysin ruokakolmion mukaan ja liikun tunteja päivässä. Ärsyttää ja suoraan sanottuna vituttaa tolkuttomasti, sillä joskus olisi kiva viettää herkkupäivä ja syödä jotain hyvää, mutta paino nousee siitä aina yhden kilon jos syön vaikka hampurilaisaterian pirtelöllä, eikä sitä pois saa. En edes uskonut tästä kärsivien harmitteluihin, ajattelin että puppua puhuvat ja salaa syövät kuitenkin kilokaupalla suklaata ym. mutta pakko on todeta että tämä on todellakin perseestä ja harmittaa koko tilanne.
Onko kellään lähtenyt paino laskuun oikean lääkityksen myötä?
Äidilläni oli kilpirauhasen vajaatoiminta ja sama ongelma kun lihosi. Jätti syömättä ja testasi muutaman päivän elää vain pienellä määrällä vettä ja salaattia. No kyllähän paino vähän laski mutta sitten todettiin syöpä kilpirauhasessa. Luck to you
Mulla epäilty kilpsria, nyt lääkitys.lihoin ennen dieetilläkin.lääkityksen jälkeen paino lähtenyt laskuun ja ruoka ei vaan enää maistu niin hyvälle ja annokset pienentyneet.
Lukekaa Kaisa Jaakkolan kirjat/blogeja ja hankkikaa kunnon lääkäri. Teidän kropat ei toimi oikein.
Mäkin oon jo puoli vuotta syönyt 1 500kcal/päivä (maksimissaan) ja 5pvää/vko kävelen 3km jonka lisäksi teen fyysisesti raskasta työtä. Paino ei vain tipu kiloakaan tästä 75:stä.... Ei tää voi normaalia olla kun pituus kuitenkin 157. Lääkäri ei suostu annosta nostamaan kun kilppariarvot normaalit. Pitää varmaan varata yksityiselle aika, mutta suostuuko ne sielläkään nostamaan annostusta? Ruokamäärää vaikea enää vähentää (aamulla kahvi ja leipä, lounaalla pari leipää ja banaani/rahka, päivällä salaatti tai keittoa) ja liikuntaa ei kuuluisi olla tarvetta lisätä, kulutuksen pitäisi olla riittävä jo nyt. Työpäivän jälkeen olen niin väsynyt, etten edes jaksaisi salilla käydä, vapaapäivinä teen jumpan tai lenkin jos ei ole muuta menoa.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 06:45"]
Mäkin oon jo puoli vuotta syönyt 1 500kcal/päivä (maksimissaan) ja 5pvää/vko kävelen 3km jonka lisäksi teen fyysisesti raskasta työtä. Paino ei vain tipu kiloakaan tästä 75:stä.... Ei tää voi normaalia olla kun pituus kuitenkin 157. Lääkäri ei suostu annosta nostamaan kun kilppariarvot normaalit. Pitää varmaan varata yksityiselle aika, mutta suostuuko ne sielläkään nostamaan annostusta? Ruokamäärää vaikea enää vähentää (aamulla kahvi ja leipä, lounaalla pari leipää ja banaani/rahka, päivällä salaatti tai keittoa) ja liikuntaa ei kuuluisi olla tarvetta lisätä, kulutuksen pitäisi olla riittävä jo nyt. Työpäivän jälkeen olen niin väsynyt, etten edes jaksaisi salilla käydä, vapaapäivinä teen jumpan tai lenkin jos ei ole muuta menoa.
Nosta annostusta hieman itse, noin 0,25 aluksi. Kokeile sitä muutama kuukausi. Jos ilmenee liikatoimintaa, lopetat.
[/quote]
Kyllä sen painon pitäisi laskea. Mene lääkäriin. Itsellä alkoi paino putoamaan melkein itsestään, kun sain lääkityksen, vaikka annos matala. Ruokahalu katosi, samoin väsymys. En liikkunut juurikaan enempää kuin ennen. Käytännössä sain elämäni takaisin.
Tää tuntuu niin epäreilulta, kun muut voivat syödä nälkäänsä ja herkutella mutta minun pitää elää kasviksilla. Olin suuri ruoan ystävä ennen kuin sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan, rakastin käydä ravintoloissa, maistaa eri ruokia, tehdä itse ruokaa... Olin normaalipainoinen. Nyt en voi syödä edes himoitsemaani 100% ruisleipää ilman että paino nousee. Liikun erittäin paljon, sillä olen liikunnan opettaja, mutta silti painoni nousi 13 kg aivan yhtäkkiä neljän kk sisällä, syy löytyi pian.
Tavallaan sama ongelma minulla, ainoana poikkeuksena että kilpparini on poistettu kokonaan. Aineenvaihdunta siis kokonaan Thyroxin-lääkityksen varassa. Leikkauksen jälkeen olen lihonut, ja vaikka arvoni hipovat liikatoimintaa, en laihdu. Liikun joka päivä noin tunnin verran, josta puoli tuntia on oikeasti raskasta lihaskuntotreeniä. Tähän päälle arkiliikunnat, eli kävelyt minne tahansa olenkin menossa. Kuljen aina kävellen pitkiäkin matkoja. Syön 1200kcal keskimäärin päivässä. Joskus syön vähemmän. Kuitenkin jos syön edes 1400-1600kcal, alan lihoa silmiinnähden välittömästi. Lueskelin aiemmin kaikista hormoneista, joita kilppari tuottaa ja aika moni oli nimenomaan rasvanpolttoon liittyviä :/ eli nämä hormonit puuttuvat minulta kokonaan. Oliko peräti kahdeksaa vai yhdeksää hormonia jota kilppari tuottaa, mutta korvaava tyroksiini on vain yksi niistä.
Ymmärtäisin laihtumattomuuteni jos olisin oikeasti lähellä normaalipainoa, mutta kun niitä liikakiloja on lähemmäs parikymmentä. Minua itkettää ja vihastuttaa. Annosta en voi enää nostaa kun saan sydänoireita. Tuntuu että kalorien pitäisi runsaan liikunnan lisäksi laskea reippaasti alle tonniin, mikä puolestaan on vaikea ylläpitää koska suuri tyroksiiniannos aiheuttaa nälkää ja ruokahalua (jota en tietenkään voi totella). Aina on nälkä, mutta voin syödä vain vähän ja liikkua helvetisti. Silti paino ei liikahda mihinkään. Olen niin suunnattoman katkera että minut on vangittu tähän rumaan löllyvään kroppaan ja mikään mitä teen, ei auta. Ulkona kulkeminen tuottaa suunnatonta ahdistusta myös, ihmiset tuomitsevat minut ulkonäköni perusteella laiskaksi sohvaperunaksi vaikka todellisuudessa en sitä ole. Pahinta on jos joku ohikulkija huutelee loukkauksia. En kehtaa edes t-paitaa enää käyttää, pakko olla pitkähihaiset paidat ja tavalliset housut. Shortsit, hameet, caprit ovat ennenkuulumattomia. Tuntuu että vasta mielenterveyden horjahtaminen ja anoreksiaan sairastuminen laihduttaisi minut normaalipainoon.
Kaiken huipuksi korkea tyroksiiniannos (joka ei minua laihduta) aiheuttaa näemmä ihon runsasta rasvoittumista ja finnejä tulee kuin sieniä sateella. Sitten jos lasken annosta, finnit rauhoittuvat mutta kroppa paisuu. Mitään elimellistä vikaa minussa ei ole, muuta kuin poistettu kilpirauhanen.
oletko kokeillut yksityisen lääkäriaseman palveluita? eihän ihminen voi noin elää, että lihoo dieetilläkin, joku lääke tai joku ratkaisu siihen täytyy olla. uskon, että masentaa mutta usko, että joku keino vielä sinullekin löytyy 26!! mistä se johtuu, että tulee finnejä kun on thyroxin lääke käytössä, aineenvaihdunta toimii?
Kaikilla ei toimi thyroxin, vaan osa oireista jää. Itselläni TSH oli n.0.03 lääkityksellä eikä t4v noussut edes viitteen puoliväliin. Kärsin edelleen monista vajaatoimintaoireista, mutta kun yritin thyroxinia nostaa, sain sydänoireita.
Arvoni, tai oikeastaan VAIN tsh oli liikatoiminnalla vaikka oloni oli jotain ihan muuta. TSH ei joissain tapauksissa kerro mitään potilaan tilasta ,vaan pitäisikin mitata t4v ja t3v.
Itse menin yksityislääkärille joka määräsi armour thyroidia, se nyt kokeilussa. Sillä olen ainakin saanut lihaksiini voimat takaisin ja korvaongelmat ovat helpottaneet. Varmaan olo tulee tästä vielä enemmänkin paranemaan kun saan annosta nostettua (se tehdään hitaasti)
en tiedä olen samaa miettinyt. moni kysyy että miksi et lisää lääkitystä? no ei sitä niin vaan nostella ja nyt tuntuu että kroppa on balanssissa mutta kilot jotka diagnosoimattoman vajaatoiminnan aikana tulivat eivät lhde. kokeilin jopa vlcl diettiä ja ei muuten lähtenyt edes sillä 3vkoa ja -2kg nesteitä. muilla kuulemma ketoosin takia useita kiloja, ohjaajakin ihmetteli.
painoa on n. 10kg ihannepainoon nähden liikaa. en myöskään tiedä mikä auttaisi?
en tiedä olen samaa miettinyt. moni kysyy että miksi et lisää lääkitystä? no ei sitä niin vaan nostella ja nyt tuntuu että kroppa on balanssissa mutta kilot jotka diagnosoimattoman vajaatoiminnan aikana tulivat eivät lhde. kokeilin jopa vlcl diettiä ja ei muuten lähtenyt edes sillä 3vkoa ja -2kg nesteitä. muilla kuulemma ketoosin takia useita kiloja, ohjaajakin ihmetteli.
painoa on n. 10kg ihannepainoon nähden liikaa. en myöskään tiedä mikä auttaisi?
Mulla on myös juuri nuo 10kg, mitkä pitäisi saada pois. Tuntuu että kroppa ei toimi yhtään normaalisti, mitä tulee ruokavalion ja liikunnan avulla laihduttamiseen. Vaikka kuinka tuijotan ruokamääriä ja ruoka-aineita ja laukkaan salilla, jumpissa jne niin ei vaan mitään vaikutusta. Aivan käsittämätöntä!
niin! ennen pysyin hoikkana vaikka olisinkin herkutellut paljonkin. nyt olen kokeillut syödä ihan kulutuksen mukaan ja alle ja lisännyt liikuntaa. tuloksia ei vaan tule. jotain outoa on aineenvaihdunnassa ja huomaa oikeasti eron, ruuansulatuksessa ym. hormoonitoiminta on myös jotenkin sekaisin..
ei ole ihan niin helppo tauti kun moni sanoo et syö vaan pillerin niin elämä jatkuu normaalina =(
niin! ennen pysyin hoikkana vaikka olisinkin herkutellut paljonkin. nyt olen kokeillut syödä ihan kulutuksen mukaan ja alle ja lisännyt liikuntaa. tuloksia ei vaan tule. jotain outoa on aineenvaihdunnassa ja huomaa oikeasti eron, ruuansulatuksessa ym. hormoonitoiminta on myös jotenkin sekaisin..
ei ole ihan niin helppo tauti kun moni sanoo et syö vaan pillerin niin elämä jatkuu normaalina =(
Mitä se sitten tuumasi, kun ei paino tipukaan?
Ennen diagnoosia mulle vain piruiltiin, että mitäs syöt niin paljon. Melkein 30kg nousi paino:(
Viimeinen tippa oli, kun aloin laihduttamaan ja elin likitulkoon vedellä ja näkkileivällä sekä pyöräilin jokapäivä n. 20km ja tämän seurauksena painoa tuli 7kg lisää!!!
Onneksi lopulta löytyi lääkäri, joka viitsi määrätä mut ihan yksinkertaiseen verikokeeseen.
Arveli, että olin sairastanut tietämättäni n. pari-kolme vuotta.
Ei lähtenyt lääkityksen löydyttyä ylikilot, eikä ne oikein reippaasti lähde millään ihmekuurilla.
Laihdutettiin muutama vuosi sitten yhden kaverin kanssa, lenkkeiltiin ja syötiin terveellisesti. Lopputuloksena kaverini laihtui 15kg ja minä jopa 3kg. Kaverini pääsi ihannepainoon, joten hänellä ei siis ollut enemmän "mistä ottaa".
Kai minä elän sitten näiden lihojen kanssa lopunikääni:(
Ja usein multa kysytäänkin, että enkö viitsi tehdä itselleni mitään, no olen vastannut, etten voi sille mitään jos lenkkeily ja terveellinen syöminen ei auta.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisia tsh arvoja teillä on ollut kun tauti on todettu?
mutta heti jos alkaa tulla esim. selittämätöntä väsymystä niin pyydän verikokeita.
Ehkä hiukset lähtee entiseen malliin päästä, mutta onneksi mulla on niin tuhti kuontalo, ettei siinä pikku karva-ajot mitään tee;)
Mulla menee niin, että jos ei mitään kummempia, niin verikoe otetaan kerta vuoteen tai sitten tosiaan tarvittaessa.
Näin kauan kun on sairastanut, niin heitot arvoissa kyllä tuntee melko pian.
Ehkä max 2 päivää voi olla ilman päivittäistä lääkeannosta, 1½tbl/pv, muttei pidempään, sillä sitten tulee se armoton väsymys.
Ennen diagnoosia oireet olivat klassiset;
selittämätön, nopea painonnousu,
kasvojen ja muunkin kropan nestepöhö, selittämätön väsymys,
hieman masentunutkin ehkä, mikään ei ollut mitään eikä mikään kiinnostanut,
hiuksia lähti ihan sairaan paljon,
en jaksanut kunnolla liikkua vaikkei paino mikään tähtitieteellinen ollutkaan,
kylmänarkuus, helteelläkin melkein turkki päällä.
Ja tuosta syömisestä vielä;
En minäkään todellakaan voi syödä niitä määriä ruokia, mitkä suosituksena ovat, sillä siitä seuraa välitön painonnousu.
Heti tuolloin jätin sokerit kahvista ja viime vuosina en ole käyttänyt juurikaan pullaa, vehnäleipää, makaronia. Joskus erittäin harvoin kyllä.
Paljon teen gratiineja(ilman kermoja), salaatteja sekä kastikkeet syön usein vihannesten kera.
Viikossa liikun ehkä n. viitenä päivänä joko lenkkeilen tai sitten esim. näin talvella kolailen pihaa tms.
Silti olen liki satakiloinen ja vain 165cm pitkä.
t. se n. 18v sitten giagnosoitu