Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talousihmiset! Miten päästä alkuun osakesijoittamisessa? (ov)

Vierailija
18.01.2011 |

Nyt on sellainen tilanne, että rahaa alkaisi hiljalleen irrota sijoittamispuoleenkin. Olisiko jollakulla hyviä vinkkejä mistä kannattaisi aloittaa asiaan perehtyminen?

Suunnitelmissa on siis osakesijoittaminen, rahastot eivät kamalasti kiinnosta. Olen valmis ottamaan riskejäkin, sillä sijoittamani raha olisi "ylimääräistä rahaa". Millainen aloituspotti tarvitaan? Riittääkö 1500 - 2000 euroa mihinkään? Kannattaako arvo-osuustili avata "normaaliin" pankkiin (esim. Nordea) vai ottaa käyttöön esim. Nordnetin tili? Tarkoituksena olisi tietenkin päästä mahdollisimman pienillä hallintokuluilla tai hyvällä hinta-laatusuhteella palveluiden suhteen.

Selviääkö tällainen normaalilla järjellä varustettu humanistinainen osakesijoitusviidakossa? Tai no tietenkin selviää :) Kaikista vinkeistä olisin kiitollinen!

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurkiitos vastauksista Melba! Nuo mainitsemasi kirjat pitää tutkia ja tietenkin googlata netin ihmeellistä maailmaa. Olisiko sulla (tai jollain muulla) vinkkejä hyvistä nettisivuista/blogeista yms.

Vaikka talous sallisi tämän "harrastuksen" aloittamisen heti, taidan kuitenkin perehtyä asiaan tarkemmin ensin. Talouden peruskäsitteet ovat kyllä hallussa, mutta kyllä ihan termistössäkin on paljon oppimista.

Lisää vinkkejä saa antaa, tuskin olen ainoa jota tämä aihe kiinnostaa!

Vierailija
42/52 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luen tosi monipuolisesti kaikkea mitä vaan silmiin osuu. Esim. Taloussanomat, Talouselämä, Arvopaperi, Kauppalehti. Osakkeiden listauksia tutkin myös, kuten Liisan listaa, Balancen listaa ja Timon listaakin. Käyn kaikki mahdolliset sijoituskoulutukset, joihin vain kynnelle kykenen. Syksylläkin tuli istuttua kymmeniä tunteja varmaan kuuntelemassa useita sijoitusammattilaisia. Mitään blogia en seuraa säännöllisesti. Niin ja mun taloudellinen koulutus on 0, joten ihan alusta olen itse tämän harrastuksen aloittanut.

Muitakin hyviä kirjoja löytyy vaikka miten paljon. Parhaana pidetty on kai Sattuman kauppaa Wall Streetilla ja motivaatioa voi hakea Kiyosakin pariskunnan kirjoista, esim. Rikas isä, köyhä isä ja Rikas nainen. Henri Elon Löydä helmet, vältä kuplat on myös kiva ja samoin Matias Möttölän kirja rahastosijoittamisesta (ei tule nyt nimi mieleen, mut se keltakantinen).

Niin ja siitä olen ehdottoman samaa mieltä, että sijoitussuunnitelma kannattaa olla ja siinä pysyä. Mikä tahansa suunnitgelma on luultavasti parempi kuin ei suunnitelmaa ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.nordnet.fi/mux/web/marknaden/marknadsoversikt/marknadsovers…

Mulle excell-taulokot ovat painajainen. En ikinä osaisi/ jaksaisi.

Järjestelmä pitää kaupat tallessa ja tulostaa automaaattisesti verottajan tulosteen. Mitään ei tarvi tehdä itse. Ja ne saa myös yhdellä painalluksella suoraan välittjän palvelusta Exceliin.

Vierailija
44/52 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tekee sen virheen, että kiinnostuvat osakesijoittamisesta silloin kun kurssit ovat pitkään olleet nousussa. Uutisissa on ehkä kerrottu kuinka pörssi tekee uusia ennätyksiä. Huonoksi onnekseen juuri tällöin ollaan, ei maktalla ylsö, vaan taitekohdassa alas. Sitten hän ostaa osakkeita pienillä rahoillaa, katsoo kädet nyrkissä kun sijoitus sulaa, myy pohjalla, juuri kun ollaan taas lähdössä ylös. Masentuu, ja menettää kiinnostuksensa sijoittamiseen loppuiäkseen

Vierailija
45/52 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen, että laitat osakkeisiin joka kuukausi jotakin ja et edes katso paljonko siellä on. Annat olla.

Toinen tapa on se, että kokoajan ostat ja myyt.

Itse noudatetaan tuota ensimmäistä ja hyvin on mennyt.

Helppo tapa on ostaa indeksirahastoja ja riskin voi hajauttaa ostamalla eri maiden indeksirahastoista osuuksia. Näin hajautat helposti ja kätevästi eri osakkeiden riskit.

Vierailija
46/52 |
18.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi on kyllä muitakin tapoja sijoittaa. Jotkut voivat vaikka katsella liukuvia keskiarvoja ja sijoittaa leikkauskohtien mukaan hyvinkin harvoin tai vastaavasti myydä. Tai sitten voidaan luoda hyvinkin selkeärajainen sijoitusportfolio, joka tasapainotetaan vaikka puolenvuoden tai vuoden välein.

Ja vaikka ostaisi osakkeet pitkään salkkuun (kuten minäkin teen), niin kyllähän sitä pitää aika ajoin kurkistaa, että mitä niille firmoille kuuluu ettei ihan kuraa päädy sitten omistamaan.

Itse varsinaisesti harrastan jotain omakehittelemää sijoitussuunnitelmaa, jonka olen sittemmin saanut kuulla olevan jotain aika samantapaista kuin value averaging.

Vierailija
47/52 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan osakkeisiin.

Esim HKScan Oyj ja Atria Oyj ovat nyt vielä edullisia mutta selkeä käänne parempaan jo nähtävissä. Mahdollisuus tuplata muutamassa vuodessa kurssinsa.

Ja sijoitustahan ei kannata edes tehdä jos kurssin tuplaus ei tavoitteena.

Riskiä on tietenkin aina toiseenkin suuntaan.

Jos ostaa 7000 eurolla osakkeita, niin sellasia summia ei kannata hajauttaa. Kulut vaan kasvaa.

Liika varovaisuus näkyy heikentyneenä tuottona.

Mutta koskaan ei saa sijoittaa sellasia varoja joita ei ole varaa hävitä.

Sijoistusaste=osakkeiden määrä rahavaroista.

Sijoitusaste ei saa ylittää arvoa 100-ikäsi.

Se takaa paremmat yöunet.

Totuuden siemen.Bara sköpa inte sälja.

Ja jos pelkästään ostaa osakkeita niin ei voi koskaan hävitä:)

Vierailija
48/52 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaa 7000 eurolla osakkeita, niin sellasia summia ei kannata hajauttaa. Kulut vaan kasvaa.

Osassa saman kirjoittajan jutussa olikin järkeä, mutta tuo neuvo on järjetön. Jos on yhteensä 7000 euroa käytettävissä osakkeihin, niin ilman muuta se kannattaa hajauttaa vähintään kolmeen, mieluummin neljään eri kohteeseen. Aina on riski siihen, että yksittäinen osake menettää arvonsa. Hajauttamalla useampaan eri aloilla toimivaan yritykseen pienentää riskiä selvästi.

Kulujen merkitystä kirjoittaja liioittelee. Esim. Nordeassa yhden osake-erän ostaminen tai myymimen nettipankin kautta maksaa 8 euroa, jos osake-erän arvo ei ole niin suuri, että käytetään prosenttipohjaista palkkiota. Jos tuolla 7000 eurolla ostaa yhtä osakelajia, ovat kulut vähintään 8 euroa. Jos ostaa neljää eri osakelajia, ovat kulut yhteensä 32 euroa. Tämä ero (selvästi alle 0,5 % osakepotin arvosta) on aivan mitätön verrattuna siihen riskiin, joka aiheutuu siitä, omistaa vain yhden firman osakkeita.

Muut osakkeisiin liittyvät kulut ovat osakkeiden myyntiä lukuunottamatta aivan yhtä suuria siitä riippumatta, omistaako yhden vai 20 eri yrityksen osakkeita ainakin niin pitkään, kun kysymys on Helsingin pörssissä myytävistä osakkeista. (Ulkomaisten osakkeiden kohdalla saattaa olla lisäkuluja.)

Vierailija
49/52 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osassa saman kirjoittajan jutussa olikin järkeä, mutta tuo neuvo on järjetön. Jos on yhteensä 7000 euroa käytettävissä osakkeihin, niin ilman muuta se kannattaa hajauttaa vähintään kolmeen, mieluummin neljään eri kohteeseen. Aina on riski siihen, että yksittäinen osake menettää arvonsa. Hajauttamalla useampaan eri aloilla toimivaan yritykseen pienentää riskiä selvästi.

Kulujen merkitystä kirjoittaja liioittelee. Esim. Nordeassa yhden osake-erän ostaminen tai myymimen nettipankin kautta maksaa 8 euroa, jos osake-erän arvo ei ole niin suuri, että käytetään prosenttipohjaista palkkiota. Jos tuolla 7000 eurolla ostaa yhtä osakelajia, ovat kulut vähintään 8 euroa. Jos ostaa neljää eri osakelajia, ovat kulut yhteensä 32 euroa. Tämä ero (selvästi alle 0,5 % osakepotin arvosta) on aivan mitätön verrattuna siihen riskiin, joka aiheutuu siitä, omistaa vain yhden firman osakkeita.

Muut osakkeisiin liittyvät kulut ovat osakkeiden myyntiä lukuunottamatta aivan yhtä suuria siitä riippumatta, omistaako yhden vai 20 eri yrityksen osakkeita ainakin niin pitkään, kun kysymys on Helsingin pörssissä myytävistä osakkeista. (Ulkomaisten osakkeiden kohdalla saattaa olla lisäkuluja.)

>Säästöjä on pihille pariskunnalle kertynyt n. 60000 euroa.

>7000 euroa yhteen osakkeeseen on kyllä sellainen >määrä, ettei mulla ole moisia! Jos ostan 7000 >eurolla osakkeita, niin luultavasti ostan 10 eri >osaketta.

Taso 4 (0,20 % / min. 9 eur )/ Nordnet.

Eli ei ole sulle väliä maksatko 90€ vai 14€ kuluja?

Puhumattakaan kun olet toistanut sen viisi kertaa niin maksatko mielummin 450€ vai 90€.

Puhumattakaan kuka niitä 50 eri osaketta pystyy seuraamaan. Eikä OMHEX.stä löydy niin montaa osaketta johon järkeä sijoittaa, listalla on vain 130 osaketta.

Edullisemmaksi tulee sijoittaa indeksirahastooon.

Jos rupee satasilla pelaan niin rahastot ovat sinua varten Höpö, höpö.

Vierailija
50/52 |
06.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koko osakepotin sijoittaminen yhden firman osakkeeseen on järjetöntä (ellei sitten ole muita osakesijoituksia ennestään), 3-4 firmaa eri aloilta on paljon parempi vaihtoehto.

Tarkistin vielä Nordean hinnastot ja niiden mukaan yhden osakelajin ostaminen 7000 eurolla maksaisi 14 euroa. Neljän eri osakkeen ostamisesta tulisi kuluja yhteensä 32 euroa. Ero kuluissa on siis 18 euroa. Tämä summa on pitkäaikaisessa osakesijoittamisessa täysin mitätön, kun sitä vertaa osakepotin arvoon.

Vertailun vuoksi: jos ostaa vain sitä yhtä osaketta ja sen hinta putoaa 10 % (täysin realistinen mahdollisuus millä tahansa osakkeella), on menettänyt 700 euroa, jos osakkeen hinta ei enää nouse ennen osakkeiden myymistä.

Höpö höpö

Vierailija
51/52 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaanpa tämä. Oisko ajankohtaista tietoa esim. aiheesta Nordnet vastaan Nordea sijoitustili?

Vierailija
52/52 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Katainen kumppaneineen vielä ole vienytkään teidän rahojanne, kun näköjään riittää vielä sijoittamiseen asti? Taksikuskeilta saa parhaimmat sijoitusvinkit..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän