Meneekö lapsesi sairaana etävanhempansa luokse ?
Mulla alkaa olla mitta niin täynnä! Mieheni ex vaimo tuo heidän 2 ja 6 vuotiaat lapsensa aina meille hoitoon, kun he ovat sairaana. Lapset ovat meillä normaalisti 2 krt kuussa pidennetyn viikonlopun sekä äidin omien menojen vuoksi useita päiviä aina viikollakin. Viikonlopputapaamisina lapset tuodaan usein kuumeisina ja flunssaisina meille. "Ylimääräiset" päivät menevät usein samoissa merkeissä. Yöt menevät itkeviä sairaita pikkuisia lohduttaessa ja kuumelääkettä antaen. Nyt on tilanne se,että omien kouluikäisten tyttöjeni sairaspoissaolot ovat viimeisen kolmen kuukauden aikana olleet suuret, koska luonnollisesti mieheni lapset tuovat mukanaan lähes joka kerta jonkun uuden viruksen.
Miten näissä tapauksissa kuuluu toimia? Kuuluuko "meidän perhe" kärsiä kaikki sairastelut siksi,että mieheni exvaimo saa toteuttaa kaikki omat huvittelunsa ja menonsa ? Kuuluko lapsen sairastaa kotonaan vai etävanhemmallaan ?
Kommentit (48)
Ja tämä ei ole mikään provo vaan totisinta totta.
Ja tämä ei ole mikään provo vaan totisinta totta.
vaikkapa töitä tms lähes mitä vaan muuta sovittua, miehesi ehkä tulisi hommata näille sairaille hoitoa, kun ei itse sitä halua tehdä.
saa sairastaa siellä, missä on kipeäksi tullut? Kuinka moni aikuinen menisi kuumeessa kylään..
saa sairastaa siellä, missä on kipeäksi tullut? Kuinka moni aikuinen menisi kuumeessa kylään..
hoitaa noin... kun moni käy töissä silloin, kun lapsi on toisen vanhemman luona...
Hänelle on aina hyvin tärkeää, että tapaamiset toteutuvat sovitusti (vaikka mies ehdottaa että tapaamisia vain vaihdettaisiin). Sen sijaan äiti laittaa sairaan lapsen muitta mutkitta junaan kahdeksi tunniksi.
Samoin samalle äidille on esitetty myös, että jos lapset sairastuvat meillä, saavat tervehtyä täällä. Sekään ei käy.
Ainoa mihin itse puuttuisin on, ettei mahatautista tuoda meille. Flunssan hyväksyn. Tosin meillä taas osataan käyttää tervettä järkeä ja lapsi saa olla omassa kodissaan, jos on tosi kipeä ja äidillä ei ole pakollista menoa. Pienessä flunssassa tulee meille tai jos äidillä on sovittu juttu viikonlopulle. Kuinka te saatte uusperheissä elämän noin vaikeaksi? Meillä on 7 vuotta ollut uusperhe ja jokaisessa tilanteessa on pärjätty, kun ei pienistä nipoteta suuntaan tai toiseen.
Esimerkiksi tapaamissopimuksessa lukee viikonlopputapaamisesta pe klo 18 - su klo 18. Ei noista ole kertaakaan tullut ongelmaa. Eksä joustaa ja me joustamme, jos eksällä on joku pointti, miksi pitäisi hakea esimerkiksi aiemmin tai myöhemmin. Samoin paluu voi olla vaikka maanantaina aamulla, jos vaan asiasta muistaa eksälle soittaa. Toisaalta eksä voi joskus kysyä meitä pitämään maanantaihin jostain syystä ja tietysti se käy, jos meillä ei ole mitään menoa.
lapsiaan. Ei meilläkään heitetä minnekään kadulle lapsia, kun sairastuvat, etteivät vaan tartuta niitä terveitä. Monilapsisessa perheessä elämä vain on sellaista.
Jos ei kestä sitä, että yksi perheen lapsista tartuttaa toisen, ei kannata hankkia yhtä lasta enempää.
sehän on sen toinen KOTI!!!!! Olispa kamalaa jos mulle sanottas että et saa tulla kotiin kun olet kipeä....näin niitä lapsia pidetään vaan heittopusseina....
Kuulumme näihin pahoihin vuoroviikkosysteemin käyttäjiin ja jos lapsi sairastuu vaikka maanantaina (vaihto tiistaina), niin kyllä lapsi menee tiistaina potemaan toiseen kotiin. Tietysti tällaisessa käytetään aina maalaisjärkeä ja voidaan asioista joustaa puolin ja toisin. Mutta pääsääntöisesti kuitenkin, oli kyse työmatkasta tai sairastumisesta tai muista poikkeustilanteista, niin ko. viikon vastuuhuoltaja vastaa sen viikon sujuvuudesta kaikilta osin.
ja yhdellä aikaa olimme hirveässä kierteessä, kun lapsi sai omat pöpöt omasta hoito- ja eskaripaikastaan ja sitten toisenlaiset pöpöt isänsä mukanaan kantamana 600 km päästä.
Mutta ei mieleenikään olisi ikinä tullut estää lastani tapaamasta isäänsä. Isä-lapsi -suhde on sentään _pikkuisen_ tärkeämpi kuin pikku nuhakuumeet tai mahataudit. Toki minun lapseni ei tarvitse matkustaa muuta kuin kymmenkunta kilometriä, kun isä tulee tapaamisiin asuinpaikkakunnallemme kaksi kertaa kuukaudessa. Pitemmillä lomilla lapseni sitten menee isänsä kotiin. Näin siksi, että olisi epäreilua kuljettaa pikkukoululaista 1200 km kaksi kertaa kuukaudessa. Aikuinen kestää sen paremmin. Lapsen etävanhempi eli isä on itse päättänyt näin. Joskus taannoin saatoin sanoa lapsen isälle torstaina että lapsella on nyt flunssa, ymmärrän hyvin jos et halua tulla viikonlopuksi. Mutta eipä pikku flunssat pitäneet isää poissa lapsensa luota, hän kun sattuu rakastamaan lastaan.
Kaksille pöpöille altistumisesta seurasi se, että vastustuskyky kehittyi melko hyväksi. Enää joka nuhakuume ei tunnu iskevän vaan tautia on normaalit määrät muutaman kerran vuodessa.
Mutta tosiaan, miehesi lapsillahan on KOTI luonanne. Lapset (ja sisimmässään myös miehesi) kärsivät kyllä tuosta asenteestasi, mutta omahan on asiasi.
Kaikki ajattelee vain itteään eikä sitä miltä sairaasta lapsesta tuntuu.Mä itse muistan vieläkin vaik oon jo yli kolkyt et ollessani sairaana,varsinkin kuumeessa äitin läheisyys oli parasta.Kyllä sairaan lapsen pitää saada olla omassa sängyssä niin et äiti hoitaa.Eri asia vuoroviikko lapset yms.Kyllä se vaan niin on et äidin hoivaa ei voita mikään,mulle ei tullu mieleen ees et tarttuuko muihin jne.Ei kiinnosta.Mä haluan hoitaa sairaan lapseni ite.
Se ei näköjään ole mahdollista ihan kaikkien kanssa. Eivät kaikki äiditkään aina ajattele lastensa parasta.
että sillä lähivanhemmalla usein on sovittu menoja niille päiville kun lapset ovat etävanhemmalla. On aika ikävää että lapsivapaat päivät (joita ei lähivanhemmalla montaa kuussa ole) peruuntuvat, koska niille on usein varattuna jotain tekemista mitä ei muuten pysty tekemään (varsinkin kun lapset noin pieniä vert. teini-ikäiset).
Esimerkiksi ostettu teatteriliput, sovittu että mennään tyttöporukalla syömään pitkän kaavan mukaan, kylpyläreissu, pieni shoppailumatka johonkin tmv. Ja sitten jos lapset sairaana, niin ei noita tuosta noin vaan pysty perumaan, tai pystyy, mutta se ikävää sille kenen kanssa on luvannut mennä+rahaa kuluu jos ei kenellekkään saa myytyä lippuja/hotelliyöpymistä jne. Ja toki se harmittaa että jää esim. kaveriporukan tapaamisesta pois.
Ja saattaahan se etäperheenkin suunnitelmat mennä uusiksi, jos etälapsen/lapsien pitäisi tulla vuoden 1. viikonloppuna, eivät tule koska sairaina, ja sitten 2. viikonloppuna eivät voi tulla koska etävanhemmalla sovittu joku perruuttamaton meno, ja mahdollisesti myös 3. viikonloppuna, eli tapaaminen saattaa venyä ties miten pitkälle.
Kaikki ajattelee vain itteään eikä sitä miltä sairaasta lapsesta tuntuu.Mä itse muistan vieläkin vaik oon jo yli kolkyt et ollessani sairaana,varsinkin kuumeessa äitin läheisyys oli parasta.Kyllä sairaan lapsen pitää saada olla omassa sängyssä niin et äiti hoitaa.Eri asia vuoroviikko lapset yms.Kyllä se vaan niin on et äidin hoivaa ei voita mikään,mulle ei tullu mieleen ees et tarttuuko muihin jne.Ei kiinnosta.Mä haluan hoitaa sairaan lapseni ite.
Isä on ihan yhtä paljon vanhempi kuin äitikin.
Lapset ovat meillä normaalisti 2 krt kuussa pidennetyn viikonlopun sekä äidin omien menojen vuoksi useita päiviä aina viikollakin.
Onko pidennetty viikonloppu 3 päivää? Onko useita päiviä viikolla 1 - 2 päivää?
Miehesi lapset ovat siis luonanne 2 x 3 päivää kuukaudessa viikonloppuisin ja 4 - 8 päivää kuukaudessa viikolla?
Yhteensä siis enintään puolet kuukaudesta lapset ovat teillä. Ja aina vain silloin kun ovat sairaana? Hitsin paljon sairastelevat, ei minun omani kyllä 14 päivää joka kuussa ole sairas.
Joo, lasten äitihän se tässä on itsekäs paskiainen.
Vai... onko?
Olen mieheeni tutustuessa ottanut koko paketin ja samoin myös mieheni. En ole tyytyväinen, että omiin kouluikäisiin tyttäriini tartutetaan viruksia vain siksi,että mieheni exvaimo pääsee esim. ikean reissulle tai kynttiläkutsuille. Olen samaa mieltä,että sovitut tapaamisvkonloput ovat asia erikseen. Mielestäni omien lapsieni ei tarvitsee kuitenkaan olla viikkoa korkeessa kuumessa siksi,että mieheni ex vaimo saa ostaa vuoden tuoksukynttilät kotiinsa. Rajansa kaikella!
Ja jos ajatellaan asiaa lasten kannalta, niin eihän aikuinenkaan olisi tyytyväinen, jos joutuisi korkeassa kuumeessa reissaamaan kahden kodin väliä vain siksi,että sen toisenkin vanhemman on kannettava vastuu. Itse laitan omat lapseni etusijalle,enkä vie heitä isälleen,jos ovat sairaana.
Mieheni exvaimolla on tapana uhkailla.Jos emme ota vatsatautisia lapsia meille,hänen mielestään se on jo riittävä peruste yksinhuoltajuuden saamiseen.
Mulla alkaa olla mitta niin täynnä!
Miksi menit yksiin miehen kanssa, joka on isä muidenkin kuin sinun lapsillesi?
Ei isää ja lapsia voi erottaa toisistaan, vaikka sulla oliskin vähän mitta täynnä.
Onneksi oma exäni on tehnyt tämän selväksi uudelle kumppanilleen. Lapsella on subjektiivinen oikeus sekä äitiinsä että isäänsä. Aikuiset voivat odottaa omia oikeuksiaan.
siksi,että mieheni ex vaimo saa ostaa vuoden tuoksukynttilät kotiinsa. Rajansa kaikella!
Kyllä lähivanhemman pitää ymmärtää lakkauttaa muu elämänsä siksi aikaa että lapset kasvaa. Eihän nyt etävanhemman puolison tarvitse kärsiä normaalista arjesta, hyvänen aika sentään, jotain rajaa.
Eli siis miehesi ex käy Ikeassa ja kynttiläkutsuilla. Uuuuu, vaarallista elämää, kattokaahan ettei lähe homma käsistä ja saat vielä lapset kotiisi kokoaikaisesti.
mene sairaana isälleen, koska on jo sen ikäinen, että osaa sanoa haluavansa jäädä kotiin. Isä puolestaan kuvittelee sitten vainoharhaisena, että olen keksinyt lapsen sairauden...
ja jos heidän on ihan pakko erota, niin mikä pakko on hankkia uusi puoliso ja hankkia vielä lapsia sen kanssa? Ei ole oikein lapsia kohtaan minun mielestäni sellainen.
sehän on sen toinen KOTI!!!!! Olispa kamalaa jos mulle sanottas että et saa tulla kotiin kun olet kipeä....näin niitä lapsia pidetään vaan heittopusseina....