Käsien pesu "joka välissä" / wc:n jälkeen, onko aina niin tarpeen?
Siis aluksi - en nyt tarkoita että käsienpesu olisi sinänsä turhaa.
Mutta tuntuu että esim. joka wc-käynnin pikkupisun jälkeen, onko se nyt niin tarpeen niitä jynssätä perin pohjin saippualla.
En tiedä sitten muista, mutta kyllä ainakin meillä minä pystyn käymään niin etten käsiäni sotke yhtään mitenkään, tarpeeksi paksu nippupaperia jolla kevyesti pyyhkäisee, niin ei siinä kädet koske yhtään mihinkään "epäilyttävään".
Ja lapset kun käyvät vessaassa, niin eivät he monesti edes koske mihinkään peppualueelleen.
Tietty pesemme aina kädet jos vähänkin tuntuu tarvetta olevan.
Mutta kun monen monta kertaa päivässä käy pienellä pisulla niin ei jaksa joka välissä käsiä jynssätä ja iho kuivuu kun tällä paikkakunnalla aika kuiva vesikin, ja sitten taas pitäisi olla rasvaamassa, ja kauhea operaatio tulee.
Tuntuu että terveen järjen käyttö ei tässä asiassa olisi lainkaan sallittua.
Kommentit (83)
Ei ihme että mikrobit leviää...
Nyt tarvitaan äkkiä laki joka määrää sakkoja aina kun jätät kädet vessassa käymisen jälkeen pesemättä!
Niin tulee parempi olo pikkuiselle.
Näiltä pesufanaatikoilta kysyisin ihan asiallisesti, ettekö harrasta suuseksiä lainkaan? Jos ne pöpöt niin hirveännvaarallsia olisivat, siitähän (suuseksistä) pitäisi seurata kunnonvtauti...
Ottaa sellaisen jolla pissataan suuhuni? Ei kaikki oraalista tykkää muutenkaan, vinkiksi vain.
koko ajan. Kylässä huljautan. Mä käytän nääs paperia ja viimeksi olemme sairastaneet vatsataudin 10 vuotta sitten.
Käsien pesussa sinänsä mitään väärää, kun suurin osa on vaan sitä käsien kostuttamista!
Käden lämpö + vedellä lutraaminen ennemminkin luo pöpöille ihanteelliset olosuhteet.
Pesu kunnolla tai ei ollenkaan!
EBOLA
Käsien peseminen estää bakteereita kulkemasta niin pitkälle käsissä kun kosketteletta joka paikkaa päivän aikana. Hyi helvetti teitä.
*Mitä suotta*
Pesemään jos oikeasti kädet ei likaannu.
En pese juuri koskaan. Yleisissä vessoissa vaan. Enkä sairastele.
Kaikille jotka eivät pese käsiään vessakäynnin jälkeen:'
toivottavasti emme ole tuttavia. Jos olen teillä ollut ruokavieraana, ja yht´äkkiä "ollut aivan täynnä kun juuri lähtiessä kotona söin" tms...niin olen vain huomannut, että teillä ei ole hygieninen elämäntapa.
Hauskaa ravintolapäivää kaikille!
hyi olkoon miten kuvottavia ihmisiä sitä onkaan :) KÄDET PESTÄÄN AINA KUN KÄYDÄÄN WC:SSÄ, SYÖDÄÄN, TULLAAN ULKOA, SILITETÄÄN LEMMIKKIÄ YM!!!!!!
Ei tarvitse, samaan malliin kuin ei kondomiakaan tarvitse joka pikkupanossa käyttää, kyllähen sen nyt alitajuisesti tietää, missä meisselissä on tauteja. Eikun....
Ja huom, kädet pitäisi pestä saippualla ja sitten vaikka rasvaa päälle, jos kuivattaa. Pelkkä vesipesu saattaa vain lisätä bakteereja, koska kosteat olosuhteet ovat niille suotuisat. Tämän takia myös kuivaaminen on ehdottoman tärkeää!
Käsidesi on muuten ihan jees, mutta ei tapa esimerkiksi norovirusta :/ Ei siis kelpaa pelkästään käsienpesun korvikkeeksi.
Vessassa käynnin jälkeen. laittaa vaikka perusrasvaa käsiin jos kädet kuivaa. parempi se, kun sairastuttaa muita ihmisiä joilla on ollut bakteeriset käpälät
Minä en myöskään pese käsiä jokaisen vessakäynnin jälkeen (kotona). Etupäässä sen takia että kädet kuivuvat kauheasti (rasvasta huolimatta) mutta en myöskään näe sitä tarpeelliseksi.
Sen sijaan vessanpöntön painonapin pesen 1-2 kertaa päivässä joten en usko että se on kovin likainen. Mulla on vessassa suihkutettava pesuaine mitä suihkaisen nuppiin, hanaan ja ovankahvaan joten ne bakteeripesät ovat helposti putsattu :) Mitä tulee vatsatauteihin niin nehän tarttuvat sairaista ihmisistä, ei mistään kotivessan painikkeista. Julkisissa vessoissa käynnin jälkeen pesen, samaten paskalla käynnin jälkeen. Lapset pesevät kätensä koulusta / päiväkodista kotiin tullessaan ja itse pesen aina ennen ruoanlaittoa. Mielestäni tämä riittää oikein hyvin.
Ikävä tuottaa pettymys, mutta tuo pelkkä pesuaineen suihkaisu ei riitä puhdistukseksi. Mekaaninen puhdistus on hyvin tärkeä osa jos aiotaan saada pöpöt pois pinnoislta. Kannattaa siis muuttaa tottumusta ja pesuaineen suihkautuksen jälkeen vielä pyyhkiä wc:n nuppi ja ovenkahva.
Kyllä kotivessastakin voi tauteja tarttua, jos joku on jo saanut vaikkapa vatsatautiviruksen mutta ei vielä oireile. Mutta kyllä se vatsatauti silti oman perheen sisällä tarttu aika varmasti muutenkin ainakin lapsille, vaikka oltaisiinkin tarkkoja käsihygienian kanssa.
Kannatan ehdottomasti hyvää käsihygieniaa varsinkin näin flunssakautena, mutta suurempi todennäköisyys saada joku pöpö itselle on julkisilla paikoilla kuin kotivessassa. Seurailkaapa vain ihmisiä kaupungilla: ensin aivastetaan tai yskitään kämmeneen ja heti sen jälkeen avataan kaupan ovi samalla kädellä.
Maalaisjärjen käyttö kunniaan ja turha hysteria pois.
julkisissa vessoissa käydesäs pesen aina kädet saippualla. Kotona yleensä vaan huuhtaisen vedellä, enkä aina edes sitä.
Mulla ja miehellä on vatsatauti n. kerran 5 vuodessa ja kestää max yhden päivän, lapsella n. joka toinen vuosi ja kestää 1-6 h. Muutenkin ollaan terveitä, sairaspäiviä koko perheellä yhteensä ehkä 7 per vuosi.
n. 2 h pesun jälkeen vessanpöntössä on sama määrä bakteereja yms. kuin ennen pesua, pesi sitten millaisilla lianräjäytysdesinfiointiaineilla tahansa.
Minä pesen kotioloissa kädet pyyhittyäni takapuoleni ja ennen ruoanlaittoa. Pissallakäynnin jälkeen siis en.
Meillä ei juuri sairasteta. Mahatauteja on n. kerran vuodessa. Viime vuoden aikana en ole kertaakaan ollut kipeän lapsen kanssa pois töistä, lapsia kolme. Minulla yksi saikkupäivä, kun ääni lähti täysin.
Siivouksessa meillä selvitään yleispuhdistusaineella, etikalla ja tiskiaineella. Mahataudin jälkeen pesen vessan ja pyyhin ovenkahvat kloorilla. Siivouspyyhkeet ja tiskirätit pesen 60 asteessa koneessa. Sama siivousrätti, jolla äsken pesin vessan, saattaa ensi kerralla olla käytössä pölyjen pyyhinnässä.
Ja olen terveydenhuoltoalalla. Töissä pesen toki käteni aina vessakäynnin jälkeen ja asiakkaiden välissä käytän käsidesiä, tarvittaessa myös kesken asiakasvastaanoton.
Todellakin on tarpeet! Tässä kihomatohäätövaiheessa säen punaista jos lapset lintsaa ja pesee kätensä vain vedellä tms. Joka välissä pitää pestä: ulkoa tultua, syömään mennessä, aamulla ja illalla, vessassa käytyä ja lisäksi jos on vaihtanu kihomadonmunaisia lakanoita. Ihan koko ajan pitää pestä niitä käsiä saippualla, kyllä näin on.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2011 klo 10:47"]
Siis aluksi - en nyt tarkoita että käsienpesu olisi sinänsä turhaa.
Mutta tuntuu että esim. joka wc-käynnin pikkupisun jälkeen, onko se nyt niin tarpeen niitä jynssätä perin pohjin saippualla.
En tiedä sitten muista, mutta kyllä ainakin meillä minä pystyn käymään niin etten käsiäni sotke yhtään mitenkään, tarpeeksi paksu nippupaperia jolla kevyesti pyyhkäisee, niin ei siinä kädet koske yhtään mihinkään "epäilyttävään".
Ja lapset kun käyvät vessaassa, niin eivät he monesti edes koske mihinkään peppualueelleen.
Tietty pesemme aina kädet jos vähänkin tuntuu tarvetta olevan.
Mutta kun monen monta kertaa päivässä käy pienellä pisulla niin ei jaksa joka välissä käsiä jynssätä ja iho kuivuu kun tällä paikkakunnalla aika kuiva vesikin, ja sitten taas pitäisi olla rasvaamassa, ja kauhea operaatio tulee.
Tuntuu että terveen järjen käyttö ei tässä asiassa olisi lainkaan sallittua.
Tutkimuksen mukaan kuulut niihin 30 prossaan suomalaisista, jotka ei pese käsiään vessareissun jälkeen. Tervejärkiset (70%) pesevät kädet, koska tajuavat mikä ero tässä on. Ebolakin tuolla Afrikassa leviää huonon hygienian takia, eikä ilmateitse, siitä se alkaa.
Laitoin yhteen ap:n oksettavaan epähygienisyyden ylistys -kommenttiin vahingossa yläpeukun, piti laittaa alapeukku. Ei mulla muuta. PS. Toivottavasti en tunne sua AP, kuulostat ällöttävältä.
Näiltä pesufanaatikoilta kysyisin ihan asiallisesti, ettekö harrasta suuseksiä lainkaan? Jos ne pöpöt niin hirveännvaarallsia olisivat, siitähän (suuseksistä) pitäisi seurata kunnonvtauti...