Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsien pesu "joka välissä" / wc:n jälkeen, onko aina niin tarpeen?

Vierailija
17.01.2011 |

Siis aluksi - en nyt tarkoita että käsienpesu olisi sinänsä turhaa.

Mutta tuntuu että esim. joka wc-käynnin pikkupisun jälkeen, onko se nyt niin tarpeen niitä jynssätä perin pohjin saippualla.

En tiedä sitten muista, mutta kyllä ainakin meillä minä pystyn käymään niin etten käsiäni sotke yhtään mitenkään, tarpeeksi paksu nippupaperia jolla kevyesti pyyhkäisee, niin ei siinä kädet koske yhtään mihinkään "epäilyttävään".

Ja lapset kun käyvät vessaassa, niin eivät he monesti edes koske mihinkään peppualueelleen.

Tietty pesemme aina kädet jos vähänkin tuntuu tarvetta olevan.

Mutta kun monen monta kertaa päivässä käy pienellä pisulla niin ei jaksa joka välissä käsiä jynssätä ja iho kuivuu kun tällä paikkakunnalla aika kuiva vesikin, ja sitten taas pitäisi olla rasvaamassa, ja kauhea operaatio tulee.

Tuntuu että terveen järjen käyttö ei tässä asiassa olisi lainkaan sallittua.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat ovenkahvat, hissin napit ja käsilaukut, joten turhaa jynssäämistä se kuitenkin on.

Vierailija
42/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en kanssa pese käsiä joka pissan jälkeen (eikä taida noi lapsetkaan pestä, ovat jo niin isoja etten kiinnitä huomiota :D)eikä olla sairaana juuri koskaan, en muista milloin joku meidän perheestä olisi ollut flunssassa/vatsataudissa

eri juttu jos jollain meistä olisi joku syöpä tms vastustuskykyä heikentävä tila, mutta uskon empiirisen kokemuksen pohjalta, ettei perusterveelle ihmiselle terveen järjen käytöstä tässä asiassa ole haittaa, päinvastoin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en kanssa pese käsiä joka pissan jälkeen (eikä taida noi lapsetkaan pestä, ovat jo niin isoja etten kiinnitä huomiota :D)eikä olla sairaana juuri koskaan, en muista milloin joku meidän perheestä olisi ollut flunssassa/vatsataudissa eri juttu jos jollain meistä olisi joku syöpä tms vastustuskykyä heikentävä tila, mutta uskon empiirisen kokemuksen pohjalta, ettei perusterveelle ihmiselle terveen järjen käytöstä tässä asiassa ole haittaa, päinvastoin

jo lapsena olin aika terve, mitään pikkuflunssaa kummempaa ei yleensä ollut.

Ja mun mielestä kanssa just julkisissa paikoissa oleminen ja paikkohin koskeminen on PALJON pahempi juttu, kuin joku pissatippa (jotka siis sitäpaitsi kyllä huuhtaistaan meillä pois / pestään saippuallakin!)

Sen sijaan ihmismassa joilla aina jotain tauteja, näplivät nenäänsä yms. ja koskevat oviin ja hisseihin ja rahoihin jne., eli pahempi on käydä kauppakeskuksessa kuin vessassa.

Kotona muuten pesen usein kaikki ovenkahvat ja ovenpielet myös pesuaineella.

ap

Vierailija
44/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...jos käsien pesemättömyys olisi noin vaarallista... kun ajattelee ettei saippuaakaan ole ollut ainakaan tavallisen kansan käytettävissä kuin sen reilun sata vuotta...

Vierailija
45/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että terveen järjen käyttö ei tässä asiassa olisi lainkaan sallittua.

nykyään niin monessa muussakin asiassa on maalaisjärki kadonnut kokonaa!!

t. eräs toinen perheen äiti, jos ei todellakaan puunaa käsiään koko ajan

Vierailija
46/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koe mitään yhteiskuntapainetta. Nämäkin käsienpesusaarnaajat takuulla pesevät kätensä väärin. Ensin nousevat pöntöltä ja vetävät vessan. Sitten koskevat hanan nuppiin niillä perin pohjin saastuneilla käsillään, pesevät kätensä ja koskevat uudestaan siihen nuppiin ja sitten pyyhkivät nämä pöpöt käsipyyhkeeseensä jota käyttävät uudestaan sitten myöhemmin.

Sairaalaohjeiden mukaanhan kädet tulee pyyhkiä kertakäyttöisiin paperiliinoihin, eikä hanaa saa laittaa kiinni ennen kuin kädet on kuivattu. Sitten ottaa uuden kertakäyttöpaperin ja SILLÄ sulkee hanan. Ne jotka kotonansa tekevät näin voivat sanoa "YÖKS" sinun toiminnallesi kaikessa rauhassa. Muuten ovat vaan lumepesijäräyhääjiä jotka tekevät suomalaisittain OIKEIN.

Vierailija
47/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis rennommin saa ottaa. ;)

Vierailija
48/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koe mitään yhteiskuntapainetta. Nämäkin käsienpesusaarnaajat takuulla pesevät kätensä väärin. Ensin nousevat pöntöltä ja vetävät vessan. Sitten koskevat hanan nuppiin niillä perin pohjin saastuneilla käsillään, pesevät kätensä ja koskevat uudestaan siihen nuppiin ja sitten pyyhkivät nämä pöpöt käsipyyhkeeseensä jota käyttävät uudestaan sitten myöhemmin.

Sairaalaohjeiden mukaanhan kädet tulee pyyhkiä kertakäyttöisiin paperiliinoihin, eikä hanaa saa laittaa kiinni ennen kuin kädet on kuivattu. Sitten ottaa uuden kertakäyttöpaperin ja SILLÄ sulkee hanan. Ne jotka kotonansa tekevät näin voivat sanoa "YÖKS" sinun toiminnallesi kaikessa rauhassa. Muuten ovat vaan lumepesijäräyhääjiä jotka tekevät suomalaisittain OIKEIN.

Mulla on muuten liiketunnistimellinen hana. Ei tule käpälöityä mitään kahvoja.

Vierailija
49/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sattumoisin kokki, pesen kädet oikein yms.

Ja siltikin ällöttää ihmiset jotka eivät pese käsiään vessassa käynnin jälkeen. Itse olen tarkka käsihygieniasta, yllättävistä syistä.

Jos kädet kuivuu, käytän rasvaa.

Vierailija
50/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuuluutkaan:) Miten vesi voi olla kuivaa? Yleensä vesi on joko kovaa tai pehmeää!

Etkö koske mihinkää muuhunkaa mikä voisi olla mikrobeja? wc:n pönttö ym?

Vierailija
51/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhtaus on puoli terveyttä, ja likaa se toinen puoli. Näin sanottiin just eilen hesarissa.

Vierailija
52/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti ei ole sairaala

Olisi varmasti pitänyt kirjoituspaikan huomioon ottaen lisätä että nämä ovat sairaalan ohjeita yleiskäytännöksi kaikille. Mm. Turun Yliopistollinen Sairaala on painattanut ja jakanut kuvallisia ohjeita siihen miten kädet pitäisi pestä. Oletit siis ihan pokkana että toinen on niin tyhmä ettei ymmärrä eroa sairaalahygienian ja kodin välillä? Tästä sinulle av-mammapalkinto muiden joukkoon pokaalikaappiin.

T: 49

Vierailija
53/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilä on aina puhtaat ja laadukakat pyyhkeet. Niin että kun niitä käsiä pesee, ne ei ainakaan saastu uudelleen siitä pyyhkeestä. ap

[/quote]

noista sinun laadukakaista (laadukakkaisista?) pyyhkeistäsi on, jos niitä käsiä ei pestä?

Kädet pestään saippualla vessassa asioinnin jälkeen. Inhottaa ihmiset, jotka eivät pese.

Vierailija
54/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua. Mutta täältä saat ap ymmärrystä toiselta samanlaiselta. Ihoni kuivuu tosi herkästi ja kun perheessä on vaippaikäinen, niin niitä käsienkasteluhetkiä tulee päivässä aivan liikaa (lapsen siistimienen ruokailun jälkeen, pepun pesu kakkavaippaa vaihtaessa, lapsen kylvetys, oma suihku, ennen ruuan laittoa, ison hädän wc-käynnin jälkeen jne), että silloin kun on mahdollista jättää kädet kastelematta niin sen myös teen! Eli pisun jälkeen en pese käsiäni, jos ei ole pyyhkiessä kastunut, enkä myöskään pese lapsen käsiä ihan "turhaan" esim. päiväkotiin viedessä/hakiessa tai ulkoilun jälkeen, jos ei ne selvästi ole likaantuneet ja näin talvella kun on kintaat kädessä, niin mihin ne siellä ulkona edes likaantuisivat? Hiekkaleikkiaikaan tietysti on pakko pestä sisälle tullessa.

Vierailija
55/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat ovenkahvat, hissin napit ja käsilaukut, joten turhaa jynssäämistä se kuitenkin on.

Puhelimet ja tietokoneen näppikset ovat bakteeripesinä korekalla.

Keittö ja sen vesipiste + astainpesukone jyllää bakteereineen. Samoin jääkaappi.

Mitä jonkunmainitsemiin kihomatoihin tulee niin pahin levittäjä on pitkät kynnet.

Itse asiassa vessa on yleensä talon puhtaimpia paikkoja.

m35

Ai niin jos käyn pissalla EN pese.

Vierailija
56/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

komppia ap:lle. vaippaikäisen äitinä saisin liottaa käsiäni vedessä puolet päivästä, jos aina olisin niitä pesemässä. Kätteni iho halkeilee talvella jo muutenkin rasvauksesta huolimatta.

Meillä pestään kakkoshädän jälkeen, kun tullaan ulkoa, ennen kuin tehdään ruokaa ja kun on tarvetta.

Käsipyyhkeet pestään usein. Kylässä ällöttää juurikin nuo muhineet pyyhkeet, joihin koko perhe ja vieraat pyyhkivät kymmenen kertaa päivässä niitä pelkällä vedellä huuhtaistuja käsiään.

Kipeitä ei olla juuri koskaan.

Vierailija
57/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimet ja tietokoneen näppikset ovat bakteeripesinä korekalla.

Keittö ja sen vesipiste + astainpesukone jyllää bakteereineen. Samoin jääkaappi.

Mitä jonkunmainitsemiin kihomatoihin tulee niin pahin levittäjä on pitkät kynnet.

Itse asiassa vessa on yleensä talon puhtaimpia paikkoja.

m35

Ai niin jos käyn pissalla EN pese.

Muistuta mua jos koskaan nähdään, etten kättele sinua... Ewww.

Minä pesen kädet aina vessakäynnin jälkeen, samoin aina kun teen ruokaa. Ja kuivuminen ei ole ongelma, kädet voi rasvata, niin no problemo.

Ei ihme että mikrobit leviää...

Vierailija
58/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että mikrobit leviää...

Nyt tarvitaan äkkiä laki joka määrää sakkoja aina kun jätät kädet vessassa käymisen jälkeen pesemättä!

Vierailija
59/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en myöskään pese käsiä jokaisen vessakäynnin jälkeen (kotona). Etupäässä sen takia että kädet kuivuvat kauheasti (rasvasta huolimatta) mutta en myöskään näe sitä tarpeelliseksi.

Sen sijaan vessanpöntön painonapin pesen 1-2 kertaa päivässä joten en usko että se on kovin likainen. Mulla on vessassa suihkutettava pesuaine mitä suihkaisen nuppiin, hanaan ja ovankahvaan joten ne bakteeripesät ovat helposti putsattu :) Mitä tulee vatsatauteihin niin nehän tarttuvat sairaista ihmisistä, ei mistään kotivessan painikkeista. Julkisissa vessoissa käynnin jälkeen pesen, samaten paskalla käynnin jälkeen. Lapset pesevät kätensä koulusta / päiväkodista kotiin tullessaan ja itse pesen aina ennen ruoanlaittoa. Mielestäni tämä riittää oikein hyvin.

Vierailija
60/83 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka pisun jälkeen käsien pesun sijaan

ihmisten sotkuisista kodeista joita ei siivota tarpeeksi.

Pyyhkeistä ja lakanoista joita ei vaihdeta tarpeeksi usein, pyyhkeistä joita käyttää kaikki sekaisin eikä nimetty henkilölle.

Tai just siitä että käsiä ei pestä

- kun tultu kotiin jostain (no itselläkin monesti jää tämä - mutta se olisi mun mielestä ihan hyvä tapa)

- ja miesten mielestäni pitäisi kyllä pestä kädet pissallakin käytyään, jos pissaavat seisaallaan ja koskevat siihen tavaraansa (poikani pissaa onneksi vielä istuen)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän