Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni mielestä en ole ansainnut vapaapäiviä. Kumpi meistä on oikeassa?

Vierailija
15.01.2011 |

Olen valinnut itselleni työn, jossa on paljon lomaa, ja nautin siitä. Mieheni mielestä minun pitää tehdä vapaapäivinäni hänenkin osuutensa kotihommista. Jonkin verran teenkin. Jos tekisin kaiken, ei minulla olisi vapaa-aikaa.

Minusta taas kotityöt pitää jakaa tasan ja oma osuus tehdään, oli töissä tai lomalla. Minusta lomapäivissä ei kuulu toteuttaa mitään tulontasaukseen verrattavaa kotityönjakoa. Miehelläni ei ole oikeutta viedä minulta lomaa, jonka työnantaja on minulle myöntänyt.

Asia on herkkä, koska nyt olen saanut tietää, että hän ei ole tyytyväinen minuun taloudenhoitajana, kuten edellä esittelin. Jokin aika sitten mies kertoi, että hän kiihottui sängyssä enemmän, kun olin nuorempana kosteampi.

On vaikea pitää itsetuntonsa yllä, kun saan palautetta, että en ole riittävä vaimona, en kotihommissa enkä sängyssä.

Siis: pitäisikö minun tehdä miehenkin kotityöt, jotta hän olisi minuun tyytyväinen? Pelastanko sillä avioliittoni? Vai nautinko siitä, mitä minulla on: ihanat vapaapäivät ja oma hyvä seurani.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies yrittää käyttää sinua hyväkseen.

Ja tuskimpa hän itsekään on sängyssä yhtä viriili kuin nuorena.

Vierailija
22/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niistä kannata pilkun tarkasti kirjaakaan pitää mutta ei mies voi niistä kokonaan luistaakaan sillä verukkeella että sinä olet vapaalla ja joudat tekemään kaiken yksin.

Meidän perheen versio tästä on se että mies oli ennen paljon poissa työn takia,minä hoidin yksin kodin ja lapset, nyt mies lähellä töissä ja katsoo että edelleen riittää se että hän käy töissä ja minä hoidan kaikki kotityöt ja lasten asiat. Ja käyn siis kodin ulkopuolella töissä minäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös tekee suuremman osan kotitöistä. Meillä se toimiikin just niin. Kun olin lasten kanssa kotona, ei miehelle jäänyt kovinkaan paljon hommia. Nyt mies tekee lyhennettyä työpäivää ja huolehtii enemmän kodista.

Teillä tuntuu olevan juteltavaa monestakin asiasta!

Vierailija
24/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kumpi on enemmän kotona, tekee siellä myös enemmän kotitöitä.

Onko teillä joku lista missä on tarkkaan määritelty mitkä kotityöt kuuluvat kummalle? Sori vaan, mutta olen nyt kyllä miehesi puolella.

Vierailija
25/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten miehellä voi olla niin paljon kotitöitä, että jos tekisit ne niin sinun vapaapäiväsi menisivät kokonaan niihin?

Vaikea kuvitella tällaista tilannetta. Itse ehdin kyllä vapaapäivänä tekemään vaikka mitä ja silti sitä vapaa-aikaa jää.

Vierailija
26/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on ap:n kaltainen, lomalla ollaan lomalla eikä esim. siivota kun taas olen sitä mieltä että se yksi ainokainenkin vapaapäivä uhrataan siivoukselle, kun kerran aikaa on.

Vierailija
27/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa päivällisen sekä täyttää astianpesukoneen (ei tyhjennä). Minä teen kaiken muun, koska mies inhoaa siivoamista. Vapaapäivinä omien hommieni lisäksi laittelen tiskejä, siivoan keittiötä ja ruokin tietysti lapset päivällistä lukuunottamatta. Teen siis jonkin verran enemmän kotitöitä vapaalla, mutta en kaikkea. Omina vapaapäivinään mies ei koskaan tee minulle vakiintuneita kotihommia.

ap

Vierailija
28/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olishan se ihan tyhmää, että viettäisit rauhassa vapaita ja miehes tekisi töitä, ja sitten vielä illalla kotityöt siihen päälle :-( Varmaan sulle jää silti leppoisaa vapaa-aikaa, ei niihin pakollisiin kotihommiin koko päivää mene! Ja sitten illalla saatte viettää aikaa yhdessä.

Vierailija
29/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitetaan yhteen niin rahat kuin jaksaminenkin. Jos olen kotona ja mies töisä tienaamassa yhteiseen kassaan, olisi kyllä aika kohtuutonta olettaa häneltä sinä päivänä yhtä paljon kotitöitä. Yleensä pidän lapsetkin kotona vapaapäivinä eli luonnollisesti sitä sotkua ja siivottavaa tulee niinä päivinä ja se jää minun vastuulleni. Meillä ei myöskään työn arvoa lasketa rahassa. Kumpikin tiesimme toisen tulotason, kun yhteen menimme. Eli kotitöitä ei myöskään tee enemmän se joka tienaa vähemmän.

Vierailija
30/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös siivoaminen. Vain siten systeemi menee tasan. Ei ole oikein, että toisen vapaa-aika on kotityöaikaa ja toisen vapaa-aika on vapaa-aikaa.

Nyt miehesi pyrkii tekemään kodistanne hänelle hotellin, jossa saa täyden palvelun panostamatta siihen mitenkään. Minusta on kummallista, että tasa-arvo tulkitaan siten, että naisen työnä on hoitaa kotia, jos mies on töissä. Toisaalta jos mies on kotona, pitää hänen antaa levätä *huokaus.

Eli kun miehelläsi seuraavan kerran on vapaapäivä (huomenna?) niin oleta ilman muuta, että hän huolehtii IHAN KAIKISTA KOTITÖISTÄ (anteeksi huutaminen), koska omien sanojensa mukaanhan se, joka on kotona, tekee kotityöt. Sinä et ehdi, koska olet menossa lenkille, kirjastoon, elokuviin tms. Ilmoita miehelle, että kotitöiden jakaminen koskee myös miehen vapaapäiviä, eli herran on hyvä ja siivoaa. Ja jos tarkasti ajattelet, niin nuorempana se mulkkukin oli kovempi.

Vierailija
31/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän tekee isomman osan kotitöistä, ei tietenkään kaikkia. On tavallaan aika kohtuutonta että ap on päivän kotona ja ei tee kun puolet, ja mies tulee 8h päivän jälkeen kotiin ja heti kotityöt edessä...

Ja sekin kannattaa miettiä mitä molemmat tekevät, monesti ns. "naisten työt" tasataan, mutta "miesten töitä" ei. Eli kotityöt pyykinpesuineen, siivouksineen, tiskauksineen, jaetaan, mutta esim. autonrenkaiden vaihdot, ja muut autorempat valojen vaihtamisesta tuulilasin pyyhkimiin ja pesuihin hoitaa mies yksin. Samoin ehkä myös kolaamiset, nurmikonleikkuut, pikku nikkaroinnit jne. Eli tasa.arvo ei toteudu vaan kotityöt on 50/50 "naisten töissä" ja "miesten töissä" mies hoitaa ne 100% +tietenkin käy palkkatöissä päälle.

Ja jos esim. siivous on ongelma, niin minä ulkoistaisin sen. Kaksi työssäkäyvää pystyy maksamaan helposti sen muutaman kympin kuussa mitä kotitalousvähennyksen jälkeen maksettavaa jää. Muutaman kympin maksanee mielellään jos se parantaa suhteen laatua kun riidat jäävät ainakin tuolta osalta pois :)

Ja sitäkin ehkä hyvä miettiä paljonko niitä kotitöitä on? Teettekö ehkä liikaa? Normaalisti kotitöihin ei mene pitkää aikaa, eli jos kotitöihin menee tunteja päivässä niin kannattaa ehkä luopua turhasta tyyliin kalsareiden silityksestä.

Jos ajattelee pieni ylläpitosiivous 15min joka päivä, astiat koneeseen ja pois 5min pyykinpesu, kuivumaanlaittaminen ja viikkaus 15min ja ruuan valmistus, niin n. tunnissa selviää/päivä. Eli tuo 1h/päivässä yksin ei ole paha, vert. jos joka päivä tekisi kotitöitä monta tuntia...

Vierailija
32/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärjistäen. Voithan tehdä kaikki kotityöt. Onkohan miehesi kuitenkaan tyytyväinen. itse jos tekisin kaiken niin aivan varmasti olisi pillu suljettu mieheltä. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
33/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän tekee isomman osan kotitöistä, ei tietenkään kaikkia. On tavallaan aika kohtuutonta että ap on päivän kotona ja ei tee kun puolet, ja mies tulee 8h päivän jälkeen kotiin ja heti kotityöt edessä... Ja sekin kannattaa miettiä mitä molemmat tekevät, monesti ns. "naisten työt" tasataan, mutta "miesten töitä" ei. Eli kotityöt pyykinpesuineen, siivouksineen, tiskauksineen, jaetaan, mutta esim. autonrenkaiden vaihdot, ja muut autorempat valojen vaihtamisesta tuulilasin pyyhkimiin ja pesuihin hoitaa mies yksin. Samoin ehkä myös kolaamiset, nurmikonleikkuut, pikku nikkaroinnit jne. Eli tasa.arvo ei toteudu vaan kotityöt on 50/50 "naisten töissä" ja "miesten töissä" mies hoitaa ne 100% +tietenkin käy palkkatöissä päälle. Ja jos esim. siivous on ongelma, niin minä ulkoistaisin sen. Kaksi työssäkäyvää pystyy maksamaan helposti sen muutaman kympin kuussa mitä kotitalousvähennyksen jälkeen maksettavaa jää. Muutaman kympin maksanee mielellään jos se parantaa suhteen laatua kun riidat jäävät ainakin tuolta osalta pois :) Ja sitäkin ehkä hyvä miettiä paljonko niitä kotitöitä on? Teettekö ehkä liikaa? Normaalisti kotitöihin ei mene pitkää aikaa, eli jos kotitöihin menee tunteja päivässä niin kannattaa ehkä luopua turhasta tyyliin kalsareiden silityksestä. Jos ajattelee pieni ylläpitosiivous 15min joka päivä, astiat koneeseen ja pois 5min pyykinpesu, kuivumaanlaittaminen ja viikkaus 15min ja ruuan valmistus, niin n. tunnissa selviää/päivä. Eli tuo 1h/päivässä yksin ei ole paha, vert. jos joka päivä tekisi kotitöitä monta tuntia...

että jos naisten- ja miestentyöt koko vuodelta tasataan ja jaetaan sukupuolen mukaan, tekisi nainen päivässä naistentöitä 4 tuntia ja mies miestentöitä 20 min. Muistaakseni tämän teki Stakes eli hyvinvoinnin- ja terveyden laitos.

Jos lähdetään siitä, että kotona oleva tekee kotityöt, koska on kotona, saa se toinen täyden hotellipalvelun eli ei huolta ruuanlaitosta, pyykeistä eikä tiskeistä lapsista puhumattakaan. Minusta ei kovin tasa-arvoista.

Ongelmana ei yleensä ole siivous vaan siistiminen eli miehen sukkien ja kalsareiden kerääminen lattialta, miehen levittämien tavaroiden kerääminen, miehen tiskien laittaminen kokeeseen, vuoteen sijaaminen miehen jäljiltä jne. (tiedän tämän, koska kotisiivosin 3 vuoden ajan ja juuri nuo asiat pistivät silmään, minun työtäni ei olisi tarvittu, jos mies olisi siistinyt jälkensä)

Vierailija
34/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kumpikin käyttää rahansa perheen hyväksi, meillä ei ole omia isoja menoja.

Myönnän sen verran, että olisihan minustakin ihanaa tulla töistä kotiin, jos kaikki olisi tehty valmiiksi, MUTTA minua harmittaisi kovasti se, että mies olisi tuhrannut vapaa-aikansa kotitöihin eikä olisi levännyt ja viettänyt aikaa lasten kanssa.

ap

Vierailija
35/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

autohommia ym. Ne tekee ulkopuolinen.

ap

Vierailija
36/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuot yhteiseen talouteen vähemmän rahaa koska teet vähemmän töitä, niin silloin on kohtuullista, että korvaat sen tekemällä enemmmän kotitöitä.

Jos taas esim. maksatte molemmat 1000 e/kk yhteiselle tilille ja loput jäävät omaan käyttöön, sinun ei mielestäni tarvitse tehdä enempää, koska vähempi työmäärä tarkoittaa sinulle vähemmän käyttörahaa. Silloin olet tavallaan "ostanut" itsellesi vapaa-aikaa.

Näin meillä. Kuulostaa kylmältä ajatella rahoja näin "itsekkäästi", mutta tosiasia on, että puolet liitoista päättyy eroon. Erotessa ei välttämättä ajatella, mikä on reilua toista kohtaan, joten kannattaa pitää huoli rahojen tasapuolisesta jakamisesta liiton aikana.

Vierailija
37/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kertoisi tuollaisia idioottimaisuuksia jossei jo katselisi ympärilleen...varaudu siihen että etsii vain tekosyytä jättää.

Mielestäni kotitöissä voi olla omat vastuualueet ja ihan varmasti normaali aikuinen saa ne omansa hoidettua työssäkäymisen ohella!

Vierailija
38/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minuun hän on tyytymätön.

ap

Vierailija
39/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen esim. koulutuksessa kodin ulkopuolella ja mieheni tulee kotiin ennen minua niin on kyllä tehnyt ne kotityöt jotka minä yleensä hoidan.

Meillä se joka ehtii, tekee mitä tahansa hommaa.

Vierailija
40/76 |
15.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään sen enempää kotihommia kuin ap, niin miksi ap:n pitäisi omilla vapaapäivillään sitten tehdä enemmän?

Koskan on nainen? :)