Haluatko kysyä sossulta jotakin?
Lastensuojelu ei ole alaani, mutta siitäkin hitusen tiedän.
Kommentit (144)
Vuosaaressa on useampi maahanmuuttaja jolla paljon lapsia tiheään saatuna ja jokaista lasta varten on saatu täysin uudet kalliit vaunut vaikka on monta taaperoa kotona.Somaliasta suomeen tullut kertoi itse että,kaikki hänen piireistään toimii niin et heti kun edellinen vauva on kasvanut vaunuista ulos ne myydään hyvällä hinnalla ja taas kun saadaan uus vauva sossu antaa uudet kalliit vaunut jopa säälien kun tarina on aina sama.Edelliset vauvut myyty rahantarpeeseen. ja sossutädit ovat jopa ylpeitä omaaloitteellisuudesta.Jokainen uusi raskaushan on "yllätys"
Omiin vaunuihin ei juurikaan enää rahaa myönnetä ja jos myönnetään niin ohjeenmukainen summa on 120 euroa. Jos siihen panee omaa rahaa mukaan, saahan sitä uudetkin ostaa, mutta sossun rahoilla ei uusia hankita. Toisekseen omassa kunnassani edellytetään, että samat vaunut ovat käytössä myös seuraavilla lapsilla, joten jos ne on myyty, seuraavat pitää hankkia itse, koska toista kertaa niihin ei tukea saa.
Arvelin vain. Eiköhän tuo ole sama ovatko vaatteet kirppikseltä vaiko uusia, kun tarpeeseen tulevat. Ja kuka puhui merkkivaatteista? Ei taida suomalaisen kateudella olla rajaa kun tällaisestakin asiasta jaksetaan vohkata.Se on totta että toimeentulotukilain perusteella TOIMEENTULOTUKEEN OIKEUTETTUJA romaneja tuetaan kulttuurinsa ylläpidossa myöntämällä uusi romanihame n. 2 vuoden välein (vain hame, ei muita vaatteita). Ei sitä niille anneta, joilla on omia tuloja. Onko tämä tapa tarpeen tai järkevää, ei ole yksittäisen sosiaalityöntekijän päätettävissä, vaan siitä vastaa lainlaatija. Tämä ei minun nähdäkseni sodi mitenkään ihmisten yhdenvertaisuusperiaatetta vastaan.
On sillä kuule aika paljon väliä ostetaanko verorahoilla merkkiä vai vaatetta. Etkö tiedä että merkkivaatteessa maksat myös tyhjästä?
Kukako puhui merkkivaatteista. Kuljetko silmät kiinni tuolla ulkona?
En ymmärrä mitä höliset tuosta romanihameesta. Toistat saman asian, jonka paljastin, ja jonka alkuun salasit. Et kuitenkaan vastaa saako somalit samalla perusteella hameensa.
kuinka paljon SOSSU itse huomaa tehneensä virheitä? eihän niitä ääneen sanota, mutta sillee niinku sisäsesti.... esim väärin perustein rahaa tarjottu "köyhille" tai vääriä huostaanottoja..... tms.
Väärin perustein tukea myönnetään vain jos asiakas on huijanut tuloissaan. Kaikki "ylimääräinenhän" perustuu harkintaan ja siitä tehdään päätös sekä usein suunnitelma, joten sellaisia virheitä on vähemmän. Useimmiten tulee näppäilyvirheitä eli summat voivat mennä väärin tai rahat maksetaan eri tavalla kuin oli tarkoitus (esim. asiakkaalle itselleen jos pitikin mennä vuokranantajalle suoraan tms.) mutta ei suurempia.
Joko Kelan ja sossun järjestelmät keskustelevat, vai onko vieläkin toimeentulotukea hakiessaan asiakkaan todistuksen varassa, mitä rahaa hän saa Kelasta
Arvelin vain. Eiköhän tuo ole sama ovatko vaatteet kirppikseltä vaiko uusia, kun tarpeeseen tulevat. Ja kuka puhui merkkivaatteista? Ei taida suomalaisen kateudella olla rajaa kun tällaisestakin asiasta jaksetaan vohkata. Se on totta että toimeentulotukilain perusteella TOIMEENTULOTUKEEN OIKEUTETTUJA romaneja tuetaan kulttuurinsa ylläpidossa myöntämällä uusi romanihame n. 2 vuoden välein (vain hame, ei muita vaatteita). Ei sitä niille anneta, joilla on omia tuloja. Onko tämä tapa tarpeen tai järkevää, ei ole yksittäisen sosiaalityöntekijän päätettävissä, vaan siitä vastaa lainlaatija. Tämä ei minun nähdäkseni sodi mitenkään ihmisten yhdenvertaisuusperiaatetta vastaan.
On sillä kuule aika paljon väliä ostetaanko verorahoilla merkkiä vai vaatetta. Etkö tiedä että merkkivaatteessa maksat myös tyhjästä? Kukako puhui merkkivaatteista. Kuljetko silmät kiinni tuolla ulkona? En ymmärrä mitä höliset tuosta romanihameesta. Toistat saman asian, jonka paljastin, ja jonka alkuun salasit. Et kuitenkaan vastaa saako somalit samalla perusteella hameensa.
Sen myöntäminen perustuu lakiin ja sen saa 2v välein mikäli on toimeentulotuen asiakas, eivät omillaan toimeen tulevat romanit.
Enkä noista merkkivaatteista. Somalit saavat omilla rahoillaan/toimeentulotuellaan ostaa ihan millaisia vaatteita haluavat, ei sosiaaliasemilta vaatteita osteta eikä sossu hoida sellaisia asioita.
Joko Kelan ja sossun järjestelmät keskustelevat, vai onko vieläkin toimeentulotukea hakiessaan asiakkaan todistuksen varassa, mitä rahaa hän saa Kelasta
vireillä olevat etuudet ja tehdyt päätökset sekä maksussa olevien eri etuuksien maksupäivät ja -määrät.
Kun te maksatte asumistukea, niin miten valvotte että asiakas myös asuu osoitteessan eikä vuokraa sitä eedelleen?
lapsilla on siistit ja jopa kalliit vaattet ole se miten he rahankäyttönsä järjestää.Jokainen toimeentulon saaja päättää itse ostaako lapsille merkkikuteet vai tupakkaa,kaljaa,jne.Somalialaiset äidit eivät myöskään käy leffassa,roiku jatkuvasti kahviloissa ja baareissa.He eivät shoppaile itselleen järjettömiä vaatemääriä eikä sisusta Ikeaa kalliimmalla.Somalialaiset eivät käy ulkomailla,varsinkaan risteilyillä yms.Esimerkkejä siitä miten "pihisti"somalialais vanhemmat itse elävät voisi keksiä loputtomiin.He todellakin laittavat rahat perheeseen eli lapsiin ensisijaisesti.
Kun te maksatte asumistukea, niin miten valvotte että asiakas myös asuu osoitteessan eikä vuokraa sitä eedelleen?
vaan Kela.
Somalit saavat omilla rahoillaan/toimeentulotuellaan ostaa ihan millaisia vaatteita haluavat, ei sosiaaliasemilta vaatteita osteta eikä sossu hoida sellaisia asioita.
No kerros ihan tarkalleen mitä sieltä ostetaan tai minkä ostamiseen myönnetään rahaa. Listaa ihan kaikki, ei pitäisi olla pitkä lista, jos ajatellaan, että sosiaalitoimisto on ihmisten perustarpeiden tyydyttämisen takia olemassa
seuraavaan tilanteeseen. Kerrostalossamme asuu somaliperhe ja perheen isä on töissä. Lapsia on ties kuinka paljon ja olen jossain puheväleissä perheen äidin kanssa. Hän aina kertoo, kuinka saivat taas sossusta lahjakortteja kauppoihin, rahaa, vaatteita ja perheellä on kahdet emmaljungat sossusta. Kulkevat merkkivaatteissa ja käyvät miltein päivittäin shoppailemassa. Mitäs tähän sanot? Onko totta vai pelkkää mehustelua?
vielä palata vastaamaan asiallisiin kysymyksiin.
Olen luullut et sossusta ei osteta kellekään mitään.Olen luullut et on se joku vähän päälle 400€ joka on minimi toimeentulotuki joka on jäätävä käteen ja sillä saa ostaa vaikka huumeita jos haluu.Ettei sitä kukaan valvo.Sit olen kuullut et on ennaltaehkäisevä tt ja se romanivaatejuttu.Sit pikkulintu kerto jostain muuttoon liittyvästä tuesta ja mahdollisuudesta vuokravakuuteen.Siinä kaikki.Niin ja jos muuttaa kaupunkia molemmat päädyt tukee muuttoa niin ettei kasaudu maksut vain lähtökunnalle.Niin ja esim.lukionkirjoihin voi saada tukea ja itseasiassa mä löydän jo niin paljon esimerkkejä et rupee jo itelläkin epäilyttään toi vanha väite ettei kukaan saa enempi kuin toinen.Taitaa saada joku kaiken jos vaan osaa manipuloida.Pikkupaikkakunnillahan asiakas ja sossu saattavat olla ystäviä tai jopa sukulaisia. =)
rahallinen sossun tuki mielestäsi nykyään riittävä?
Vastaako toimeentulotuen raja mielestäsi kuluja jota menee elämiseen?
Mikä olisi mielestäsi paras tapa nostaa köyhien lapsiperheiden asemaa Suomessa?
Mitä mieltä olet tutkimuksesta, jonka mukaan sosiaalityöntekijät syyttävät köyhää itseään omasta köyhyydestään?
lapset ottaa huostaan sen takia, että niitä ei viedä ulos joka päivä?
ei myönnä tukea lukiokirjoihin, koska alle 21-vuotias kotonaan asuva lapsi on vielä vanhempien kustannettavana. Jos lukiolainen asuu yksin, eikä opintoraha+asumislisä sekä opintolaina riitä, on asia eri.
Työnantaja tuskin maksaa sinulle palkkaa tästä, MIKSI teet tätä? Tietääkö työnantaja vastauksistasi, tästä toiminnastasi? Vastaukset on tosin olleet asiallisia.
tiedä, mutta miksi pitäisi tietää? Vastailen asiallisesti kysymyksiinne :)
kuinka paljon SOSSU itse huomaa tehneensä virheitä? eihän niitä ääneen sanota, mutta sillee niinku sisäsesti.... esim väärin perustein rahaa tarjottu "köyhille" tai vääriä huostaanottoja..... tms.