Mitä mieltä olet?
Hei!
Olen nuori äiti, minulla on kaksi pientä lasta. Tuloinamme on vanhempainpväraha, kotihoidontuki, lapsilisät, elatustuki, sotilasavustus, kuntalisä ja välillä haen toimeentulotukea jos on joku isompi hankinta (pesukone, lastenvaunut/rattaat, turvaistuin/kaukalo, polkupyörä...)
Oikein hyvin pärjäämme näin, mutta onko se hyväksyttävää elää näin yhteiskunnan varoilla? Minulla on siitä välillä huono omatunto, mutta minkäs teet kun haluat olla pienten lasten kanssa kotona. Töihin menen hetimmiten kun totean, että lapset olisivat valmiita päivähoitoon.
Mutta uskaltaako nykypäivinä laittaa päiväkotiin kun liian usein on joutunut lukemaan jostain pahoinpitely jutuista.
Kommentit (7)
Ei se mielestäni ole väärin käyttää tukia silloin kun on niihin oikeutettu. En lähde arvioimaan ovatko kaikki tuet itsessään tarpeellisia tai oikein, mutta kun niistä on säädetty, niin niiden käyttäminen toimeentulemiseen on aivan oikein. Vielä kun asennekin on niin että haluaisi tulla toimeen ansiotuloilla, eikä haluaisi käyttää tukia, on moraalikin kohdillaan.
Etenkin nuorilla ymmärrän vielä erityisen hyvin että ei olla vielä taloudellisesti jaloillaan. Jollakin vanhemmassa iässä olevalla, joka on omasta tahdostaan elänyt koko ajan tuilla, eikä edes yritä tulla toimeen omin avuin, en tukia katso hyvällä. Näissä liikutaan jo väärinkäytön rajoilla, jos ei mennä ylikin.
Päiväkotien turvallisuudesta en osaa sanoa, mutta en pelkäisi hetkeäkään laittaa omaa lastani päiväkotiin, jos ei olisi jotain erityistä syytä epäillä että juuri siinä päiväkodissa on sellainen henkilökunta joihin ei voi luottaa. Pelkkää mediaa uskomalla ei tässä asiassa pysty tekemään järkeviä johtopäätöksiä.
asiaa siltä kantilta, että jos kaikkki perheet suomessa ajattelisivat ja eläisivät kuten sinä? Yhteiskuntaammehan kaatuisi, joten kiitä onneasi että Suomessa on äitejä jotka viitsivät käydä töissä ja laittavat lapsensa tarhaan. Kuvastaa suurta tyhmyyttä ajatella vakavissaan että JOKAISTA lasta JOKAISESSA päiväkodissa pahoinpidellään. Sama kun ei uskaltaisi enää syödä mitään omenia kun Joensuussa joku löysi omenasta madon. Kuulostaa kovasti siltä että äiti haluaa syitä kotona lorvailuun..
Et taida olla kouluttautunut mitenkään?
Itse olen elänyt todellisessa köyhyydessä opiskelijana mutten koskaan hakenut sossusta rahaa, jotenkin sitä aina pärjäsi. En olisi mitenkään kehdannut.
Mutta jos olet valmis tekemään sitten työtä kun lapset ovat tarpeeksi isot, niin hyvä. Onhan sulla varmaan joku 40v aikaa tehdä työtä, varmasti ehdit siinä ajassa maksamaan veroina sen, mitä nyt käytätte :-)
Must on aina parempi erityisesti alle 3v. lasten olla kotona äidin tai isän kanssa, jos vain mitenkään mahdollista. Olen ollut päiväkodissa töissä, ja siellä kyllä näkee lapsista ketkä ovat olleet päiväkodissa 6kk ikäisestä ja kuka vasta 2-3vuotiaasta..
Tuo kommentti, että nykyään ei uskaltaisi laittaa lastaan päiväkotiin SUOMESSA, on ihan turha. Missään ei luultavasti ole niin turvallista kuin Suomessa!
että sinä olet pienten lastesi kanssa kotona. Moni äiti menee töihin silloin kuin itse pitää järkevänä, miettimättä 'yhteiskuntaa', ja se on ihan ok. Lapset tulevat ensin, ja henkisesti terve lapsi on parempi investointi yhteiskunnalle, kuin hanttihommaa tekevä yh-äiti. Ei niin, että lapsestasi tulisi jotain muuta kuin terve, jos meinisit töihin, vaan että lapsiperheen ratkaisut pitää aina miettiä oman perheen kannalta parhaiksi, koska se on yhteiskunnankin kannalta paras.
olen kyllä kouluttautunut ja valmistuin ammattiin 2007 ja työkokemusta olen kyllä kerryttänyt jonkin verran.
Töihin menen sitten kun vaan pystyn, mutta kun tuo meidän 5 kuukautta vanha roikkuu vielä tississä tovin aikaa :)
Toimeentulotukea hakiessani ajattelen lasteni parasta, eli että ei tarvitse olla ilman leluja tai ruokaa, tai muutenkin ilman normaalia elämää koska lapset eivät tiedosta, että juuri tämä ja tämä on hankittu toimeentulotukirahoilla tai tukirahoilla). Tämä vaihe ei kestä kun korkeintaan vuoden.
ap
joo, olette oikeassa. Olen yleistänyt suomen kaikki pväkodit. Kai minä sitten uskallan vidä lapseni kun mieheni pääsee armeijasta ja aloitamme molemmat palkkatyöt. Minä ajattelin kuitenkin tehdä ensin osapvätyötä, ettei lapseni joutuisi olemaan kovin kauan erossa, mutta pikkuhiljaa kokopvätöitä :)
tarkkaan seurattuja paikkoja joissa lapsilla on hyvä olla joten sen takia nyt ei ainakaan kannata murehtia.Omat lapseni olivat vuosikaudet pkssa ja viihtyivät siellä loistavasti. Hoitajat olivat mahtavaa porukkaa.