Ex-Jehovan Todistaja vastailee kysymyksiin - kysy mitä vaan
kun tuo Silminnäkijä-ohjelma niin puhuttaa, ehkä vähän kärjistetty ohjelma oli sekin, vaikka totta sikäli.
Kommentit (151)
Siis ymmärsin tuosta aikaisemmasta kirjoittelusta, etteä olisit vielä yhteydessä äitiisi? Onko se siis vain harvoissa tapauksissa kun koko suku ja ystävät hylkäävät? Ainoa asia minua jäi ihmetttämään ohjelmassa oli juuri se, että miten tunteettomia, kylmiä ja epäluotettavia voivatkaan olla jopa omat vanhemmat. Ovatko perheen ulkopuoliset ihmiset tärkeämpia kuin oman perheen jäsenet? Minusta on edesvastuutonta, että lapsi kasvaa uskoon ja jos lapsi päättää elää elämäänsä eri tavalla, niin hänet hylätään, jopa hyvin nuorenakin. Minusta siinä uskonlahko ei ota vastuuta omista päätöksistään. Hyvä, että et koe itseäsi uhriksi ja olet voinut jatkaa elämääsi tasapainoisena. Toinen asia mitä haluaisin kysyä on se, että jos ei saisi opiskella, niin eihän heillä ole ammattia. Millä nämä elättävät itsensä?
ja ehkä mysö siitä, miten rytinällä ja näkyvästi henkilö on lähtenyt.
Jos henkilö itse lähtee melko näkvyästi ja dramaattisesti, ja jossain lavalla luetaan että hänet on erotettu / hän on eronnut, ja kaikki esim. tietää jostain hänen väärinteoistaan, niin voi olla niin kova paine sieltä järjestöstä päin, ettei ne sukulaiset oikein uskalla/voi pitää yhteyttä - nekin vaan menee siihen aivopestyyn muottiin ja uskovat tekevänsä oikein ja että tämä on vain heille nyt uskonkoettelemus (eivätkä siis uskalla edes itselleen myöntää suruaan / menettelyn epäinhimillisyyttä).
Minulla nyt suku ei hirveästi pidä yhteyttä (ei muutenkaan niin aktiivinen suku), mutta ei varsinaisesti kartakaan, eli jos jostain syystä tapaamme, puhumme kyllä ihan "normaalisti". Vaikka varmastikin kaikki tietävät, että me ei olla enää "mukana" - mutta ehkä ne uskottelee itselleen että me ollaan vain "toimettomia", ei siis mitään erotettuja väärintekijöitä, jolloin meitä ei ole pakko kokonan karttaa.
Ja tosiaan on vähän ihmisestä kiinni - jotkut kyllä pitävät yhteyttä erotettuihin lapsiinsa / sukulaisiin, koska nämä ovat sentää SUKUA. Jotkut sitten taas eivät kuten tuossa ohjelmassa.
Ehkä tämä johtuu just siitä, miten "pinko" ihminen on, mitä kuvittelee omassatunnossan tuntevansa, ja miten tiukkoja satutaan olemaan just siinä seurakunnassa johon tämä henkilö kuuluu.
- -
Opiskelusta: nykyään kyllä kehotetaan opiskelemaan sen verran, että saa itselleen ammatin että voi elättää itsensä ja mahd. tulevan perheensä - eli käytännössä esim. ammattikouluopinnot on kannatettavia.
Yliopisto-opintoihin ei varsinaisesti kannusteta, vaikka ei ne mitenkään suoraan kiellettyjä ole.
Se nyt vaan on semmoienn tapa, että jos haluat olla tosi "kunnollinen" niin tyyliin alat koulun jälkeen tekemään sitä 1000tuntia vuodessa ovelta-ovelle-työtä eli olet tienraivaaja ja teet vaan osa-aikatyötä palkkatyönä - tai nykyään ehkä käyt sen ammattikoulun eka ja sitten alat tekemään noin.
Ne sitten jotka käy lukion ja ehkä menee vielä korkeakouluihin, no, ne ei sitten ehkä ole ihan niin "hyvin mukana", vaikka kyllä nekin siellä hyväksytään... riippuu miten innokaita muuten ovat.
Vaarana noissa korkeakouluopinnoissa tietty että alkaa ajattelemaan liikaa tämän maailman tavoin (= omilla aivoilla - kuten minä :).
ap
Miksi Jehovan todistajille ei tule koskaan mieleen, että kaikki eivät todellakaan tykkää siitä kun kotiovelle asti tullaan tuputtamaan uskon sanaa?
lapsesta asti.
En tieteknään ikinä oikeasti tykännyt siitä, mutta eihän niin saa sanoa, vaan pitää sanoa että tykkää ja tuli hyvä mieli yms. bula-bulaa.
Kyllä ne tietää ettei suurin osa siitä tykkää, mutta niitten pitää tehdä niin koska se kuuluu siihen uskontoon olennaisena osana (ei voi olla JT jos ei osallistu edes 1 tunti kuussa, tai ole jotenkin osallistuvinaan, siihen julistamiseen).
Raamatulla ne sen perustelee, siellä käsketään levittämään hyvää uutista tms.
ap
sanellaanko ne ylhäältäpäin kokouksissa, että sinulla on nyt tuo ja tuo alue työsarkanasi?
Omalta kohdalta voin sanoa sen, että mummoni dementoitunutta tilaa mielestäni käytettiin härskisti hyväksi ja hänen luonaan lapppasi kotona alinomaa jehovantodistajia tuomaassa "hyvää sanomaansa".
Siitähän ei löydy mainintaa Raamatusta.
siis jos vedän oven kiinni jt:n nenän edestä tai pyydän, etteivät tulisi enää, rekisteröidäänkö minun osoitteeni jonnekin ja tiedot siitä, mitä olen sanonut?
eli kaikki kaupungit on jaettu pikku alueisiin (joku kortteli tms. pieni alue, pari katua), jotka on pienellä kartalla, ja sitten saa aina valita itselleen näitä alueita.(Ne kartat on sitten pahvikorttiin liimattuna pienessä muovitaskussa, ja ne kortit on laatiksosa ja laatikot esillä niissä kokouksissa, ja siellä näitä alueita saa itsellene ottaa).
Ja niitä sitten pidetään niin kauan kuin haluaa ja sitten voi vaihtaa.
Tämä siis siksi, että kaikki alueet tulee käytyä eikä tule päällekkäisyyksiää.
Ja sitten kukin pitää omia muistiinpanojaan, kuka mitenkin, jossain pikkuvihkossa esim., siitä omasta alueestaan.
Eli merkkaa ylös lähinnä kuka otti jotain materiaalia, kuka vaikutti kiinnostuneelta että kannattaa mennä uudelleen yms.
Jotkut saattaa kirjoittaa itselleen tarkemminkin muistiin, mitä joku sanonut / mistä puhuttu tms.
Nämä on kuitenkin vain kunkin henkilön omia muistiinpanoja, eli niitä ei viedä mihinkään rekisteriin eteenpäin.
Ja jos joku tiukkaan kieltää että ei saa käydä, niin se merkataan ylös myös, ja yleensä näistä selvistä kielloista laitetaan joku lappu sinne aluekortin taskuun myös, että seuraavakin tietää.
Tosin jos siitä kiellosta on pitkä aika, niin saattavat tulla taas kokeilemaan ,jos vaikka olisi mieli muuttunut.
ap
Niin montako sinne taivaaseen sitten pääsikään, jehovan todistajien mukaan?
144 000 henkilöä. ap
Siis kaikista ihmisistä, elävistä ja kuolleista, 144 000 henkilöä? Vai jonkun tietyn ryhmän -jehovien?- jäsenistä 144 000? Luulis kyllä luvun tulleen täyteen tuhansia vuosia sitten, joka tapauksessa :o
144 000.
Loput siis menisi sitten paratiisiin maan päälle.
Nämä 144 000 on valittuja voideltuja, ekat oli muistaakseni Jeesuksen opetuslapset, ja sitten varhaiskristyt jne.
Nykyään niitä ei enää juuri valita (kukaan ei tosin tiedä milloin se luku on täynnä, paitsi jumala), vaan pääsääntöisesti ihmiset odottavat sitä maanpäällistä paratiisia.
Sen, onko voideltu, tuntee itse sisimmässään, eli yhtäkkiä tulee vaan joku vahva tunne että on voideltu ja haluaa mennäkin taivaaseen eikä paratiisiin maan päälle, niinkuin he yleensä. (näin siis opetettiin).
No, oikeasti aika utopistista, että näitä voideltuja vieläkin on / jopa valitaan - mielestäni ne oli nämä skitsofreniaan taipuvaiset jotka joskus saattoi näin kuvitella...
ap
miten heille kävi?
en kyllä nyt muista yhtään tunteneeni henk.koht.
ap
siis jos vedän oven kiinni jt:n nenän edestä tai pyydän, etteivät tulisi enää, rekisteröidäänkö minun osoitteeni jonnekin ja tiedot siitä, mitä olen sanonut?
eli kaikki kaupungit on jaettu pikku alueisiin (joku kortteli tms. pieni alue, pari katua), jotka on pienellä kartalla, ja sitten saa aina valita itselleen näitä alueita.(Ne kartat on sitten pahvikorttiin liimattuna pienessä muovitaskussa, ja ne kortit on laatiksosa ja laatikot esillä niissä kokouksissa, ja siellä näitä alueita saa itsellene ottaa). Ja niitä sitten pidetään niin kauan kuin haluaa ja sitten voi vaihtaa. Tämä siis siksi, että kaikki alueet tulee käytyä eikä tule päällekkäisyyksiää. Ja sitten kukin pitää omia muistiinpanojaan, kuka mitenkin, jossain pikkuvihkossa esim., siitä omasta alueestaan. Eli merkkaa ylös lähinnä kuka otti jotain materiaalia, kuka vaikutti kiinnostuneelta että kannattaa mennä uudelleen yms. Jotkut saattaa kirjoittaa itselleen tarkemminkin muistiin, mitä joku sanonut / mistä puhuttu tms. Nämä on kuitenkin vain kunkin henkilön omia muistiinpanoja, eli niitä ei viedä mihinkään rekisteriin eteenpäin. Ja jos joku tiukkaan kieltää että ei saa käydä, niin se merkataan ylös myös, ja yleensä näistä selvistä kielloista laitetaan joku lappu sinne aluekortin taskuun myös, että seuraavakin tietää. Tosin jos siitä kiellosta on pitkä aika, niin saattavat tulla taas kokeilemaan ,jos vaikka olisi mieli muuttunut. ap
sanellaanko ne ylhäältäpäin kokouksissa, että sinulla on nyt tuo ja tuo alue työsarkanasi?
aika tarkkaan, miten ne on siis jaettu pieniin osioihin, joista saa sitten itse valita aluekortin, jossa kartta / osoitteet.
Eli ne saa valita vapaana olevista aluekorteista, ei määrätä.
Ja aluetta saa pitää niin kauan / vähän aikaa kuin haluaa. (tietty nyt hyvä että sen läpikäynyt ennenkuin palauttaa - ja ehkä epäkohteliasta pitää vuosikausia jotain kivaa aluetta itsellään vaikka kai näin jotkut tekivät, en ihan muista)
ap
Omalta kohdalta voin sanoa sen, että mummoni dementoitunutta tilaa mielestäni käytettiin härskisti hyväksi ja hänen luonaan lapppasi kotona alinomaa jehovantodistajia tuomaassa "hyvää sanomaansa".
siis virallisesti JT ajattelee: "voi kuin mukava mummo, hänestä voi tulla vielä JT, käyn hänen luona joka viikko kertomassa tästä hyvästä uutisesta".
OIkeasti hänen alitajunnainen motiivinsa on tämä (mitä hän ei ikinä myönnä itselleen): "ei tästä dementoituneesta vanhuksesta oikeasti varmaan ikinä mitään tule, mutta täällä on kiva käydä kun pääsee sisälle istumaan, ja saa jutella häenn kanssa lämpimässä vaikka tunnin, ja saa helposti raporttiin tunteja eikä tartte kiertää koko ajan ovilla tylyjen ihmisten luona, ja saan vielä itselleni "statusta" kun mulla on niin hyvä uusintakäyntipaikka / kiinnostunut"
ap
Siitähän ei löydy mainintaa Raamatusta.
kai se liittyi siihen että muuten epäpuhdas tapa. Helppohan se on niputtaa "pahojen" asioiden joukkoon :).
ap
siis siihen kirkkoraamattuun, mitä esim evlut kirkko pitää oikeana ja siihen Jumalaan, mitä esim luterilainen kirkko pitää Jumalana?
Tosi tavis-perhe-elämää, luulen :). Ihanaa siis.
Mies, useampia lapsia.
Työ (ylempi toimihenkilö), tosin nyt hoitovapaalla.
Ammattikorkeasta koulutus.
Omakotitalo.
vissiin melko keskiluokkaista...
Uskonto ei näyttele tärkeää osaa (paitsi mummon höpinät lapsille hämmentää heitä), lapsille haluamme antaa valinnan vapauden, koululaiset käyvät ET-tunnilla.
Kaikki joulut yms. ennen "Kielletyt" juhlat vietämme normaalisti.
Enää en onneksi ajattele edes noita aikoja hirveästi, vaikka toki ne on aina osa menneisyyttäni - ja jäihän sinne monet nuoruuden kaverit mulla ja miehellä, jotka on siellä intopinkeinä edelleen.
ap
jos Suomessa on 19 000 jehovaa ja maailmalla varmaan satojatuhansia lisää niin kaikki jehovatkaan eivät pääse taivaaseen. Wikin mukaan jäseniä 7.5 miljoonaa.
Yksi suuri ongelmakohta varmaan on tuo että vähän väliä ennustetaan maailmanloppua ja sitten se ei tulekaan. Näin on tapahtunut liikkeen alusta asti.
Missäpäin suomea asut?
minä olen toivottavasti tuleva JT ja käyn hoitamassa erästä ihanaa vanhusta koska hänen sukunsa ei pidä häneen juuri minkäänlaista yhteyttä. Oikeasti hänellä ei ole muita kuin minä ja kotipalvelun palkatut työntekijät.
Alussa yritin puhua hänelle asiasta, mutta huomasin ettei hän oikein ymmärtänyt joten lopetin puhumisen mutta siis edellenkin vien hänelle lehtiä, en tiedä lukeeko vai ei.
siis siihen kirkkoraamattuun, mitä esim evlut kirkko pitää oikeana ja siihen Jumalaan, mitä esim luterilainen kirkko pitää Jumalana?
vaikea sanoa, en ole ihan varma.
Mielestäni ihmiset vaan haluaa tehdä asiat "ymmärrettäväksi" ja ovat sitten keksineet "Jumalan". Jonka myötä ovat keksineet satoja sääntöjä yms.
Luulen että tämä "Jumala", joku korkeampi voima tai jotain muuta maailmankaikkeudessa olevaa, on kyllä olemassa, mutta ei ole kyllä ihan niin yksioikoinen kuin uskonnot antavat ymmärtää.
Toisaalta olisi kiva uskoa Jumalaan ihan ev.lut.tyyliin, sellaisena sallivaisempana ja armeliaana, että ei nyt niin väliä millainen olet ja mitä teet...
Raamatustakaan en ole ihan varma, onko se kuitenkin vain historiallinen kirja, vai mitä...
ap
Todella mielenkiintoista lukea sinun asiallisia ja fiksuja vastauksia!!
Olen kiinnostunut kaikista uskonnoista ja siitä, miksi jotkut toimivat ja ajattelevat tietyllä tavalla.
Tässä on tullut paljon hyviä vastauksia turhaan kärjistämättä!
t. se vl
Siis kaikista ihmisistä, elävistä ja kuolleista, 144 000 henkilöä? Vai jonkun tietyn ryhmän -jehovien?- jäsenistä 144 000?
Luulis kyllä luvun tulleen täyteen tuhansia vuosia sitten, joka tapauksessa :o