miksi ette anna lapsenne juoda kokista?
miten se eroaa esim jaffasta? siis eikö molemmissa ole haitallisia aineita.. :P olen vaan huomannut että esim kaupan limsa hyllyllä kielletään lasta ostamasta mustaa limsaa.. ja muita saa kyllä ottaa.
Kommentit (79)
Omassa tuttvapiirissä kun en ole yhdenkään nähnyt antavan ainakaan alle kouluikäisille. Ei kai tuo kolajuomien antaminen pikkulapsile kovin yleistä voi olla?
Itse yllätyin kun vierailulla olleessa perheessä annettiin kokista 3v pojalle. Mutta vielä enemmän yllätyin kun noin vuoden ikäiseltä tytöltä loppui nokkamukista maito niin tilalle laitettiin kokista ! Maitoakin oli kyllä pöydällä purkissa tarjolla...
Mutta väitätkö pokkana että kaikki tutkimustulokset ovat vääristeltyjä, että runsas virvoitusjuomien käyttö ja hammasongelmat ei korreloi isoissa väestöjoukoissa?
olen Pepsi Maxin suurkuluttaja mutta lapsille en sitä antaisi, kofeiinin ja makeutusaineen takia. Pahaa tekee kun tuttuni antoi sitä jo alle 2v lapselle! Omat lapseni (5.5v ja 3v) eivät edes pidä limsasta (liian väkevää kuulemma) joten helppo pysyä mehulinjalla.
Tuo hampaiden pilaaminen limulla ei oikein mene minulla läpi. Olen juonut limuja PALJON lähemmäs 20v elämästänija silti hammaslääkäri totesi hampaat tutkittuani että jatka samaan malliin hampaiden kanssa, hyvältä näyttää! Ikinä ollut yhtään reikiä...
Kofeiini saattaa aiheuttaa jo pieninä annoksina sydämentykytystä ja vapinaa kofeiiniherkille ihmisille, raskaana oleville naisille ja lapsille. Euroopan Unionin elintarvikealan tiedekomitea suositteleekin kofeiinin kulutuksen vähentämistä raskauden aikana.[9] Jo 200 mg kofeiinia eli 2,5 desilitraa kahvia päivässä kaksinkertaistaa keskenmenoriskin raskaana olevilla naisilla[10]. Kofeiinin käytöllä voi olla lukuisia haittavaikutuksia. Kahvi saattaa aiheuttaa verenpaineen nousua eli hypertensiota sekä sydämen tykytystä ja vapinaa [9] Myös vatsavaivat ja monenlaiset ruoansulatusvaivat ovat mahdollisia[11]. Psyykkisiä haittoja ovat muun muassa masennus, ahdistus, paniikkioireet ja paniikkihäiriö. Lapsille päivittäinen käyttö voi aiheuttaa levottomuutta ja hermostuneisuutta [12] Kofeiini kiihdyttää myös hikoilua, sydämen lyöntitiheyttä ja virtsaamista.
Kofeiini on aiheuttanut rottakokeissa sikiövaurioita annoksina, jotka ihmisellä vastaisivat 70 päivittäistä kahvikupillistalähde?.
Kofeiini lisää kuivasilmäisyysoireita, jo kaksi kupillista päivässä on liikaa kuivasilmäisyydestä kärsiville.
eivät tykkää hapoista, mutten muuten antaisi kofeiininkaan takia. Ja turha sitä on vähätellä. Itse on ole karaistanut itseäni kahvilla, joten mulle riittää 0,5l Pepsi maxia, niin piristyn jo tosi paljon.
Toisekseen meillä ei lapset muuten juuri juo edes mehuja. Ruuan kanssa on maito ja janojuomana vesi. Mehua voi olla juhlissa tai vierailuilla ja eväänä. Eli ei siis mikään jokapäiväinen arkijuttu sekään.
Coca-cola (ja se light-versio nimenomaan) on kuulunut juhlajuomiin jo 2-vuotiaasta lähtien. Minusta tuollaista ei tarvi pikkulapsille tarjota EDES juhlissa.
Omassa tuttvapiirissä kun en ole yhdenkään nähnyt antavan ainakaan alle kouluikäisille. Ei kai tuo kolajuomien antaminen pikkulapsile kovin yleistä voi olla?
Itse yllätyin kun vierailulla olleessa perheessä annettiin kokista 3v pojalle. Mutta vielä enemmän yllätyin kun noin vuoden ikäiseltä tytöltä loppui nokkamukista maito niin tilalle laitettiin kokista ! Maitoakin oli kyllä pöydällä purkissa tarjolla...
Lisäksi siinä on enemmän kofeiinia kuin esim. Jaffassa ja siksipä meidän 3-vuotias ei saa "mustia limuja".
kun se on epäterveellistä sokerilitkua kuten muutkin limut, joten siksi sitä ei tarjota lapsillekaan. Jo jossain juhlissa tarjottaisiin sitä niin mun puolesta lapsenikin saavat maistaa, mutta itse ei sitä osteta.
ovat muutenkin niin kovia riehumaan. En myöskään mielelläni syötä niille kovin paljon sokeria, samasta syystä.
Ikää 5 ja 2.
Cola on pahempaa vatsalle ja hampaille
Meillä lapset aloittavat juomalla tarjoilijasta.
Mutta väitätkö pokkana että kaikki tutkimustulokset ovat vääristeltyjä, että runsas virvoitusjuomien käyttö ja hammasongelmat ei korreloi isoissa väestöjoukoissa?
olen Pepsi Maxin suurkuluttaja mutta lapsille en sitä antaisi, kofeiinin ja makeutusaineen takia. Pahaa tekee kun tuttuni antoi sitä jo alle 2v lapselle! Omat lapseni (5.5v ja 3v) eivät edes pidä limsasta (liian väkevää kuulemma) joten helppo pysyä mehulinjalla. Tuo hampaiden pilaaminen limulla ei oikein mene minulla läpi. Olen juonut limuja PALJON lähemmäs 20v elämästänija silti hammaslääkäri totesi hampaat tutkittuani että jatka samaan malliin hampaiden kanssa, hyvältä näyttää! Ikinä ollut yhtään reikiä...
toki väitä tutkimustuloksia vääristellyiksi enkä pidä tulosta vääränä jos se ei päde aina! Kunhan vaan totesin ettei minun kohdallani päde (ehkä vähän huono sana valinta oli aikaisemmassa viestissä...) Toki elintavoilla on merkitystä mutta kuten monessa muusssakin asiassa, geeneillä on varsin suuri rooli tässäkin asiassa.
kofeiini ei ole hyväksi lapsille.
esim. synttäreillä. Mutta kokista en halua tarjota sen sisältämän kofeiinin takia: yhdessä 1,5 l kolajuomassa on 2 kahvikupin verran kofeiinia. Ja sokeria 42 palan verran. Tosin jos jossain (esim. just synttäreillä) joku lapselle kokista lasiin kaataa, niin en sitä kielläkään.
Tähän asti lapselle limsan korvikkeeksi ihan hyvin kelvannut kivennäisvedellä laimennettu tuoremehu.
Siis ihan kofeiinin takia en ole antanut lapsille mitään kofeiinipitoisia juomia pl. kaakao, jota juovat muutaman kerran talvessa erikoistilanteissa. Se ei ole meillä vakijuomaa. Tosin joku oboy nyt ei ehkä sisällä valtavasti kofeiinia, kun siinä se kaakaopitoisuus ei ole varmaan kovin suuri.
Limsaa saavat jos tarjotaan. Jos käydään hampurilaisella, niin ollaan maidot tilattu.
kun huomasin, että ne saunaillat, jolloin lapset sai saunajuomaksi kokista, oli sitten huomattavasti rauhattomampia kuin ne jolloin joi jaffaa.Nykysin "kestävät" paremmin kolajuomiakin, mutta ehkä se olikin sit se aspartaami, miksi hyppivät, eikä kofeiini.Nykyisin olennimittäin karsinut kaikki aspartaamin lähteet pois.Jokuhan muuten main9tsi, että onhan kaakaossakin kofeiinia, ja sitä pidetään kai nimenomaa lasten juomana.
ei meillä muutenkaan ole limsaa kuin krapula-aamuille ja oksennustaudissa. Jaffaa tällöin.
Limsat on turhia väeiaine-sokerilitkuja, ei niitä mun mielestä yhtään useammin tarviskaan juoda.
Teetä meillä kyllä juo välillä lapsetkin. Hunajan kanssa, esim. nuhassa.
Lapset on 5v ja 3v.
On kyllä tarjottu, mutta eivät ole halunneet. (7 ja 4 v.) Fiksuja poikia ;)
Vieroitin itseni juuri kofeiinista ja voin omasta kokemuksestani kertoa, että teen, kaakaon ja suklaan kofeiinimäärät on niin pieniä, ettei ne vaikuta. Kärsin kamalasta pääkivusta 1,5 viikkoa, sitten helpotti. Tee, kaakao tai suklaa eivät vaikuttaneet pääkipuun ollenkaan.
Kofeiini on aikamoinen myrkky, piriste. En anna omalle lapselleni sellaista!
olen Pepsi Maxin suurkuluttaja mutta lapsille en sitä antaisi, kofeiinin ja makeutusaineen takia. Pahaa tekee kun tuttuni antoi sitä jo alle 2v lapselle! Omat lapseni (5.5v ja 3v) eivät edes pidä limsasta (liian väkevää kuulemma) joten helppo pysyä mehulinjalla.
Tuo hampaiden pilaaminen limulla ei oikein mene minulla läpi. Olen juonut limuja PALJON lähemmäs 20v elämästänija silti hammaslääkäri totesi hampaat tutkittuani että jatka samaan malliin hampaiden kanssa, hyvältä näyttää! Ikinä ollut yhtään reikiä...