Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhiä vaiko normaalituloisia?

Vierailija
10.01.2011 |

Elikkä ihmettelen, kuinka normaali-ihmiset tässä maailmassa oikein kaikki pärjäävät taloudellisesti. Kuinka kaikilla on varaa rakentaa uusia omakotitaloja ja elää elämää jossa mitään ei puutu?

Meidän perheessämme on 4 henkeä; minä, mieheni, taapero ja vauva. Tulomme ovat 2360€/kk.(nettona) Asumme kerrostalokolmiossa, omassa. Lainanlyhennykset ovat n.450€/, vastike n.245€/kk, bensat n.300€/kk, puhelinlaskut n.50€/kk, sähköt n.20€/kk, vaipat n.50€/kk, äidinmaidonkorvikkeet n.60€/kk, hammaslääkäri/polimaksut/lääkärikäynnit 100€/kk, liitonmaksut 25€/kk, lasten lileille yht.40€/kk=1340€

Loput rahat(1020€) pitävät riittää ruokaan, vaatteisiin, kosmetiikkaan, harrastuksiin, autonkorjaukseen ym ym... mitä nyt aina jotain arvaamattomia menoja tulee.

Onko tämä teidän mielestänne köyhyyttä?

Vai olenko mielestänne kohtuuton rahankäyttäjä?

Meillä ei nyt ajatellen olisi iki päivänä varaa rakentaa omakotitaloa, vaikka siitä haaveilemme. Edes rivitaloasuntoon meillä ei olisi varaa, vaikka lasten kanssa se olisi todella paljon käytännöllisempää. Emme selviäsi niin suurista lainanlyhennyksistä ja muista ylläpitokustannuksista.

Olemme mieheni kanssa molemmat ammattikoulun käyneitä, eli on ammatit, muttei mitään korkea-asteista. Tällä hetkellä olen vielä hoitovapaalla, mutta muutaman kuukauden päästä tulomma tippuvat vielä 600€. Tuleva tilanteemme hieman pelottaa. En mitenkään voi laittaa 1,5v ja 0,5v lapsiamme hoitoon kun ovat vielä niin pieniä. Ehkäisyä pidämme vääryytenä eli lapsia todennäköisesti tulee vielä monta. Senkään takia en osaa ajatella töihin paluuta vielä.

Minkälaisia tuloja teillä muilla lapsiperheillä on kun on rahaa huolettomaan elämiseen?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin te ihmiset kaiken rahan laitatte?

T. omistusasuntoa remppaava, vuoden päästä velaton neljän lapsen yh-äiti, joka on kotihoidontuella opiskeluista...

Vierailija
22/27 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni bruttotulot ovat n.20000€/vuosi. Lisäsin tuohon meidän tuloihin kaikki tuet. Ja jos huomasit, kerroin että tulomme laskevat piakkoin n.600€.

Vauvamme on isohko, oli syntyessään 4780g. Mielestäni ei ole mitään tiettyä suositusta mikä määrä korviketta lapselle pitäisi syöttää. Lapsi on nyt 4kk ja 8100g. Kiinteät ruuat olemme aloittaneet, mutta vauva saattaa edelleenkin joskus juoda kaksi pullollista maitoa putkeen.(400ml)

Ehkä kuitenkin annan lapselleni maitoa sen verran, että nälkä lähtee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvulla voi sitten miettiä myös sitä omaa jaksanmistaankin

ja just yksi ison parven lapsi lähti ja pitkä terapia edessä kun lapsuus ahdistanut (olikojan heitä nyt 12 vai 16) ja aikaa vanhemmilta ei ole ollut

sitä kannattaa ihan oikeasti miettiä oli vakaumus mikä hyvänsä

Raamattua lukee aika moni ja jokainen omasta mielestään oikein. Missään siellä ei kai sanota että älä ajattele omilla aivoillasi?

kyllä se jumala rakastaa vaikka olis hedelmätönkin ei niitä taivaspaikkoja lasketa lapsiluvun mukaan

mä toivoisin että naiset vois ihan totta uskaltaa myös itse muuttaa omaa tulevaisuuttaan

että uskaltais ajatella ihan itse

Vierailija
24/27 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin lisäsin perheen nettotuloihin kaikki saamamme tuet ja tulos on 2500€/kk.

Asumiskuluista meille sanottiin aikoinaan pankissa, että perheen kokonaisbruttotuloista 1/3 saisi mennä asuntoon ja muu 2/3 jäädä kaikkeen muuhun. Silloin elämisen laatu tyydyttää. Meillä tämnä toimi, kun olimme molemmat töissä. Nyt tilanne on tietysti toinen. Teillä kuitenkin asumiskulut näyttää olevan tällä hetkellä 1/3 perheenne bruttotuloista. Jos teillä on nyt jo tiukkaa, niin kannattaa miettiä meneekö rahanne usein ei-niin-välttämättömiin kuluihin.

Äidinmaidonkorvikkeiden määrästä on olemassa suositukset, ainakin täällä pk-seudulla. Yli 8kk lapsi 600 ml/vrk. (Pienempien lasten suosituksista en tiedä, maitomäärä saattaa olla jopa enemmän, sillä se on tärkeämpi ravinnonlähde kuin 8 kk ikäisellä.)

T.23

Vierailija
25/27 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en muista tarkalleen niitä rajoja, milloin oli pieni- tai keski- tai isotuloinen. Meillä on perheen nettotulot isommat kuin teillä, vaikka minä olen hoitovapaalla. Normaalisti vajaa 5000 euroa kuussa nettona. Olemme mielestäni keskituloisia.

Vierailija
26/27 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vertailuksi, nettotulomme n 6000+ eur/kk. Pystymme elämään ja hankkimaan tarvittavat releet kuten okt + mökki + autot. Ei tulisi mieleenkään uskoa kehoitukseen täyttäkää maa (uskomatonta! tämä on keskustelupalsta ja mainitsit asian). Eli tilanteesi tulee heikkenemään. Meillä lähipiirissä perhe jossa useampi lapsi ja rahasta tiukkaa. lapsilla murkkuina kauhea taistelu kuka saa mitäkin ja jos saa jotakin ja miksi toi saim nut mä en. Kannattaa miettiä, jos jo tuolla perhekoolla on taloudellisesti tiukkaa.

Vierailija
27/27 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskituloiset taitaa Suomen maassa olla oikeasti ns. väliinputoajia. Itse kuvittelin, että nyt saatuani toisen lapsen voisin jäädä hoitovapaalle kunnes lapsi täyttää 3 v, mutta eipä olekaan varaa. Meillä miehen nettotuloat 2400 e/kk ja itse saan 514 e/kk kuntalisää+hoitorahaa. Lisäksi kahdesta muksusta (toinen nyt 7 kk ja toinen 7 v) lapsilisää. Eli ei ole kummoisetkaan tulot kun siitä lähdetään maksamaan lainat 1000 e/kk sekä muut asumiskulut. Mihinkään muihin tukiin emme ole oikeutettuja. Onneksi on sentään aikanaan säästetty, joten voi olla koton edes siihen asti kun lapsi on 1,5 vuotta. Mutta aika hassua miten sitä vaan puhutaan, että lapset olisi hyvä hoitaa kotona ja silti siihen ei ole oikeasti varaa. Kunnallisvero nousi 100% meillä ja kaikesta muustakin pitää maksaa, mutta sitten kun itse joskus tarvitsisi jotain takaisin yhteiskunnalta niin eipä onnistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi