Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin lasta saa alkaa istuttamaan?

Vierailija
10.01.2011 |

Meillä vauva nyt 3kk ja oppinut punnertamaan ylös jos vähän käsistä autetaan. Ei enää viihdy yhtään sylissä makuullaan ja jos ollaan puoli-istuvassa asennossa vauva minun sylissä, niin siitäkin yrittää vaan koko ajan ylös, niska jäykkänä. Jokohan saisi alkaa istuttamaan? Neuvola vasta ensi viikolla ja edellisestä käynnistä jo 1,5kk.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi perhevalmennuksessa fysioterapeutti, ettei ole vaarallista pienenkään vauvan istua jos vauva itse haluaa pystyyn. Meidän 4 kk tyttö on kanssa kova punkaamaan pystyyn eikä ole pariik kuukauteen suostunut sylissä makaamaan muuten kuin syödessä, joten annan istua vatsaan nojaten, ei kuitenkaan ihan suorassa vielä.

Vanhemmat mummot ja mammat kyllä kauhistelee kun ei ennen ole saanut pieniä istuttaa, mutta luotan nyt tässä siihen fyssariin kuitenkin.

Saatiin myös lainaksi kokeiluun bumbo- istuin, missä vauva on aika istuvassa asennossa, ja sitä on suositeltu yli 3kk vauvoille jotka kannattaa päätään.

Vierailija
2/12 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kk ikäisestä lähtien. Nyt tulee 5 kk ja syötän jo syöttötuolissa. Sitterissä vetää itsensä istumaan ja roikkuu vöissä laidan yli... Jos vauva jaksaa itse istua niin annan istua :) Sanokoot muut mitä sanoo,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

istutetaan syntymästä lähtien.

En sitten tiedä onko ne maat tilastollisesti selkävaivoineen kärjessä mut vaikea mennä uskomaan. Muistaakseni sveitsissä tai tsekissä istutettiin ihan alusta asti kun joskus vauvalehdestä luin.

Lehti olis tallessa, en vaan jaksa ruveta käymään läpi neljän vuoden lehtiä..

Vierailija
4/12 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

avulla. Myös vaunuissa laitoin ison pyyhkeen rullalle selän taakse ja vauva nojaili siihen. Tämä joskus kolme-nelikuisesta lähtien. Kyllä vauva ilmoittaa, jos asento ei ole sopiva!

Vierailija
5/12 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos väkisin yritän pitää makuultaan. Toki en halua että aiheutan hänelle mitään vahinkoja selkärankaan, mutta tuntuisi luonnolliselta antaa pienen jo hetkittäin istua sylissä. Pään kantaa jo tosi tukevasti.

t. ap

Vierailija
6/12 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvon, että kun lapsi itse yrittää mennä istumaan. Toki sen jälkeen pieniä aikoja vain.

Meillä kuopus yt 6kk ja viihtyy erittäin hyvin esim. kävelytuolissa. Lattiallakin pystyy istumaan aika hyvin paikoillaan, ei siis pahemmin meinaa kaatua mihinkään suuntaan.

Vierailija
7/12 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei osaa istua, mutta haluaa sitä kuitenkin tehdä. Tuoli on sellainen, että se pitää selän oikeassa asennossa, eikä selkä vaurioidu. Tosin ei siinäkään saa koko päivää istua...

Vierailija
8/12 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjeena on että saa istuttaa jo ihan pientä vauvaa.

Vierailija
9/12 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ihan millon vaan, kunhan muistat laittaa mukulapuoli alaspäin

Vierailija
10/12 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten monet on todenneet, se on jo vanhentunutta tietoa, että vauvaa ei voisi lainkaan istuttaa. Hyvin voi vauva olla istumassa sylissä. Jos vauva itse punkaa pystyyn ja viihtyy istumassa, siitä vaan. Se on eri asia istuttaa lasta tukien tms avulla esim. syöttötuolissa (mitä joku yllä kertoi tehneensä), sitä ei käsittääkseni suositella. Bumbo on eri juttu, siinä voi pientäkin pitää.

Vierailija
11/12 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman tukea ei saa laittaa istumaan, ennen kuin osaa istua.

Vierailija
12/12 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten tuettuna. Esim sylissä puoli-istuva asento ei ole istuttamista.

Se että länttää lapsen lattialle istumaan kun se ei vielä osaa/jaksa istua on kiellettyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme