Onko täällä yhtään äitiä joka myöntäisi juoneensa alkoholia odotuksen aikana?
Ja jos on niin etenikö odotus hyvin loppuun asti?
Oliko vauva terve?
Kommentit (35)
Lasin tai puolikkaan valkoviiniä silloin tällöin; ehkä kerran kuussa.
Kumpikin lapsi on syntynyt täysiaikaisena ja on toistaiseksi terveitä, ikää nyt 10 ja 6v
Tein Pe testin, La otin ja Su tein uuden testin. Tämä sattui keskimmäisessä raskaudessa ja ihan normaalisti meni raskaus ja terve tyttö on pian 5v.
Mutta myönnettävää/tunnustettavaa ei ole, kolme raskautta ja ikinä en ole tietoisesti ottanut tippaakaan, millään verukkeella, en saunailloilla taikka millään juhlilla.
jolloin lapseni sain, tämä oli ihan normaalia. Lääkäri jopa suositteli konjakkitujausta iltaisin loppuraskauden supistuksiin. Sitä tosin en usein ottanut.
Kaikki lapseni (3 kpl) ovat terveitä aikuisia, joilla ei ole alkoholiongelmia tms.
ja join odotusaikana viiniä 1-2 lasia kuukaudessa. Puoli lasia tai lasillisen kerralla mieheni laittaman erinomaisen ruoan kanssa. Kerran join kolme lasia viiniä illan aikana pitkällä illallisella ja vauva liikkui ihan valtavasti sen jälkeen. Siitä sain moraalisen krapulan. Vauva on terve ja kehittynyt oikein hyvin, nyt yhdeksänkuisena kävelee tuossa olohuoneen lattialla.
Nyt odotan toista lasta ja olen ollut samalla linjalla. Hyvän ruoan kanssa puoli lasillista tai lasillinen viiniä tai samppanjaa kerran tai kaksi kuukaudessa.
Meillä Suomessa todella syntyy äidin kovan ryyppäämisen vaurioittamia vauvoja varmaan useita kymmeniä vuodessa. Tähän ei neuvolat yleensä pysty puuttumaan, koska monet juopottelevista odottajista hallitsee juomisensa niin, että menevät neuvolaan selvinpäin. Näiden äitien auttaminen olisi oikeasti oleellista.
"Joo join kesällä yhden ykkös oluen"
Vaan siis onko joku juonut itsensä humalaan tai muutoin tissutellut läpi odotuksen?
ap.
muutamia kertoja lasin viiniä ruokailun yhteydessä tai juhlissa onnittelumaljan.
Lapset ovat nyt 7- ja 8-vuotiaita koululaisia, luokkansa parhaimmistoa molemmat (tyttö ja poika). Ei sairauksia tms. tavallisia flunssia jne. lukuun ottamatta.
mutta silloin tällöin lasin viiniä. Hääpäivänämme join useamman lasin shamppanjaa. Lapsi on normaali.
Ystäväni oli viidennellä kuulla raskaana ennenkuin tiesi mitään, ja tissutteli reippaasti koko kesän. (on aika kova vetämään silloin kun vetää...) no lapsi on kaikin puolin terve, mutta todella vilkas. Niin on kylläkin myös hänen toinen lapsensakin, jonka raskausaikana ystäväni ei juonut kun tajusi olevansa raskaana :D
vastaukset ei kai sitten kelpaa.. Mutta kummankin raskauden aikana olen juonut harvoin pieniä määriä alkoholia. Neuvolan ohje oli, että enintään kaksi annosta viikossa.
Suurin määrä kerralla oli kun olin viikoilla 41+ häissä ja join alkumaljan ja illalla vielä melkein koko siiderin, 0,3 kokoisen. Vähän painostusmielellä, että nyt ulos sieltä ;)
Ai niin, kakkosen kanssa join kännitkin, kun minulla tuli kuukautiset normaalisti, niin en tietenkään tehnyt raskaustestiä, enkä siksi tiennyt olevani raskaana. Kännit tarkoittaa 4-5 alkoholiannosta, jostain syystä ei maistunut juurikaan tuolloin...selvisihän se lopulta miksi ei :D
Molemmat lapset terveitä, normaalisti kehittyneitä, fiksuja.
lasin viiniä. Tyttö nyt 8v ja ihan terve.
No tätähän tuskin tarkoitettiin. Tietoisia kännejä en ole vetänyt, TIETENKÄÄN.
Join pienen lasillisen viiniä silloin tällöin, söin myös homejuustoa ja esim. maksapihvejä.
Terveet ja allergiattomat on mukulat, samoin itse. Tämä siis MINUN kokemukseni asiasta.
Vierastan tätä suurta hysteriaa ja fundamentalismia asian kun asian suhteen...
Ongelmakäyttäminen on asia erikseen.
Ja tiedän, että nyt alkaa paukkua av-mammoilta!
T. äiti 44 v. Muksut 15, 10 ja 5.
Ps. tästä saatte toisen ihmettelyn aiheen, lapset noin PITKILLÄ ikäväleillä. Ja vielä sama mies...
kyllä mäkin vedin perseet ennenkun tiesin olevani raskaana. Poltin vielä pilveäkin samana iltana ja lapsi on terve. Ei niitä lasketa.
ja pari kertaa 2 annosta kerralla, kaikki ensimmäisen kolmen raskauskuukauden aikana.
Lapsi on nyt 8-vuotias ja oli vielä pari vuotta sitten vilkkaanpuoleinen, mutta nyt on rauhoittunut ja on ihan normaalijärkinen. Ihana poika kaikin puolin. Äitiään fiksumpi monissa asioissa.
kaikissa raskauksissa ja myös imetysaikoina. kaikki vauvat ihan ok, 6-vuotiaina kouluun ja hyvin pärjäävät. fyysisiä vikojakaan ei ole.