Perinnöstä ja testamentista tuli mieleeni
Asun ja työskentelen mieheni omistamalla maatilalla, meillä on avioehto ja keskinäinen hallintaoikeustestamentti. Testamentti tehtiin koska minun pitäisi pystyä pyörittämään maatilaa jos mies kuolee ja lapset ovat alaikäisiä ja kykenemättömiä ottamaan tilaa haltuunsa.
Eilen mies oli reissussa lasten knassa ja mulle tuli mieleen että miten käy jos mies ja lapset kuolevat vaikkapa kolarissa.
Leskenä saan tietenkin asua talossa vaikka maailman tappiin ja varmaan sen miehen ahneen veljen vaimon takia tekisinkin mutta miten omaisuuden kävisi minun jälkeeni? Hallintaoikeustestamentti oikeuttaa minut hallinoimaan omaisuutta ja käyttämään sen tuoton, kertyykö siitä tuotosta sitten se osuus mikä jää minun sukulaisilleni perittäväksi.
Huh, varsinainen kauhuskenaario. Pitäisköhän käydä taas lakimiehen juttusilla
Kommentit (5)
joka tehtiin nimenomaan sukutilan suojaksi.
Jos mies kuolee ensin, perivät lapset kaiken. Avioehdon mukaan sinä et saa mitään (?). Mutta jos lapset kuolevat samantien, perit sinä heidät, eikä avioehto enää sinne asti ulotu. Eli se tila on sitten sinun.
Asun ja työskentelen mieheni omistamalla maatilalla, meillä on avioehto ja keskinäinen hallintaoikeustestamentti. Testamentti tehtiin koska minun pitäisi pystyä pyörittämään maatilaa jos mies kuolee ja lapset ovat alaikäisiä ja kykenemättömiä ottamaan tilaa haltuunsa. Eilen mies oli reissussa lasten knassa ja mulle tuli mieleen että miten käy jos mies ja lapset kuolevat vaikkapa kolarissa. Leskenä saan tietenkin asua talossa vaikka maailman tappiin ja varmaan sen miehen ahneen veljen vaimon takia tekisinkin mutta miten omaisuuden kävisi minun jälkeeni? Hallintaoikeustestamentti oikeuttaa minut hallinoimaan omaisuutta ja käyttämään sen tuoton, kertyykö siitä tuotosta sitten se osuus mikä jää minun sukulaisilleni perittäväksi. Huh, varsinainen kauhuskenaario. Pitäisköhän käydä taas lakimiehen juttusilla
Jotenkin se veljen vaimo, ei tuossa tekstissä kuulosta siltä ahneelta osapuolelta. Käy ihmeessä lakimiehen juttusilla, ja kerromiehellesi, että selvittelit vähän tapoja miten jakaa rahaa omille sukulaisillesi jos miehesi ja lapsesi kuolevat kolerissa kauppareissulla.
Asun ja työskentelen mieheni omistamalla maatilalla, meillä on avioehto ja keskinäinen hallintaoikeustestamentti. Testamentti tehtiin koska minun pitäisi pystyä pyörittämään maatilaa jos mies kuolee ja lapset ovat alaikäisiä ja kykenemättömiä ottamaan tilaa haltuunsa. Eilen mies oli reissussa lasten knassa ja mulle tuli mieleen että miten käy jos mies ja lapset kuolevat vaikkapa kolarissa. Leskenä saan tietenkin asua talossa vaikka maailman tappiin ja varmaan sen miehen ahneen veljen vaimon takia tekisinkin mutta miten omaisuuden kävisi minun jälkeeni? Hallintaoikeustestamentti oikeuttaa minut hallinoimaan omaisuutta ja käyttämään sen tuoton, kertyykö siitä tuotosta sitten se osuus mikä jää minun sukulaisilleni perittäväksi. Huh, varsinainen kauhuskenaario. Pitäisköhän käydä taas lakimiehen juttusilla
Jotenkin se veljen vaimo, ei tuossa tekstissä kuulosta siltä ahneelta osapuolelta. Käy ihmeessä lakimiehen juttusilla, ja kerromiehellesi, että selvittelit vähän tapoja miten jakaa rahaa omille sukulaisillesi jos miehesi ja lapsesi kuolevat kolerissa kauppareissulla.
Yhdessä on tehty avioehto, yhdessä mietitty keskinäiset testamentit sun muut. Ei miehelle ole yhdentekevää mitä hänen elämäntyölleen tapahtuu hänen jälkeensä eikä miehelle myöskään ole yhdentekevää miten minä pärjään jos hän lähtee ennen minua.
Ja luultavasti minä tunnen mieheni sukulaiset paremmin kuin sinä, miehen sisaruksista ei tule perinnönjaossa ongelmaa vaan heidän pulisoistaan joilla ei ole tähän osaa eikä arpaa. Tämä nähtiin jo miehen vanhempien perinnönjaossa =)
määrätty ketään muuta miehesi perilliseksi niin sinä perit siinä tapauksessa miehesi omaisuuden.
Jos mies kuolee ennen lapsiaan niin miehen lapset perivät miehen omaisuuden ja lasten kuollessa ilman testamenttia ja omia lapsia sinä olet heidän lähin omaisensa ja perit heidän omaisuutensa, siis jos olet miehen lasten äiti.
Siinä kohtaa sinä voit sitten testamentissa määrätä omaisuutesi kenelle haluat eikä miehen veljen vaimolla ole siihen mitään sanomista.