Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko ajokortti sitten maksaa? Entä auto + sen ylläpito?

Vierailija
10.01.2011 |

Jos ajotaito kuuluu yleissivistykseen niin mietin vain miksi mun olisi järkeä ajaa korttia. Nyt maksan bussikortista 60 euroa kuukaudessa ja sillä saan kulkea niin paljon kuin sielu sietää seutualueella. (Ja asun todella hyvässä paikassa julkista liikennettä ajatellen: tästä pääsee minne vain todella kivuttomasti!)



Jos ajaisin ajokortin, niin riittäisikö vaikka 500 euroa? Lisäksi auton hankintakulut (olen perheen ainoa huoltaja joten autoa ei meiltä löydy ennestään), lisäksi kaikki vakuutukset sun muut + bensa? Mitä maksaa?



Työmatka mulla on noin 20 km yhteen suuntaan kaupungin läpi joten halvaksi ei tulisi ajella päivittäin lähes 50 km ja sitten vielä muut matkustamiset.



Ja siinähän ei ole mitään tolkkua että ajaisin kortin huvikseen ilman että aion edes hankkia autoa. Hukkaan heitettyä rahaa!



Kyllä keksin muutakin käyttöä rahoilleni, anteeksi vaan. Ollaan sitten sivistymättömiä :)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei ajokorttia 500 eurolla heltiä, minulla taisi maksaa lisäajoineen noin 1500 e ja sitten on lääkärikäynti, viranomaiskuluja, kakkosvaihe sun muut. Ei se halpaa ole ja jos ei ole tarvetta, niin turha sitä korttia on ajaa.



Auton pitäminen on pirun kallista. Onhan sitä yksi jos toinen laskenut, että jos ajaisi autolla vain satunnaisia keskusta-alueen ajoja (esim. pari kertaa kuussa isompaan markettiin), niin tulee halvemmaksi jättää auto hankkimatta ja ajella taksilla. :)

Vierailija
2/14 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta auton jo pelkka ylläpito maksaa ihan sikana, ajokortin sinuna hommaisin kuitenkin koska sen hinta tuskin tulee suhteessa laskemaa, joten suurimman hyödyn saat siitä mitä aikasemmin hommaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajokortin sinuna hommaisin kuitenkin koska sen hinta tuskin tulee suhteessa laskemaa, joten suurimman hyödyn saat siitä mitä aikasemmin hommaat.


Kerro mulle joku järkevä syy? Ei mun palkka ole niin suuri että siitä huvikseen makselisin monen tonnin autokoulua. Ja 35 ikävuoteen mennessä ei ole tullut tilannetta jossa ajokorttia tarvitsisin. ap

Vierailija
4/14 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoon menee rahaa.

- hankintahinta (sisältää autoveroa)

- mahdolliset luoton kustannukset

- arvon aleneminen

- vakuutukset

- verot (vuotuinen ajoneuvovero)

- mahdollinen käyttövoimavero (dieselit)

- huollot, kulutusosat (renkaat, nesteet, öljyt, sulat, polttimot)

- katsastukset



Ai niin - ja polttoaine. Polttoaine on pieni osa kokonaiskuluista, joten sen voi lähestulkoon unohtaa yhtälöistä.



Jos ostat vaikkapa vähän käytetyn 12-15 tuhatta euroa maksavan auton, menettää se edelleen arvoa pari tonnia vuodessa, hieman käytöstä riippuen. Täysin uusi auto menettää arvostaan noin puolet viidessä vuodessa. Nämä vain suuruusluokkina, totta kai poikkeuksia on molempiin suuntiin.



Huoltoihin menee vähintään satasia vuodessa, koska harva meistä on rasvanäppi ja saa lisäksi varaosat ja tarvikkeet ilmaiseksi. Isot huollot voi maksaa tonnin ja nämä huollot tulee pahimpaan mahdolliseen aikaan. Vanhempi auto käytetään kerran vuodessa "leimalla" eli katsastettavana ja siellä voi sitten löytyä jos mitäkin laitettavaa. Uudemmissa yleensä vähemmän, mutta niissä maksaakin arvonaleneminen ja mahdolliset merkkihuollot.



Valtio haluaa joka vuosi omansa. Paitsi että se rokottaa polttoaineen hinnassa, se ottaa myös ihan vain auton omistamisesta veronsa. Pienellä uudehkolla pieniruokaisella bensa-autolla se on vähän, vanhalla painavalla louskulla paljon. Dieselin omistajaa muistetaan noin 450-600 euron vuotuisella maksulla.



Liikennevakuutus on pakollinen ja se maksaa satasia vuodessa. Juuri auton ottaneelle ne on kalleimmillaan koska bonuksia ei ole vielä kertynyt. Kaskovakuutukset on todella kalliita. Auton vakuutukset voi hyvin olla luokkaa 800 euroa vuodessa. Jos kolaroit ja korvataan sinun vakuutuksesta, maksut nousee.



Jos ostat auton velaksi, maksat korkoa, joka voi olla nimellisesti matalan kuuloinen, mutta luottoyhtiö nyhtääkin kovia kuukausittaisia "tilinhoito" tai muita palkkioita ja todellinen vuosikorko huiteleekin jossain 5-7 prosentin luokassa. Lisäksi sinua huijataan ottamaan kalliimpi auto kuin mihin olisi varaa sillä että viimeinen erä laitetaan epärealistisen suureksi, siis esimerkiksi viimeinen lainan erä on 5000 euroa. Tässä vaiheessa olet käytännössä pakotettu tekemään uudet huonot autokaupat tai järjestelelmään lainojasi, mikä maksaa sinulle jälleen kerran.



Kaiken tämän jälkeen et saa edes ajaa autollasi vapaasti, vaan joka paikassa nyhdetään vähintäänkin epäinhimillisiä pysäköintimaksuja ja poliisit pysäyttelevät kun ajoit 40km/h yli nopeusrajoituksen päiväkodin vieressä, vaikka sinulla oli kiire. Tässä kohtaa useimmat av-palstalaiset saavat sydänkohtauksen, sillä heidän tuloillaan päiväsakot vastaavat neljää huonetta ja keittiötä Ullanlinnassa. Sen sijaan pienituloinen huokaisee helpotuksesta.



Autoilu on siis kallista, vaikka sen yrittäisi tehdä edullisesti. Kuitenkin tuo 500 euroa riittää ihan hyvin yhdelle kuukaudelle. Jos on sen verran ylimääräistä joka kuukausi, voi ihan hyvin harkita edullisen ja ympäristöystävällisen julkisen liikenteen hylkäämistä ja siirtymistä onnellisten peltilehmien omistajien klaaniin. Tervetuloa toinen toistemme perässä pakokaasuja haistelemaan.

Vierailija
5/14 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa toinen toistemme perässä pakokaasuja haistelemaan.


ap

Vierailija
6/14 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin: Paljonko abortti maksaa... Taidan olla täällä liikaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on auto vain kahdesta syystä: miehen työpaikalle on 6 km, mutta aamuvuoroon 5.45 ei kulje busseja ja talven auraamattomilla pyöräteillä turha yrittääkään aamuvuoroon pyöräillä. Kesällä taas menemme keskiviikkoisin ja viikonloppuna 90 km päähän mökille autolla, ja siihen auto on todella tarpeeseen. Itse kuljen 20 km työmatkan Helsinkiin bussilla ja huhtikuusta marraskuuhun pyöräilen sen 3-4 x viikossa. (Muuten, kun kunto kasvaa, niin fillarilla on perillä melkein samassa ajassa kuin bussilla.)



Jos asuu kaupungissa ja liikkuu vain kaupungin sisällä, auto on yleensä tarpeeton väline. Eli ei ap sun ole pakko ostaa autoa tai ajaa korttia vaan siksi, että joku vaahtoaa siitä.

Vierailija
8/14 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerroin mitä ajokortti autokoulussa suoritettuna maksoi 90-luvun alkupuolella toisessa ketjussa, se poistettiin. Olen sanaton... onko tällä tyrannialla mitään rajaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on pisara valtameressä. Pienelläkin ajolla (vain kauppareissut) auton pitäminen maksaa kaikkine kuluineen muutaman satasen/kk. Vakuutukset on kalliit tuoreelle kuskille. Auto pitää katsastaa vuosittain, ja aina tahtoo jotain vikaa tulla, vaikka ei pahemmin ajelisikaan. Yleensä jarrut alkaa reistailemaan. Ruoste tekee vaurioita, ja harva osa/pystyy itse hitsaamaan. Alkaa perushuollotkin olla nykyautoissa erikoisosaamista vaativia. Aika moneen autoon ei kannata edes ajovalojen polttimoa alkaa itse vaihtamaan, koska pitää purkaa keulaa aika paljon. Autoa ei kannata hankkia siksi, että sillä on niin siistiä liikua.

Vierailija
10/14 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortti on pisara valtameressä. Pienelläkin ajolla (vain kauppareissut) auton pitäminen maksaa kaikkine kuluineen muutaman satasen/kk. Vakuutukset on kalliit tuoreelle kuskille. Auto pitää katsastaa vuosittain, ja aina tahtoo jotain vikaa tulla, vaikka ei pahemmin ajelisikaan. Yleensä jarrut alkaa reistailemaan. Ruoste tekee vaurioita, ja harva osa/pystyy itse hitsaamaan. Alkaa perushuollotkin olla nykyautoissa erikoisosaamista vaativia. Aika moneen autoon ei kannata edes ajovalojen polttimoa alkaa itse vaihtamaan, koska pitää purkaa keulaa aika paljon. Autoa ei kannata hankkia siksi, että sillä on niin siistiä liikua.

Tästä kirjoituksesta oikein näkee että homma on mennyt pieleen siinä, että on ostettu omia tarpeita vastaamaton auto. Ainoat faktat tuossa on, että vakuutukset on uudelle kuskille kalliita ja että katsastaa pitää vuosittain. Kaikki muu johtuu huonosta harkinnasta autoa hankittaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei autoon ole tavallisella ihmisellä varaa kuitenkin autoja tuotetaan ihan hirveästi maapallolla. Ikään kuin tehtaat saisivat jotain tukia siihen, mutta oikeilla ihmisillä ei ole varaa hankkia niitä tai ajaa nillä.

Suurin osa ostaa velalla. Ei se auto ole kannattava hankinta. Auto on pikemminkin matalapalkkaiselle taakka kuin hyöty.

Yksi iso lapsi lisää elätettäväksi ja huollettavaksi. Iso taakka jonka hävittäminenkin maksaa. Autosta ei pääse helposti eroon.

Kerran voitin arpajaisista auton, niin piti hakea se. Lahjoitin enolleni. Käskin hakea sen pois marketista. En edes ymmärrä miten olin osallistunut autoarpajaisiin. Tyhmyyttäni kaiketi. Eikä minulla ole aikaa alkaa myymään mitään autoja. En ole mikään myyntinainen.

Autoilijan haittoja on myös miten auto muuntaa aivoja lyhytpinnaiseksi. Autoilijat on paljon aggressiivisempia ihmisinä. Aivot on muuttuneet kiireen takia erilaiseksi kuin jalankulkijoilla. Tuttava ajoi nelikymppisenä ajokortin ja hintaa sille tuli lopulta 3000e.

Aika kallis. Siinä on monen ihmisen kymmenen vuoden säästöt! Eikä hän lopulta edes ole ajanut autolla ja nykyään hän toteaa ettei uskaltaisikaan mennä rattiin, kun taidot on haalistuneet.

Vierailija
12/14 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva nähdä vertailu ajokortin hinnoista eri euroopan maiden kesken !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ajokoulut huijaa ihmisiä ja laittaa ne maksamaan monta kertaa

Vierailija
14/14 |
05.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa hurjista kustannuksista on vain ja ainoastaan viranomaisten keksintöä.

Silloin 90-luvulla kun ajoin kortin ja maksoin siitä autokoulussa suoritettuna yli 7000 markkaa, kortin piti olla voimassa 2040-luvulle saakka, mutta nytpä EU virkanilkit veivät siitäkin yli 10 vuotta pois ja ovat keksineet että kaikkien kortit vanhentuvat 2033 alussa. Ja ei mitään korvausta menetetystä käyttöhyödystä vaikka kortista joutui maksamaan täyden hinnan.

Väärinhän tämäkin on ja vaikuttaa esim. maanpuolustustahtoon ja yleiseen motivaatioon negatiivisesti kun tällaisia vääryyksiä vaan runnotaan jatkuvalla sarjatulella ihmisten elämän riesaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän