Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta raskausajan painoa seurataan neuvolassa suhteettoman tarkasti

Vierailija
10.01.2011 |

Tuntuuko kenestäkään muusta, että neuvolassa kiinnitetään painonnousuun suhteettoman paljon huomiota - siis verrattuna siihen, että fokus pitäisi olla vauvan hyvinvoinnissa ja äidin tukemisessa raskausaikana, ja näistä ainakin omassa neuvolassani puhutana aika vähän?

Odotan toista lasta rv 27 ja paino noussut 6 kiloa, joten mielestäni ihan normaali painonnousu. Kaikki veriarvot ym ja oma kuntoni ovat ok, ja minua nyppii suunnattomasti, että painoa kommentoidaan joka kerta aivan kuin se olisi se kaikkein tärkein pointti koko neuvolakäynnissä. Mä koen että koko neuvolakäynti on yhtä pakkopullaa - onhan mulla vaaka kotonakin, ja tiedän tasan kuinka paljon painan.

Koska minulla on ollut täysin vääristynyt suhde syömiseen (jonka olen korjannut yksityisellä ravintoterapeutin kanssa) niin olen ehkä keskimääräistä herkempi siihen että täysin vieraat ihmiset (minulla on joka kerralla ollut eri terkkari) kommentoi ja ällistelee asiaa, joka minusta on aika intiimi.

Olenko mä siis yliherkkä, vai tuntuuko jostakusta muustakin, että neuvolan terkka sais osoittaa yhtä suurta mielenkiintoa muihinkin raskausajan asioihin kuin vain painoon?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä painoasia tuli mieleeni, kun perhekerhossa on monta raskaana olevaa äitiä, ja kaikki stressaantuneita painonkehityksestään. Mikä on ihan hullua - he ovat normaalipainoisia, syövät terveellisesti ja ovat vastuuntuntoisia äitejä ja ihmisiä. Ei heistä tule holtittomia mässääjiä raskausaikanakaan. Kenelläkään ei ole ollut normaalia isompaa vauvaa tai erityisiä ongelmia sokerin kanssa, ja minusta tuntuu että tämän alueen neuvola taitaa säikytellä odottajia vähän turhaan. Tai siis, mä koen että neuvola ampuu tässä itseään jalkaan; kun ihan ekana saa nuhteita painonnoususta (tai siitä ettei painoa ole tullut riittävästi), niin sen jälkeen ei haluta kertoa terkkarille yhtään mitään odotuksesta, ei vaikka joku asia mietityttäiskin.

Mut aivan kuten joku tänne kirjoittikin, niin ehkä ei kannata olla liian herkkä sille mitä terkkari sanoo, kaikki ei varmaan edes ymmärrä kuinka iso juttu paino voi jollekulle olla.

ap.

Vierailija
2/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim viimeisimmässä raskaudessani viime metreillä tuli painoa lisää 700g/vkko mikä tietty paljon mutta ei otettu huomioon sitä että mulla oli jalat ihan turvoksissa nesteestä. Mulle pidettiin saarna siitä mitä kannattaa syödä vaikka olin syönyt vain terveellistä ruokaa enkä herkkuja yhtään. Paino oli nestettä mutta mulle, 35-vuotiaalle, pidettiin saarna siitä miten lihotan itseni raskauden aikana...kas kummaa kun lähes kaikki kertyneet kilot jäi synnärille :D loputkin lähti parissa kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana neuvolan täti ekaa odottaessa. Itse olin huolissani painon noususta ja tarkasti sitä seurattiinkin mutta 10 kiloa tuli joista kaikki jäi laiokselle. Jossain vaiheeessa paino oli noussut aika reilusti/viikko, jonka neuvolan täti mulle huomautti mutta lisäs perään että ei se vielä haitta muutta ei kannata kokoa raskautta kerätä samanlaista saldoa/viikko. (kiva että huomautti koska tajusin siitä itse mussutelleeni vähän liikaa).

Siitä sitten jossain vaiheessa kysyin veuvoan tädiltä että miksi se paino on niin tärkeä niin mainitsi noikin mitä tässä on jo tullut esille, mutta myös sen että, ei sustakaan varmaan ole kivaa jos jää +25kg ihmeteltäväks elämän muutoksen lisäks. Olin tuosta kommentista ihan kiitollinen, enkä jäänyt mitenkään kyttäilemään syömisiäni.

Vierailija
4/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muutoin kiva terkka, mutta tuo painon kyttäys ärsyttää. Olen normaalipainoinen ja viime raskaudesta kertyi kiloja 10. Joka kerta jaksoi kommentoida jotain tyyliin "oho, onpas humpsahtanut", "ei kyllä näin paljoa tarttes tulla" jne. Kaikki kilot olivat lähteneet 2 viikkoa synnytyksestä.

Nyt odotan toista ja kiloja viikolle 20 on kertynyt 3. Ja taas sama juttu. Suoraan sanottuna jo v*tuttaa mennä neuvolaan kun tietää että joka punnituksella tulee kauhistelua. Minäkin koen että paino on aika henk.koht. asia enkä todellakaan kaipaa kenenkään kauhisteluja ja ihmettelyjä ilman mitään lääketieteellistä syytä. Jos olisi pokkaa sanoisin suoraan, että jättää painon kommentoinnin ilman syytä pois. Mutta olen liian kiltti.

Vierailija
5/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mulla on raskausdiabetes huolimatta siitä, että rasituksen tulokset olivat todella hyvät ja ikinä ei virtsassa mitään häikkää ollut. Painoakin tuli ihan kohtuullisesti. Väkisin saarnasi mulle kaksi neuvolakeikkaa siitä miten mun pitää ottaa diabeetikon tiukka ruokavalio käyttöön. Että sokerilapsi se on kuitenkin.

Lopulta suutuin, ja sanoin, etten kuuntele enää tuollaista. Niin kauan kuin minä en narahda rasituksesta tai virtsasta, niin minähän en ala mitään diabeetikkoa leikkimään. Kyllä se lopulta siitä rauhoittui mutta joku ihmeellinen pakkomielle sillä oli tuosta diabeteksestä. Ja vauva syntyi rv 40+4 mitoissa 3010g ja 50cm. Että se siitä sokerilapsesta....

Vierailija
6/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on parempi mittari syntymättömän lapsen kehityksen seuraamiseen kuin äidin painon nousu? Kyllähän siellä se sykekin kuunnellaan dopplerilla, mutta se on vain osa tutkimusta.

Sulla on todella häiriintynyt suhde painoon.

Kai muistat esikoisen synnytettyäsi, että se mamman paino ei kiinnosta sitä neuvolan tätiä pätkän vertaa sen jälkeen, kun vauva on pullautettu ulos?

Vierailija
7/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on parempi mittari syntymättömän lapsen kehityksen seuraamiseen kuin äidin painon nousu? Kyllähän siellä se sykekin kuunnellaan dopplerilla, mutta se on vain osa tutkimusta.

Sulla on todella häiriintynyt suhde painoon.

Kai muistat esikoisen synnytettyäsi, että se mamman paino ei kiinnosta sitä neuvolan tätiä pätkän vertaa sen jälkeen, kun vauva on pullautettu ulos?

neuvolakäynnillä, niin ei tarvitse edes olla mitenkään häiriintynyt suhdekaan painoonsa kun se alkaa rassaamaan. Ja kyllä, tällaisia terkkoja tiedän joiden ensisijainen intohimo on tämä painon seuraaminen ja siitä nillittäminen.

Vierailija
8/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli suoraan sanoen kauhea tyyppi. Erehdyin kertomaan, että olen maistellut raskausaikana pari palaa suklaatakin, jolloin tämä kommentoi tosi näsäviisaasti, että "tiedätkö että sitä suklaalevyä ei tarvitse ahmia kerralla?!". Ihan kuin olisin niin tehnyt. Lopuksi lääkäri sitten vasta huomasi, että heillä oli koneelle merkitty pituuteni 10cm lyhyemmäksi kuin todellisuudessa olin, joten painon suhteen ei ollutkaan ongelmaa.

Samaisella lääkärinkäynnilläni tapahtui sellaistakin, että ovesta pölähti sisään joku hoitsu juuri kun olin haarat levälläni siinä tutkimuspöydällä. Kyllä tuli itku jälkeenpäin kotona.

Vierailija
9/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paino noussut jo 10kiloa mikä on mielestäni paljon..Silti terkka aina hymyilee iloisena et paino nousee tosi nätisti.

Joopa joo..vois sen ihan suoraanki sanoa ja antaa vinkkejä miten hillitä painon nousua jos sitä edes voi hillitä. Ei itse tollasten kommenttien jälkeen viitsi alkaa kysyyn et miten voisin hillitä painon nousua ku ammattilainen sanoo et tosi nätisti nousee...

Vierailija
10/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paino noussut jo 10kiloa mikä on mielestäni paljon..Silti terkka aina hymyilee iloisena et paino nousee tosi nätisti.

Joopa joo..vois sen ihan suoraanki sanoa ja antaa vinkkejä miten hillitä painon nousua jos sitä edes voi hillitä. Ei itse tollasten kommenttien jälkeen viitsi alkaa kysyyn et miten voisin hillitä painon nousua ku ammattilainen sanoo et tosi nätisti nousee...

että jos se on syömällä tullutta painoa, niin vähennät syömistä ja lisäät liikuntaa.

Mutta aina kun sitä painonnousua ei voi hillitä raskaana ollessa. Ne kun ovat niin yksilöllisiä juttuja miten hormoonit ja raskaus keneenkin vaikuttaa. Jos paino nousee ilman että mätät ruokaa hulluna eikä ole merkkejä muustakaan häikästä raskaudessa, niin sitten se paino nousee. Sille ei voi mitään.

Vierailija
11/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on tärkeää seurata painonnousua jossain määrin, mutta varsinkin loppuraskaudessa viikottainen "painosi on noussut 346g" -meininki on aika älytöntä. Varsinkin osaamattomissa käsissä!

Itse laihdun vauvan synnyttyä aina todellakin laihaksi, ja vastaavasti olen antanut painon kerääntyä raskausaikana esikoisen jälkeein ihan surutta - juuri siksi, koska tiedän tarvitsevani ne ylimääräiset kilot kun imetys ja lastenhoito vievät kaiken energiani. Siksipä onkin ärsyttänyt suuresti joidenkin terveydenhoitajien kommentit herkuttelusta ym.

Ja oikeastihan ihmisen paino vaihtelee vuorokaudenkin aikana ihan luonnostaan aika paljonkin, niin minusta on naurettavaa seurata yksittäisiä grammoja "painonnousuina" tai laskuina.

Vierailija
12/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kukaan ei sanonut mitään!

lähti kilot vuodessa.

Vierailija
13/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta punnitus ennen synnytystä ja osastolla lähtöpäivänä näytti, että 11kg oli tippunut paino jo sinne. 5kg tippui hormoonihikoillessa parin eka viikon aikana. Kun vauva oli kuukauden, oli enää 2kg jäljellä painosta ja kun vauva oli puoli vuotta oli tippunut 30kg eli olin jo alipainoinen.

esim viimeisimmässä raskaudessani viime metreillä tuli painoa lisää 700g/vkko mikä tietty paljon mutta ei otettu huomioon sitä että mulla oli jalat ihan turvoksissa nesteestä. Mulle pidettiin saarna siitä mitä kannattaa syödä vaikka olin syönyt vain terveellistä ruokaa enkä herkkuja yhtään. Paino oli nestettä mutta mulle, 35-vuotiaalle, pidettiin saarna siitä miten lihotan itseni raskauden aikana...kas kummaa kun lähes kaikki kertyneet kilot jäi synnärille :D loputkin lähti parissa kuukaudessa.

Vierailija
14/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin peräänkuuluttaisin enemmän kokonaistilannetta kuin yksittäisestä pikkujutusta keuhkoamista; jos veriarvot, virtsa-arvot, verenpaine, sokerit jne. ovat kaikki kohdillaan, ei turvotuksia eikä muitakaan kremppoja tai oireita, ei painonnousu silloin ole merkki mistään hälyttävästä. Toki lihominen ei ole terveellistä, mutta kumpi sitten on oikeasti pahempi? Äidin paino nousee raskausaikana 15kg mutta hän voi loistavasti ja on onnellinen vai se, että äidin paino pysyy ihanteellisena mutta hän on masentunut ja stressaantunut jatkuvasta tarkkailusta ja huomauttelusta?

Jokaisella neuvolakäynnillä tuli huomautus painonnoususta (yhteensä raskauden aikana 13 kg), ja maininta ettei TÄMÄN KOKOISEN pitäisi kerryttää yhtäkään raskauskiloa (175/82). Kehtasi vielä sanoa, kun kerroin syöväni paljon hedelmiä, että kannattaisi rajoittaa kun niissä on sitä hedelmäsokeria :D Ei muuten olisi haitannut, mutta kun on tehnyt viimeiset 15 vuotta töitä sen suhteen, että voisi suhtautua ruokaan ja syömiseen edes jotensakin normaalisti ja olla ajattelematta sitä koko ajan, ei kauheasti naurattanut.

Vierailija
15/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen aikana 8 kg yhteensä koko aikana (lähtöpaino 64 kg ja pituus 162 cm eli ylipainoa toki oli mutta ei hirveästi). Kuopuksen odotustaikana olin sitten jo hyvin lihava eli lähtöpaino oli 79 kg. Sain koko aikana 5 kg lisää painoa, ja turvotusta oli jo viikolta 16 lähtien runsaasti. Silti sitä painoa stressattiin ja päiviteltiin joka ikinen kerta! Kun se joka kerta oli lisääntynyt muutamalla sadalla grammalla ja sitten rv 36 tuli kerralla 2 kg lisää eli 3 kg:sta 5 kiloon. Siitä sain sitten kuulla koko loppuajan päivittelyä, kun ei sen vauvan enää kuulu kasvaa... Epäiltiin sokerivauvaa ja vaikka mitä, mutta onneksi äitipolilla oltiin enemmänkin ihmeissään ja todettiin, että painonnousu on ollut riittävän vähäistä ja vauvakaan ei ollut sitten iso (hiukan päälle kolme kiloa).

Vierailija
16/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

painoa raskausaikana tuli alle 10 kg, vaikka oli sama terkka niin ei tajunnut tota että iltapäivällä painaa enemmän kuin aamupäivällä.

Ja sitten kun virtsassa oli kerran sokeria, niin tenttasi ruokavaliota ja kun kerroin syöväni jopa 3 appelsiinia päivässä, hän sanoi että ei saa syödä kuin 1. Pyysin vielä tarkistamaan ravintoterapeutilta asiaa, niin tarkistuksen tulos oli 1-3 hedelmää.

Vierailija
17/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalista poikkeava painonnousu voi viitata mm. kehittyvään raskausmyrkytykseen. Ei sen painon seuraamisen ensisijaisena tarkoituksena ole kytätä äidin syöpöttelyä.

Vierailija
18/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sehän on nykyaikana yksi suurimmista ongelmista: aina painetaan liikaa tai liian vähän.

Paino on kaikilla julkista, ja voi kauhistus jos olet tyytyväinen kroppaasi-olet varmasti sairas.

Vierailija
19/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta terkoilla ei aina ole mitään kykyä katsoa kokonaisuutta. Minullakin neuvola on ollut eri aikoihin päivästä ja kun painoa katsotaan kahden viikon välein, heittoa tulee. Yhdellä kerralla oli tullut 2 kg kahdessa viikossa, seuraavalla taas ei yhtään. Ja terkaa oli kauhuissaan: "1000 g viikossa, pahapaha!" ja seuraavalla "muista nyt syödä kunnolla"... Vaikka nettona tuo kk meni täysin normaalisti.

Vierailija
20/26 |
10.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vaakaa saattaa näyttää kilon tai puolitoista vähemmän kuin kävis iltapäivällä juuri syönnin jälkeen.

sekin pitäis terkkareiden tajuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi