kätkytkuolema
meillä on n. 2 kuukauden ikäinen vauva ja minulla on tullut nyt kauhea pelko kätkytkuolemasta. nukkumaan laittaessa saatan monta kertaa tarkistaa hengittääkö vauva jne. onko muilla ollut samanlaista? millon ei ole enää "mahdollista" tulla kätkykuolemaa? miten sen voi ehkäistä? pelottaa...
Kommentit (42)
että elvytys ei voisi onnistua. Toki sen pitää tapahtua välittömästi hengityksen loputtua
Löysin vastasyntyneen vauvamme päiväunilta (kyljellään) kalpeana ja reagoimattomana. Vauva oli veltto eikä reagoinut useampaan minuuttiin mihinkään (vasta monen jalkapohjanipistelyn tai varmaan loppujen lopuksi rutistelun jälkeen äännähti). Tämänkin jälkeen vauva meni vielä hetkeksi aikaa veltoksi ja uniseksi. Hän joutui sairaalaan tutkittavaksi pidemmäksi ajaksi, jolloin pienellä havaittiin selkeitä hengityskatkoksia. Sairaalassa sanottiin, että todennäköisesti menin juuri kreivin aikaan paikalle katsomaan vauvaa. Jos vauva ei olisi enää toennut, niin syyksi olisi tullut mitä luultavimmin kätkytkuolema (selkeää syytä katkoksille ei koskaan löytynyt).
Kyllä tuon jälkeen oli alkuun hankala nukkua ja vieläkin välillä tulee hätä yöllä, jos vauva ei ole heräillyt useampaan minuuttiin (7kk). Pakkohan tuo kuitenkin on pääasiallisesti unohtaa. Mutta en koe pieniä tarkistuskäyntejä tai hengityksenseurantalaitteita turhana. Neuvolastakin noita laitteita meille ehdotettiin sairaalasta kotiin palattuamme. En koskaan laitetta hankkinut, sillä olisin varmaan kuollut jos laite olisi tehnyt vääriä hälytyksiä. Sairaalassa saimme seurata elintoimintoja monitoreilta pidemmän aikaa eikä loppuvaiheessa enää ollut arvoissa ja käyrissä häikkää (vauvan aivot ja sydän tutkittiin myös hyvin ja vauvalle tehtiin unipolygrafia). Päätin vain pakottaa itseni luottamaan siihen, että vauva on terve.
Olen itsekin lukenut, että riskin pitäisi pienetä vauvan ollessa puolivuotias.
Sen takia kaikki maailman hälyttimet on turhia. Suurin riski on 2-6 kk.
t: neljän äiti, jonka vauva on nytkin nukkumassa mahallaan
mihin perustat väitteesi???????????miten niin muka ei auta hälyttimet tai se että huomataan ajoissa että lapsi ei hengitä????
Meillä kävi kolmannen lapsen kohdalla niin että vessareissulla päätin käydä kurkkaamassa pinniksessä silloin 3 viikon ikäistä tyttöämme.No huomasin että tyttö ei hengittänyt.menin paniikkiin.
isommat lapset oli onneksi tuolloin mummilla.Soitettiin ambulanssi.Tytölle nielutuubi yms letkut paikalleen ja sairaalaan
itse ajettiin talla pohjassa perässä.lääkärin tuomio oli että aivot kärsineet sen verran hapenpuutteesta että ongelmia rtaatusti luvassa mutta millaisia .sitä eivät osanneet kertoa.
kolme viikkoa tyttö oli hengityskoneessa ja pääsi kotiin.kahden vuoden iässä oli vielä ihan suunnilleen vastasyntyneen tasolla.Mitään karkeaa ei pystynyt syömään.Lihakset oli veltot ja niitä jumpattiin.oli sitä sun tätä terapiaa.
3v iässä tyttö todettiin älyllisestio kehitysvammaiseksi.
4,5 v vasta käveli ja sekin isomman taaperokärryn kanssa
Puhe alkoi tulemaan vasta 5v iässä.Puhe on enimmäkseen ns papukaijapuhetta eli ei osaa kertoa asioista ja ei ymmärrä kaikkea puhetta.Kuvat apuna että saadaan perusasiat hoidettua.
Kärsii voimakkaasta ääniyliherkkyydestä ja voimakkaista pelkotiloista
Nyt tyttö 6,5v ja edelleen käyttää vaippoja koska pidätyskykyä hänellä ei.syksyllä on menossa kouluun erityisluokalle.
Joku saattaa olla sitä mieltä että parempi kun olis mennyt pois tästä maailmasta mutta MINÄ olen onnellinen että lapseni on elossa
Eräskin tapaus kuoli lääkärin käsivarsille.
Mutta saattehan te paremmin nukuttua jos uskotte noihin hälyttimiin, jotka on kyllä keskosvauvoille hyviä.
riski suurin 2-6kk vanhoilla.
Suurin osa uhreista n. 3kk vanhoja.
1-vuoden jälkeen ei puhuta enää kätkytkuolemasta. On siis erittäin erittäin harvinainen.
Vatsallaannukuttamisesta poisohjeistaminen on vähentänyt radikaalisti tapauksia esim. Norjassa. Norjassa mm. äitiyspakkauksessa on muuten ainakin ollut jossain vaiheessa paita, jossa on vatsapuolella kirjoitus "tämä puoli ylöspäin".
Kätkytkuoleman kokeneilta vauvoilta on löydetty jossain tutkimuksessa verrokkeja alhaisempi aivojen serotoniinitaso.
Ilman muuta kätkytkuoleman voi mahdollisesti joissain tapauksissa ainakin estää. Syyksi tosiaan kätkytkuolemalle on epäilty vauvan hengitystä säätelevän järjestelmän kehittymättömyyttä, ja siksi on esitetty, että vauvan nukuttaminen äidin lähellä stimuloi vauvan aisteja siinä määrin, että hengityskatkokset eivät muodostu liian pitkiksi. Vauva siis saattaa unohtaa hengittää, ja jos ympäristö on täysin äänetön ja äiti kaukana, hänen unensa saattaa olla liian syvää ja tauko venyä liian pitkäksi. Uskon itse, että vauva voi luonnostaan paremmin, kun hän saa nukkua "emon" vieressä, ja ainakin itse olen havahtunut helposti pienen vauvan vierellä siihen, jos en havaitse hänen hengitystään. Useita kertoja olen tuuppinut nukkuvaa vauvaa ja tämä on vetänyt syvään henkeä. Vauvaa voi myös nukuttaa päivällä kantoliinassa.
Toisaalta kätkytkuoleman riski lisääntyy merkittävästi, jos vauvaa nukutetaan tupakoivan vanhemman vieressä perhepedissä.
Mutta saattehan te paremmin nukuttua jos uskotte noihin hälyttimiin, jotka on kyllä keskosvauvoille hyviä.
Väitätkö, että keskonen saadaan pelastettua hengityskatkon sattuessa, mutta täysiaikainen ei?
Aika kummallista.
Eräskin tapaus kuoli lääkärin käsivarsille.
mutta meillä ainakin lääkäri sanoi että kuolinsyy olisi ollut KÄTKYTKUOLEMA jos ei tyttöä olisi sairaalaan saatu
kaverini lapsi kärsi uniapneasta ja heillä tuo hälytin toi avun.vai olisiko vanhempien kenties pitänyt antaa elämänsä rakkaimman asian vaan nukkua pois tästä maailmasta
Sä voit tunkea sen asiantuntemukses vaikka ahteriis
että siinä sulle sitä asiantuntemusta
Aika kummallista.
Kätkytkuolemassa kun ei ole kyse samasta asiasta.
että siinä sulle sitä asiantuntemusta
täällä äideille joiden lapset elvytetty ja välttyneet kätkytkuolemalta ettei se oo mahdollista:D
Meilla nyt 3kk vanhalla vauvalla oli ekaks unipnea, joka parantui laakityksella Pienesta asti on kuitenkin ollut nyt tuo pulssioxymetri josta seurannut pulssia ja happisaturaatiota.. Itse olen aivan varma etta katkytkuolemat johtuu syvassa unessa saikahtamisesta, johtuuko sitten siita etta huomaa olevansa yksin, vai siita etta huomaa olevansa mahallaan vai mista.. Kun vauva saikahtaa unissaan, pulssi saattaa laskea jopa puoleen normaalista, ja happisauraatio mukana. Jo serotiinitaso ei ole normaali, lapsi ei osaa korjata tata tilaa vaan jaa sinne saikahtaneeseen tilaan pulssi matalalla ja hengitys katkeilevana...
monella kätkytkuolemaan kuoleella lapsella on taustalla sinisyyskohtaus, eli tilanne on uhannut jo aikaisemmin. Siis kyse on tietyllä tavalla taipumuksesta. Sinisyyskohtauksesta lapsi on siis saatu takaisin, lähinnä kai kyse on ollut siitä, että syvässä unessa hengitys on loppunut, ja lapsi on saatu herätettyä. Ei ole siis varsinaisesti vielä tarvinnut elvyttää. Ja näihin tilanteisiinhan nuo hälyttimet tähtäävät, eli kun hengitys vasta muuttuu poikkeavaksi, mutta sydän vielä lyö, eikä tarvita kuin herättäminen, niin lapsi pelastuu.
Riski kätkytkuolemaan on erittäin pieni, kun noudattaa nykyohjeita, eikä kannata turhaan pelätä. Mahallaan ei kannata nukuttaa, koska uni on siinä syvempi, eikä lapsi havahdu itse hengityskatkoksiin.
Niin että sä väität täällä äideille joiden lapset elvytetty ja välttyneet kätkytkuolemalta ettei se oo mahdollista:D
Mitä muuta voisi odottaa?! ;)
Ihan sama mitä lääkärit sanoo, kun av-mamma on aina oikeassa!
Kätkyrkuolemia on suomessa alle 20 vuodessa
Ei pidä paikkaansa. Meillä kuoli nelivuotias terve lapsi "ilman syytä". Samassa kaupungissa tapahtui toinenkin samantyyppinen selittämätön leikki-ikäisen kuolema.
...vastasin siis tuohon, kun joku väitti, etteivät leikki-ikäiset kuole "ilman syytä". Kuolintodistuksessa lukee "kätkytkuolema" ja lapsi oli siis neljävuotias.
minä pelkäsin samaa myös, esikoinen nukkui perhepedissä ja kokeilin usein kättä selälle laskemalla, että hengittääkö vielä... ja nuoremman kohdalla ravasin kurkkimaan pinnasänkyyn alvariinsa :D
1v synttäreiden tienoilla sitten helpotti...
mamaganesha kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Meillä kuoli nelivuotias terve lapsi "ilman syytä". Samassa kaupungissa tapahtui toinenkin samantyyppinen selittämätön leikki-ikäisen kuolema.
nyt en kyllä tiedä, pitäisikö yläpeukuttaa vai alapeukuttaa ! otan osaa
minua itkettää vieläkin ajatella, kun tytär oli noin 5kk ja veti jotenkin puklun henkeen kölliessään selällään olkkarin lattialla... entä jos en olisi ollut sohvalla istumassa, vaan esim. vessassa tai keittiössä vilkaisemassa ruokaa? sillä kai pukluunkin voi tulehtua :(
Heillä hälytin oli alkanut hälyttää, lapsi sinisenä sängyssä. Oli saatu elvytettyä, sairaalatutkimusten jälkeen seuraavana päivänä kotiin. Parin päivän päästä sama uusinut. Sitten sairaalassa menikin kuukauden päivät. Mitään syytä ei löytynyt, lapsi vain oli unohtanut hengittää.