Mitä varten sairaalat palkkaavat kalliilla sosiaalityöntekijöitä?
kun heidän virkaansa voisi hoitaa vaikka googletustaitoinen ja puhelinta sujuvasti käyttävä vastavalmistunut datanomi.
Tarvitaanko korkeakoulututkintoa siihen, että sairaalan sosiaalityöntekijä käy tulostamassa minulle samat tiedot toimeentulotuen hakemisesta mitä itsekin netistä parhaillaankin löydän.
Tarvitaanko korkeasti koulutettua kallispalkkaista ns. sosiaalityöntekijää soittamaan kunnan sossuun, kun saman asian voisi hoitaa kuka tahansa työllistetty, joka osaa puhelinta käyttää.
Kuka tahansa työttömänä ollut, hoitaa hommat sairaalasossua paremmin, koska työttömällä on käytännön kokemusta toimeentulotuen hakemisesta.
Sairaalasossu kun edistää asiakkaansa toimeentulotuen saamista korkeintaan kiikuttamalla asiakkaan tekemän hakemuksen postilaatikkoon.
Tarvitaanko tällaiseen postipojan ja puhelintiedustelijan hommaan korkeakoulututkintoa?
Kommentit (54)
lakimieheltä, että toimiiko kotikuntani sossu väärin kun käskee mun jättää vuokran maksamatta ja ostaa niillä rahoilla ensin lääkkeet ja maksaa taksimatkat kotiin.
Ei mene ehkä ihan lainmukaan tuo ehdotus.
Ja myöhäistä ehdottaa, maksoin 31.12 tililtäni sähkön, vuokran, kaikki erääntyvät laskut ja tililläni on nyt 80€, eikä ne riitä edes lääkkeisiin.
Ensinnäkin, kunnan sosiaalitoimistossa toimeentulotukipäätökset tekee etuuskäsittelijä, ei niinkään sosiaalityöntekijä. Eli sossu on siellä ihan muista syistä ja se työ nimenomaan vaatii korkeakoulututkinnon ja laajan tuntemuksen eri etuuksista, kuntoutuksesta, työllistämisestä, psykososiaalisesta tuesta ym. Siihen ei pelkkä google riitä. Sairaalan sossujen toimenkuva on kapeampi ja siksi varmaan osaaminenkin heikompaa - me sossussakin aina kirotaan, kun sairaalasta tulee vajaita tai huonosti täytettyjä toimeentulotukihakemuksia, kun ei ne osaa. Jos ne keskittyy paremmin siihen sairaalajakson jälkeisen elämäntilanteen selvittämiseen ja sosiaaliseen tukeen? ps. sossujen palkat ovat todella surkeat koulutustasoon verrattuna!
hyvon vaikeissa tilanteissa olevia potilaita, joiden asioita sostt hoitaa. Toki toimenkuvaan kuuluu myös neuvonta ja sen toimeentulotukikaavakkeen printtaaminen asiakkaalle, mutta se on vain yksi pien, vaatimaton, mutta silti tärkeä osa sostyötä ja asiakaspalvelua. Voimia sinulle hoitaa asioitasi!
t.sairaalan sosiaalityöntekijä
mulla on takana elämän korkeakoulu ja osaan lisäksi lukea finlexistä "laki toimeentulotuesta".
Veikkaanpa että 10 vuotta sossun asiakkaana on kouluttanut minusta pätemämmän sossun kuin yksikään siellä virassa olevista.
lakimieheltä, että toimiiko kotikuntani sossu väärin kun käskee mun jättää vuokran maksamatta ja ostaa niillä rahoilla ensin lääkkeet ja maksaa taksimatkat kotiin.
Ei mene ehkä ihan lainmukaan tuo ehdotus.
Ja myöhäistä ehdottaa, maksoin 31.12 tililtäni sähkön, vuokran, kaikki erääntyvät laskut ja tililläni on nyt 80€, eikä ne riitä edes lääkkeisiin.
Minä olen hoitajana neuvotellut yhdelle asiakkaalle sossun maksamaan lääkkeet, koska asiakas ei itse olisi lääkkeitä ostanut eli hänen hoitonsa olisi vaarantunut. Sillä perusteella sossu ne maksaa, kun minä hoitajana huolehdin lääkkeet apteekista ja jaan dosettiin.
lakimieheltä, että toimiiko kotikuntani sossu väärin kun käskee mun jättää vuokran maksamatta ja ostaa niillä rahoilla ensin lääkkeet ja maksaa taksimatkat kotiin. Ei mene ehkä ihan lainmukaan tuo ehdotus. Ja myöhäistä ehdottaa, maksoin 31.12 tililtäni sähkön, vuokran, kaikki erääntyvät laskut ja tililläni on nyt 80€, eikä ne riitä edes lääkkeisiin.
on tapahtunut räikeä virhe, koska jo toimeentulotukilain mukaankin ensisijaisesti tulee aina huolehtia vuokra ja muut asumiskustannukset (kuten sähkö) ja sitten vasta muut. Sossun kuuluu antaa sulle maksusiotumus lääkkeisiin, ellei niihin ole asumiskustannusten jälkeen enää varaa tai sitten maksat ne ensin itse ja saat rahat takaisin sossusta. Tämä on yleispätevä menettelytapa.
t. pk-seudun sossu
mulla on takana elämän korkeakoulu ja osaan lisäksi lukea finlexistä "laki toimeentulotuesta". Veikkaanpa että 10 vuotta sossun asiakkaana on kouluttanut minusta pätemämmän sossun kuin yksikään siellä virassa olevista.
Sossu ei tee toimeentulotukipäätöksiä kuin ehkäisevän ja täydentävän toimeentulotuen osalta, vaan ne on ne merkonimit jotka niitä päätöksiä päätyökseen vääntää ja sossu hoitaa ihan muita asioita. Kumma että on noinkin pitkään asiakkaana olleelta päässyt lipsahtamaan ohi?
ja silloin tililleni tuli viimeisin sairaspäiväraha 337€. Pyysin sairaalasossua hankkimaan minulle maksusitoumuksen apteekkiin ja laittamaan toimeentulotukihakemuksen tammikuulta vireille.
Sairaalasossu oli soittanut kotikuntani sossuun ja saanut vastauksen, että minun tulee ostaa lääkkeet sairaspäivärahalla ja sossu maksaa minulle ne sitten kuitteja vastaan takaisiin. Kehoitus oli, että vuokra voi myöhästyä viikolla tai parilla.
Eli kotikuntani sossu rikkoo lakia.
ja silloin tililleni tuli viimeisin sairaspäiväraha 337€. Pyysin sairaalasossua hankkimaan minulle maksusitoumuksen apteekkiin ja laittamaan toimeentulotukihakemuksen tammikuulta vireille. Sairaalasossu oli soittanut kotikuntani sossuun ja saanut vastauksen, että minun tulee ostaa lääkkeet sairaspäivärahalla ja sossu maksaa minulle ne sitten kuitteja vastaan takaisiin. Kehoitus oli, että vuokra voi myöhästyä viikolla tai parilla. Eli kotikuntani sossu rikkoo lakia.
Ei sossun tarvitse sinulle mitään korvata koska omatkin rahasi riittävät, silloin sinun tulee vain soittaa vuokranantajalle ja sopia että vuokra tulee nyt hieman myöhässä. Tämä on eri asia kuin tuo yllä keskusteltu tapaus.
ja kantelen sairaalasossun ammattitaidottomuudesta myös potilasasiamiehelle. Ja kerron samalla, että hoitsut meinasivat eilen antaa mulle vääriä lääkkeitä jos en itse olis ollut tarkkana.
jossa päiviteltiin, kun palkakorotuksen myötä verojakin joutui maksamaan enemmän...
Mun rehellinen mielipide on, että olkoot ne korkeasti koulutetut ihmiset ennemmin siellä kirjastossa, sairaaloissa jne. paikoissa tekemässä sitä mitä tekee kuin, että olisivat kortistossa.
Itse olen amispohjalta hyväpalkkaisessa työssä, jossa tienaa tasan niin paljon kuin saa aikaiseksi. Kouluajoilta kuitenkin muistan monia, monia luokkakavereita, jotka olivat kyllä fiksuja, mutta kätten taidoilla tai perustyöllä eivät varmaankaan olisi lyöneet rahoiksi tai tienanneet leipäänsä lainkaan. On pelkästään hyvä, jos näille löytyy sija yhteiskunnassa. Ja sillä tapaa ne sairaalatkin niitä verorahoja loppupeleissä saa ja uusi laitteita teho-osastoille, että kansalaiset on töissä eikä kortistossa.
ja kantelen sairaalasossun ammattitaidottomuudesta myös potilasasiamiehelle. Ja kerron samalla, että hoitsut meinasivat eilen antaa mulle vääriä lääkkeitä jos en itse olis ollut tarkkana.
tulevan viivästyskoron? Vuokra erääntyi 2.1 ja sen maksoin, samoin muutkin laskut ja tililleni jäi se summa mitä jäi.
Tuskin kotiudun ennen tammikuun loppua, en ainakaan suostu lähtemään sairaalasta ennen 26. päivää, koska vasta silloin saan seuraavan kerran rahaa.
Kyllä ne mut kuntoutussairaalaan täysihoitoon kuskaavat jos kerron että asun yksin enkä kykene puolikuntoisena kotona olemaan.
Onhan se sossulle halvempaa maksaa joka hoitopäivästäni 33€, kuin antaa mulle 200€:n maksusitoumus lääkkeisiin.
työaikaa ja valtion rahoja.
ja on pois vaan kaikille asiakkaille käytetystä ajasta eli vastataan vielä vähän harvemmin puhelimeen, tehdään pari päätöstä päivässä vähemmän ym. Mutta eipä siinä mitään, siihenhän sinulla on oikeus. Nolaat vaan itsesi.
ainakin sairaalan sosiaalityontekijä auttoi hoitamaan kaiken paperisodan ja auttoi etsimään lapsellemme hoitopaikkaa kun sairastui diabetekseen. En kyllä ite olis siinä shokissa ja väsymyksessä saanut mitään hoidettua enkä palattua ajoissa takaisin töihin vaikka olen muuten ihan normaali työssä käyvä terve ihminen.
mutta toimeentulotuesta ei ole tarvinnut keskustella. Hänen työnsä on ollut selvittää ihan muita asioita meidän perheemme tapauksessa. Nämä ovat liittyneet sairaan lapsen asioiden hoitamiseen. Niistä postipoika tai puhelintiedustelija ei varmasti olisi niin hyvin selvinnyt.
Maine senkun kasvaa ja mikä tahansa julkisuus on hyväksi.
Heti aamulla soitto potilasasiamiehelle sairaalasossusta ja sitten yhteys lääninhallitukseen.
Minä loisin täysihoidossa vaikka vappuun asti, ei maksa itselle euroakaan.
Lämpimikseen se vaan vikisee kun ei muutakaan osaa.
..jos noihin hommiin joutuisit. Ei kannata päätään aukoa jos ei ole aavistustakaan, mistä puhuu.