Minne vanhemmat lapset sillä aikaa kun menen synnyttämään?
Mies on töissä 2,5 h ajomatkan päässä kotoa ja tekee välillä esim. pitkää yövuoroa yksin, jolloin ei voi noin vain lähteä työpaikaltaan kun synnytys alkaa. Toki hänellä on sitten myös useamman päivän vapaita putkeen. Olen siis n. 50 % ajasta yksin lasten kanssa kotona, myös öisin.
Vanhempani ja muut sukulaiset asuvat kaukana toisilla paikkakunnilla useampien tuntien matkojen päässä eikä esim. äitini ole mitenkään kiinnostunut tulemaan meille varoille, vaikka onkin eläkkeellä.
Jos synnytys alkaa niin, että mieheni on töissä, joudun lähtemään taksilla synnytyssairaalaan n. 80 km päähän. Jos on päiväsaika, voin kenties jättää lapset jollekin kaverille siksi, kunnes mies ehtii paikalle, mutta yöaikaan en oikein tiedä... Tuskin ystänikään kauheasti ilahtuvat, jos tungen heille keskellä yötä unisia ja itkuisia lapsia.
Oletteko muut käyttäneet esim. jotain mll:n lastenhoitajaa yöllä? Tietenkään kukaan ei voi päivystää lähtöä varten joka yö.
En tiedä saako tästä kukaan tolkkua. Laskettuun aikaan pari viikkoa ja alkaa vähän rassata, kun ei tiedä onko mies paikalla vai ei. Olen synnyttänyt aikaisemmatkin lapset yksin, joten ei se mikään maailmanloppu olisi. Lähinnä surettaa, kun ei ole mitään satavarmaa suunnitelmaa lasten varalle, tuntuisi kurjalta herättää heitä keskellä yötä ja alkaa kuskata taksilla ympäri kyliä.. :(
Kommentit (6)
Miten muuten nyt vasta tätä pohdit, kun synnytykseen enää pari viikkoa?
Että voit soittaa hänelle kun synnytys alkaa ja hän tulisi teille vahtimaan siksi aikaa lapsia kun mies ehtii paikalle? Näin ei tarvitsisi yölläkään herättää lapsia, ja kaikki saisivat jatkaa uniaan, myös ystäväsi teillä.
yksi vanhempi puolisukulainen, joka asuu suht lähellä. Mutta nyt hän ilmoittikin olevansa ulkomaanmatkalla juuri lasketun ajan kohdilla. Tietysti vauva voi syntyä ennen tai jälkeen, mutta melkein kaksi viikkoa on nyt tällaista "pimeää aikaa", jolloin ei ole hoitajaa, paitsi tietysti mies silloin kun ei ole töissä.
Ja miehen työpaikkakin vaihtui ennen joulua eli nämä uudet työajat ovat olleet käytössä vasta runsaan kuukauden.
varmasti kuka tahansa on valmis sen verran jeesaamaan että ottaa lapset yölläkin. Itse en ainakaan pistäisi vastaan. Kysehän on yhdestä, poikkeuksellisesta tapahtumasta eikä mistään jatkuvasta hoidosta.
minusta sinun kannattaisi rohkeasti kysellä naapureilta ym, että olisko joku valmis tulemaan teille yöllä. Itse ainakin olisin valmis menemään tuossa tilanteessa, musta vaan tuskin sulle apua, kun asun hesassa ja sä ilemisesti et.
sinä synnytät! Sen on käytävä!