Minkä ikäiset lapset teillä huolehtivat omasta hygieniastaan itsenäisesti? ov
Minkä ikäinen...
- Selviytyy pyllyn pyyhkimisestä kunnolla myös kakan jälkeen
- Käy suihkussa ja pesee hiukset ilman aikuisen apua
- Pesee kädet vessan jälkeen / ennen ruokaa (yhdellä muistuttamisella tai ihan oma-aloitteisesti)
- Pesee hampaat niin, ettei tarvitse aikuisen tarkastaa
- Osaa viedä likaiset vaatteet pyykkikoriin ja vaihtaa itsenäisesti puhtaat alusvaatteet ja sukat tarvittavan usein
- Leikkaa omat kyntensä
- Harjaa hiuksensa niin, ettei aikuisen tarvitse parannella lopputulosta
Kommentit (6)
- Selviytyy pyllyn pyyhkimisestä kunnolla myös kakan jälkeen
5-vuotiaana
- Käy suihkussa ja pesee hiukset ilman aikuisen apua
4-vuotiaana
- Pesee kädet vessan jälkeen / ennen ruokaa (yhdellä muistuttamisella tai ihan oma-aloitteisesti)
Ei onnistu vielä 7-vuotiaallakaan, tosin emme ole näistä tarkkoja ja ehkä siksi ei ole tullut opittua.
- Pesee hampaat niin, ettei tarvitse aikuisen tarkastaa
7-vuotias
- Osaa viedä likaiset vaatteet pyykkikoriin ja vaihtaa itsenäisesti puhtaat alusvaatteet ja sukat tarvittavan usein
7-vuotias ei osaa vielä itsenäisesti
- Leikkaa omat kyntensä
7-vuotias ei meillä osaa.
- Harjaa hiuksensa niin, ettei aikuisen tarvitse parannella lopputulosta
4-vuotias osaa jo, mutta ei tietenkään laittaa hiuksia kiinni pinneillä, lenksuilla tms
Kaikki miehet ei vielä kolmekymppisinäkään selviydy...
osaa kaikki MUTTA hampaiden harjaus tehdään yhdessä iltaisin. Hammaslääkärin sanoi että ekaluokkalaiset eivät pese riittävän huolellisesti jotta voisi vain itse huolehtia... Taisi olla ohje et alle 10-v hampaat tarkastettais pesun jälkeen.
Molemmat tytöt on opetelleet pyyhkimään kakan jälkeen eskari-iässä. Ens vuonna se ois edessä myös pojalla, kun kerta eskariin menee ja koulussa on pakko osata pyyhkiä. Käsien pesusta riittää kerta muistutus kahdelle nuorimmaiselle (7v ja 5v). 10v pesee jo itsenäisesti kädet ja välillä on vähän ylitarkkakin käsihygieniasta (esim. julkisissa vessoissa tuntuu, että käsien pesuun menee minuuttitolkulla aikaa).
Hampaat pesee itsenäisesti 10v. 7v harjoittelee jo niin, että pesee itse 3-4 kertaa viikossa - aikuinen muuten. 5v:n hampaa pesee vielä aikuinen, mutta tykkää itse vielä "varmistaa" lopuksi, että aikuinen pesi hyvin. Kaikki lapsista vie likaiset pyykit pyykkikoreihin joka ilta riisuttuaan vaatteet. Sukat ja alkkarit meillä vaihdetaan päivittäin eli lapsetkin tietää, että ne ainakin viedään pyykkiin. Muut vaatteet katson läpi ja kerään pinoon likaiset, jotka sitten muksujen toimesta kiikutetaan pyykkikoriin.
Kynsien leikkuu on vaikein - 10v on viime vuonna alkanut harjoitella kynsileikkureilla leikkaamista, mutta joskus leikkaa vieläkin liian lyhyeksi vahingossa. Pojalla on niin lyhyet hiukset, että niitä ei pahemmin tarvi harjailla, mutta tytöt kyllä osaa harjata hiuksensa ihan hyvin. Minä tosin laitan usein tyttöjen hiukset kiinni, sillä molemmilla on pitkät (yli puolen selän) olevat hiukset, jotka vielä kaiken lisäksi ovat ihan jumalattoman paksut - minullakin on joskus hankaluuksia saada niitä pysymään esim. ponnarilla. Hiusten peseminen on samasta syystä hankalaa. Eli kyllä minä pääosin vielä auttelen hiusten pesussa, mutta silloin tällöin tytöt pesee itse hiuksensa. Pojan (5v) hiuksia ei saakaan shampoolla pestä, kun on niin kuiva päänahka, että lääkärin määräyksestä tehdään vain rasvapesuja silloin tällöin ja ne huolehdin minä tai mies.
Kynsien leikkuun opetteli vasta äsken, koska se on vaikeata. Hampaita kyllä edelleen tarkistan, mutta osaa siis pestä ne hyvin, mutta kun aina ei halua riitä. Kaikki muut ovat olleet hanskassa jo aika pitkään. :D