Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska pottailu kannattaa aloittaa?

Vierailija
08.01.2011 |

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja alkaa olla jotain säännönmukaisuutta päivärytmissä eli vaikka aamiaisen ja lounaan jälkeen potalle, tulee sitten jotain tai ei. Jos onnistuu jotain tulemaan, kehuja päälle roimasti. (Eikä sitten myöhemmin saa kritisoida että miksi ei nyt onnistu, kun jo puolivuotiaanakin onnistui.) Ja jos vanhempi tunnistaa lapsen kakkahädän, niin potalle vaan. Ei sitä vaippaan kannata tehdä, kun potalla mukavampi.

Vierailija
2/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut jokaisen lapsen potalle heti kun oppivat istumaan. Ei ole tarvinnut taistella sitten isomman lapsen kanssa harjoittelusta. Kaksi vanhinta lasta ovat olleet päiväkuivia parivuotiaina ja lopettaneet vaippaan kakkaamisen jo paljon ennen sitä. Nuorin on nyt 1,5-vuotias ja pyytää itse päästä potalle, kun on kakkahätä ja pissaakin usein pottaan.

Pottahommista ei kannata ottaa turhia paineita ja vaippaa voi käyttää siihen asti, kun on tarvetta.

En tajua niitä vanhempia, jotka ei opeta lastaan potalle ja taistelee sitten kolmevuotiaan kanssa, kun tämä ei suostu kakkaamaan kuin vaippaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota nuorimmaista. Joskus satunnaisesti, eikähän siitä mitään hyötyä taida olla. Inhoaa koko laitosta. Nyt on muutaman viikon itse pyytänyt päästä pöntölle ja eilenkin tuli jo kolmet pissat sinne. Useamman kerran myös käynyt kakalla pöntöllä, ottaa kädestä mua ja vetää mukanaan, autan sitten pöntölle. Tänään jopa sanoi "kakkahätä". :)

Ikää lapsella 1v9kk. Olen kyllä ihmeissäni ja iloinen. Ilmeisesti isosisarusten esimerkki kannustanut tai jotain.

Mä tuolla kakkosen tyylillä harjoitutin esikoista ja oli kuiva vähän päälle 2 v. Kakannut ei kyllä vaippaan puoli vuotiaasta vanhempana, olin niin väijynä aina.

Keskimmäistä en myöskään potattanut juurikaan vauvana, ehkä joskus 1v5kk aloitti ja ei tajunnut mitään. Sitte 1v8kk tajusi ja se oli siinä.

Eli ihan tuurissaan tuntuu olevan. Meillä ainakin tuolla esikoisella kesti pisimpään, vaikka aina kaikkien taiteen sääntöjen mukaan potatin. Ne oppii, kun on valmiita. :) täytyy toki vähän tarjota vaihtoehtoa ja kuunnella halukkuutta.

Vierailija
4/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä jäi vaipat pois kokonaan 1v7kk.

Vierailija
5/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

energiaa, niin siitä vaan, aloita ihmeessä heti, kun lapsi osaa istua.

Itse taas olen sillä linjalla, että asialla ei ole mitään kiirettä. Molemmat lapset oppivatkin sitten muutamassa päivässä täysin vaipattomiksi, kun asia esiteltiin heille vasta liki kolmevuotiaana! Oli tosi simppeli ja kivuton siirtymä.

Tämä on täysin mielipideasia ja kiinni siitä, miten tärkeänä itse kukin asiaa pitää. MInä käytän mieluummin energiani johonkin muuhun kuin puolivuotiaan kakkahädän kyttäämiseen, mutta kukin toimii kuten tärkeäksi kokee.

Olennaista on kai vain se, ettei lasta painosteta eikä moitita vahingoista.

Vierailija
6/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä yritimme jo aiemminkin saada poikaa potalle ja kaikenmaailman lahjomista ym. konsteja käytettiin, mutta ei onnistunut. Ikää oli sitten lähemmäs 3 vuotta kun poika alkoi tunnistaa vessahädän ja alkoi tehdä pissat ja kakat vessanpönttöön.

energiaa, niin siitä vaan, aloita ihmeessä heti, kun lapsi osaa istua.

Itse taas olen sillä linjalla, että asialla ei ole mitään kiirettä. Molemmat lapset oppivatkin sitten muutamassa päivässä täysin vaipattomiksi, kun asia esiteltiin heille vasta liki kolmevuotiaana! Oli tosi simppeli ja kivuton siirtymä.

Tämä on täysin mielipideasia ja kiinni siitä, miten tärkeänä itse kukin asiaa pitää. MInä käytän mieluummin energiani johonkin muuhun kuin puolivuotiaan kakkahädän kyttäämiseen, mutta kukin toimii kuten tärkeäksi kokee.

Olennaista on kai vain se, ettei lasta painosteta eikä moitita vahingoista.

Vierailija
7/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi ei enää pissannut/kakannut vaippoihin. Ei tarvitse pyllyä pestä ja vaippoja kannella.

En minä ainakaan lapsen kanssa vietettyä aikaa laske pois omasta ajasta. Sama kai se on viettää pieni hetki lapsen kanssa potalla kuin tehdä jotain muuta turhempaa. Ei siellä kuitenkaan tunti tolkulla istuta.

Vierailija
8/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi ei enää pissannut/kakannut vaippoihin. Ei tarvitse pyllyä pestä ja vaippoja kannella. En minä ainakaan lapsen kanssa vietettyä aikaa laske pois omasta ajasta. Sama kai se on viettää pieni hetki lapsen kanssa potalla kuin tehdä jotain muuta turhempaa. Ei siellä kuitenkaan tunti tolkulla istuta.

kaikki aikani toki meni lasten kanssa muutenkin, mutta käytän senkin ajan mieluummin vaikka leikkiin tai kirjan lukemiseen lapsille - kuin kakkahädän kyttäämiseen ja potan ääressä partiointiin.

Vierailija
9/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi ei enää pissannut/kakannut vaippoihin. Ei tarvitse pyllyä pestä ja vaippoja kannella. En minä ainakaan lapsen kanssa vietettyä aikaa laske pois omasta ajasta. Sama kai se on viettää pieni hetki lapsen kanssa potalla kuin tehdä jotain muuta turhempaa. Ei siellä kuitenkaan tunti tolkulla istuta.

kaikki aikani toki meni lasten kanssa muutenkin, mutta käytän senkin ajan mieluummin vaikka leikkiin tai kirjan lukemiseen lapsille - kuin kakkahädän kyttäämiseen ja potan ääressä partiointiin.

Vierailija
10/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään pitäisi tärkeänä aikaista kuivaksi oppimista, olisin siihen panostanut. Mutta koska asia on minusta evvk ja pidän ajanhaaskuuna käyttää kuukausikaupalla aikaa siihen, joka sujuu muutamassa päivässä hiukan myöhemmin - niin tietenkään en VIITSINYT.

Vierailija
11/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun senkin asian pystyi paljon mukavammain hoitamaan potalla.

Ja potalla ollessakin voi lukea lapsen kanssa kirjaa tai keksiä melkein mitä tahansa puuhaa. Yleensä se tosin taisi mennä niin, että esim. aamulla minä pesin hampaita samaan aikaan kun lapsi oli potalla - kätevää! Ei tarvinnut miettiä, että missä se viilettää kun toinen istui tyytyväisenä potalla :)

Vierailija
12/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas ei kumpikaan olisi viihtynyt minuuttitolkulla potalla paikoillaan, siis tuossa iässä mistä nyt on puhuttu (puolivuotiaasta ylöspäin). Sen verran eläväisiä tutkimusretkeilijöitä olivat ja ovat yhä.

Ja hei: meinaatko, ettei sitä kirjaakin olisi hiukan hmmmm.... mukavampi... lukea vaikka sängyssä pötkötellen kuin vessan lattialla kakanhajussa?

PS: minä pesen lasten peput käsisuihkulla yhäkin, kun he hoitavat vessa-asiat muuten itsenäisesti. Se on paljon hygieenisempää kuin pelkkä paperilla pyyhkiminen.

Vierailija
13/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin aikainen pottailu on. Ei siitä oikeesti hyödy kukaan, ei varsinkaan lapsi joka ei osaa pissaansa eikä kakkaansa pidättää sinne potalle asti. Voihan sitä toki saada jonkun onnenkantamoisen pottaan. Ihan sama on odotella rauhassa, voihan siihen pottaan toki tutustua ja siinä istuskella, mutta ei se lapsi sillä kuivaksi opi. Kun pidätys onnistuu niin silloin onnistuu myös kuivaksi oppiminen, eikä se ole mikään kilpailu siitä kenen lapsi oppii nopeiten.

Vierailija
14/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovin aikainen pottailu on. Ei siitä oikeesti hyödy kukaan, ei varsinkaan lapsi joka ei osaa pissaansa eikä kakkaansa pidättää sinne potalle asti. Voihan sitä toki saada jonkun onnenkantamoisen pottaan. Ihan sama on odotella rauhassa, voihan siihen pottaan toki tutustua ja siinä istuskella, mutta ei se lapsi sillä kuivaksi opi. Kun pidätys onnistuu niin silloin onnistuu myös kuivaksi oppiminen, eikä se ole mikään kilpailu siitä kenen lapsi oppii nopeiten.

ON av-mammojen suosikkikisa, kuka on uhrannut pisimpään aikaa lapsen pottakoulutukseen... ;-) Eihän se ole Tosi Äiti, joka ei panosta siihen vähintään vuotta per lapsi ;-DDD

Ihan loukkaantuneita kommentteja olen saanut, kun tunnustin, että potatus on minusta turhaa hommaa ja se kannattaa hoitaa niin helposti ja nopeasti kuin suinkin.

Vierailija
15/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON av-mammojen suosikkikisa, kuka on uhrannut pisimpään aikaa lapsen pottakoulutukseen... ;-) Eihän se ole Tosi Äiti, joka ei panosta siihen vähintään vuotta per lapsi ;-DDD

Ihan loukkaantuneita kommentteja olen saanut, kun tunnustin, että potatus on minusta turhaa hommaa ja se kannattaa hoitaa niin helposti ja nopeasti kuin suinkin.

Me aloitettiin pottailu noin 8 kk:n iässä ja tosiaan yleensä joka kerralla alusta asti pottaan on tullut pissi tai kakki. Varmaan hyvä tuuri ollut tämän viimeisen vuoden ajan!

Eikä me aloitettu pottailua nuorena sen takia, että kuvittelin ja toivon lapsen olevan vaipaton jo yksivuotiaana. Minun mielestäni vaan siitä ei ole vaivaa eikä haittaa, pelkkiä plussia! Vaippoja säästyy (taloudellisempaa, ekologisempaa), lapsen kivempi tehdä asiansa pottaan kuin "housuun" ja myös minun mielestäni on ollult helpompi pestä pylly vessa-asioinnin jälkeen kuin vaippakakan jälkeen. Minäkin monesti käytän yhä vettä (en siis pelkkää paperia), mutta se kakka on niiiin paljon helpompi pestä pois kun se ei ole liiskaantunut pitkin takapuolta!

Vierailija
16/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON av-mammojen suosikkikisa, kuka on uhrannut pisimpään aikaa lapsen pottakoulutukseen... ;-) Eihän se ole Tosi Äiti, joka ei panosta siihen vähintään vuotta per lapsi ;-DDD Ihan loukkaantuneita kommentteja olen saanut, kun tunnustin, että potatus on minusta turhaa hommaa ja se kannattaa hoitaa niin helposti ja nopeasti kuin suinkin.

ei olisi kannattanut lapsia hankkia jos omien lasten kanssa olon ja opettamisen kokee uhrautumiseksi. Pottailun opettaminen on vasta ensi vaihe kaikessa opettamisesa.

Joo olen jo "uhrautunut" opettamaan lapselleni luistelua, hiihtoa, pyörällä ajoa jne.

Vierailija
17/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ON av-mammojen suosikkikisa, kuka on uhrannut pisimpään aikaa lapsen pottakoulutukseen... ;-) Eihän se ole Tosi Äiti, joka ei panosta siihen vähintään vuotta per lapsi ;-DDD Ihan loukkaantuneita kommentteja olen saanut, kun tunnustin, että potatus on minusta turhaa hommaa ja se kannattaa hoitaa niin helposti ja nopeasti kuin suinkin.

ei olisi kannattanut lapsia hankkia jos omien lasten kanssa olon ja opettamisen kokee uhrautumiseksi. Pottailun opettaminen on vasta ensi vaihe kaikessa opettamisesa. Joo olen jo "uhrautunut" opettamaan lapselleni luistelua, hiihtoa, pyörällä ajoa jne.

Heh, älä nyt vedä hernettä nenääsi. Minusta on vaan ihan turhaa uhrautumista potattaa lasta toista vuotta ennen kuin hän oppii vaipattomaksi. Turhan vuoksi en tosiaan viitsi uhrautua, se on totta.

Mieluummin teen jotain, josta lapsi hyötyy.

Prioriteetit ovat meillä erilaiset, ei sen kummempaa.

Vierailija
18/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei olisi kannattanut lapsia hankkia jos omien lasten kanssa olon ja opettamisen kokee uhrautumiseksi. Pottailun opettaminen on vasta ensi vaihe kaikessa opettamisesa. Joo olen jo "uhrautunut" opettamaan lapselleni luistelua, hiihtoa, pyörällä ajoa jne.

Heh, älä nyt vedä hernettä nenääsi. Minusta on vaan ihan turhaa uhrautumista potattaa lasta toista vuotta ennen kuin hän oppii vaipattomaksi. Turhan vuoksi en tosiaan viitsi uhrautua, se on totta.

Mieluummin teen jotain, josta lapsi hyötyy.

Prioriteetit ovat meillä erilaiset, ei sen kummempaa.

Vierailija
19/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, älä nyt vedä hernettä nenääsi. Minusta on vaan ihan turhaa uhrautumista potattaa lasta toista vuotta ennen kuin hän oppii vaipattomaksi. Turhan vuoksi en tosiaan viitsi uhrautua, se on totta. Mieluummin teen jotain, josta lapsi hyötyy. Prioriteetit ovat meillä erilaiset, ei sen kummempaa.

sieltä se oikea marttyyri löytyy. Mutta omasipa on paskavaippainen lapsesi.

Vierailija
20/22 |
08.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä vaippa, joka vaihdetaan tiheästi... ;-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi