ulkosuomalaisia ?
Kommentit (20)
Asutaan Englannissa :) Viikkoja noin 13 ja huomenna ois eka ultra, jannittaa! Meilla on ennestaan jo yksi lapsi, asuttiin silloin tosin suomessa joten lapsi syntyi siella. Ei taa hirvean paljon eroa suomen kaytannosta taalla paitsi aitiyspakkauksen puuttuminen harmittaa :D Se oli tosi hyva.
Miten siella menee kaikki neuvolakaynnit ? Onko tama teidan ensimmainen lapsi joka syntyy tansaniassa ?
:)
Englannissa asuva! Ensimmainen lapsi tuloillaan ja viikko mahdollisesti 7+4 mutta selviaa varmaksi sitten ultrassa.
Missapain englantia ? Haluatko vaikka vaihtaa s.postiosoitteita ja jutskataan sitten lisaa :)?
sahkoposti osoite on jenz@netti.fi laita tuohon soitteesi niin laitan sitten toisen osoitteen en viitsi tassa laittaa kun on minun koko nimi siina :)
Heippa,
taalla yksi esikoisen odottaja Jenkeista. Rv 10 ja ekassa ultrassakin jo kayty. Tosi perinpohjaista ja laadukasta tuntuu olevan tama paikallinen raskaudenseuranta..
Taalla neljatta odotamme, rv 5 +
Kaksi lasta syntyi Suomessa ja kuopus taalla. Hyvin kaikki meni molemmissa maissa.
Ainut merkittava ero oli, etta taalla oli laakarin pakko olla paikalla kun vauva syntyy. Sain ponnistella sairaanhoitajan kanssa aikani, mutta kun vauvan paa tuli esille, sairaanhoitaja hihkaisi "odota, nyt taytyy kutsua laakari paikalle". Eli siina kivuliaimpaan kohtaan, vauvan paa juuri pilkkottamassa, joudun lopettamaan ponnistuksen!!! Kylla huusin pari rumaa suomalaista sanaa. Ja jatkoin vaan ponnistmaista. Huusin miehelle, etta ole ottamassa vastaan. No, laakari tuli kylla ajoissa.
Saas nahda miten talla kertaa menee, jos kaikki menee hyvin, ja paasen sairaalaan asti.
Eli siis taalla Hollannissa asun englantilaisen mieheni kanssa, ja oman pahkailyni mukaan pitaisi olla viikkoja 6+ nyt, ultrassa kaytiin viime viikolla yksityisella kun en tahtonut uskoa etta siella joku on, ja siella sanottiin etta 5-7 viikolla ollaan. Eilen kavin omalaakarilla koska on ollut vahan vuotoa, ja muutenkin, kun minulla normaalisynnytys ei tuu kuuloonkaan (sektio 3 kertaa aiemmin) mutta eipa tuo paljon vakuuttanut, mun laakari oli ekaa paivaa toissa, eika tiennyt raskaudesta yhtaan mitaan, sanoi vaan etta jos vuotaa niin kesken menee. Ei tutkinut eika mitaan. Sain painostettua hanelta lahetteen tohon meidan lahisairaalan gynen polille ja ensi viikon tiistaille sain ajan. Nyt taalla ollaaan sormet ja varpaat ristissa etta kaikki olisi hyvin. Pakko sanoa etta tassa tilanteessa olis niin paljon turvallisempi olo ihan siella kotimaisessa neuvolassa kayda, minulta kun tuo hollanninkielikaan ei suju, ja laakari (ainakin tama omalaakari) oli toivottoman huono englanninkielessa. Meilla on suunnitelmissa muuttaa Englantiin heti kun saadaan talo taalla myytya, mutta lieko se niin nopeaan kay nailla markkinoilla. Mulle siis raskaus on neljas, kolme edellista ovat ihan Suomessa syntyneita, ja asuvatkin siella isansa kanssa.
Täällä menossa rv39 ja hollannissa ollaan. Se pitää sanoa että ainakin mulla on mennyt tosi rennoin rantein koko raskaus. Itsellä kun on vielä se ensimmäinen tulossa niin ei oikein ole osannut edes vaatia. Pidä pintasi näitten kanssa, täällä ei ole läheskään niin perusteellista seurantaa kuin mitä olen Suomen seurannasta kuullut. Mulla ei ole esim ollut yhtäkään lääkärineuvolaa, synnytysarviota ei tehdä, sokerirasitusta ei tehty ja viimeisin ultra on se rakenneultra. Jos tarttet apua tulkkauksessa niin ilmoita.
t:suvi
Mukava tietaa etten oo ainoa hollanissa oleva mamma, vaikka sulla ei enaa kovin kauaa odoteltavaa olekaan. Ootko meinannut kotisynnytysta, kuulin etta taalla se olis kovin yleista ja monesti myos painostetaan siihen? Itella tulee olemaan keisarinleikkaus, kun aikaisemmat kolmekin on jouduttu leikkaamaan. Ehka just siks ahdistaa taalla toi kun nailla on toi 'antaa luonnon tehda tehtavansa'-mentaliteetti, mulla kun on ollut ongelmia joka raskaudessa, esikon kanssa oli raskausmyrkytys ja jouduin viimeisen kuukauden makailemaan sairaalan pedissa, ja silti meni hatasektioon, kakkosen kanssa paasin loppusuoralle ihan luomuna mutta hatasektioon meni sekin, ja tytolla olikin sitten niin paha sydanvika etta ei jaksanut elaa kuin 6 paivaa, kuopuksen kanssa sainkin sitten huipputarkkaa seurantaa ja suunnitellun sektion. Nyt sitten pitais tyytya tahan hollannin loysaranteiseen raskaudenseurantaan, vahan hirvittaa. Mulla edelleen ollut vuotoja, nyt jo viikon, ja meinaa usko loppua, tekis mieli kayda uudelleen yksityisella ultraamassa ja kattomassa etta ollaanko siella hengissa, mutta ei taida kannattaa kokoajan laukata varmistelemassa, eihan sille keskenmenollekaan sitten mitaan voi jos on tullakseen. Onneks tiistaina paasen tohon sairaalaan gynelle, jospa siella otettais vahan vakavammin mun pelot. Oletko sa missapain taalla hollannissa? Ilmeisesti oot kauemmin jo asunut kun kielenkin oot onnistunut oppimaan :D Itella tuntuu mahdottoman vaikeelta, varsinkin kun ei paljon hollantilaisia kavereita ole, ja kotonakin puhutaan ihan englantia. Me asutaan n. 30 min paassa Amsterdamista.
Hei,
Taalla yksi suomiaiti luxemburgista. Toinen raskaus meneillaan viikolla 8+1, esikoinen syntyi8 myos taalla 2008. Perjantaina kavin gynella(neuvolaa ei ole) ja kyllahan siella pikkuruinen sydan jo loi huimaa vauhtia. Parin viikon kuluttua uusinta ultra etta saadaan tarkka la maariteltya.
Eli taalla ei kayda neuvolassa vaan aina omalla laakarilla jonka saa itse valita. Kaynteja on aika usein ja meilkein jokakerta ultrataan:D
Hyvaa kesan jatkoa ja odotusta! Kiva lukea teidan kuulumisianne.
Nyt meneillään v. 10+2 ja ultrassa jo käyty ja nähty pieni sykkivä sydän :) Esikoista odotamme.
Missä päin Amerikkaa te muut asutte? Me asutaan Floridassa.
Odotan esikoista ja vasta tosi alkumetreilla mennaan (5. viikko tulee tayteen torstaina).. Oletko Heddy e-Floridassa? Itse asun Fort Lauderdalessa
Tosi kiva sattuma, et asutaan samassa osavaltiossa :) Me asutaan täällä pohjoisessa, Gainesvillessä. Muutettiin miehen työn perässä tänne. Nyt voidaan vaihtaa odotuskuulumisia keskenämme :)
Moikka ja anteeksi kun puutun palstallenne vaikka en tänne kuulukkaan. Joku täällä harmitteli äitiyspakkauksen puuttumista, sen voi tilata myös erikseen vaikka ulkomaille jos haluaa. Tässä yhteystietoja http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/240608103936HL?OpenDocument
Onnea kaikille odotukseen!
-camotar & tonttu rv 18+4,pohjois-karjala, suomi finland :D -
Millainen oli ensimmainen kayntisi laakarissa? Itse olen menossa keskiviikkona ja silloin olisi melkein 7vkoa taynna. Lahden sitten perjantaina kolmeksi viikoksi Suomeen ja muualle Eurooppaan, vahan jannittaa etta onko pahoja oloja matkassa. Oletko tutustunut siella viela muihin odottaviin aiteihin tai onko siella muita suomalaisia tai skandinaaveja?
Ensimmäinen käynti oli mulla sairaanhoitajan luona viikolla 6. Käynti kesti noin tunnin ja silloin käytiin läpi kaikenlaisia kysymyksiä, mitattiin verenpaine ja paino. Sain tervehtiä silloin myös mun omaa synnytyslääkäriä, joka oli viimeisillään raskaana itse.
Ensimmäinen synnytyslääkärikäynti ja ultraus oli sitten v. 8+2 eri lääkärillä, koska oma lääkäri oli äitiyslomalla tuolloin. Silloin tehtiin sisätutkimus (papakoe otettiin myös)ja tutkittiin rinnat. Sitten mentiin vielä hoitajan luokse tekemään ultraus, joka mulla tehtiin vatsan päältä. Siellä kuultiin vauvan sydänäänet :) Tuossa ensimmäisen ja toisen käynnin välissä kävin myös labrassa. Nyt olen menossa taas maanantaina synnytyslääkärille. Mulla on käynnit kerran kuussa raskauden alussa.
Mäkin lähden Suomeen kolmeksi viikoksi mutta ensi viikon lauantaina :) Ajattelin käydä Suomessa ultrassa myös, ihan vaan nähdäkseni vauvan. Täällä kun ultrataan vain kaksi kertaa. Mua huolestuttaa lennoilla lähinnä se, et mulla on nälkä ihan koko ajan. Pitää ottaa eväitä mukaan laukkuun. Sitten mulla on pissahätä myös koko ajan. Toivottavasti saan istua käytäväpaikalla. Mulla on pahoivointi siirtynyt iltaan, joten vähän pelkään myös sitä, et minkälainen olo on koneessa.
Miehen firmassa on töissä kolme muuta suomalaista ja yhdellä on amerikkalainen vaimo, joka on myös raskaana mutta ei me mitään kauhean läheisiä olla. Muutaman kerran ollaan juteltu. Toisen työkaverin vaimon (suomalainen) kanssa ollaan sitten vietetty enemmänkin aikaa, kun ollaan molemmat kotona päivisin. Mites sulla siellä? Eikö siellä päin ole aika paljon suomalaisia? Onko sulla suomalainen mies? Ootko itse töissä? Nyt tuli pitkä viesti ja paljon kysymyksiä, sori. Mutta musta on tosi kiva vaihtaa kuulumisia, kun ollaan samassa tilanteessa ja osavaltiossa.
Ma en tosiaan tieda siita mun ensi viikon laakarinkaynnista etta tapaanko itse laakarin vai pelkan sairaanhoitajan ja mita siella tehdaan. Olisi kiva kuulla sydanaanet! Toivotaan vaan etta kaikki on hyvin. Eilen tuli 6 vko tayteen ja alkaa kylla valilla olemaan sellaisia oloja etta meinaa tulla oksu mutta kun muistaa vaan syoda tarpeeksi usein niin olo on paljon parempi. Pitaa varmaan muistaa ottaa mukaan niita evaita!
Ma olen taalla toissa ihan paikallisella tyonantajalla ja mieheni on suomalainen mutta hanella on myos nyt USA:n kansalaisuus. Ollaan asuttu taalla 5 vuotta. Taalla on jonkin verran noita suomalaisia mutta suurin osa on vah. 10 -15 vuotta vanhempia keta itse tiedan (olen 28v) ja kun olen paivisin toissa ja ei ole lapsia niin en ole pahemmin pyorinyt naissa "lapsipiireissa". Vahan pohjoisemmassa asuu myos paljon elakelaisia. Oletteko kauan asuneet Floridassa? Meita alkaa pikkuisen jo kyllastyttaa nama kuumat kesat ja jatkuva autolla ajaminen..
Hei! Asun Costa-Ricassa ja raskausviikkoja on 31. Kiva olisi kuulla enemmän millaisia kokemuksia ihmisillä on raskausajasta ja äitiydestä ulkomailla asuessa. Itselläni on ollut tosi helppo raskaus, ei pahoinvointeja yms vaivoja. Raskauden aikaiset kontrollikäynnit ovat täällä ilmaisia, mutta olemme maksaneet yksityisellä käynneistä n. 50e/kk (samat lääkärit myös toimivat yksityisellä). Täkäläiset äitiyspalvelut ovat mielestäni toimivia ja lääkärit osaavia. On ollut kiva käydä ultrassa kuukausittan ja nähdä vauvan kasvu. Meidän gynekologi on aivan huippu ja kuuntelee ja selittää kaikki rauhallisesti. Ei ole ollut vaikeuksia kommunikoida espanjan kielellä.Hieman jännittää synnytys, vaikka sairaala on uusi. Enemmänkin ehkä jännittää se kuinka paljon erilaisia mahdollisuuksia on valita esim synnytysasento,kivunlievitys yms. Aionkin keskustella lääkärini kanssa ajoissa jotta tiedän mikä on mahdollista ja mikä ei. Tietenkin olisi ihana synnyttää suomen kielellä ja saada suomenkielinen kätilö, mutta se ei nyt ole mahdollista. Olen kuitenkin luottavaisin mielin ja tiedän että omalla asenteella on paljon merkitystä liittyen raskauteen ja synnytykseen. Itse olen ollut tosi rentona ja positiivisin mielin koko raskauden ajan ja uskon että se kantaa hedelmää myöhemminkin. Tsemppiä ja hyvää mieltä kaikille tuleville äideille! Elämme todella ihanaa ja voimauttavaa aikaa :)
Tänään kävin synnytyslääkärin luona ja siellä kuunneltiin sydänäänet. Oli kyllä ihana kuulla, kun sydän jumputti kovaa, syke oli 155.
Kävin viikonloppuna läpi vaatteitani, lähinnä housuja, jotka ei enää mene mun päälle. Nyt siis viikkoja kasassa 12+2 ja vatsa ei oo kyllä hirveästi kasvanut mutta kiloja on tullut pari ja varsinkin iltaisin tuntuu, et turvottaa tosi paljon. No, onneksi voi käyttää mekkoja.
Palmunoksa: Te oottekin asunut jo aika pitkään täällä. Me ollaan asuttu täällä vasta tämän vuoden alusta. Mulla ei ole työlupaa ja nyt, kun tulin raskaaksi en edes viitsi hakea sitä. Sitä paitsi työtilanne täällä ei ole mikään maailman paras. Kuumahan täällä on. Tykkään lämpimästä mutta tuntuu kyllä, et täällä on kesällä liian kuuma. Varsinkin nyt, kun on raskauden alkuvaiheessa ja on paha olo ja tuntuu, ettei ole energiaa oikein mihinkään. Kerrothan sitten miten sun eka käynti meni?
Tämä palsta on aika hiljainen mutta kiva, että saadaan kuulumisia myös Costa Ricasta. Sulla ei ole kauaa enää synnytykseen. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja tulet myös kertomaan meille sitten miten synnytys meni. Myös muut saavat kertoa :)
Terveisin Heddy 12+2
Eli asun perheeni kanssa Tansaniassa. Meillä on mieheni kanssa kaksi lasten ennestään, 6v poika ja 4v tyttö ja nyt odotamme kolmatta...on todella alussa, ehkä viikkoja jotain 5+5
Missäpäin sinä asut? Ja kuinka paljon sinulla on viikkoja? Odotatko ensimmäistä vai?
Lizzy