Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Clomifen ja ultraus - osaisko joku neuvoa?

Vierailija
07.01.2011 |

Asun ulkomailla ja sain Suomessa gynekologilla käydessäni kuulla, että mulla on pco. Munasarjoista näkyi, että en ovuloi joka kuukausi. Sain lääkitykseksi Clomifenia, 2/tablettia kp4-7.

Monessa keskustelussa netissä olen nähnyt, että Clomifenin yhteydessä mainitaan aina, että täytyy seurata ultralla (follikkeleiden kasvua?)

Mihin aikaan kierrosta ultra pitäisi tehdä? Lääkärini kun ei maininnut mitään sellaista?

Kiitos!

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä clomia syödään 5 päivää, joka kierron päivinä 3-7 tai 5-9. Jotenkin ihmettelen tuota 4-7 väliä ja lisäksi sitä, että lääkäri määräsi suoraan 2tabua, kun yksikin voisi riittää. Ultran idea on se, ettei folleja kasva liikaa ja tule monisikiöistä raskautta (eli riskiraskautta). Ultra tehdään ennen ovista, yleensä kiertopäivinä 11-13, riippuen tietysti, millainen kierto sinulla on..

Vierailija
2/2 |
07.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen nähnyt nettikeskusteluissa, että yleensä eri kiertopäivinä (3-7 tai 5-9 eli viitenä päivänä) kehotetaan ottamaan yksi tabletti ja mulle sanottiin kp4-7, vain neljänä päivänä mutta 2 tablettia päivässä. Gynekologini on tunnettu, erittäin hyvä ja asiansaosaava, johon luotan, joten joku syy hänellä tähän varmaan oli? En vaan tajunnut kysyä, kun en ennen ollut pco:sta kuullutkaan. Vuosi sitten ultrakuvissa munasarjat olivat puhtaat, samoin kesällä (mutta silloin oli kyllä huonompi ja epäselvempi laite).

Kiertoni on aika säännöllinen, keskimäärin 27 päivää, minimissään 25, maksimissaan 31 päivää(viime vuonna kerran). Ehkä siksi sitten nuo clomipäivät, en tiedä??

Olen lähes 40v joten ehkä ikäni takia lääkäri päätyi määräämään suoraan 2 tablettia päivässä? Kyllä hän jotain mutisi juuri ennen kuin sanoi, ehkä "yleensä aloitetaan vähemmällä määrällä, mutta en näe mitään syytä miksi ei voisi aloittaa mun tapauksessa kahdella pillerillä", koska en ovuloi joka kuukausi. JOS ovuloisin niin Clomit voisivat aiheuttaa kaksosraskausriskin, hän sanoi.

Mulla on tänään kp11 joten en luultavimmin ehdi enää ultraan ennen ovista.

Mutta kiitos paljon näistä tiedoista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla