Mies kilahti totaalisesti - asiallisia vastauksia, kiitos.
6-vuotias sai kunnon känkkäränkkäkohtauksen, huusi, riehui, kilju, rääkyi, haukkui isäänsä tyhmäksi, potki ja löi. Ja mitä teki isä - tarttui riveleistä kiinni, paiskoi ja ravisteli lattialla kunnolla, huusi pää punaisena, uhkaili ja laittoi huoneeseensa koko illaksi, kuulemma ei saa olla valoja päällä eikä saa ruokaa koko päivänä.
Okei, mitäs nyt. Oikein niin kuin asiallisesti ja aikuisten oikeasti. Odottelen, että mies rauhoittuu ja sitten saa näyttää, osaako hoitaa tämän jutun aikuismaisesti, selvittää asian lapsen kanssa edes jotenkin jne. Teen myös selväksi, että en hyväksi tuollaista käytöstä ja ilmoitan, että jos toistuu, saa poistua tästä talosta ainakin siihen saakka kunnes on hakenut apua aggressiivisuuteensa.
Mitä vielä?
Kommentit (211)
Jos minä kirjoittaisin että mies paiskasi lapsen seinään, se tarkoittaisi sitä että mies on ottanut lapsesta tiukasti kiinni (mutta ei niin kovaa että sattuu) ja laittanut seinää vasten ettei pääse rimpuilemaan pakoon.
Miksi siis sanoisit, että paiskataan??
Minä luen kirjoitetun niin kuin se kirjoitetaan. Jos otetaan kiinni ja nostetaan seinälle, tehdään niin. Paiskaaminen sisältää konkreettisen heiton ja sattuu varmasti.
Jos haluaa värittää tarinaa valitsemalla vahvempia sanoja kuin totuus vaatisi, on varmaankin aivan turha odottaa asiayhteyteen istuvia vastauksia? Toki tietyissä yhteyksissä tämä on varmaan ihan hyödyllistä oman edun kannalta.
laittomaksi. Minkä lain perusteella isän käytös on siis laillista?
.. 6-vuotias sai kunnon känkkäränkkäkohtauksen, huusi, riehui, kilju, rääkyi, haukkui isäänsä tyhmäksi, potki ja löi. Ja mitä teki isä - tarttui riveleistä kiinni, paiskoi ja ravisteli lattialla kunnolla, huusi pää punaisena, uhkaili ja laittoi huoneeseensa koko illaksi, kuulemma ei saa olla valoja päällä eikä saa ruokaa koko päivänä. ....
V...u on miehen osa kusiseksi tehty. Lapsi saa tehdä ihan mitä tahansa ja kun isä vähän kasvattaa, niin johan helähtää. Ainoa mikä tuossa vähän särähti, oli toi "paiskoi", ehkä ravistelu, jos todella meni överin puolelle, mutta muuten ihan laillista toimintaa. Mitä sitten lapselle voi tehdä, jos ei saa "huutaa naama punaisena" tai laittaa arestiin. Pitää vaan sitten sanoa, että hyi hyi, ensi kerralla ole rauhallisempi ja ota muiden tunteet huomioon ja potki ja lyö isää vähän hiljemmin. Nyt on lapsi sitten koulutettu siihen, että (tuonkin?) saa sitten tehdä ilman seuraamuksia. Jos erolla ja poliisilla miestä uhataan, niin eihän tuossa miehellä enää mitään kasvatusmahdollisuuksia ole jäljellä. Viisas mies väistyy takavasemmalle ja kurinpito jää sitten äidille. Toinen vaihtoehto on sitten nähdä asia siten, että kerrankin juniori sai kunnon rangaistuksen ja varmaan muistaa sen sitä normaalia muutamaa tuntia pitempään.
Oikeasti!? Millä mielellä se mies nyt on? Hävettääkö sitä edes?
"Sopi" myös asian lapsen kanssa, tilanne on nyt rauhallinen. Ei kuitenkaan suostu ajattelemaankaan perheneuvolaa tms.
ap
ap:n sanojen mukaisesti paiskoi lattiaan niin kyllä se on ihan selvä pahoinpitely. Iso mies paiskaa 6-vuotiaan lattiaan niin kyllä se sattuu. Ihan sama vaikka se 6-v. olisi hakannut isäänsä lapiolla päähän, kyllähän 100 kiloinen mies yhden 6-vuotiaan laittaa ojennukseen ihan ilman paiskomisia.
Mä en katsoisi tota hetkeäkään vaan soittaisin kytät hakemaan miehen pois. Tähän keskusteluun ei kuulu yhtään mitä rankaisuja pojalle tulee huonosta käytöksestä! MIKÄÄN ei oikeuta aikuista lyömään selkeästi puolustuskyvytöntä lasta. Vai odotatko että ensi kerralla poikasi kuolee kun mies vahingossa paiskaa liian kovaa...?
Mies roikotti lapsen autosta sisään vyötäisiltä, paiskasi eteisen kivilattialle, höykkyytti siinä rinnuksista kiinni pitäen niin, että ilmeisesti lapsi satutti päänsä lattiaan. Rytäkässä irtosi myös yksi heiluva hammas. Sen jälkeen retuutti takista ympäriinsä, huusi silmät raivosta kiiluen rangaistuksia ja repi lapselta ulkovaatteet päältä. Lapsi valittaa päätä ja selkää, ei pahasti sattunut mutta sattui kuitenkin. ap
jatkaa tuo kuulosti jo pahalle..
sinun osalta. En tuosta yhestä kerrasta mitään rikosilmoitusta tekisi, olishan se jo ihan älytöntä jos lapselle ei kuitenkaan tullut mitään...
Miehen on syytä selvittää välit lapsen kanssa ja kertoa lapselle, että hän ei käyttäytynyt oikein. Samoin tietenkin lapsen käytöksestä kannattaa antaa palautetta, mutta tuollanen jää kyllä varmasti vaivaamaan tosi paljon lasta jos sitä ei selvitetä. Ja tietenkin jos toistuu, ni kannattaa ottaa kovemmat keinot käyttöön (voit kertoa tästä vaikka neuvolaan, josta osaavat ohjata oikeaan suuntaan) jos mies ei aio hakea tuohon apua. Yleensä jos sen kerran lyö, ni se tarkottaa sitä että on tehnyt sitä ennenkin tai tulee sitä uudelleenkin tekemään ja se tarvii aina selvitystä ja avun hakemista.
siis etkö oikeasti soittanut heti poliiseja??? Lapsi satutti päänsäkin ja sä tulet av:lle kyselemään??? Toivottavasti joku valveutunut ihminen tekee ls-ilmoituksen kun lapsi kertoo isän paiskoneen ja äidin seisseen vieressä tekemättä mitään. Mua jo itkettää... Jos ap sua pelottaa niin mene turvakotiin lapsinesi. Toi ei ole normaalin äidin käytöstä.
Voi ap:n lapsiraukkaa.
Tuon ikäisellä ipanalla voi se pinna palaa. Isillä tai äidillä ei pitäisi.
En ainakaan kadu sitä, että päätin hankkia lapseni ilman miestä ja elää sinkkuna. Tiedänpähän ainakin mitä huomenna tapahtuu, missä tapahtuu ja miten tapahtuu.
Hyi hitto, ap... Millasessa kaaoksessa te elätte? Keneen se lapsi voi luottaa nyt tai koskaan?
Isäukko vastuuseen ja äkkiä. Toki tenavakin voi miettiä osuuttaan, mutta sai jo sen verran eläimellistä kohtelua, että joku roti sentään...
Meillä kolmesta lapsesta yksi osaa käytöksellään hyvin saada muut raivon partaalle. Oikeasti tosi hyvin, koska kaksi muutakin sitä joskus yrittävät, mutta heidän kiukuttelunsa lähinnä nauruttaa. Siinä mielessä ymmärrän hyvin miestäsi: joskus on tuntunut, että tappaisin lapseni saman tien, jos se vain olisi laillista. Rakastan siis lastani hyvin paljon, enkä oikeasti halua hänelle mitään pahaa, olen hoitanut hyvin..
Pari kertaa on kuitenkin hermo mennyt ja kerran esim. lapsen (ikä 10+) toppi repesi, kun otin kovasti kiinni. mies joutui vastaavaan tilanteeseen kerran kun lapsi oli pieni ja sen jälkeen sanoin, että jos hän koskee lasta aggressiivisesti kerrankin minä lähden. minusta on hyvä, että mies tunnustaa syyllisyytensä ja keskustellette asiasta keskenänne ja myös lapsen kanssa ja sovitte, että se ei toistu.
siis etkö oikeasti soittanut heti poliiseja??? Lapsi satutti päänsäkin ja sä tulet av:lle kyselemään??? Toivottavasti joku valveutunut ihminen tekee ls-ilmoituksen kun lapsi kertoo isän paiskoneen ja äidin seisseen vieressä tekemättä mitään. Mua jo itkettää... Jos ap sua pelottaa niin mene turvakotiin lapsinesi. Toi ei ole normaalin äidin käytöstä.
Hyi hitto, ap... Millasessa kaaoksessa te elätte? Keneen se lapsi voi luottaa nyt tai koskaan?
vaan meillä on yleensä hyvin rauhallista ja tasaista. Ei esimerkiksi käytetä alkoholia tai mitään, ei yleensä riidellä jne. Nyt vain tapahtui jotain aivan käsittämättömän typerää ja kauheaa.
Tällä hetkellä lapsi touhuaa isänsä kanssa tuolla ihan normaalisti, kaikki on päällepäin hyvin. Itsekin juttelin jo lapsen kanssa tapahtuneesta ja sanoin, että aikuiset eivät saa tehdä noin lapsille, ja että olen isille vihainen.
Itselläni vain raksuttaa, että mitähän kannattaisi tehdä, mikä olisi järkevää, ei yli- eikä alimitoitettua. Ettei aiheutettaisi lapselle enempää traumoja, mutta toisaalta ei vähäteltäisi hänelle tehtyä pahaa.
ap
# Fyysinen väkivalta * Pahoinpitely (kuten lyöminen, potkiminen, töniminen tai kuristaminen) * Fyysinen kurittaminen (ollut kiellettyä vuodesta 1984) ja pahoinpitely (kuten lyöminen, tukistaminen, läpsiminen tai repiminen) # Seksuaalinen väkivalta ja hyväksikäyttö ja lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö # Kodin ja henkilökohtaisten esineiden rikkominen tai tärvely # Henkinen väkivalta * Vähättely (ulkonäön, ymmärryksen tai muun ominaisuuden pilkkaaminen) * Uhkaileminen (esimerkiksi väkivallalla, selkäsaunalla, hylkäämisellä tai itsemurhalla) * Uhkaileminen katkaista toisen vanhemman yhteys yhteisiin lapsiin (esimerkiksi aiheettomilla pahoinpitely- tai insestisyytöksillä) * Nöyryyttäminen (kuten nimittely, alistaminen, järjestelmällinen loukkaaminen) * Mitätöinti (kuten nimittely, julkinen halventaminen, haukkuminen, kiusaaminen) * Eristäminen (esimerkiksi sukulaisista, ystävistä tai työssäkäynnin estäminen) * Uskonnollinen fanatismi (kuten ehdottomat uskonnolliset toimintavaatimukset) * Kontrollointi (kuten liikkumisen valvonta, oman rahankäytön estäminen, uskonnollinen fanatismi) * Mustasukkaisuus (esimerkiksi aiheeton ja korostunut epäluulo puolisoa kohtaan) # Laiminlyöminen
ihan oikea lakimies ja puolet tuosta yllä olevasta on täyttä bullshittiä.
Ja vielä totean itse asiaan, että jos mies kokee tehneensä väärin ja katuu, niin yleensä se on se tärkein asia tulevaisuuden kannalta.
Uusilla tiedoilla totean, että lapasestahan tuo on lähtenyt ja tuomion tuolla saa varmasti käräjillä, jos ja kun lapselle on tullut kiputuntemuksia.
Mutta lisääkö se perheenne kokonaisonnellisuutta on sitten toinen juttu. Sakot menee valtiolle ja pois perheeltä tai miehesi voi saada viideksi vuodeksi rikosrekisterimerkinnän pahonpitelystä, jos tulee se muutama kymmenen päivää ehdollista.
Sen päälle kuulustelut ja haitat perheharmonialle. Onko miehesi todella niin paha ihminen?
Toi sossukkaan yhteydenotto voi poikia myös ongelmia. Vaikka itse perhepiirissä päättäisitte, että asiaan riittää yhteinen asiointi sossukkaan, niin voitte huomata joku kaunis päivä, että sossu onkin tehnyt rikosilmoituksen. Luottamuksellisuus kannattaa tsekata tuossa tapauksessa tarkasti.
teillä on jo vähätelty ja pahasti lapselle tehtyä pahaa. Muistiin tuo lapselle jää, se on varma.
Ei tarvitse siis ihmetellä, miksi olet vain lakimies.
# Fyysinen väkivalta * Pahoinpitely (kuten lyöminen, potkiminen, töniminen tai kuristaminen) * Fyysinen kurittaminen (ollut kiellettyä vuodesta 1984) ja pahoinpitely (kuten lyöminen, tukistaminen, läpsiminen tai repiminen) # Seksuaalinen väkivalta ja hyväksikäyttö ja lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö # Kodin ja henkilökohtaisten esineiden rikkominen tai tärvely # Henkinen väkivalta * Vähättely (ulkonäön, ymmärryksen tai muun ominaisuuden pilkkaaminen) * Uhkaileminen (esimerkiksi väkivallalla, selkäsaunalla, hylkäämisellä tai itsemurhalla) * Uhkaileminen katkaista toisen vanhemman yhteys yhteisiin lapsiin (esimerkiksi aiheettomilla pahoinpitely- tai insestisyytöksillä) * Nöyryyttäminen (kuten nimittely, alistaminen, järjestelmällinen loukkaaminen) * Mitätöinti (kuten nimittely, julkinen halventaminen, haukkuminen, kiusaaminen) * Eristäminen (esimerkiksi sukulaisista, ystävistä tai työssäkäynnin estäminen) * Uskonnollinen fanatismi (kuten ehdottomat uskonnolliset toimintavaatimukset) * Kontrollointi (kuten liikkumisen valvonta, oman rahankäytön estäminen, uskonnollinen fanatismi) * Mustasukkaisuus (esimerkiksi aiheeton ja korostunut epäluulo puolisoa kohtaan) # Laiminlyöminen
ihan oikea lakimies ja puolet tuosta yllä olevasta on täyttä bullshittiä. Ja vielä totean itse asiaan, että jos mies kokee tehneensä väärin ja katuu, niin yleensä se on se tärkein asia tulevaisuuden kannalta. Uusilla tiedoilla totean, että lapasestahan tuo on lähtenyt ja tuomion tuolla saa varmasti käräjillä, jos ja kun lapselle on tullut kiputuntemuksia. Mutta lisääkö se perheenne kokonaisonnellisuutta on sitten toinen juttu. Sakot menee valtiolle ja pois perheeltä tai miehesi voi saada viideksi vuodeksi rikosrekisterimerkinnän pahonpitelystä, jos tulee se muutama kymmenen päivää ehdollista. Sen päälle kuulustelut ja haitat perheharmonialle. Onko miehesi todella niin paha ihminen? Toi sossukkaan yhteydenotto voi poikia myös ongelmia. Vaikka itse perhepiirissä päättäisitte, että asiaan riittää yhteinen asiointi sossukkaan, niin voitte huomata joku kaunis päivä, että sossu onkin tehnyt rikosilmoituksen. Luottamuksellisuus kannattaa tsekata tuossa tapauksessa tarkasti.
Ja vielä useamman kerran, kun hän oli 4-5 -vuotias.
Uskoisin silti että ulkopuolisten puuttuminen, kaiken maailman terapiat, "tukitoimet" tai peräti huostaanotto olisi vain pahentanut lapsen tilannetta. Nyt poikani on tasapainoinen 16-vuotias, paljon tasapainoisempi kuin minä tuon ikäisenä. En usko että tuollainen on oikeasti vaaraksi lapsille, kunhan se ei ole pääasiallinen toimintamalli lapsen kanssa.
Jäitä hattuun siis ap, puhu toki miehesi kanssa mutta älä anna lapselle sellaista kuvaa että hän on oikeassa ja saa käyttäytyä miten haluaa ja kaikki jotka häntä asettuvat vastustamaan, sopii tuomita. sillain tehdään narsisteja.
Itse olin jo lapsena temperamenttinen, enkä osannut kontrolloida kiukun tunteita lapsena. Sain raivareita ja paiskoin tavaroita jne. Varmasti olin yhtä pitelemätön kuin ap:n lapsi kiukkukohtauksessaan. Mutta aina sain turvallisesti puhuroida pahan olon pois, eikä kukaan käynyt kimppuun. En tiedä miten se olisi vaikuttanut, jos vanhempani olisivat pettäneet luottamukseni ja käyneet itse kimppuuni silloin kun muutenkin oli paha olla :(
Tuo hampaan irtoaminen rytäkässä ja pään hakkaaminen yms. kuulostavat todella hälyttävältä.
Miehen kanssa on syytä puhua vakavasti että tajuaako mitä tuli tehtyä.
lapsi lääkäriin. VÄLITTÖMÄSTI!!!
Ei tarvitse siis ihmetellä, miksi olet vain lakimies.
>>>> Sori ap, menee vähän jäsentenväliseksi nokitteluksi.
Ap. laittoi ketjun tänne ja toivoi asiallisia vastauksia. Tietojani ja kokemustani laitoin ap:n viestien perusteella. Toimintavapaus on täysin hänellä.
Työni ja ammattakokemukseni perusteella totean, tämä maallinen yhteiskunta on sellainen, että harva asia on mustavalkoinen, on vain harmaan eri asteita ja valintoja huonojen ja vähemmän huonojen vaihtoehtojen välillä.
Tässä ketjussa on jo kerrottu absoluuttinen totuus, eli että ap:n pitää ottaa ero, tilata poliisit ja lähteä turvakotiin pakoon. Ehdoton varmuus moraalisissa ja eettisissä asioissa on sellainen ylellisyys, jota minulla ei ole tähän keskusteluun tarjota; en ole minkään uskonlahkon johtaja, päiviräsänen tai av-palstan ylivertainen äitiguru. Olen "vain" lakimies.
Näistä moraalisis-eettisistä asioista voisin sitten keskustella kommentin heittäjän kanssa, kun hänellä on ylempi oikeudellinen tutkinto, työkokemusta ja elämän näkemistä 20 vuotta. Teologinen tai muu moraalisfilosofinenkin tutkinto käy.
Yleisellä tasolla voi todeta, että jos vanhemmat tuomittaisiin tiukimman linjan mukaan, niin en kyllä usko, että kovin montaa perhettä jäisi ilman tuomioita. Harvasta perheestä vaan tehdään rikosilmoitus.
Tämä on se ap:n mahdollisuus/pakko tehdä valintoja.
Miehenä minä sanon sinulle että luota äidillisiin vaistoihisi, vaikutat paljon fiksummalta kuin keskimäärin porukka tällä palstalla, joten osaat luultavasti itse päättää mikä on sopivaa tässä tilanteessa.
mitenköhän jotkut osaavatkin vääntää asian kun asian nurinpäin!
ja ei,meillä ei pahoinpidellä lapsia lainkaan,ei missään muotoa.
mutta vaikee tuosta kuvauksesta saada selvää,onko tarttunut vaatteesta kiinni vai mitä. suotta hyökkäät sanallisesti mun kimppuun!