**LOKAKUISET kesäkuussa**
Kommentit (71)
Naksu: Hienoa että neuvolassa kaikki oli hyvin! Me löydettiinkin vaunut kirppikseltä, ihan sattumalta! Brion kevyet yhdistelmät, kova koppa, tosi siistit, hinta 80e. Ollaan tyytyväisiä löytöömme :)
Jessis: Loistava juttu että siellä vointi on hyvä! Pystyy siten nauttimaan paremmin kesästä ja raskaudesta.
Kakilulle ja Nallukalle ei oikein ruoka maistu. Täytyy sanoa että itselleni kyllä maistuu. Maha varmasti imoittaa milloin on ruoka-aikajos sen meinaa itse unohtaa. Tämä on itselleni ihan uutta: normaalisti saatan huidella koko päivän ja huomata illalla että ei taas tullut syötyä mitään.
Töissä on ollut tosi mukavaa, mutta kyllä illalla huomaa olleensa paljon jalkojen päällä. Jalat siis särkee monesti, mutta muuten olen jaksanut hienosti.
Nyt takaisin lepäilemään. Huomenna lähdetään ystävien luona käymään ja viikonloppu sitten vietetäänkin kotosalla. Rentouttavaa jussia kaikille!! Muistakaa lepäillä :)
t. Liljis, 22+4
kertomassa että torstaina 19.6. oli neuvola.
kaikki ilmeisesti ihan hyvin.
edellinen neuvola oli reilut 4 viikkoa sitten, ja nyt tilanne näyttää tältä..
hb oli hieman noussut 95->103, eli ei riittävästi, lisää rautaa..
verenpaine oli 102/65 eli samaa kuin ennenkin.
sykkeitä ei taaskaan saatu dopplerilla kuunneltua, kun vintiöt ujostelevat sitä vehjettä. sen sijaan että tarjoaisivat sille anturille selkää/kylkeä, niin nämä kääntyvät niin että alkavat huitoa/potkia sitä. sydänäänet ei kuulu, mutta potkut ja huitaisut kylläkin.. toinen terkkari katsoi ultralla sitten, ja sydämetkin sykki, (ihme juttu, kun kerran siellä potkivatkin =) ) mutta lukemia ei saatu.
paino.. reilussa 4 viikossa oli tullut vaan 500g lisää. alusta pitäen nyt siis 6.9kg.
sf ja vyötärö, nämäkin oli mun mielestä kasvaneet tosi vaatimattomasti, sf oli nyt 28,5 cm ja vyötärö 105cm. sf oli lisääntynyt vain 2,5cm ja vyötäröön lisää kokonainen 1 cm.
edellisen kerran olivat molemmat mitat kasvaneet 2 viikossa 8cm ja painoa oli tullut yli 1kg/viikko.. että ehkä tää vaan tuntuu oudolta, mutta mua alkoi kotona mietityttää, että onkohan vauvat kasvaneet kunnolla..
nyt on pakko mennä, kun on vieraita, palataan ruutuun..
Kakilu: Siellä on väsymystä, höh! :( Pitää vaan ottaa rauhallisesti niin kyllä se siitä! Ja ruoka ei maistu... Täällä on vähän sama homma, kunnon ruoka ei oikein maistu eikä ole sellaista nälän tunnetta kuin ennen - herkut kyllä uppoaa! Nyt päätinkin, että mä lopetan mässäilyn nyt, josko se ruokahalukin sitten palautuisi...
Nallukka: Kyselit painon noususta... Mulla on hoitojen aloituksesta tähän asti tullut 7kg painoa lisää, jaiks! :/ Mutta siis, hoitojen aikanahan painoa tuli ainakin 1-2 kiloa, eli tuo ei ole ihan totuus, lähempänä taitaa olla n. 5kg. Ja mulla on YKSI vauva masussa, sulla KOLME! ;)
Liljikselle kanssa huiskutuksia! Älähän rehki siellä töissä liiaksi! Mulla tekee kanssa tiukkaa jos joutuu paljon olemaan jalkojen päällä, jalanpohjat kihelmöi, pohkeet särkee ja nilkat turvottaa.
Ennis: Varmasti vauvat on kasvaneet kunnolla! Eikös se vähän niin kai mene, että tuo masu kasvaa rykäyksittäin, ei tasaisesti..? Itselläni ainakin ihan selvästi tulee sellaisia "kasvupyrähdyksiä" kun masu kasvaa ja sen kyllä sitten tuntee kanssa! :) Veikkaisin, että just noiden kasvupyrähdysten aikana mulla eniten niitä ikäviä oireita on ollut, supistuksia, kiristelyjä, vihlontaa jne. Ehkä siellä vaan odotellaan ja kerätään voimia, että päästään taas kasvamaan oikein reilusti! ;)
Täällä meni juhannus oikein kivasti! Siskon perheen luona oltiin ja oli todella mukavaa, rentoa ja iloista oleskelua! Perjantaina käytiin katsomassa kokkoa, muuten vaan oleskeltiin ja nautittiin olostamme. Siskokin "kehui", että hienostihan mä oon jaksanut olla ja tehdä, että ihan hyvävointiselta olen vaikuttanut! :) Ja näin on! Ehkä sekin, että pääsee vähän vaihtamaan välillä maisemaa, pois kotoa, auttaa oloon. Ei ole ihan koko ajan aikaa vaan murehtia ja tarkkailla omia tuntemuksia... Autossa istuminen tosin otti jo koville, varsinkin kun takaisin tullessa minä olin se joka ajoi (miksiköhän..? ;) ). Mutta siis oikein mukavasti meni muutoin ja syötyä tuli (ainakin niitä herkkuja) enemmän kuin olisi varmaan pitänyt! Huomenna alkaa uusi, terveellisempi elämäntapa! :)
Naksu ja Pulla 22+4
Heippa kaikille!
Liljis oli siellä tehnyt löytöjä kirppikseltä. Onnea uusille vaunuille!
Ennis; Yritetään olla huolehtimatta! Mullakin oli toissakerralla tullut painoa viikossa n. 300 g ja sit viime käynillä sitä oli tullut reilusti yli kilon verran. Tää vaihtelee ihan selkeästi!! Itsekin aina mietin kun kaikki ihmettelee mun "pientä" mahaa.... "Miten se voi olla nuin pieni, ja kolme vauvaa mahassa" Sitten aina menen itsekin paniikkiin, et miksi tuo masu on noin "pieni". Mielestäni se on kyllä aika iso, kun tyttöä odottaessa se ei ollut lopussakaan paljoa tätä isompi... Niin ja vauvathan kasvaa käyrillä, eli eipä se paljon mitään kai kerro... Olenhan myös pitkä ihminen, eli kaippa niillä on tilaa tuolla vielä "hyvästi". Silti pitää tosiaan tiistain ultraa jänskätä, et mitenhän siellä kasvetaan......
Naksu; siellä ollaan hyvävoimaisena, kivaa!!! Mullakin on pari energia viikkoa jo takana. Kaippa se on tätä onnellista keskiraskauden aikaa!!! Nauttikaamme siis!
Me oltiin Jussi ihan vaan kotosalla, enkä oikeastaan kaivannutkaan muuta. Kotisohva on IHANA!
Niin täällä kotosalla siis,,, Muut nukkuu päikkäreitä ja minä surffailen.... tyttö on kovassa nuhassa ja kuumettakin on... HÖH! Toivotaan et olisi nopeasti ohi menevää! Toissa yö valvottiin, ja viime yönä sit otettiin takasin. Minäkin nukuin yli 10h, ihmeellistä....
Nyt Moi!
Terkuin Nallu ja piiperöt rv 24+0 POKS!!!!
Vai on Nallukalla "pieni" masu - en usko!!! ;) Varmasti on aivan komea!! Ihmiset ei aina oikein mieti mitä sanovat ja kommentoivat... Mulla kyllä ihmiset aina muistavat sanoa, että onpas iso maha, mutta se on vaan mukavaa musta! :) Tykkään kun masua kommentoidaan!
Ja piti siis heti tulla kertomaan, että nyt on ensimmäiset ihanan pienet vauvan vaatteet ostettu meille - uudet sellaiset! :) Huuto.netistä huusin siis jo yhden käytetyn yökkärin, mutta nyt käytiin ihan kaupoilla pikkuvaatteita ihailemassa! Hih! Yksi aivan hurmaava ruskea-valkoraitainen tikruyökkäri, kahdet pienet pöksyt ja sitten aivan ihana Tutta-haalari tarttuivat matkaan. Tuo haalari ei montaa käyttökertaa varmasti näe kun on kokoa 56, mutta oli kerrassaan niin ihana, että meidän oli pakko ostaa se! :D Onpahan sitten ainakin hieno haalari, missä tuoda synnäriltä kotiin... :) Eikä tuossa vaiheessa sellaista välikausihaalaria kovin pitkään voikaan pitää, JOS pakkasia ensi talvena tulee...
Eli tällaista taas tänne, nyt pyykkään vauvan lakanoita joita sain siskolta ja voi että miten suloisia nekin on!
Naksu ja Pulla taas... :D
Nopeaa kommenttia..istuminen on tuskaa...littoskivut on ihan karseet!!
Ennikselle...älä sure, vauvat kasvaa hyvin !Mullakan ei ole viimeisen kuukauden aikana sf-mitta kasvanut kuin 3-4 cm ja sitä ennen kohinalla, potkut ja liikkeet on napakoitunut, joten luotanuettä vauvat ovat myös kasvaneet , mistä ne muutenkaan voimaa sais liikkeisiinsä.
Nallukka...joo, ihmiset varmaan kuvittelee sut 3 kertaa yhtä vauvaa odottavan kokoiseksi! Ja jos olet vielä pitkäselkäinen niin silloin maha ei tosiaankaan työnny samallalailla ulospäin kuin "normaalisti". Joten älä välitä kommenteista ja kanna ylpeänä kolmea vauvaasi!!
Liljis sai jo vaunut, onnittelut hyvästä löydöstä, kirpparilöydöt on yleensä hyviä ja järkeviä löytöjä pidemmänpäälle katsottuna.
Ja Naksu oli ostanut vaatteita hipellettäväksi...ihanaa. Niitä on kiva käydä välillä laatikossa katsomassa ja ihailemassa...tulee hyvä mieli!
Ja omaa napaa... tänään oli neuvola ja siellä oli sijainen ..plääh... hätäisesti yritti etsiä ääniä ja liikutti anturaa niin nopeasti ettei sen alle kukaan meinnanut ehtiä, ennenkuin sanoin että kokeile tosta ja tosta niin johan löytyi vaikkei kaverti malta kauaa paikallaan ollakaan...toisen syke oli jotain 147 ja toisen 170...korkea mun mielstä...onko teillä muilla ollut noin korkeita sykkeitä...hiukan huolestuin mutta ei se "täti" ainkaan sanonut siitä mitään. Ja hb sen kun laskee..nyt 96 ja rautavarastot tyhjät eli selkeä anemia, perjantaina sis.lääkäri pohtii mitä tehdään... ja pissassa valuainen yhellä + mistä itse en ole kyllä moksistkaan mutta täti laittoi tikut kotiin mukaan ja käski viedä näytteen jos tulee useampi plusssa.
Meidän olis tarkotus lähteä lauantaina tohon lähimpään isoon kaupunkiin katsomaan niitä kaksostenvaunuja, että vois vähitellen tehdä ostopäätöksen siitä mikä on paras vauhtoehto meille.
Mutta voikaahan kaverit taas hyvin ja kantakaa ylpeinä ihanat masunne!!
Kakilu.... joka on selkeästi väsyneempi ja voimattomampi kuin esin. pari viikkoa sitten...sänky on sitten ihana ja tuttu kaveri!
Kaikilulle tsemppiä liitoskipujen kanssa!!! Täällä vielä aika vähällä päästy niiden suhteen... Mutta kun erehtyy menemään selälleen kovalle lattialle, niin eipäs meinaa alaselän tuskien vuoksi päästä ylös. Vihloo niin peevelisti...
Kiitos muuten kannustuksesta masun koon suhteen. Ultra antoi taas minulle uskoa onneksi. Ei pitäis vertailla mihinkään tätä omaa.... mutta kun....
Meillä oli muuten esikoisella sykkeet usemmankin kerran n. 166 luokkaa. Eikä niihin puututtu koskaan. Ja jos vauveli potkii ja liikkuu kovasti niin nostaahan sekin tilapäisesti sykettä. Älä huoli!
Naksu oli shoppaillut! Kuulostipas söpöiltä!!! Jotain syyshaalareita olis minunkin tarkoitus ostaa, ja tarpeeksi pieniä.... Voi kun ei oikein jaksa enää oikein kierrellä tuolla kaupoissa... Mieskin tuossa tuumasi, että ehkä tässä pitäis jotain valmisteluja alkaa tekemään kun ei tiedä milloin minä tuolla osastolla sit köllöttelen. Se rv 28-30 lähestyy aika vauhdilla.... No päivä kerrallaan edelleen!!!
Me kävimme eilen Äiti PKL:lla. Kaikki ihan hyvin! Vauvat kasvaa tasaisesti. Ne on nyt noin 550-600g:n painoisia.Kohdun suu on hyvin kiinni, ja kanavaa jäljellä 3,8 cm. A vauva on perätilassa vasemmalla ihan alhaalla, ja B samaisessa asennossa oikealla puolen hieman ylempänä. C vauva on sit poikittain tuossa ylhäällä. Nyt osaa vähän hahmottaa nuita potkuja, kun tietää, et miten ne siellä köllöttää, niin, ainakin tällä hetkellä.....Hb oli noussut nyt 120, jes! Inhoan nuita rautatabletteja, kun ne on niin hankalia mun masulle.... No onneksi nyt saa pudottaa annoksen puoleen. Painoa on tullut noin 8 kg yhteensä. Verenpaine oli matala edelleen. Kahden viikon päästä sit taas kontrolliin. ja ensi viikolla käydään moikkaamassa neuvolatätiä.
Ihanaa päivää kaikille!
Terkuin Nallu ja pojut rv 24+4
Kivaa että tänne on edes pari käynyt kirjoittelemassa, kovin hiljainen pino on ollut viime päivinä...
Kakilu oli käynyt neukkulassa - höh, kun sijainen ei ollut vakkarin veroinen! Toisaalta, se kertoo vaan siitä, että vakkaritäti on varmaan mieluinen ja asettaa siten sijaiselle riman korkeammalle! :) Onpas sulla tuo hemppa tosi alhainen, voi kurjaa! Miten jaksat laisinkaan, etkö oo ihan hurjan väsynyt??!! Älä huoli tuosta sykkeestä, eiköhän se ole ihan normaali! Ja jos vauva on just ottanut oikeen kunnon riehuntasession, niin onhan se syke korkealla! Meillä oli alkuun aina 160 paikkeilla, nyt pidemmälle mennessä on laskenut... Eli viime aikoina on ollut siinä 140-150 luokkaa, mutta kovasti tosiaan nousee syke heti, jos Pulla ottaa spurtin! :D
Nallukan kolmikko se kasvaa hienoa vauhtia, ihanaa! :) Ja loistavaa, että hemppa oli noussut! Ajatella, siellä saatatte kohta olla osastolla toisten hyysättävänä, niin se aika vaan menee! Joo, ei tuo shoppailu kyllä näillä supistuksilla ja vaivoilla ole kovin herkkua täälläkään, mutta pitäähän sitä aina välillä päästä pois täältä kotosalta... Ja mikä sen parempi paikka kuin juhannuksen alennusmyynnit! ;)
Tulipa tuossa taas ostettua pari vaatetta vaaville, sellainen uusretro unipussi ja sitten ruskeat velourhousut - aivan ihania! Nyt ostin jo 56 senttistäkin, että ei ihan huimasti sitten kerry noita ihan pienoisia 50 senttisiä... Niin ja nyt aloitin vihdoin sen villahaalarin kutomisen, saas nähdä millainen siitä tulee! ;)
Onkos teillä muuten vinkkiä seuraavaan... Mulla on viime aikoina yöt olleet aika tukalia, peffassa on kamalia hermosärkyjä ja viime yönä sattui myös massua. :( Tuo peffan särky saattaa olla iskiasta tai ainakin aivan varmasti jotain hermosärkyä, jalkojen koukussa pitäminen (kyljellään kun nukun) pahentaa asiaa. Ja sitten tuo masun kipu, en oikein ota selvää onko se vatsalihasten särkyä vai mitä! Mutta siis, joka kerta kun käännän kylkeä (eli noin vartin välein) ja joudun siirtelemään koko ruhoani aina sivulle päin jotten tipu sängystä (meillä tuollainen loistelias 120 senttinen sänky!) niin vatsaan koski ikävästi!! :( Eli se, kun nostan pyllyä, siirryn sivulle ja käännyn sitten, tekee kipeää vatsaan - mutta kuinkas muutenkaan sitä kääntyy??!!! Onko siis mitään vinkkejä mikä voisi helpottaa öitä - nukkumisasentoa (tyynyjä selän taakse, vai?) tm.? Tuo pakaroiden särky aiheuttaa mulla siis vielä sen, että sitten käännyn unissani selälleni nukkumaan, mikä ei myöskään ole hyväksi!
No tulipas tuo nyt selitettyä monimutkaisesti, mutta onko kellään muulla nyt jo vastaavia vaivoja öisin? Ja muuten, tuo vatsan särky on läsnä myös päivisin - onko se sitten sitä lihasten jomotusta, virtsarakon kiukuttelua tai mitä, sitä ei tiedä! Kunhan vaan olisi jotain vaaratonta, se on pääasia!
Nyt koitan painua pehkuihin, josko tämä yö sujuisi paremmin... Öitä! :)
Naksu ja Pulla 23+1
Kuulostaa ihan iskias vaivalta tuo hermosärky pakarassa...
Itselläni sitä ajoittain myös on, ja juuri lonkkien koukistaminen (kylkimakuulla) venyttää hermoa monesti entisestään. Ensimmäisenä konstina vois kokeilla ihan venyttelyä. Kannattaa venyttää pakaralihakset, lonkan koukistajat ja takareidet, se ainakin mulla auttaa. Pakaroita on vaikea venyttää tuon ison masun takia, mutta onnistun sillai itse, et istun selkä suorana penkin/sohvan reunalla polvet n. 90 asteen kulmassa. sit nostan toisen nilkan toisen polven päälle, ja painan kevyesti koukistettua jalkaa polvesta kohti lattiaa. Tää ainakin helpottaa mulla. ja kannattaa venyttää sillai kivun sallimissa rajoissa, kun jos venytys provosoi sitä hermokipua, niin se vain venyttää kyseistä hermoa ja voi lisätä oireita. Eli kuulostellen matkaan!!!!
Sit nukkuessa kyljellään kannattaa laittaa tyyny tai pari jalkojen väliin, jolloin säästyy turhalta päällimmäisen lonkan kiertymiseltä sisäänpäin. Tyynyt oikaisevat siis myös lantion asentoa paremmaksi. Joskus laitan myös pienen tyynyn masun alle, jottei masu "roiku" tyhjän päällä niin sanotusti.
Kylkeä olen oppinut itse kääntämään siten, että otan ensin molemmilta puolilta mahaa kiinni käsillä, tukien siis mahaa molemmilta puolin ihan koko kääntymisen ajan. Se helpottaa minulla tuota öistä kipuilua, joka liittyy kääntymisiin. Itse nukunkin usein silleen puoliksi mahallaan ja puliksi kyljellään. Asentoa on vaikea kuvata mut... Silloin masu saa köllöttää patjaa vasten ihan rentona, ja on parempi siis olla.
Jepulis, sellaisia vinkkejä... ihan meinaa ammattiminä näköjään hyökätä kehiin... huh!
Terkuin nallu
Nallukalle suurkiitokset vinkeistä - ei ollenkaan huono asia siis jos työminä välillä iskee päälle! :D Yksi ystis antoikin vinkiksi, että laittaa aika paksuja tyynyjä jalkojen väliin, ihan tuolta haarasta nilkkoihin asti. Ja tuo sun vinkki tuosta masun tukemisesta (miks en ite oo tullut ajatelleeks???!!) käsin auttoi kanssa hurjasti! Joo, tiedän kyllä mitä asentoa meinaat tuolla osittain masuun nojaten - ite nukun samoin ettei vatsa "roiku" tyhjän päällä. Eli kiitokset siis sulle! Viime yö oli siis pitkästä aikaa hyvä yö, kylkeä käänsin varmaan vaan joku 4-5 kertaa koko yön aikana! Eli huomattavasti levollisempaa kuin aiempina öinä!
Täällä käytiin taas vähän shoppailemassa, nyt matkaan tarttui mekko kun on juhlat tiedossa ens viikonloppuna. Ihan kiva mekko, vaikka aika "konservatiivinen" onkin - mutta fiksu ja kivasti vatsaa korostava! Musta väri ei tosin ole oikein kesämekolle paras, mutta eipä noita vaihtoehtoja huimasti ollut... Juhlissa taitaa olla joitain ihmisiä, jotka eivät vielä tästä meidän suuresta onnesta tiedä, joten kiva sitten seurata ilmeitä! :)
Nyt meen häätämään tuota miestä imurin kimppuun! ;)
Naksu ja Pulla 23+3
Ennis; toi on hyvä neulomisvinkki! Itse olen käyttänyt pieniä puikkoja, kun niitä pikku lakkeja väsään. Jotenkin vain jännitän turhaan hartioita kutoessa. Aina välillä rentouttelen ja sit kohta huomaan taas et hartiat on korvissa...
Naksu; Päivä kerrallaan tosiaan eteenpäin. Ihanaa et neuvolassa kaikki oli hyvin!!! Pitelen peukkuja vaunu ostoksille, et löytyis sellaiset jotka miellyttää!!! Mekin on saatu suurin osa kamoista ystäviltä ja tutuilta. Rahan säästöä onneksi!!! Tuplarattaat saatiin myös, ja ne on sellaiset mustat X-Adventuret. Kolmostenrattaita pitää kyl jatkossa kyttäillä, et jos jostain sais ne käytettynä. Maksaa nimittäin hunajaa uutena ne mitä olen löytänyt netistä.
Jessica; ihanaa kun siellä olo suht normaali! Minullakaan ekassa raskaudessa ei ollut mitään ongelmia. Olin kuntosalilla ja jumpassa vielä viikko ennen synnytystä. Ja laskettuna päivänä on meidän tyttö syntynyt. Supisteluistakaan en tuolloin tiennyt kuin synnytyksessä... nyt on vähän eri meininki näiden kolmen kanssa. Nää on niin yksilöllisiä juttuja. Nauti siis vain! Teillä oli kotidoppler, se varmasti rauhoittaa mieltä!!!
kakilu; Täälläkään ei oikein ruoka uppoa.... Pitää vaan kellosta katsoa et jaahas taas ruoka-aika.. Ja illat on kyllä maha-täynnä-oloa, vaikkei mitään söisikään. Oon yrittänyt syödä hedelmiä ja porkkanoita täällä illat. Paino kyllä nousee.....
Täällä on eilen käyty neuvolassa. Vauvojen sykkeet löytyi hyvin, hb tosiaan oli taas vähän laskenut (111), tylsää. Painoa oli tullut viikon aikana 1,3 kg:a ....Tahti näyttää olevan kova... Nyt siis on saavutettu n. 8 kg:a yhteensä painonlisäystä. Mites muilla? Kaikki vain näyttää tulevan tuohon masun kohdalle suoraan eteenpäin. No eiköhän sitä ehdi tässä laajeta joka suuntaan vielä. Sf mitta oli n. 28 cm. Kaikki siis kunnossa. Kelan papereita ajattelin viedä ensi viikolla, kun miehelläkin on vapaata. Päästään siis yhdessä kelaan kun samalla pitää selvitellä tuota yksityisen päivähoidon tuki asiaa, kun tyttömme sai paikan yksityisestä päiväkodista.
Kävin tänään nuita poskionteloitakin tutkituttamassa sen huimauksen vuoksi. Eihän siellä ollut tulehdusta, niin kuin itsekin arvelin. Limakalvot on voimakkaasti kyllä turvoksissa. Seurantaa siis. Kaikki muutkin äippä pkl:n kokeet olivat negatiivisia onneksi, eli eikun taas porskutellaan eteenpäin. Huimaus on onneksi hieman jo helpottanutkin. Tiistaina sit taas ultraillaan ja tutkaillaan tilannetta ä-pkl:lla. Tulee tuo OYS aika tutuksi tällä tahdilla, mutta hyvä niin!
Aurinkoisin terkuin Nallu ja pojut rv 23+4
;)