SDP ja kokoomus: Lapsilisät pois, mitä mieltä?
SDP ja kokoomus ovat keksinyt uuden hienon idean Jari Sarasvuon linnanjuhlien haastattelusta eli keskituloisilta ja varakkailta lapsilisät pois. Meidän perheeltä siis lähtee lähes 6000 euroa eli sama kun veroja nostettaisiin todella paljon. Ymmärrän hyvin, että miljonääreiltä otetaan tuet pois muta kyllä tämä on taas liikaa. Sitten mediassa ihmetellään kuinka perussuomalaiset saa ääniä kun heillä on taas ohjelmassa tukien lisääminen etenkin lapsiperheisiin.
Kommentit (50)
ja Sarasvuokin luuli, että lapsilisä on pakko ottaa. Ehei, se pitää anoa ja siitä voi koska tahansa luopua. Täälläkin taitetaan peistä tuloista jne. miettimättä lainkaan, että mihin tuloihin se lapsilisä sidotaan. Pelkät ansiotulotko vain? Vai myös esim. vakuutuksista saadut korvaukset, pääomatulot, lottovoitot jne. Entä tilanne, jossa 7 lapsen jälkeen äiti palaa töihin (esim. 2000 e/kk brutto) ja perhe menettää tämän takia lapsilisät 1000 e/kk, koska isä tienaa mukavasti. Kuitenkin samaan aikaan perhe maksaisi täyden maksun päivähoidosta.
Tai vaikka ei olisi seitsemää lastakaan. Kolmekin päivähoitoikäistä riittää.
Progressiivinen veroitus tasaa melko näppärästi jo tuloeroja. Meillä minun (se 44 tonnia vuodessa) ja miehen (viime verotuksessa 82 tuhatta) käteen jäävissä tuloissa ei todellakaan näy se, että mies tienaa liki tuplasti enemmän kuin minä. Minulla jää käteen noin 2 400 euroa, miehellä noin 3 300 euroa. Eli hyöty tuplasti isommista tuloista on kuussa loppujen lopuksi tuhat euroa.
Kannattaa myös huomioida, että tämä on se kansanosa, joka maksaa ihan kaikista palveluistaan korkeimman mukaan. Toki saamme mekin ilmaisen koulutuksen jne lapsille ja mielestäni voisimme maksaa esim. päivähoidosta reippahasti enemmän (nyt päivähoidon ylimmän maksuluokan maksu on naurettavan pieni yli 8 000 kuussa yhteensä ansaitseville perheille suhteessa).
jonka "varakkuuden" katoamisesta pitää hyvin huolta progressiivinen verotus. Meillä minä tienaan enemmän kuin mieheni, bruttotuloissa ero on peräti 1500 euroa, mutta nettona enää 200-300 euroa. Rahaa ei todellakaan ole liikaa, emmekä halua lapsilisistämme luopua, rahoittamehan me ne itse omilla verotuloillamme. Kuten myös rahoitamme aika monen kotona lojuvan, lapsia työkseen tekevän AV-mammanin elämän...
Jos opiskelee ja hakeutuu tietyn tyyppisiin töihin, on seurauksena aika usein vähän parempi palkkataso.
Suomessa tuloeroja tasataan edelleenkin kohtuullisen hyvin, vaikka tilanne onkin huonontunut viime aikoina.
Minä olen ollut myös opiskeleva yksinhuoltaja. Elätin kahta lasta liki pyhällä hengellä ja jouduin laskemaan tosi tarkkaan, mihin rahani käytin. Mutta pärjäsimme ihan ok.
Sen jälkeen siirryin töihin jne ja nyt kuulun siihen "ylimpään tuloluokkaan". Mutta ei palkkani ihan itsestään minulle tullut.
Liki jokainen voi tasan tarkkaan itse vaikuttaa palkkatasoonsa opiskelemalla ja valitsemalla työpaikkansa. Toki sairaudet jne vaikuttavat ja niiden ajalta pitäisi saada paremmin tukea kuin tätä nykyä saa. Mutta suurimmalla osalla nykyinen elämä on omien valintojen aikaansaannosta.
jonka "varakkuuden" katoamisesta pitää hyvin huolta progressiivinen verotus. Meillä minä tienaan enemmän kuin mieheni, bruttotuloissa ero on peräti 1500 euroa, mutta nettona enää 200-300 euroa. Rahaa ei todellakaan ole liikaa, emmekä halua lapsilisistämme luopua, rahoittamehan me ne itse omilla verotuloillamme. Kuten myös rahoitamme aika monen kotona lojuvan, lapsia työkseen tekevän AV-mammanin elämän...
Mun mieheni maksaa vuodessa veroja liki saman verran kuin mitä minä tienaan bruttona. Jotain mielellämme saamme kiitos takaisinkin.
varakkaista eli yhteensä yli 100 000 euroa vuodessa ansaitsevilta perheiltä.
Kauhea byrokratian lisäys tulee kylläkin tapahtumaan, sillä perheiden tulot voivat vaihdella eri syistä eli joka vuosi pitää tarkistaa, onko oikeutettu lapsilisään vai ei. Yhtenä vuonna voi olla ja sitten taas seuraavana ei. Turhan monimutkaista ja sekavaa.
Jos opiskelee ja hakeutuu tietyn tyyppisiin töihin, on seurauksena aika usein vähän parempi palkkataso.
Suomessa tuloeroja tasataan edelleenkin kohtuullisen hyvin, vaikka tilanne onkin huonontunut viime aikoina.
Minä olen ollut myös opiskeleva yksinhuoltaja. Elätin kahta lasta liki pyhällä hengellä ja jouduin laskemaan tosi tarkkaan, mihin rahani käytin. Mutta pärjäsimme ihan ok.
Sen jälkeen siirryin töihin jne ja nyt kuulun siihen "ylimpään tuloluokkaan". Mutta ei palkkani ihan itsestään minulle tullut.
Liki jokainen voi tasan tarkkaan itse vaikuttaa palkkatasoonsa opiskelemalla ja valitsemalla työpaikkansa. Toki sairaudet jne vaikuttavat ja niiden ajalta pitäisi saada paremmin tukea kuin tätä nykyä saa. Mutta suurimmalla osalla nykyinen elämä on omien valintojen aikaansaannosta.
sai peruskoulunsa loppuun, mankuu että hänellä on "oikeus" siihen, tähän ja tuohon ja miks jonkun muun pitää saada parempaa palkkaa kuin hänen. Elämä on todellakin omista valinnoista kiinni. Jos ei viitsi kouluttautua, niin turha marista huonosta palkasta.
Toki tästä säännöstä poisluetaan ihmiset, jotka ilman omaa vaikutustaan vammautuvat tai sairastuvat. Mutta heidän hyväkseen meidän veroeurojemme kai nimenomaan kuuluu mennäkin.
Progressiivinen veroitus tasaa melko näppärästi jo tuloeroja. Meillä minun (se 44 tonnia vuodessa) ja miehen (viime verotuksessa 82 tuhatta) käteen jäävissä tuloissa ei todellakaan näy se, että mies tienaa liki tuplasti enemmän kuin minä. Minulla jää käteen noin 2 400 euroa, miehellä noin 3 300 euroa. Eli hyöty tuplasti isommista tuloista on kuussa loppujen lopuksi tuhat euroa.
missä maassa asutte, jos kerran yli 8 000 euron kuukausiansiotuloista jää verotuksen jälkeen käteen vain vähän yli 3 000 euroa?
Mitenhän teillä tuo talouspuoli ja numerot mahtavat muuten olla hallinnassa?
Nyt täällä jokainen lähäri, joka hädintuskin
Siis sen saman puolueen, joka pareissa vaaleissa on kovasti julistanut, että vastakkainasettelun aika on ohi, jokainen työ on yhtä arvokasta ja presidenttiehdokkaansa on työväen presidentti.
Hienoa, että porvaristossa opetetaan pienestä pitäen suhtautumaan oikein pienituloiseen työväestöön.
Melkein jokaisessa amk-koulutusammatissakin tulee tuo 50 000 vuodessa täyteen helposti. Esim. 2 x insinööri-isä ja sh-äiti tekee reippaasti yli 100 000 vuodessa kahden ihmisen palkka, ja sentapaisia pariskuntia on varmaan joka toinen tässä maassa.
Aika monesta tehdastyöstäkin heltiää helposti yli 50 000 euron vuositulot kun tekee vuorotöitä ja urakkaa.
Rajan pitäis olla korkeampi, minusta tuo 100 000 euroa ihan normaali keskitulo.
terv. 2 x tehdasduunarin perhe
missä maassa asutte, jos kerran yli 8 000 euron kuukausiansiotuloista jää verotuksen jälkeen käteen vain vähän yli 3 000 euroa? Mitenhän teillä tuo talouspuoli ja numerot mahtavat muuten olla hallinnassa?
Sisälukutaidosta on välillä hyöytyä.
3 300 jää käteen miehellä, joka ansaitsee kuukaudessa 5 400 euroa. Minulla jää käteen 2 300 euroa, ansaitsen kuukaudessa 3400 euroa.
Meidän _yhteenlasketut_ tulomme ovat reilu 8 000 euroa. Siitä tulee käteen kuussa 2 700 + 2 300 euroa, koskapa 3 300 menee päältä liisari, eli 600 euroa.
Ihan ovat numerot hallussa, kiitos kysymästä. Pidän tarkkaa kirjaa menoistamme ja tuloistamme.
missä maassa asutte, jos kerran yli 8 000 euron kuukausiansiotuloista jää verotuksen jälkeen käteen vain vähän yli 3 000 euroa? Mitenhän teillä tuo talouspuoli ja numerot mahtavat muuten olla hallinnassa?
82000 e:n vuositulot tarkoittavat noin 6500 e/kk kuukausituloja (oletus: lomaraha rahana). Ja jos ei ole matkakuluja tms niin suunnilleen noin se menee. Verotus on iloinen asia.
Sisälukutaidosta on välillä hyöytyä. 3 300 jää käteen miehellä, joka ansaitsee kuukaudessa 5 400 euroa. Minulla jää käteen 2 300 euroa, ansaitsen kuukaudessa 3400 euroa. Meidän _yhteenlasketut_ tulomme ovat reilu 8 000 euroa. Siitä tulee käteen kuussa 2 700 + 2 300 euroa, koskapa 3 300 menee päältä liisari, eli 600 euroa. Ihan ovat numerot hallussa, kiitos kysymästä. Pidän tarkkaa kirjaa menoistamme ja tuloistamme.
Miehen vuosituloissa näkyvät bonarit - ne tulevat kaksi kertaa vuodessa eivätkä ole osa hänen normipalkkaansa todellakaan. Vaihtelevat vuosittain: viime vuonna tuli vähän, mutta sen verran, että vuositulonsa oli tuota tasoa.
Lisäksi 82 000 vuosituloista lasketaan kuukausipalkka (laskennallinen) jakamalla se 13, ei kahdellatoista. Tuo 82 000 jaettuna kolmellatoista on 6 307 euroa. Tässä on siis miehen peruspalkka (5 400) + liisariauto (600), eli yhteensä 6000 eur. Bonarit ovat siis olleet huimat 307 euroa per kk :), eli vuositasolla 3991 euroa. Vähän siis. Takana on myös vuosia, jolloin mies sai bonuksia vuositasolla useampi kymmenen tuhatta euroa (miinus verot toki, veroprosentti noille 50 %) + päälle optioita. Vaan se aika on jo ohi ;-)
lapsilisiä eivät hae niitä, varmasti näitäkin perheitä on. Lapsilisähän ei tule itsestä, vaan se täytyy hakea kelasta.
3 300 jää käteen miehellä, joka ansaitsee kuukaudessa 5 400 euroa. Minulla jää käteen 2 300 euroa, ansaitsen kuukaudessa 3400 euroa.
Miten 5 400 euron kk-tuloilla saa parhaimmillaan yli 90 000 euron vuositulot? Ja jos miehesi ansaitsee tuplasti enemmän kuin sinä, eikö hänen kuukausitulojensa pitäisi olla lähempänä seitsemää tonnia?
Ajattelu- ja laskutaidosta on usein hyötyä.
82000 e:n vuositulot tarkoittavat noin 6500 e/kk kuukausituloja (oletus: lomaraha rahana). Ja jos ei ole matkakuluja tms niin suunnilleen noin se menee. Verotus on iloinen asia.
Ihan oikein arvioit, omat laskelmani tuossa yllä :).
Todistaa sinällään jotain: normi av-palstalainen olettaa 82 000 euron vuositulojen olevan = 8 tonnia kuussa palkkaa :-D eikä yhtään hahmota, paljonko tuosta oikeasti jää käteen käytettäväksi.
Ei ihmekään, että ajatuksena sadan tuhannen vuositulot perheellä yhteensä bruttona kuulostavat täällä osan mielestä siltä, että ollaan ihan kauhian varakkaita, asutaan Kuusisaaressa ja ajetaan isoimmalla mahdollisella Audilla. :-)
Todistaa sinällään jotain: normi av-palstalainen olettaa 82 000 euron vuositulojen olevan = 8 tonnia kuussa palkkaa :-D eikä yhtään hahmota, paljonko tuosta oikeasti jää käteen käytettäväksi.
että bonuksista ja lisistä maksetaan lähes puolet veroa. Silloin kannattaisi verotuksen tasoa kauhisteltaessa ehkä myös mainita, että tuloista suuri osa on niitä bonuksia eikä suinkaan kiinteää kuukausipalkkaa...
Miten 5 400 euron kk-tuloilla saa parhaimmillaan yli 90 000 euron vuositulot? Ja jos miehesi ansaitsee tuplasti enemmän kuin sinä, eikö hänen kuukausitulojensa pitäisi olla lähempänä seitsemää tonnia? Ajattelu- ja laskutaidosta on usein hyötyä.
Mies ansaitsee _vuositasolla_ noin tuplasti enemmän kuin minä.
Minä ansaitsin viime verotuksessa vajaa 42 000 euroa _vuositasolla_, mies puolestaan 82 000 euroa. 82 000 euroa on minun laskuopillani liki tuplasti enemmän kuin 42 000 euroa :) (84 000 euroa olisi täysin tuplasti enemmän).
Kuten tuossa jo laskin, miehen kuukausitulot ovat 5 400 euroa. Siihen lisätään päälle vuositasolla verotuksessa 600 euron leasing auton leasing arvo. Lisäksi hän saa vuoden aikana bonuksia, jotka eivät siis näy kuukausipalkassa.
Eli yleisimpinä kuukausina mies saa käteen 2 700 euroa. Koska se liisarin arvo vähennetään myös nettopalkasta :). Laskin tuon 3 300 euroa lisäämällä nettopalkkaansa liisarin arvon (600 euroa), joka vähennetään siis hänen palkastaan. Tai taitaa olla 560 eur, minkä itse maksaa.
Niinä kuukausina, kun mies saa bonarit, on hänen käteen jäävä palkkansa sitten toki isompi. Eli vaihtelee sitten vähän kustakin bonuksesta riippuen reilusta neljästä tonnista reiluun viiteen tonniin. Mutta tämä vain kaksi kertaa vuodessa.
Lisäksi vuosipalkka sisältää toki myös lomarahat.
Katsopa verokorttiasi: siinä sinulle on arvioitu vuositulot, jotka on saatu kertomalla palkkasi 13:sta.
Jos et nytkään ymmärtänyt, niin ei mahda mitään :-).
Meilläkin menee aika lähelle. Käteen jää kuussa alle 5000. Paljon tietysti, mutta siitä maksetaan mm. kolmet päivähoitomaksut täysimääräisinä, ja kahdet työmatkakulut jne. Kaksi autoa on pakko olla. Jovakuutuksista tulee yli 2000 vuodessa.
Tietysti se on valinta, vuokrakolmiossa radan varressa asumiskulut ja liikkuminen olisi vähemmän.
Minä ansaitsin viime verotuksessa vajaa 42 000 euroa _vuositasolla_, mies puolestaan 82 000 euroa. 82 000 euroa on minun laskuopillani liki tuplasti enemmän kuin 42 000 euroa :) (84 000 euroa olisi täysin tuplasti enemmän).
Kuten tuossa jo laskin, miehen kuukausitulot ovat 5 400 euroa. Siihen lisätään päälle vuositasolla verotuksessa 600 euron leasing auton leasing arvo. Lisäksi hän saa vuoden aikana bonuksia, jotka eivät siis näy kuukausipalkassa.
Eli yleisimpinä kuukausina mies saa käteen 2 700 euroa. Koska se liisarin arvo vähennetään myös nettopalkasta :). Laskin tuon 3 300 euroa lisäämällä nettopalkkaansa liisarin arvon (600 euroa), joka vähennetään siis hänen palkastaan. Tai taitaa olla 560 eur, minkä itse maksaa.
Niinä kuukausina, kun mies saa bonarit, on hänen käteen jäävä palkkansa sitten toki isompi. Eli vaihtelee sitten vähän kustakin bonuksesta riippuen reilusta neljästä tonnista reiluun viiteen tonniin. Mutta tämä vain kaksi kertaa vuodessa.
Lisäksi vuosipalkka sisältää toki myös lomarahat.
Katsopa verokorttiasi: siinä sinulle on arvioitu vuositulot, jotka on saatu kertomalla palkkasi 13:sta.
Jos et nytkään ymmärtänyt, niin ei mahda mitään :-).
kuin kuukausipalkasta. Niin menee kaikilla muillakin, myös pienituloisilla (esim. lomarahoista). Joten mitä erityisen kamalaa teidän verotuksessanne on?
jos 50 % suomalaisista tienaa noin 20 000 vuoessa
15 % 20 - 30 000 vuodessa
13 % 30 - 40 000 vuodessa
niin näemmä 22 % tienaa yli 40 000 euroa vuodessa.
22 % on liki neljäsosa tulonsaajista. Melko suuri osa, sanoisin :).
Mistä sait nämä tilastotiedot? Onko tuohon alle 20 000 vuodessa tienaaviin laskettu mm. opiskelijat ja eläkeläiset?
Minä tienaan vuodessa noin 44 000 euroa, mieheni vähän vuodesta riippuen 75 - 89 000 euroa. Emmekä missään nimessä ole tuttavapiirissämme sitä hyvätuloisinta osaa :).
Lapsilisissä kannattaa muistaa sekin, että toki lasten määrä vaikuttaa asiaan. Meillä eivät lapsilisät tasan mene korkoa kasvamaan sijoitustilille, vaan suoraan kulutukseen. Lapsia on reippahasti enemmän kuin keskiverto suomalaisessa perheessä.