10-vuotias tyttäreni sanoi juuri, että hänen luokkakavereistaan suurin osa on jo FB:ssä.
Onko sinne ikäraja 13 vuotta? Tyttö haluaisi kanssa, että voisi jutella kavereilleen. Tiedän faktana, että myös hänen paras kaverinsa, saman ikäinen on siellä (ei samalla luokalla).
Mitä mieltä tästä? Jos annan kirjautua, mitä ohjeita yms? Vai enkö anna, jos kaveritkin ovat?
Kommentit (102)
ne aina sanovat! Oman kymmenvuotiaani en anna mennä ennen kuin täyttää sen kolmetoista. Ikärajat on syystä!
No kyllä minun tokaluokkalainen on siellä, enkä ymmärrä miksi ei saisi olla ?
käyttöehdot
kohta 4: Registration and Account Security
alakohta 5: You will not use Facebook if you are under 13.
Ihan yksinkertaista, ei voi olla ellette ole väärentäneet syntymävuotta.
En anna 10-vuotiaan poikani liittyä. Jos antaisin, antaisin samalla viestin, että on ihan ok rikkoa sääntöjä. Onneksi pojallani on kavereita muutenkin, ei tarvitse facebookissa heidän kanssaan notkua, kun tapaa livenä ihan riittävästi.
sanoi, että hänen 6-v kaverinsa on facebookissa. Myöhemmin joku kertoi, että tämä tyttö on siellä äitinsä tunnuksilla.. mä en kyl käsitä että mitä varten ja mitä se siellä sit tekee.
Liittyi lähes jokainen poikani joukkueesta. Myös omani.
Minulla on sinne tunnuksensa, ja moni kavereistaan on siellä myös minun kaverinani. Lähinnä oikeasti käyttävät "mesekeskusteluun".
Jos annat lapsesi liittyä, niin kannattaa vaatia ne tunnukset, jotta pääset tekemään "ratsioita". Ja lisäksi kieltää liittymästä ryhmiin, niissä on tullut aikuisille ihmisillekin yliammuntoja. Omani on näitä sääntöjä totellut, ja saanut näin ollen pitää profiilinsa.
Aika moni joka ei ole saanut liittyä, on siellä sitten väärällä nimellä.
ja kenties nuorempiakin. Sen vaan sanon, että tsekatkaa nyt ihmeessä mitä ipananne siellä(kin) puuhaavat.
Syksyllä sivuilla oli luokkakuvia, monikaan ei taida tietää, ettei niitä sinne saisi laitella.
On salakuvia omista vanhemmista jne.
IRC-galleria, Demit yms. Aika helposti on vanhemmat höynäytettävissä kun noita juttuja tuolta lueskelee. Kannattaa palautella oma nuoruus mieleen, aika kekseliäitähän sitä on aina oltu, mutta nyt huolettaa kun netin kautta leviää paljon laajemmalle asiat kuin ennen.
Esim. sammumiskuvia, missä kaverit riisuneet sammuneen ilkosen alasti. Näitä sitten repostellaan ja lähes kai mahdotonta niitä saada netistä pois, kun ties kuinka moni ne tallentanut koneelleen jne. Osa ei välitä, mutta moni nuori on saanut melkoisia traumoja näistä.
Annoin itsekkin 10 vuotiaan lapseni päästä sinne. Tai ei hän mitään lupia kysellyt, mutta en minä välittänyt koska tiesin että hänen ystävänsäkkin olivat siellä. Hän sanoi että on nyt facebookissa, ja hyväksyin sen. Ei minua edes kiinnostanut. Nykyään hän on 13.v hän olisi nyt vasta päässyt facebookkiin. Mutta hän tekee mitä tekee, en puutu hänen netissä oleskeluunsa.
meillä on kanssa moni asia esitetty niin, että kun "KAIKKI ovat/saavat, niin mäkin".. Sitten kun pikkusen tekee gallupia, niin selviää että yksi (yleensä aina se sama) luokakkaveri on tai on saanut tms. Sinuna odottaisin ekaa vanhempainiltaa ja kysäisin sielä että kuinka moni oikeasti on fb:ssä ja tekisin sitten sen päätöksen siitä että onko se luokkakavereihin yhteydenpidon kannalta välttämätöntä olla siellä ja haluatko pitää kiinni ikärajasta vai et. Itsellä 11v poika, jota en päästä fb:hen ennenkuin ikää on riittävästi.
Mä olen aikuinen ja päätän lapseni tekemisistä ja koska facessa on ikäraja, niin siitä pidän kiinni. Mä en ole mikään laumasielu joka antaa kaikessa periksi lapselle "koska kaikki kaveritkin" tekee jotain. Ne vanhemmat on musta säälittäviä jotka eivät uskalla olla vanhempia vaan yrittävät miellyttää lapsiaan.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2013 klo 12:34"]
Mutta hän tekee mitä tekee, en puutu hänen netissä oleskeluunsa.
[/quote]
Siinäpä vasta loisto äiti!
Ei ole mun 10v fb:ssa eikä pääsekään ennen kuin se maaginen 13v on täynnä. Eipä tuo netissä juurikaan edes aikaansa vietä.
Harmin paikka koska koulukiusaamiset ym. kurja touhu siirtyvät koulun lisäksi vapaa-ajalla nettiinkin!
Kuulin työkaverilta miten jotain hänen tuttavansa teinitytärtä oli kiusattu netissä: jollain oli ollut kotibileet, tyttö oli mennyt sinne ja juonut jotain tarjottua alkoholia (kaikki muutkin olivat vissiin juoneet ja se on taas aivan toinen juttu johon ei nyt puututa tässä) eikä ilmeisesti osannut kontrolloida juomistaan vaan sammahti vähäksi aikaa, mutta sillä välin muut tytöt olivat riisuneet hänen yläosansa, ottaneet kamerakännykuvia ja ladanneet poikien kanssa niitä nettiin eri sosiaalisiin medioihin muun muassa! Ei varmaan ollut kiva mennä kouluun tuon jälkeen, en tiedä vaihtoiko koulua tms myöhemmin, mutta silti aika julmaa touhua joltain 14-15 vuotiailta! Onneksi minun nuoruudessani ei oltu noin katalia, ja jotenkin säälin näitä nykylapsia.
Minun tyttäreni "pääsi" sinne ollessaan 11 v. Syynä oli muutto ulkomaille ja todellakin parhaat kaverit olivat Facebookissa. Se on tosi hyvä yhteydenpitoväline. Pitää vaan tietenkin laittaa yksityisyysasetukset tosi tiukiksi ja itselleni tulee sähköpostiin ilmoitukset mm. profiilikuvan tai taustakuvan muutoksista. Ollaan tietenkin myös kavereita, eli näen mitä julkaisee seinällään. Lähinnä jutut ja kaverit pyörivät harrastuskavereiden ja läheisimpien kavereiden kanssa.
Itse pidän kuitenkin FB ikärajaa hieman eri asiana kuin vaikka alkoholin ikärajaa. Toinen on viranomaismääräys, laki ja toinen on palvelun tarjaojan asettama ikäraja joka voisi olla oikeastaan ihan mitä tahansa.
Kaikilla muillakin on lause mitä ollaan kaikki käytetty :) Mun 11v kavereista harvalla oikeasti on, itse avattiin hänelle 10vuotiaana mutta niin että ei hyväksy kavereita multa kysymättä ja mulla on salasana myös. Pari kertaa viikossa käy ja juttelee lähinnä kaukana asuvien yst. kanssa.
Minulle tulee väkisinkin mieleen että äidit jotka päästävät nuoret tyttärensä sellaiseen, myös tavallaan parittavat heitä siellä! :-((( Juuri sen perusteella kun pervot setämiehet ym. alkavat ottamaan yhteyttä! Vai käyttävätkö tyttäriä iskeäkseen sieltä itselleen miehiä?
Itse pitäisin ikärajana 15 tai 16!
No kyllä minun tokaluokkalainen on siellä, enkä ymmärrä miksi ei saisi olla ?