Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koirani tekee minusta hullun

Vierailija
06.01.2011 |

En kertakaikkiaan jaksa! Koira on iso ja olen jo 3,5 vuotta taistellut tuon vetämis ongelman kanssa. Lenkit on nykyään niin vastenmielesiä että joka lenkin päätteeksi tekisi mieli viedä piikille koko piski.

Lenkille en voi mennä kenenkään kanssa, minun pitää keskittyä kokoajan koiraan. Ei askeltakaan saa ottaa rauhassa.

Aamuisin minun on pakko lähteä lenkille vaunujen ja alle 2.v.n kanssa, siinä koira vielä vetämässä niin tulen hulluksi.

Olen kokeillut kaikki keinot. KAIKKI. Eilen olin koiran kanssa 40 min lenkillä enkä päässyt 200 m kauemmas. Palasin aina takaisin kun koira veti. vaihtelin suuntaa ja tein sitä niin kauan että viimeinenkin ruuvi putosi. Tulin juuri taas lenkiltä ja pääsin n. 300 m ja tulin itkun kanssa kotiin. Ärräpäät lentelee ja kärsivällisyys loppuu.

Tännään karjuin kotona miehelle että on se perkele jos minä joudun tästä lähtien hoitamaan yksin vielä koirankin kun hän ei asialle tee mitään. Turhahan se minun on opettaa koiraa kulkemaan remmissä jos mies antaa sen vetää.

Olen varmaan hullu kun pidän vielä koiran joka alkaa olemaan minulle niin taakaksi että pää ei kestä. Pienet alkaa olemaan ilot koirasta tämän taakan rinnalla.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oletko kokiellut sitä vedonesto pantaakin?

Meillä (kaksi berhandilaista) se on todellakin auttanut, ei tulisi kuulonkaan mennä lenkille ilman sitä...

Vierailija
2/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Jotenkin tyhmästi vain ajattelin että sillä opetellaan ja se olisi opittu jo. Mutta ilmeisesti sitä pantaa joutuu sitten käyttämään loppuiän.

Vetäähän se sillä pannallakin, mutta huomattavasti vähemmän.

Haluaisin vain uskoa että tuo olisi koulutettavissa oleva asia, mutta ilmeisesti ei. Ainakaan näillä minun koulutustaidoillani. Meillä on kultainennoutaja, ja alan olemaan aika varma että meille on siunaantunut tämän pallonpuoliskon tyhmin kultainennoutaja.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narttu vai uros? Uros kannattaa kastroida, auttoi meidän isokokoisella koiralla ja vetäminen loppui, kun ei ole niin paljon kiinnostusta enää hajuihin eikä muihin koiriin. Muuten on ihan oma itsensä edelleen.

Meillä se vedonestopantakaan ei auttanut, kun onnistui aina rimpuilemaan sen jotenkin irti.

Vierailija
4/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirakouluttajaa (tai uroksella kastrointia)? Meillä oli kanssa koira joka veti, mutta vain miesten kanssa, naisten kanssa oltiin niin kilttiä poikaa, että :)

Tosin muutettaessa piti antaa pois, mutta uusi koti on hyvä, ja on tilaa juosta.

Vierailija
5/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa hankkiutua koirasta eroon.

Murrkuikäinen on toinen juttu...

Vierailija
6/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koraani tekee minusta hullun :)

Vierailija
7/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin leikkaamaton ja menee myös hajujen perässä ja merkkailee.

Koirankouluttajan juttusille menisin heti jos vain sellaisen täältäpäin tietäisin. Kun tämä koira oli pentu, kävimmekin koulutuksissa jossa aiheena oli vetävä koira, mutta sieltä saadut eväät ei auttanut tähän. Olen myös lukenut monia monia opuksia ja kokeillut ja yrittänyt olla johdonmukainen ja pitkäjänteinen noissa mutta ei auta.

Muutama kultaisennoutajan omistaja on sanonut että ovat painineet saman ongelman kanssa ja lopulta vain ikä on auttanut, että kun koira vahnemmaksi tulee niin vetäminen loppuu. En vain hoksannut sillon kysyä kuinka vanhaksi sen koiran täytyy tulla?! :)

Ap

Vierailija
8/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaiset vedonestovaljaat, joissa menee kaulapannasta narut kainaloiden alitse ja siitä remmiin. Eli jos haukku veti niin se kiristi koiraa kainaloista, jotka on sen verran herkät, että vetäminen ja varsinkin äkilliset ryntäilyt loppui siihen samantien.

Pää ja kuono on siis tässä versiossa vapaana, mikä on hyvä siksikin että jotkut vastaantulijat pitävät selvästi sellasta kuonoremmikoiraa turhaan aggressiivisena, eikä koira saa tuota myöskään millään itse rimpuiltua pois.

Kun koira käveli sen kanssa rauhallisemmin niin oli paljon helpompi opettaa eroon lopustakin vetämisestä. Eli aina kun vähän vetäisi minä pysähdyin / vaihdoin suuntaa (mitä olitkin jo nähtävästi harjoitellut) ja sanoin samalla "nätisti" tms. Meillä auttoi se että vedonestovaljaiden kanssa koira seurasi paljon enemmän mitä MINÄ tein, eikä vaan sekoillut ympäriinsä, jolloin opettaminenkin oli helpompaa. Nyt muistaa kun vaan sanoo välillä sen "nätisti" jos meinaa unohtua.

Älä siis vielä luovuta! Toivottavasti tilanne paranee.

Vierailija
9/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut vastaantulijoilta vaikka minkälaista kommenttia tuon kuonopannan suhteen. Paras oli kun yksi mies kerran tiuskaisi että: "Se on koira eikä mikään hevonen!"

Yksi nainen sanoi näreissään: "Eikö se ole inhottava tuo tuollainen?"

Ja vaikka kuinka moni on kysynyt onko koira niin agressiivinen että joutuu tuollaista pitämään?

Taidankin vielä kipaista hakemassa ne vedonestovaljaan ja kokeilla vielä ne. Taitaakin olla viimeinen oljenkorsi. Ja juuri tuo poukkoilu minut tekeekin hulluksi. Koira ei kuuntele, säntäilee vain. Ja jos menen vaihtamaan suuntaa, koira menee ihan sekaisin ja säntäilee joka paikkaan. Ei kuule eikä näe mitään. Ei keskity, vetää vain.

Ap

Vierailija
10/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 osta koiralle ketju- eli kuristuspanta. Paljon julmempaa kuin kuristuspannan aiheuttama hetkellinen epämukavuus, on se, että mkoiran annetaan vetää koko elämänsä. Jälkimmäinen voi aiheuttaa vakavia vammoja ja kiputiloja.

2 Ota säännöksi se, että hihna ei saa kiristyä. Pannan on oltava löysimmillään koko ajan, ja vetämiseksi lasketaan se, että panta kiristyy.

3 kun koira vetää, sano terävästi ei ja nykäise samalla hihnasta. Alkuun voit joutua nykäisemään terävämmin, mutta yleensä asia menee perille aika pian ja pelkkä kielto alkaa riittää ja koira oppii itse kontrolloimaan vauhtiaan

4 vahvista johtajuutta. Tiukka, määrätietoinen ote, leikit ja hellittelyt AINA vain niin, että omistaja tekee aloitteen. Jos koira tunkee iholle oma-aloitteisesti, murahda se pois tai ignooraa se totaalisesti.

Vähennä aluksi muutenkin koiran huomiomista sisällä. Käyttäydyt siis niin kuin koiraa ei olisi olemassakaan. Näin ainakin aluksi. Myöhemmin kun käytös alkaa olla kunnossa, voi koiran aloitteisiin alkaa vastata JOSKUS.

Sillä, mitä lapset tekevät ei ole väliä, mutta miehesi ja sinun pitää noudattaa em. ohjeita. Äläkä säikähdä, koira saattaa aluksi vaikuttaa hieman masentuneelta, mutta se menee ohi. Vahva johtajuus on kuitenkin myös koiralle parempi ja turvallisempi olotila, kuin demokratia, joka taas on koiran maailmassa suhteellisen käsittämätön tapa elää.

Näillä pitäisi päästä jo varsin pitkälle. Kultsut on usein melko luupäitä, mutta toisaalta lempeitä ja ei erityisen dominoivia. Tsemppiä!

Vierailija
11/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla ei ole koiraa. Tuollaista tomppelia en haluaisi ristikseni, en! Pois antaisin moisen.

Vierailija
12/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kaikkea kokeillut. siis ihan kaikkea. vedonestopannan saa itse pois.

nykyään joudun vain pitämään talutushihnaa siten, että tulee toisen etutassun takaa, eli kainalon kautta. näin ei saa niin paljon voimaa vetoon.

Vierailija
13/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ottaa tuollainen kodin sotkeva riippakivi?

Vie se ap. piikille niin saatte rauhan.

Vierailija
14/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän hullusta, hermoheikosta, keharista oo koiranomstajaks!

ei koiran vika oo jos oot ite täys aivoton idiootti.

Vierailija
15/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! En jaksanut lukea koko viestiketjua, joten ehkä joku on jo maininnut tämän, ainakin monen ystäväni hyväksi kokeneen konstin. Lenkillä ollessa PYSÄHDY joka kerta koiran vetäessä.Pysähtely saattaa olla turhauttavaa, mutta Koira yhdistää pysähtymisen ja vetämisen kuulemma melko pian.Näin ovat mone valveutuneet koiranomistaja-tuttavani pitäneet remmit löysällä. Muista, että koira tarvitsee kasvatusta samalla tavalla kuin lapset.

Vierailija
16/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ottaa tuollainen kodin sotkeva riippakivi? Vie se ap. piikille niin saatte rauhan.

Vierailija
17/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takaisin kääntymisestä / suunnan vaihdosta vetämisen seurauksena tulee sekavaa touhua eikä auta. 200m sinne ja 300m tonne ei rauhoita. Pitkä lenkki, toimien kuten 12+18, niin lenkistä syntyvä alkuinnostuskin ehtii koiralla laskea.

Vierailija
18/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä kohtalotoveri. Meillä tosin on kääpiöpinseri mutta jumankaut kun se vetää ja kovaa! Mulla on niskat ja hartiat pidempien lenkkien jälkeen aivan jumissa! Tosin toi on niin pieni, että haitta ei varmaankaan oo niin suuri kuin isomman koiran kanssa, mutta hermot on kireällä silti. Lisäksi olen vielä raskaana ja kipeän selän kanssa lenkit on kyllä yhtä tuskaa. En edes uskalla ajatella miten lenkit sujuu vaunujen kanssa. Miestähän ei tietenkään vetäminen haitta :@ olen nyt ottanut tiukan asenteen ja vaikka onkin raskasta, joka hemmetin ulkoilukerralla harjoitellaan vierellä kulkemista ja sitä, ettei koira vedä. Ilmoitan meidät myös sopivaan koulutukseen kun semmoisen löydän. Siihen asti nettineuvoilla :) toivottavasti teillä alkaa lenkit sujumaan!

Vierailija
19/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit 3,5v. sitten valinnut metodin ja pysynyt siinä.

Vierailija
20/25 |
06.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja minulla käytössä tosiaan nuo keinot mitä 12 ja 18 esitti, ja positiivinen tulos alkaa pikkuhiljaa näkyä. Lisäksi välillä pidän hihnan niin lyhyellä, että koiran on pakko kävellä ihan vierellä ja kun tekee sen vetämättä, kehun ja sanon "vierellä". Koiran huomio on tällä tavalla tekemällä alkanut pysyä hyvin minussa ja olen voinut pidentää hihnaa koiran silti juoksematta hihnaa kireälle. Jos hihna uhkaa kiristyä, sanon "vierellä" ja koira hidastaa/jää odottamaan/palaa viereen. Vielä ei siis itsekseen siinä koko aikaa pysy, mutta pikkuhiljaa...