Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko ette osaa tehdä perunamuussia?!

Vierailija
05.01.2011 |

Olin yllättynyt kun useampikin tuossa perunamuussiketjussa sanoo, ettei osaa. Toi jos mikä on jo aika pahaa avuttomuutta. Suunnilleen sama asia jos keittäisi vettä ja senkin keittäisi pohjaan.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyän tosin melko harvoin ja vain lapsille, koska olen jättänyt hiilarit vähemmälle

Vierailija
22/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä aiheesta pitäisi perustaa keskustelupalstalle lisää ketjuja, että aihe saisi sen ansaitseman huomioarvon. En voi keksiä mitään parempaa keskustelunaihetta kuin sen minkälaista perunamuusia kukin tekee ja osaako tehdä vai eikö osaa. Pussimuusille, pakastemuusille ja perunoista tehdylle aidolle muusille pitää saada ainakin omat keskustelut ja myös uusavuttomien ketju "ettekö tosiaan osaa tehdä pussimuusia?"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytättekö yleensä muussissa jotain mausteita? Siis muuta kuin suolaa.

Vierailija
24/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän perunamuusin valmistus edes vie aikaa kuin hetken. Suurempitöisiä ruokia meillä tehdään miehen kanssa mielellään.

Töiden jälkeen pitää saada nopeasti ruoka pöytään. Viikonloppuisin tehdään muussi itse.

Vierailija
25/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuori ja paloittele perunat, keitä kypsiksi vedessä. Kaada vesi pois, muusaa perunat. Sekoita joukkoon kuohukermaa, oivariinia ja suolaa ja ruoka on valmis.

Varsinaista terveysruokaa!

Vierailija
26/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosamundasta (punaisesta perunasta) tulee minun mielestäni kaikista paras muusi. Keitinveteen myös tarpeeksi suolaa, etteivät perunat jää mauttomiksi. Kun perunat kiehuneet pehmeiksi, kaadan vedet pois. Muussaan perunat vatkaimella ensin käynnistämättä laitetta lainkaan. Maidon lämmitän mikrossa, n. pari desiä, ja lisään pariin kolmeen otteeseen perunoiden joukkoon, vatkain alimmalla teholla. Kun muusi on tarpeeksi löysää ja tasaista, maistan ja lisään mahdollisesti vielä suolaa tai voita.

Siinä hyvän, perinteisen mummolta opitun muusin salaisuus.

Vierailija
27/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muusin tekeminen on taitolaji, ihan niinkuin ruskeankastikkeenkin. Voi tehdä muusia, tai MUUSIA ;). Oikeaoppinenhan on tehty käsi survimella keitinliemestä+kermasta ja mukaan tietenkin voita. Koneella vatkattu on lähinnä perunavaahtoa.

Vierailija
28/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuori ja paloittele perunat, keitä kypsiksi vedessä. Kaada vesi pois, muusaa perunat. Sekoita joukkoon kuohukermaa, oivariinia ja suolaa ja ruoka on valmis.

Varsinaista terveysruokaa!

Vierailija
29/29 |
05.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olen muutenkin ekologinen ja koitan säästää energiaa ja aikaa monessa asiassa.

Siksi teen usein muussini Lidlin kuivatusta perunasta tai Oolannin pakasteperunasta, ei pahemmin lisäaineita kummassakaan.

Isolle perheelle vie kyllä minusta aikaa reilusti enemmän kuoria, pilkota, keittää ja muussata ne perunat. Siksi harvoin teen muussia alusta asti itse, sähköäkin kuluu enempi, jos tarkkoja ollaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän