Kuka ihme tekee perunamuusia pussista eikä oikeista perunoista??
Kommentit (151)
Arjen helpottamiseksi kannattaa nykypäivän työssäkäyvien kiireisten vanhempien ottaa kaikista vinkeistä vaarin. Onhan se parempaa kun itse tekee, mutta helpommalla pääsee kun ostaa jauhettua ja säästyy aikaa. Minä olen niin tarkka kuorien kanssa ja ilmeisesti hidas, sillä 2 kilon kuoriminen kestää varmaan 15 minuuttia ja sinä aikana ei voi oikein muuta ruokaa tehdä kun molemmat kädet on kiinni. Jaksaa leikkiä lasten kanssa ja olla hyvällä tuulella kun ei ota kotiaskareita niin vakavasti, kyllä vähemmälläkin hössötyksellä pärjää eikä tule sellaista "pätemisen" tarvetta niinkuin joillakin äideillä tuntuu nykypäivänä olevan.
Olen aikanaan kokeillut tehdä muussin sekä jauheista, että pakastetusta perunasta, mutta kyllä se maku vaan on eri kuin itse alusta asti tehdyssä muussissa.
Meillä ei kyllä tykätä muutenkaan eineksistä, olisiko siinä se syy.
Niin ja pikaruokaahan muussi on muutenkin. Kuorin 2kg pussillisen perunoita 5 minuutissa ja pilkon pieniksi kattilaan kiehumaan. Vartin päästä ne saa jo muussata. Sinä aikana ehtii juuri tehdä jotain lisuketta muussille.
Me muut säästetään aikaa ja energiaa
jos niitä perunoita ei kerran kasvata itse, niin miksi ne pitäisi alusta alkaen kokata? Pussissa ne kannetaan kotiin joka tapauksessa, jolloin se on ihan sama tuoda kotiin jauheena.
Jos haluaa nopsasti ruokaa. Oolannin pottumuusissa on melko lyhyt aineslista ollakseen einestä.
Ainekset: peruna
Jos haluaa nopsasti ruokaa. Oolannin pottumuusissa on melko lyhyt aineslista ollakseen einestä.
Ainekset: peruna
__________________Muita en käytä. Kerran oli pakko ottaa mummonmuusia kun oolannin oli loppu. SE oli ihan kauheeta kuraa... Eikä mikään ihme. Mummonmuusi alkaa sit täyttää ne eineksenkin tunnusmerkit...
Vai mitä?
Aineosat: Peruna, perunahiutale (peruna, emulgointiaine E471), stabilointiaine (E450), hapettumisenestoaineet (E304, E300), happamuudensäätöaineet (E330, E331).
mutta tavoistani poiketen nappasin sen altaasta, kun luulin, että samaa kamaa ovat kaikki. Ei ollut ei.
Olen aikanaan kokeillut tehdä muussin sekä jauheista, että pakastetusta perunasta, mutta kyllä se maku vaan on eri kuin itse alusta asti tehdyssä muussissa.
Meillä ei kyllä tykätä muutenkaan eineksistä, olisiko siinä se syy.
Niin ja pikaruokaahan muussi on muutenkin. Kuorin 2kg pussillisen perunoita 5 minuutissa ja pilkon pieniksi kattilaan kiehumaan. Vartin päästä ne saa jo muussata. Sinä aikana ehtii juuri tehdä jotain lisuketta muussille.
Me muut säästetään aikaa ja energiaa
jos niitä perunoita ei kerran kasvata itse, niin miksi ne pitäisi alusta alkaen kokata? Pussissa ne kannetaan kotiin joka tapauksessa, jolloin se on ihan sama tuoda kotiin jauheena.
Huh! Aikamoinen saavutus totisesti! 2 kiloa & 5 minuuttia? Olet ihan itse ottanut kellosta aikaa? Ja sen jälkeen vartti liedellä ja avot? Sallit varmaan mun ja kaikkien muiden realismiin uskovien nauraa... ;)
Aika minimaalinen on mielestäni makuero ns. "oikean muussin" ja pussimuussin välillä. Oikea on minustakin hieman parempaa ja maistuvampaa, mutta maku taas riippuu tekijästä ja toisaalta se maku ei ole niin paljon parempi, että kulutettu aika ja vaiva tulisi oikeutetuksi. Arkiruokana pussimuussi hakkaa oikean 100-0, mutta viikonloppuisin ja vapaapäivinä teen sen lähes aina oikeista perunoista. Halvemmaksihan muussi tietysti tulee oikeista perunoista, eli tarkan markan pihi-mamma (ap?) varmaan tekee muussin aina alusta alkaen, mukaanlukien perunoiden kasvatus.
Sulla taitaa ap olla tuota luppoaikaa enemmänkin tuhrattavaksi noille perunoille kun kotimammana lapsia kaitset? Toista se on meillä töissä käyvillä, sitä mieluummin liikenevänä vapaa-aikanaan on sitten lasten kanssa vaikka 150%:sti ja mahdollisimman paljon esim. pelaillen ja yhdessä touhuten. Jää lapsillekin parempi muisto sellaisesta äidistä, jolla oli aina aikaa yhdessäololle kuin äidistä, joka sekunttikellon kanssa kuori hiki hatussa perunoita keittiössä ja piti kynsin hampain kiinni perunamuussi-ihanteestaan...
Mä saatan napata pakastealtaasta kuulkaa joskus jopa semmosen keittoperunapussin o_O
Mitannut en ole montako minuuttia tuhraantuu vaikkapa jauhelihan ruskistamiseen, mutta vihannesten ja perunien keittämiseen menee 4-5 minuuttia. Ja sit sopan voikin jo lappaa lautaselle...
2kg perunoita 5 minuutissa? Sinä kuorimakone ota video ja laita vaikka youtubeen ja linkitä tänne, jooko?
se on pelkkää perunaa. Tulee nopeasti todella hyvä muussi. Öaitan kaiken nesteen punaisena maitona, voi nokareen ja kasvisliemikution. Sit varkaan vielä vatkurilla sileäksi ihanaksi muussiksi. NAM!!!
Mä haluun nähdä videon miten kuoritaan 2kg perunoita 5 minuutissa? Sinä kuorimakone ota video ja laita vaikka youtubeen ja linkitä tänne, jooko?
Sellaisen ekologisen talousihmeen minäkin haluan nähdä ihan omin silmin! =D Minusta tuossa olisi jo ainesta lähteä Ennätystehtaaseen kokeilemaan uutta Suomen (ja oletettavasti myös maailman)ennätystäkin; sen verran uskomattomalta suoritukselta tuo kuulostaa.
t. 29
Pitää vain katsoa mitä suuhunsa pistää. Toisissa jauheissa on lisäaineita vaikka muille jakaa, muttei suinkaan kaikissa; esimerkkeinä jo useasti mainitut Lidlin ja Oolannin perunamuusiainekset. Lidlin pottumuusijauheessa on 99% perunaa ja Oolannin perunamuusiaineksessa 100% perunaa. Ei kaikki valmisruoat sentään lisäainehirviöitä ole.
Kuka ihme tekee perunamuusia pussista eikä oikeista perunoista??
En ole eläissäni ostanut valmismuussiaineksia, koska mielikuva niistä on ollut ihan kamala, liisterimäinen pahanmakuinen mössö. Oikeaa perunamuusia tuleekin tehtyä tosi harvoin, menee siihen kuitenkin vähän aikaa ja vaivaa vaikkei toki mikään ponnistus ole. Eli täytyypä kokeilla vaikka tuota Oolannin tuotetta. Kiitos vinkistä suositelleille!
pussista tekevät muusia jotka ei tiiä mitä oikea muusi on,pitää olla aikaa lapsille?mitä lapset sanois kun saisivat oikeeta muusia eikä jotain jauhoo,nyky äidit ja isät ei viiti tehä ruokaa,mielummin raha penskoille hampurilainen sillä hyvä,asia on tutkittu monta kertaa.laiskat ite syötte töissä mitä sitä koton laittaa.
mutta ei meidän kahden hengen talouteen se ole kovin järkevää. Ottaen huomioon siis, että noi jauheet on OIKEESTI hyviä hieman voita ja suolaa lisäten!
Arkisin kun päiväkodista saapuneet muksut huutavat nälkäänsä pussimokko tulee nopeammin. Pyhinä sitten voi laittaa pitkän kaavan mukaan. Sitäpaitsi ihan hyvän makuisia ovat kun laittaa voita ja mausteita sekaan.
ainakin teen siitä pakastetusta soseuteusta perunasta.
Ihan samaa oikeeta perunaa se on kuin se sun vaivalla kuorittu ja keitetty ja itse soseutettu. Aikaa ja vaivaa kuluu vaan murto-osa. Tykkään viettää aikaa lapsen kanssa.
ensin tehtaalla ;
-keitetään,
-pakastetaan.
kotona vielä kerran;
-kuumennetaan.
kyllä siinä kyydissä tuhoutuu vitamiinit aika hyvin...
aivan toista on itse tehdyssä muussissa.
kyllä siinä kyydissä tuhoutuu vitamiinit aika hyvin...
Perunan runsas vitamiinipitoisuus on vain myytti. Lähinnä C-vitamiinia niistä saa mainitsemisen arvoisesti, tuoreista vasta nostetuista. Myöhemmin vähemmän.