TÄMÄ on oikeaa suomalaista köyhyyttä!
Kun joutuu miettimään joka kerta mitkä laskut jättää maksamatta, että on varaa ostaa ruokaa.
Kommentit (85)
oletko tyhmä? Lainaa on otettu kun olin parisuhteessa. Vai luuletko että nyt yh:na?
Miksi laittaisin koneen pois, maksoin tästä 20e? Vai meinasitko että jos myyn tän, rikastun yhtäkkiä? Heh.
Ihan omaa tyhmyyttä ottaa lainaa jos siihen ei ole varaa.
Suomessa on sosiaaliturva sitä vaten että kaikille jää rahaa ruokaan ja peruslaskuihin. Mitään huikeaa elintasoa se ei pidä yllä mutta normaali perusasiat kyllä, joten turha urputtaa!!
tänne vastailee muutkin, mä, siis ketjun aloittaja olen vastannut vain noihin missä lukee "mä olen ap"
Että mulle on ihan turhaa vääntää jostain pesukoneesta jne :)
ja onko joku niin tyhmä, että luulee pariskunnan erotessa että ne lainat ja muut velat jotenkin mystisesti katoavat? Ei, kyllä ne yhä roikkuvat perässä. Sama jos puoliso kuolee. Ja silloin niitä maksellaan ihan yksin.
Toisekseen, en saa mitään sossusta...
Autottomana suurperheen yh:na hoidan sillä pankkiasiat ym. asioinnit, myös suurimman osan ruokaostoksista.
Se 34e/kk mitä netti maksaa ei talouttani kaada. Myös perheen teinille netti on aivan välttämätön mm. harrastusten ja kaukosuhteensa takia.
Myös itselleni netti on aivan välttämättömyys, pidän sillä yhteyttä ulkomaailmaan, ystäviini,lapsen harrastuksen reaaliaikaiset tiedot onko treenit tänään vai ei löytyy netistä, omiin harrastuksiin liittyvät foorumit ym. Katson netistä leffoja, kuuntelen musiikkia, etsin ruokaohjeita, yhteystietoja, katson päivittäin aikatauluja..
Kyllä nykyään on tosi syrjäytynyt jos ainoa mahdollisuus nettiin on joku kirjaston kone johon voi varata tunnin kerrallaan. En halua enää 90-luvulle takaisin.
Mitä hittoa se ennakoiminen auttaa jos rahaa ei vaan ole eikä tule ja laskut tippuu silti postiluukusta? Nytkin jonossa vuokra, sähkö, nettilaskut, mutta pesukone on pakko ostaa ja syödä täytyy. Onko teillä jotain hyviä ideoita, siis muuta kuin mussuttamista asiasta josta ette ymmärrä yhtään mitään?
Sähköpostin voi lukea pari kertaa viikossa kirjastossa tai töissä tai koulussa.
Lainaa otettaessa pitää aina varautua siihen että tulee ero/sairastuminen. Silloin se mitä varten otettiin lainaa myydään pois. Se miten tyhmään asiaan olet rahasi sijoittanut on oma vikasi.
Tämän jälkeen menet sossuun ja saat toimeentulotukea!
Kyllä mullakin olis mahdollisuuksia ottaa lainaa aivan helvetisti mutta en ota koska en pystyisi niitä yksin maksamaan pois.
mutta vaikkapa opiskeluvaiheessa on pieni pakko ottaa lainaa. Äkkiäkös sitä syntyy ihan mojova summa ja joskushan se on pois maksettava. Oli mikä tilanne vaan elämässä.Ei kaikki velka syny mistää pikavipeistä sun muista. Eikä ainoa laina ole auntolaina....Ja Suomen sosiaaliturvasta sen verran, että se on iso vitsi ollut jo monen vuoden ajan. Jopa ns. "banaanivaltioina" pitämämme maat ovat sivistyvaltion tasolla tässä asiassa. Suomi ei ole turhaan saanut varoituksia EU:ta, toistuvasti.
minimit mitkä täällä kirjoittavat köyhät saa kaikki. Mutta kun pointti on se että se raha on niin pieni että joskus on jätettävä niitä laskuja jotta saa ruokaa.
..sossusta tai Kelasta saa kyllä tukea. Siksi en ihan heti suostu uskomaan että olisi aidosti noin köyhää porukkaa.
Yksi kaverini on juuri tuollainen, että antaa ymmärtää sossun "riistävän" ja elämä on kurjaa jne. No, totuus on se että hänellä on varaa kyllä autoon(!), kahteen koiraan, uusiin laukkuihin ja vaatteisiin, mutta ei ruokaan...;) Ja onhan se sossukin perseestä kun ei suostu myöntämään enemmän kuin mitä laki sallii...
Lainaa otettaessa pitää aina varautua siihen että tulee ero/sairastuminen. Silloin se mitä varten otettiin lainaa myydään pois. Se miten tyhmään asiaan olet rahasi sijoittanut on oma vikasi.
Kyllä mullakin olis mahdollisuuksia ottaa lainaa aivan helvetisti mutta en ota koska en pystyisi niitä yksin maksamaan pois.
Minä tyttöpä painelen sossuun kyselemään, että jospa ne antaisivat minulle sieltä jotain sitä vastaan, että myyn koulutukseni, jota varten olen ottanut lainaa. Eivät varmaankaan halua vanhaa autonraatoani, jonka laina on maksettu joku aika sitten. Viimeisen maksulapun hautaan samaan paikkaan kuin autonkin,RIP! :D
siihen sulla tuntuu olevan oivat perusteet.
ja miksi kyselet täällä kun kerran neuvot ei kelpaa.
jos et ole alkujaankaan pystynyt maksamaan omaa osuuttasi lainasta miksi olet sellaisen ottanut???
Kai se eronnut puolisokin sitä lainaa maksaa joten mikä asia muuttui?
että oli tulot mitkä tahansa, menot halutaan pitää vakiona. Eli vaikka saisi 600 e/kk rahaa tukina, on oltava iso asunto (no kun on se asumistuki), auto, lomamatkoja, lapsille vaatteet vimpan päälle, netti ja läppäreitä useampia, taulutelevisio, maksulliset harrastukset jne.
Entä jos pienituloiset hyväksyisivät sen, että ei ne pienet tulot vaan pienet menot. Rahat riittäisi paljon paremmin, jos ei ostettaisi kaikkia mahdollisia pelikonsoleita, pelattaisi nettipokeria ja käytäisi masennukseen shoppailemassa luottokortilla.
viiden lapsen pyykit joista yksi vauva (plus omani)nyrkkipyykillä. Siinähän ne päivät kivasti meneekin. Harmi vaan että ne muutkin kotityöt pitäisi tehdä ja lapsia hoitaa siinä sivussa. Ei meinaa aika riittää ihan pesukoneenkaan kanssa.
Aika luksusta tuo pesukonekin! Nyrkkipyykillä saa vaatteet puhtaiksi myös...
siihen sulla tuntuu olevan oivat perusteet.
ja miksi kyselet täällä kun kerran neuvot ei kelpaa.
ÖÖö... siis mitä mä olen kysynyt? :D
Minä tyttöpä painelen sossuun kyselemään, että jospa ne antaisivat minulle sieltä jotain sitä vastaan, että myyn koulutukseni, jota varten olen ottanut lainaa. Eivät varmaankaan halua vanhaa autonraatoani, jonka laina on maksettu joku aika sitten. Viimeisen maksulapun hautaan samaan paikkaan kuin autonkin,RIP! :D
että siihen ei talous kaadu joten älä puhu paskaa.
Itsellä oli opintolainaa 4000e ja maksoin vaikeina aikoina 40 e kuukaudessa.
Suomessa vouhkataan tuloeroista, vaikka kyse on siitä
että oli tulot mitkä tahansa, menot halutaan pitää vakiona. Eli vaikka saisi 600 e/kk rahaa tukina, on oltava iso asunto (no kun on se asumistuki), auto, lomamatkoja, lapsille vaatteet vimpan päälle, netti ja läppäreitä useampia, taulutelevisio, maksulliset harrastukset jne.
Entä jos pienituloiset hyväksyisivät sen, että ei ne pienet tulot vaan pienet menot. Rahat riittäisi paljon paremmin, jos ei ostettaisi kaikkia mahdollisia pelikonsoleita, pelattaisi nettipokeria ja käytäisi masennukseen shoppailemassa luottokortilla.
JOS EI OLE VALMIS MISTÄÄN TINKIMÄÄN TURHA ULISTA TÄÄLLÄ.
siihen sulla tuntuu olevan oivat perusteet. ja miksi kyselet täällä kun kerran neuvot ei kelpaa.
ÖÖö... siis mitä mä olen kysynyt? :D
kysyit neuvoja mitä tehdä, miten saada rahat riittämään.
Meillä netti maksaa kolmisenkymmentä euroa kuussa, eikä siihen tosiaan olisi varaa. Mikä netti maksaisi vain kympin?
Kaksiossa asutaan minä + 2 teiniä, lomamatkoilla ei käydä kotimaassakaan, 1 lahjaksi saatu läppäri on, maksulliset harrastukset on lopetettu (jääkiekko, judo, partio). Pelikonsoleita ei ole, nettipokeria ei pelata, luottokorttia ei ole.
Ainoa mikä löytyy, on taulutelevisio entisen hajottua. Huh mitä tuhlausta televisioon, hyi minua!
Suomessa vouhkataan tuloeroista, vaikka kyse on siitä
että oli tulot mitkä tahansa, menot halutaan pitää vakiona. Eli vaikka saisi 600 e/kk rahaa tukina, on oltava iso asunto (no kun on se asumistuki), auto, lomamatkoja, lapsille vaatteet vimpan päälle, netti ja läppäreitä useampia, taulutelevisio, maksulliset harrastukset jne.Entä jos pienituloiset hyväksyisivät sen, että ei ne pienet tulot vaan pienet menot. Rahat riittäisi paljon paremmin, jos ei ostettaisi kaikkia mahdollisia pelikonsoleita, pelattaisi nettipokeria ja käytäisi masennukseen shoppailemassa luottokortilla.
JOS EI OLE VALMIS MISTÄÄN TINKIMÄÄN TURHA ULISTA TÄÄLLÄ.
jättää tinkimättä menoistaan, voin vaan puhua omasta puolestani. Emme käy matkoilla. Emme siis missään, ei halpaa äkkilähtöä turistirysään, ei parinkympin Ruotsin-risteilyäkään.Emme ostele lapsille "vimpan päälle". Emmekä itselle. Emme tilaile lehtiä, emme omista tv:tä Emme ostele kalliita ruokia vaan mahdollisimman vähän ja halvalla. Elämä on yhtä tinkimistä, joten aika loukkaavalta tuntuu tuo "jos ei ole valmis mistään tinkimään" -huutelu.
kun juuri siinä kipurajoilla pyörit, niin tukia ei tipu.