Genitaaliherpes ja sen uusiutuminen etenkin synnytyksen jälkeen?
Mulla luultavasti on herpes. Koskaan ei ole virallisesti todettu, mut epäilen oireista päätellen. Tulee harvoin.. on ollut ehkä viiden vuoden ajan ja ollut maks. 5 kertaa. Yksi kerta oli raskauden lopulla pakarassa (synnytys oli sektio muista syistä) ja nyt kun on kolme viikoa synnytyksestä on taas pakarassa täsmälleen samassa kohdassa.
Altistaako raskaus ja siitä toipuminen helpommin herpekselle?
Kommentit (4)
Mitä tolle voi tehdä? Ei vissiin muuta kuin odottaa? Hoito-ohjeita?
ollut genitaaliherpes jo vuosia. Normaalisti se ei juurikaan puhkea, mutta molempina raskausaikoina se puhkeili melkein kuukauden välein. Onneksi puhkesi,koska muuten en olisi edes saanut selville että mulla on herpes. Jos ihmisellä on genitaaliherpes, pitää raskausaikana aloittaa suun kautta otettava herpeksen estolääkitys, jotta se ei puhkeaisi juuri ennen synnytystä, sillä se olisi riski vauvalle ja sit pitäisi tehdä sektio. Herpekseen on saatavissa suunsisäinen estolääkitys, jota voi käyttää myös vaikka ei ois raskaana, ihan sillä perusteella että se on kivulias puhjetessaan. Itselläni ei ole tosiaan ollut herpes rakkuloita taas vuosiin, mutta mulla on aina herpes lääkkeeseen resepti kotona, jotta voin aloittaa lääkityksen samantien kun oireet alkaa. Jos sen estolääkityksen aloittaa heti ekoista oireista (tykytyksestä) ei rakkula välttämättä edes puhkea. Yhteenvetona voin sanoa että genitaaliherpeksen kanssa voi elää!
Ei tää oma edes ole "paha", sillä se menee nopeasti ohikin.. ei ole kuin hieman kipeä siitä kohtaa missä on. Ja mua väsyttää ehkä normaalia enempi ja päätä särkee helpommin, en tiedä onko sattumaa vai johtuuko herpeksestä. Mutta siis ihan n. viikossa menee kyllä ohi. Ja väsymykseen auttaa joko päikkärit tai kahvi ;)..
En koe tarvitsevani estolääkettä,sillä normaalisti tää ei mulla juurikaan uusi.
Onko muilla päänsärkyä herpeksen yhteydessä vai johtuukohan jostain muusta?
ap
onhan raskaus elimistölle aikamoinen stressi. Mutta itsellä ollut tuo virus melkein 15v eikä ole vuosiin ollut enää mitään oireita.