Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesittekö muuten, että sairaanhoitaja ei saa rokottaa?

Vierailija
29.12.2010 |

???

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- suonensisäinen neste- ja

lääkehoito

- verensiirtohoito

- epiduraalitilaan annettavaan

lääkehoitoon osallistuminen,

muun muassa

kipupumppuun annosteltavat

lääkkeet

- rokotteet

Rokotteet on siis sekä tässä listassa että koulutuksen perusteella saatavissa luvissa. Kuka selittää miksi?

Vierailija
22/33 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkkeiden tilaaminen,

käyttökuntoon saattaminen

ja jakaminen potilaskohtaisiksi

annoksiksi

- luonnollista tietä annettava

lääkehoito

- injektiot ihonsisäisesti,

ihon alle ja lihakseen

- rokotteet

- suonensisäinen neste- ja

lääkehoito

- verensiirtohoito

- epiduraalitilaan annettavaan

lääkehoitoon osa

Ja tässä myös rokotteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tietysti mun on laskettava paljonko sitä tarvitaan. Kammoan piikkejä, olen aina ihan paniikissa.

En tajua miten kukaan pitää tota pikkujuttuna.

t. se insuliinin piikittäjä

Vierailija
24/33 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saisi rokottaa kun kuitenkin mitä tahansa muuta lääkettä saa samaan paikkaan eli lihakseen pistää? Samat varotoimetkin eli pitää varautua anafylakstiseen sokkiin jne? Itse olen sh ja pistänyt rokotteita, ilman mitään erityislupia tai -koulutuksia.

Vierailija
25/33 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi päätellä.

Vierailija
26/33 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotteen pistoksena saa antaa vain lääkäri ja lääkehoitoon ja rokotuksiin liittyvän asianmukaisen koulutuksen saanut terveydenhuollon ammattihenkilö (esim. terveydenhoitaja, kätilö tai sairaanhoitaja) lääkärin valvonnassa.

Tartuntatautiasetuksen ( 30.12.2008/1107 § 9) määrittelemä lääkärin valvonta ei tarkoita konkreettista läsnäoloa rokotushetkellä, mutta lääkäri on vastuussa siitä, että rokottaja on saanut asianmukaisen koulutuksen rokottamiseen, että hänen ammattitaitonsa on ajan tasalla ja että käytettävissä on asianmukainen välineistö paitsi rokottamiseen myös rokotuskomplikaatioiden kuten anafylaktisen reaktion hoitamiseen.

Vierailija
27/33 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen sairaanhoitaja ja minulla on rokotuslupa.

Vierailija
28/33 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis kuitenkin tarvinnut siihen luvan.

Vierailija
29/33 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miksi ei ole kynää.

Pph kurssin olen aikoinaan käynyt ja pari tuntia liittyen tuohon insuliiniin.

Perhepäivähoitajalla ei ole mielestäni pätevyyttä siihen mitä teen.

Vierailija
30/33 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietitään ammattitaitoa esim. anafylaksian sattuessa niin väitän kokemuksen perusteella, että sairaanhoitajalla siihen parempi käytännön valmius kuin terveydenhoitajalla. Itse olen sh:na usein ollut elvyttämissä, antamassa adrenaliinia ym. hätätilanteita hoitamassa sairaalassa. Perus terkkari neuvolassa tai kouluterveydenhuollossa tuskin koskaan on edes oikeasti adrenaliinia antanut..

Vierailija
31/33 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee valeinformaatiota ap:lta. Tai jotain muinaishistoriaa. Rokottaa saa sh opiskelijatkin.

Vierailija
32/33 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja rokottanut opiskeluajoista lähtien. Koskaan missään en kuulluut tällaista väitettä aiemmin. Terveydenhoitajat ovat myös sairaanhoitajia, jotka ovat erikoistuneet terveyden edistämiseen. Nykyisin kaikilta sairaanhoitajilta ja terveydenhoitajilta vaaditaan työssään voimassaolevat lääkeluvat lääkehoidon toteuttamiseen. Luvat täytyy uusia muutaman vuoden välein. Luvat on eritelty useisiin osa-alueisiin, mm. Injektiot, iv -hoidot ja verensiirrot, ja niihin sisältyy sekä kirjallinen koe että käytännön näyttö. Ilman lupia ei ole mitään asiaa lääkehoidon toteuttamiseen työpaikoilla.

Vierailija
33/33 |
04.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just kävin työnantajan järjestämän verkkokurssin rokottamisesta, tein testin, ja sain rokotusluvan.

T: sh