Tiesittekö muuten, että sairaanhoitaja ei saa rokottaa?
???
Kommentit (33)
lääkkeiden tilaaminen,
käyttökuntoon saattaminen
ja jakaminen potilaskohtaisiksi
annoksiksi
- luonnollista tietä annettava
lääkehoito
- injektiot ihonsisäisesti,
ihon alle ja lihakseen
- rokotteet
- suonensisäinen neste- ja
lääkehoito
- verensiirtohoito
- epiduraalitilaan annettavaan
lääkehoitoon osa
Ja tässä myös rokotteet.
Ensin tietysti mun on laskettava paljonko sitä tarvitaan. Kammoan piikkejä, olen aina ihan paniikissa.
En tajua miten kukaan pitää tota pikkujuttuna.
t. se insuliinin piikittäjä
ei saisi rokottaa kun kuitenkin mitä tahansa muuta lääkettä saa samaan paikkaan eli lihakseen pistää? Samat varotoimetkin eli pitää varautua anafylakstiseen sokkiin jne? Itse olen sh ja pistänyt rokotteita, ilman mitään erityislupia tai -koulutuksia.
Rokotteen pistoksena saa antaa vain lääkäri ja lääkehoitoon ja rokotuksiin liittyvän asianmukaisen koulutuksen saanut terveydenhuollon ammattihenkilö (esim. terveydenhoitaja, kätilö tai sairaanhoitaja) lääkärin valvonnassa.
Tartuntatautiasetuksen ( 30.12.2008/1107 § 9) määrittelemä lääkärin valvonta ei tarkoita konkreettista läsnäoloa rokotushetkellä, mutta lääkäri on vastuussa siitä, että rokottaja on saanut asianmukaisen koulutuksen rokottamiseen, että hänen ammattitaitonsa on ajan tasalla ja että käytettävissä on asianmukainen välineistö paitsi rokottamiseen myös rokotuskomplikaatioiden kuten anafylaktisen reaktion hoitamiseen.
En tiedä miksi ei ole kynää.
Pph kurssin olen aikoinaan käynyt ja pari tuntia liittyen tuohon insuliiniin.
Perhepäivähoitajalla ei ole mielestäni pätevyyttä siihen mitä teen.
Jos mietitään ammattitaitoa esim. anafylaksian sattuessa niin väitän kokemuksen perusteella, että sairaanhoitajalla siihen parempi käytännön valmius kuin terveydenhoitajalla. Itse olen sh:na usein ollut elvyttämissä, antamassa adrenaliinia ym. hätätilanteita hoitamassa sairaalassa. Perus terkkari neuvolassa tai kouluterveydenhuollossa tuskin koskaan on edes oikeasti adrenaliinia antanut..
Nyt tulee valeinformaatiota ap:lta. Tai jotain muinaishistoriaa. Rokottaa saa sh opiskelijatkin.
Olen sairaanhoitaja ja rokottanut opiskeluajoista lähtien. Koskaan missään en kuulluut tällaista väitettä aiemmin. Terveydenhoitajat ovat myös sairaanhoitajia, jotka ovat erikoistuneet terveyden edistämiseen. Nykyisin kaikilta sairaanhoitajilta ja terveydenhoitajilta vaaditaan työssään voimassaolevat lääkeluvat lääkehoidon toteuttamiseen. Luvat täytyy uusia muutaman vuoden välein. Luvat on eritelty useisiin osa-alueisiin, mm. Injektiot, iv -hoidot ja verensiirrot, ja niihin sisältyy sekä kirjallinen koe että käytännön näyttö. Ilman lupia ei ole mitään asiaa lääkehoidon toteuttamiseen työpaikoilla.
Just kävin työnantajan järjestämän verkkokurssin rokottamisesta, tein testin, ja sain rokotusluvan.
T: sh
- suonensisäinen neste- ja
lääkehoito
- verensiirtohoito
- epiduraalitilaan annettavaan
lääkehoitoon osallistuminen,
muun muassa
kipupumppuun annosteltavat
lääkkeet
- rokotteet
Rokotteet on siis sekä tässä listassa että koulutuksen perusteella saatavissa luvissa. Kuka selittää miksi?